"Englanniksi en palvele, sillä S-ryhmä ei maksa kielilisää" - sanoo myyjä
PAMin lehdessä. Asiakas kysyy apua englanniksi, myyjä ei vastaa, mutta johdattaa asiakkaan oikealle hyllylle.
Hmm...No, toki on toisaalta niin, että kielilisää pitäisi maksaa kun kerran ulkomaalaisia asiakkaita käy. Mutta toisaalta, eipä sitä makseta monella muullakaan alalla, vaikka ulkomaalaisia asiakkaita käy. En itse kehtaisi jättää vastaamatta, jos joku kysyy minulta jotain englanniksi, kun sitä jonkin verran osaan. Ja olen itsekin palvelualalla, enkä hyväpalkkaisessa työssä.
Kommentit (72)
Tollojako s-ryhmä rekrytoi? Pöljäke hommissa ja onko oikein luottamusmieskin.
Ihan normimenoa Ranskassa. Siellä ei ketään englanniksi palvella. Joko puhut ranskaa tai on oma ongelmasi kun olet ranskassa etkä osaa paikallista kieltä.
Oikeasti kuinka vaikea on puhua vierasta kieltä jota siis osaa? Yksikin tuolla valitti kun joutuu puhumaan monia kieliä päivän aikana, onko puheentuotossa ongelmia vai miten se voi olla niin vaikeaa? Eihän sun tarvitse elämäntarinaasi jokaiselle mongertaa.
Enpä ole tuollaisesta kielilisästä ennen kuullut. Kuulostaa jotenkin sympaattisen 1960-lukulaiselta, että maksetaan lissää kun ossaa oikein ulukomaan kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normimenoa Ranskassa. Siellä ei ketään englanniksi palvella. Joko puhut ranskaa tai on oma ongelmasi kun olet ranskassa etkä osaa paikallista kieltä.
Höpsistä. Aloitat auttamalla ranskalla ja yrittävät auttaa englannilla. Yksikään ei ole vielä kävellyt tylynä pois aspatilanteessa.
S-marketin myyjillä on muutenkin niin surkea palkka, että joku kielilisä olisi ihan paikallaan.
Järkevä asenne työntekijällä. Mitäs sitä extraa työnantajalle antamaan jos siitä ei edes makseta.
Englanti ei ole Suomen virallinen kieli, vaikka me kohta puhutaan pelkästään sitä ja suomenkieli katoaa. Hienoa on arvostaa omaa äidinkieltään. Menkää Ranskassa vaatimaan englanninkielistä palvelua, niin ette saa mitään. Arvostan ihmisiä, joille oma äidinkieli on tärkeä.
Helsingissä taas monet ulkomaalaiset haluaisi puhua suomea että oppisivat. Heille puhuu asiakaspalvelijat automaattisesti englantia
Vierailija kirjoitti:
Hassua. Minulla on taas aivan päinvastainen kokemus. Pari sanaa ranskaa ja sitten vain englanniksi. Aina olen saanut hyvää palvelua, jopa pienissä liikkeissä, vaikka vastapuoli selkeästi puhuu huomattavasti heikompaa englantia kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä. Aloitat auttamalla ranskalla ja yrittävät auttaa englannilla. Yksikään ei ole vielä kävellyt tylynä pois aspatilanteessa.
Olen ollut vuosia Ranskassa ja oma kokemus on ihan toinen. Pienissä kaupungeissa eivät oikeastikaan osaa sanaakaan englantia.
Leikitään, että Sinulla on yritys joka tarvitsee työntekijän. Okei ?
Työntekijä, joka tulee valituksi, tekee hänelle osoitetun työn sen ihmeemmin miettimättä.
Ei kylläkään tuo mitään lisäarvoa yritykselle.
Vähän matkan päässä on kilpaileva yritys. Sinne valittiin monta vuotta sitten työntekijä, joka on tuottanut firmalle lisäarvoa ja aika pitkälle työntekijät osaavat ja haluavat muutenkin johtaa itseään niin, että yritys menestyisi entistä paremmin ja tienesti olisi turvatumpaa. Mitä siinä menettää, jos hoksaa uuden idean, tuottavamman ja tuo sen julki.
Luulisin, että tässä firmassa omistajakin huomaa, että nyt on hyvä meininki ja toimii lepposasti työntekijöitä arvostaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä nämä kokemukset, Pariisissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka siis kehtaa olla hiljaa kun tulee vieraskielinen asiakas? Eikö kukaan ole vielä keksinyt että tuohan on r sismia😱
Minä teen töitä yrittäjänä ja aina kun sähköpostiin tulee kysely henkilöltä, joka nimensä perusteella vaikuttaa erään uskon to kunnan jäseneltä, jätän vastaamatta. En yksinkertaisesti halua olla tekemisissä kaikkien kanssa. Ottakaa kiinni jos saatte 😊
Tuo on oikeasti laitonta. Yrittäjällä on oikeus valita asiakkaansa, mutta yrittäjä EI saa rikkoa yhdenvertaisuuslakia. Yrittäjä EI SAA syrjiä sukupuolen, iän, etnisen alkuperän, uskonnon, terveydentilan tms. perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vuosia Ranskassa ja oma kokemus on ihan toinen. Pienissä kaupungeissa eivät oikeastikaan osaa sanaakaan englantia.
se että joku ei osaa englantia, ei tarkoita huonoa palvelua. Ja ihan joka puolella olen selvinnyt ranska+englanti sekoituksella. Minun ranskani on vain sen verran heikkoa että pelkästään sillä en selviä.
En puhuisi englantia vaikka maksettaisiin.
Olin 70-luvulla Kestilässä myyjänä. Sain kielilisää ruotsin, englannin ja saksan taidosta. Rinnassa oli läpyskä, jossa niiden maiden liput, joiden kieltä osasi.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiinnostavaa työskennellä työpaikalla, jossa maksetaan kielitaidosta.
Valtaosa nuoremmista ihmisistä puhuu englantia, enemmän tai vähemmän sujuvasti.
Äitini puhui englantia, vaikka hän oli ollut pitkään eläkkeellä, samoin isäpuoli.
Aika monessa työssä on kielilisä, jos joutuu palvelemaan asiakkaita muulla kuin äidinkielellä. Ainakin puhelintyössä saa lisää, jopa gallupilla.
Kaupan kassalla on varmaan aika vaikea arvioida, miten monta kertaa päivässä joutuu puhumaan englantia, ja miten paljon kerralla. Millä perusteella siitä saisi kielilisän? Minuuttitaksalla vai bonuksena? Jos jollekin tarvitsee sanoa vain hinta ja kiitos, onko se erityisosaamista?
Yleensä palkkaa maksetaan työn vaativuuden mukaan. Kielitaito on osa sellaista.
Mikäli kaupan alalla sopimukseen kuuluu kielilisä, tulisi se maksaa. Ellei maksa, ei sitä palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka siis kehtaa olla hiljaa kun tulee vieraskielinen asiakas? Eikö kukaan ole vielä keksinyt että tuohan on r sismia😱
Minä teen töitä yrittäjänä ja aina kun sähköpostiin tulee kysely henkilöltä, joka nimensä perusteella vaikuttaa erään uskon to kunnan jäseneltä, jätän vastaamatta. En yksinkertaisesti halua olla tekemisissä kaikkien kanssa. Ottakaa kiinni jos saatte 😊
Tuo on oikeasti laitonta. Yrittäjällä on oikeus valita asiakkaansa, mutta yrittäjä EI saa rikkoa yhdenvertaisuuslakia. Yrittäjä EI SAA syrjiä sukupuolen, iän, etnisen alkuperän, uskonnon, terveydentilan tms. perusteella.
Voihan yrittäjä virallisesti vain valita asiakkaansa perustuen vaikka siihen, että juuri sillä hetkellä ei ollut mahdollista toteuttaa tilausta. Kukapa ei syrjisi jollain perusteella, en itsekään hakeudu tilanteisiin joissa on epämiellyttävää olla.
Minä ainakin puhun vain suomea, venäläisetkin molottavat venäjää eikä sitä kukaan osaa tai ymmärrä.