Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Englanniksi en palvele, sillä S-ryhmä ei maksa kielilisää" - sanoo myyjä

Vierailija
30.01.2020 |

PAMin lehdessä. Asiakas kysyy apua englanniksi, myyjä ei vastaa, mutta johdattaa asiakkaan oikealle hyllylle.
Hmm...No, toki on toisaalta niin, että kielilisää pitäisi maksaa kun kerran ulkomaalaisia asiakkaita käy. Mutta toisaalta, eipä sitä makseta monella muullakaan alalla, vaikka ulkomaalaisia asiakkaita käy. En itse kehtaisi jättää vastaamatta, jos joku kysyy minulta jotain englanniksi, kun sitä jonkin verran osaan. Ja olen itsekin palvelualalla, enkä hyväpalkkaisessa työssä.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on palveluhenkisyys ymmärretty aivan oikein. :D

Maksetaanko jossain oikeesti kielilisiä? Onko ne isotkin?

Eipä ole tullut edes mieleen tuommoinen kielilisä ja enkku on työkieli.

Vierailija
22/72 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahempi kuin kielitaidon puute on asenne.

Kenkää tollolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulu on ilmainen eli valtio on meille kustantanut englannin ja ruotsin kielen opetuksen. Joillakin on tietysti oppimisvaikeuksia, mutta suurimmalla osalla on se kielitaito. Miksei siis käyttäsi sitä?

Vierailija
24/72 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei osaa englantia niin ohjaa asiakkaan englantia osaavan työntekijän luokse. Asiakas saa hyvän palvelukokemuksen.

Vierailija
25/72 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka siis kehtaa olla hiljaa kun tulee vieraskielinen asiakas? Eikö kukaan ole vielä keksinyt että tuohan on r sismia😱

Vierailija
26/72 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulu on ilmainen eli valtio on meille kustantanut englannin ja ruotsin kielen opetuksen. Joillakin on tietysti oppimisvaikeuksia, mutta suurimmalla osalla on se kielitaito. Miksei siis käyttäsi sitä?

Ymmärrätkö kielen oppimisesta mitään? Kieli unohtuu tosi helposti jos sitä ei käytä. Minulla oli peruskoulussa ruotsi arvosana 10 enkä osaa ruotsia enää yhtään! Espanja oli lukiossa 8 enkä osaa enää yhtään. Ainoa kieli joka jollain tasolla pysyy hallinnassa on englanti, koska sitä on kaikkialla.

Vierailija
27/72 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme asenne. Minä teen töitäni enimmäkseen englanniksi, eikä mitään kielilisiä ole. On nykyään jo normaalia että töissä tarvitsee useampaa kieltä kuin vain suomea. Tarvitsen työssäni enimmäkseen englantia, jonkin verran ruotsia, saksaa ja ranskaa.. Noista kolmesta tarvitsee onneksi vain ymmärtää lukemaansa, kun niitä en hirmu hyvin puhu.

Vierailija
28/72 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jag talade svenski potti

Vierailija
29/72 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme asenne. Minä teen töitäni enimmäkseen englanniksi, eikä mitään kielilisiä ole. On nykyään jo normaalia että töissä tarvitsee useampaa kieltä kuin vain suomea. Tarvitsen työssäni enimmäkseen englantia, jonkin verran ruotsia, saksaa ja ranskaa.. Noista kolmesta tarvitsee onneksi vain ymmärtää lukemaansa, kun niitä en hirmu hyvin puhu.

No mikset itse tajua pyytää kielilisää? Tyhmäkin tajuaa, että ansaitsisit kielilisän.

Ja s-ryhmässä työkieli ei ole englanti joten ei voi olettaa, että kaikki siellä sitä osaisivat. Sinä lienet jossain työssä johon alun perinkin on vaadittu enkun taitoa.

Vierailija
30/72 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä vaan potkut kyseiselle työntekijälle jos on väittänyt työnhaussa että peruskoulu käyty. Peruskoulu sisältää englannin perusteet.

Ehei,olet väärässä. Englanti ei ole lainkaan pakollinen kieli peruskoulussa.

Vierailija
31/72 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään enää palvele. En jaksa enää Hesassa kun pitää yrittää 5 eri kieltä puhua päivän aikana, kamalan rasittavaa. On niin paljon ulkomaalaisia ja turisteja nykyään että melkein koko päivä menee enkuksi, ruotsiksi tai venäjäksi.

Kyllä tästä pitää maksaa! Muuten vain kun myyjän palkka on pieni.

Vierailija
32/72 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi s-ryhmä ei sitten maksa tätä lisää jos työntekijät joutuvat muilla kielillä toimimaan? Veikkaan että niille tuhansille pikkupääliköille ja esimiesten esimiehille på engelska-lisät maksetaan mutta tuolle suorittavalle tasolle ei.

No juu en ole kyllä toimihenkilötasosta ylöspäin moisesta kuullutkaan. Enkä koskaan kuullut kenenkään muilla kielillä toimimisesta, jos on kielen hallinnut. Enemminkin kielitaidosta ollaan ylpeitä ja vaan tyytyväisiä, jos pääsee työssään taitojaan hyödyntämään. 

Vierailija
33/72 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miettikää kun itse menette ulkomailla kauppaan ja jos kukaan ei suostu teitä palvelemaan englanniksi... Onhan se ikävää. Tottakai eri asia jos ei osaa, mutta jos osaa eikä vaan halua niin minusta se on törkeää.

No mietinpä. Aika monessa maassa en ole saanut kaupoissa englannin kielistä palvelua. En ole törkeäksi käytöksesi tätä mieltänyt.

No ne ei oo varmaan oikeesti osannut

Vierailija
34/72 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuollainen lisä on olemassa miksi sitä ei makseta? Onhan niitä monenmoisia lisiä eri aloilla ja jäisi monet oksennukset busseista siivoamatta jos eritelisää ei maksettaisi.

Minä en ainakaan koskisi.

Vierailija
35/72 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan alalla normaalia ku - setusta, muijan työmaalla osa saa kielilisän ja ne joille ei makseta hakevat kielilisällisen paikalle ja täällä päin on paljon ulkomaalaisia asiakkaita.

Minuakin vi*uttaa suunnattomasti rys*ät töissä, en osaa hyvin englantia enkä halua puhua sitä ja rys*ät yrittävät vaan mongertaa venäjää mistä kukaan meillä töissä ei ymmärrä mitään.

Pitäisi olla isot kyltit.

Emme palvele ulkomaalaisia.

Vierailija
36/72 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö kielen oppimisesta mitään? Kieli unohtuu tosi helposti jos sitä ei käytä. Minulla oli peruskoulussa ruotsi arvosana 10 enkä osaa ruotsia enää yhtään! Espanja oli lukiossa 8 enkä osaa enää yhtään. Ainoa kieli joka jollain tasolla pysyy hallinnassa on englanti, koska sitä on kaikkialla.

Heitit sitten koulutuksesi hukkaan. Ei ole kovin vaikeaa pitää kielitaitoaan yllä ja jopa parantaa sitä koulussa opitusta tasosta. TV-ohjelmat, lehdet, netti, kirjat.... käyttää aina kun on mahdollisuus käyttää jne. 

Vierailija
37/72 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran eräs symppis ulkomaalainen miesasiakas oli laittanut Google kääntäjään asiansa ja siitä luki sitä minulle suomeksi 😂❤️ oli jotenkin suloista. Olisin minä häntä kyllä voinut englanniksikin palvella mutta silti, arvostan.

Vierailija
38/72 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heitit sitten koulutuksesi hukkaan. Ei ole kovin vaikeaa pitää kielitaitoaan yllä ja jopa parantaa sitä koulussa opitusta tasosta. TV-ohjelmat, lehdet, netti, kirjat.... käyttää aina kun on mahdollisuus käyttää jne. 

Hohhoijaa.

Vierailija
39/72 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikset itse tajua pyytää kielilisää? Tyhmäkin tajuaa, että ansaitsisit kielilisän.

Ja s-ryhmässä työkieli ei ole englanti joten ei voi olettaa, että kaikki siellä sitä osaisivat. Sinä lienet jossain työssä johon alun perinkin on vaadittu enkun taitoa.

Ei mitään kielilisiä meillä edes ole. Joitakin töitä ei edes voi tehdä, jos ei osaa englantia.

Vierailija
40/72 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se peruste oli jutun myyjällä miksi ei saa kielilisää? Onko kaupan alan tessissä lisä miten perusteltu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan