Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla ei ole koskaan luppoaikaa töissä, mitä työtä teette?

Vierailija
28.01.2020 |

Alkaa tympiä nämä työpäivät, kun koko päivän työt on tehty kahdeksassa minuutissa ja loppupäivä on pelkkää netissä surffailua.

Viime viikolla siivosin koko työhuoneeni. Tällä viikolla ei siis ole yhtään mitään tekemistä. Kiirettä ei ole koskaan muutenkaan.

Olen hyvin itsenäisen esimiehen sihteeri, joka ei oikein tarvitse minua mihinkään. Luulee, että minulla on omiakin hommia. Ja niin onkin, muttei tarpeeksi. Palkkaa saan 3050 euroa bruttona, joten mitään hinkua hakeutua muualle ei oikein ole. Sihteeriksi olen tosi hyvin palkattu.

Kommentit (1104)

Vierailija
461/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnalla it-alan töissä.

Vierailija
462/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kirjanpitäjä ja palkanlaskija eikä kyllä ole luppoaikaa töissä. Pidän kuitenkin päivittäisestä ruokatauosta ja kahvitauosta kiinni koska aivot ei toimi muuten. Teen sitten vaikka pidempää päivää mutta 8 tuntia koneella ei pysty olemaan. Moni varmaan ajattelee kun tekee vain koneella töitä ettei se ole ”oikeaa työtä” kun ei olla koko ajan liikkeessä mutta tervetuloa kokeilemaan.

Onneksi on perjantai!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaishoitaja 24/7/365

Vierailija
464/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyn kyllä pitämään taukoja, mutta jokainen tauko pidentää työpäivää, joka on ilman taukojakin ylipitkä. Olen IT-järjestelmien toimittaja jolle vähintään viisi deadlinea painaa koko ajan päälle.

Eikö sinulla ole sovittua työaikaa, johon kuuluu lakisääteiset tauot? Oletko yrittäjä vai palkkatyösuhteessa? Jos palkkatöissä, miksi työnantajasi ei puutu resurssivajeeseen?

Olen palkkatöissä alalla jossa kyllä on TES. Mutta ei sitä asiantuntijatöissä noudateta muuten kuin löyhänä raamina. Resurssivaje on huutava ja silti YT:t jylläävät ja porukkaa vähennetään. Tienaan kohtalaisesti mutta ei se korvaa sitä, että kohta katkean. En ole ainoa, meillä on melkoisen loppuunpalanutta porukkaa töissä ihan yleensäkin.   

Itselleni ei ole asiantuntijatyössä (kolmen eri työpaikan kokemuksella) koskaan maksettu ylityö- ilta- tai viikonloppulisiä, vaikka usein työpäivät venyvät ja töitä on tehtävä iltaisin ja viikonloppuisin kun työaika ei vain riitä. Toki voisi jättää tekemättä, mutta kova kynnys antaa vastuullaan olevien projektien kaatua. Jos kaatuvat ja asiakas lähtee ja yrityksen tulos putoaa, ei siitä kärsi kuitenkaan se huonosti resurssoiva esimies, enkä todennäköisesti edes minä itse, vaan joku vähemmän kriittisessä projektissa työskentelevä oma työkaveri saa kenkää. 

Juuri näin. Ja sitä mukaa kun vanhat työkaverit ympäriltä harvenevat alat itse muuttua yhä korvaamattomammaksi ihmeresurssiksi, "resuksi" näin esimiesten kesken, jolle voi tunkea kaiken vanhan ja uuden ihmeellisen. 

Mitä esimiehenne vastaa, kun toteatte, että uutta projektia ei voida resurssipulasta johtuen aloittaa? Tai että jos aloitetaan, menossa olevat projetit kärsivät tai ne täytyy vastaavasti jopa lopettaa. Vai oletteko ottaneet taskit mukisematta vastaan ja luvanneet hoitaa ne edellisten lisäksi (vaikka tiedätte, että ette ehdi)?

Emme ole lainkaan tuppisuisia tolloja emmekä ota mukisematta vastaan töitä joita emme ehdi tehdä. Esimies vetoaa jatkuvasti kovasti vaikeaan tilanteeseen ja siihen, että pitäisi vielä vähän jaksaa, että rekrylupa/alihankkija/ihme on ihan nurkan takana. Että jos minä en ehdi, laitetaan sitten Kalle, joka joka ei ole eläessään ollut tämän asian kanssa tekemisissä vaan on itse asiassa ihan muun asian osaaja, mutta sinun on sitten oltava "tukena".  Joskus joku jopa rekrytoidaan ja heitetään nuori asiantuntija suoraan tuleen, jota hän ei lopulta kestä. Ja sitten taas tämän lupaavasti rekrytoidun henkilön työt tippuvat jonkun niskaan kuin tuhat salamaa kirkkaalta taivaalta.

Seuraavaksi tietysti sanot että miksi sitten en vaihda työpaikkaa. Minä taas kysyn että miten ihmeessä tämä ala on tällainen?  Ja kyllä, aion vaihtaa työpaikkaa. Itse asiassa aion lopettaa työnteon ihan kokonaan. 

Mainitsemasi resursointiongelmien ratkaiseminen on yksiselitteisesti esimiehesi ja muun johdon vastuulla. On yhdentekevää, mihin tai miten esimies vetoaa, jos työaika ja/tai osaaminen ei yksinkertaisesti riitä vaadittujen tehtävien hoitamiseen.

Se ei ole sinun sen enempää kuin Kallen vika jos talossa ei ole tekijöitä, joilla olisi riittävästi osaamista ja aikaa. Jos aikaa ja osaamista ei ole, esimiehen/johdon tehtävä on järjestää niitä ja tietenkin myös ennakoida mahdollisuuksien mukaan. En sano, että työntekijän pitäisi vaihtaa työpakkkaa, koska ei niitä noin vain ole aina tarjolla. Pointtini on, että palkkatyössä resursointiongelma on aina johdon ongelma, ja työntekijöiden olisi syytä tämä tosiasia pitää rohkeasti ja asiallisesti sillä.

Pitkään jatkuva resurssipula on johdon moka, eikä sitä esimiehen maanittelut muuksi muuta.

Vierailija
465/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala harrastamaan. Neulo siinä tietokoneen ääressä. Lue kirjaa. Tai kysy pomoltasi lisätöitä, kerta luulee että olet kiireinen koko päivän. Ei hän ole ajatustenlukija.

Niin ... tai opiskele sijoittamista ja ala tekemään osakekauppoja. Oikein hyvällä tuurilla tienaat paljon rahaa ... ja sen jälkeen ...

Vierailija
466/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkossa asiantuntija tehtäviä tehdään myös vuosilomallakin; jonain päivänä vain ihan vähän, toisena puoli päivää, kolmantena 0 tuntia jne ... koko ajan ollaan töissä. joulunakin

Vierailija
467/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnaneläinlääkäri. Joskus päivystysöinä on hiljaisia hetkiä, mutta silloin tietysti yrittää levätä.

Vierailija
468/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostaja isossa kansainvälisessä firmassa. Neuvotteluja toimittajien kanssa, soppareiden lukemista, sisäisiä suunnittelupalavereja, raportointia, koordinointihommia ja sisäisiä kehittämisprojekteja. Töitä vois tehdä vaikka 24/7.

Vierailija
469/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukuraattori. Työ ei tekemällä lopu koskaan.

Vierailija
470/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettaja. Työt ei lopu tekemällä ja päivät usein venyy, kun varsinaista työaikaa ei mitenkään kelloteta. Oppilaat tai viimeistään huoltajat huolehtii kyllä, että juoksevat asiat viivästyy. Teen useamman tunnin töitä myös sunnuntaisin. 2 viikon joululoma ei riittänyt palautumiseen, kesällä saa onneksi yleensä stressitöntä aikaa.

Vierailija
471/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammashoitaja kunnalla. On mulla joskus hieman aikaa jos joku potilas jättää tulematta, mutta useimmiten se menee niin että päivystyspotilaalle on varattu liian lyhyt aika ja hammaslääkärin on silti pakko hoitaa se ja minun on pakko heilua siinä vieressä ja siivota ja metsästää välineitä ympäri hoitolaa. Eilenkin ehdin pitää ruokatuntia vain 10min :(

Samaan aikaan mun mies on töissä valtiolla mutta miesvaltaisella alalla ja niillä on kaikki kuntosalit, saunat, ruokalat ja lounasedut työpaikalla, parempi palkka ja ruokatunti kestää tunnin. Me ämmät ei mahduta edes kaikki samaan aikaan istumaan taukohuoneen pöydän ääreen vaan osa joutuu syödä seisten...

Joo! Toi on Valtion touhu on hullua.      Jos pyytää palkan pimeänä niin ei tartte rahottaa niiden juhlimisia.

Vierailija
472/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnjohtaja, nokka, kymppi.

Vierailija
473/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoulun opettaja. Ei sekunnin hiljaisuutta tai rauhaa tehdä ajatustyötä. Ruoka"taukokin" on esimerkkiruokailua lasten kanssa. syöt viimeisenä jäähtynyttä ja pärskeistä ruokaa -jos ehdit. Isossa talossa ri voi pitää niitä kuuluisia suunnitteluhetkiä kun ei ole rauhallisia tiloja. Jos olet ryhmän koneella niin siinä on lapsia koko ajan asioimassa. Ei siinä, lapset on ihania mutta resurssit on suoraan sanottuna paskat.

Vierailija
474/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja. Pissalle ei ehi, kakasta puhumattakaan.

Vierailija
475/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoito. Päivät olivat yhtä tajutonta kiirettä. Aina tuli jotain ylimääräisiä juttuja kesken päivän jotka oli vaan pakko hoitaa. Kello vaan meni eteenpäin kunnes huomaat taas olevasi ylitöissä. Käytännössä työtehtävät on mahdotonta noudattaa työpäivän aikana, vaikka mitään odottamatonta ei edes sattuisi. WC:ssä saatoin oikeasti käydä aamun jälkeen vasta seuraavan kerran kun pääsin kotiin. Oli niin kiire ettei edes ehtinyt tajuta vessahätää tai nälkää. Vanhukset valitti ja syyllisti kun hoitajalla taas niin kiire.. Ihan kuin se olisi ollut minun syyni!

Tämän jälkeen tosiaan kaikki työt ovat tuntuneet kohtuullisen kevyiltä.

Vierailija
476/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaishoitaja 24/7/365

Ei se sun ”potilas” tarvi kokoajan hoitoa. Aivan satavarmasti ehdit istua päivän aikana. Syödä. Käydä vessassa.

477/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on töissä kertakaikkisen loistava balanssi. Hyvä ellei tosi hyvä palkka, ja aina välillä mennään kovaa ja sitten voi mennä kuukausikin niin, että ei ole oikein mitään kiireellistä tehtävää. 

Vierailija
478/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun rehtori, oppilaita noin 700, lähiesimies noin seitsemällekymmenelle. Palstan mukaan kukaan ei ole lähiesimies näin monelle ja muutenkaan en tee töissä mitään, ainakaan kiusaamisen suhteen, jotenkin ne työpäivät vain menee juosten. Ehkäpä en sitten osaa työtäni?

Vierailija
479/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnalla it-alan töissä.

Ai se olit sis sä,joka kirjoittelee niitä seksististiä lisäyksiä jokaisen lähettämiin sähköposteihin? Terveisiä sulle tuppikulli!

Vierailija
480/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja alakoulussa.