Te, joilla ei ole koskaan luppoaikaa töissä, mitä työtä teette?
Alkaa tympiä nämä työpäivät, kun koko päivän työt on tehty kahdeksassa minuutissa ja loppupäivä on pelkkää netissä surffailua.
Viime viikolla siivosin koko työhuoneeni. Tällä viikolla ei siis ole yhtään mitään tekemistä. Kiirettä ei ole koskaan muutenkaan.
Olen hyvin itsenäisen esimiehen sihteeri, joka ei oikein tarvitse minua mihinkään. Luulee, että minulla on omiakin hommia. Ja niin onkin, muttei tarpeeksi. Palkkaa saan 3050 euroa bruttona, joten mitään hinkua hakeutua muualle ei oikein ole. Sihteeriksi olen tosi hyvin palkattu.
Kommentit (1104)
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja. Kyllä sitä luppoaikaa näyttää löytyvän, jos tekee vain "pakolliset" hommat, mutta varmasti työpaikalla kuin työpaikalla on paljon niitä tehtäviä, jotka joku hiljaa tekee, ja jotka suurimman osan mielestä vain tekemättä tapahtuvat.
Löytyihän se marttyyri ja ”Työn sankari” sieltä 😂🤣
Sosiaalityöntekijä. Rästissä koko ajan töitä.
Psykologina olen. On kyllä kiirettä joka päivä, jonain päivinä pakko aikatauluttaa ja vetää kalenteriin vapaa hetki tai muuten ei jaksa työtä.
Aika vähän tässä ketjussa on tullut ihan oikeita esimerkkejä töistä, missä ei vaan voi pysähtyä. Ehkä se yksinäinen kahvilatyöntekijä ja tarkkaan kellotetut kotihoitajat. Muut ovat lähinnä itse luotua kiirettä ja marttyyriasennetta.
Opettaja. Muutama hassu vartin tauko päivässä sekä ruokis. Sekin pitää syödä meluisassa ruokalassa.
Provikkapalkkainen standimyyja. Jos luppoilee itseltaan pois.
Tosin silloinkin oli ne hiljaiset hetket kun ihmisia ei vaan ollut.
Siivojana ollut monissa paikoissa, kiiretta ei tullut koskaan. Luppoaikaa oli. Jopa sairaalassa. Ja en tehnyt hutaisen. Ehka ensiavussa ja synnarilla oli 3 Jalkaa.
Ja sitten vaihdellen joskus Olin hotellin respassa 10h hadin tuskin ehtien vessassa kayda ja sitten toisenapaivana 16h syljin kattoon takahuoneessa. Etta oli kuivaa.
Ravintoloissa ruuhka-aika ihan Kamala ja silloin tietenkin kiireessa sattuu ja tapahtuu vahinkoja. Ihan sama onko rakala vai 5* paikka.
Mutta sen sanon etta kiire on kivempi kuin tekemattomyys. 8h toimistossa katsoen kelloa. Surffaten ne samat sivut uudelleen ja uudelleen.. ei enaan ikina kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja alakoulussa.
Opettajathan istuu kahvilla 45 min välein
Vierailija kirjoitti:
Opettaja. Muutama hassu vartin tauko päivässä sekä ruokis. Sekin pitää syödä meluisassa ruokalassa.
Muutama hassu vartin tauko? Minulla on päivässä kaksi vartin taukoa ja puolentunnin "ruokatunti".
Ihan normaalia
Korona-ajan opettaja. Ei ruokataukoa, ei wc-taukoa. Työtä (opetus ja valvonta) tehdään 60 min tunnissa. Päivä 6-8 t.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja. Pissalle ei ehi, kakasta puhumattakaan.
Huonoa työn suunnittelua
Vierailija kirjoitti:
Omien kokemusten mukaan urheiluseuran toimistossa, jossa ollaan pienessä tilassa kaksin toiminnanjohtajan kanssa. Tosin mitään luppoaikaa ei edes toivo, ettei tarvitse kuunnella muiden ihmisten asioita.
Elintarviketeollisuudessa pakkauskoneen käyttäjänä ei kyllä mitään taukoa tule ellei kone hajoa niin, että sitä ei itse pysty korjaamaan/yläkerrassa on ongelmia säiliön tms kanssa. 8 tunnin vuorossa on 2 10min kahvitaukoa, johon sisältyy se aika kun lähdet koneelta tauottajan tullessa, riisut takin/puet toisen takin päälle, vaihdat kengät ja kävelet kahvihuoneeseen juot kupin pahvimukista ettei mene aikaa tiskaamiseen ja sitten takaisin riisumaan/pukemaan takkia, vaihtamaan kengät, pesemään kädet ja kävelemään koneelle. Ruokatauko ehdoton max 20 min. Esimies tulee kyllä heti sanomaan, jos hänen mielestään tauko oli 22 min. Vuorossa tulee askeleita semmoiset 30
000 nilkassa olevan aktiivisuusrannekkeen mukaan.
Elintarviketeollisuudessa pakkaushommia: abaut 4 tuntia taukoa per päivä. 30 min töitä ja sen jälkeen 30 min taukoa ja tätä koko päivä. Eli 2 työntekijää ja toinen on pakkaamassa ja toinen tauolla.. Ammatin valinta.
Lääkäri. Mitään taukoja ei ennätä pitää ja ylitöiksi menee silti joka päivä.
Lähiesimies kunnallisessa palvelutuotannossa. Koko ajan säästetään ja kiristetään. Hallintohommat on vyörytetty palveluille, kun toimistohenkilöstö ja tukipalvelut on yt:issä karsittu minimiin. Pitää tehdä rekrytoinnit, työsopparit, palvelussuhteen päättämiset ja lomalaskennat ja pyörittää matkalaskuhommia. Hoitaa hankinnat ja kilpailuttamiset, työvuorosuunnittelut, kehityskeskuskelut, osallistua työterveysneuvotteluihin (työntekijät lujilla), ja säätää ja keventää niiden mukaan taas 40-päisen alaisjoukon tehtäviä, esim. terveydellisistä syistä osa-aikaistamisten vuoksi. Pitää osallistaa asiakkaita ja hoitaa hankalimmat asiakaspalautteet. Pitää johtaa työtä ja seurata työsuoritusta. Toimia tilamanagerina, kun aina rapistuvissa tiloissa joku paikka repsottaa ja jankuttaa kiinteistönhuoltoon, mikä johtamissani kiinteistöissä pitäisi korjata. Pitää miettiä lisää säästöjä ja raportoida, miten olen toimintaa kehittänyt strategioiden mukaisesti. Delegoida ei oikein voi, kun koko muu henkilöstö tekee niitä oikeita töitä, itse asiassa pitää usein iskeä kädet saveen, kun väki ei koskaan riitä. Onneksi palkka on huono ja lisäksi saa kuulla olevansa turha virkakyösti, joka syö verovaroja eikä tuota mitään. Tällaista lapioon nojailuahan tämä.
Täysin sama kokemus. Kotiäitiyttä voi myös toteuttaa monella tavalla. Toiset menevät sieltä mistä aita on matalin ja toiset ovat energisiä ja kunnianhimoisia myös lapsiin ja kotiin liittyvissä asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri. Syömässä käyn joka ikinen päivä oli listalla mitä tahansa, kai se on myös mun perusoikeus ja aivot toimii ravittuna paremmin. Mut mitään muuta taukoa en sitten ehdikään pitämään. Ja ennen kuin joku kommentoi että miten ehdit kirjoittamaan kesken päivän niin oon äitiyslomalla. Töihin verrattuna tää vauvan kanssa oleminen on ihan lepokotia! 😊
No niinhän se onkin lepokotia yhden vauvan kanssa. Katsotaan oletko edelleen samaa mieltä jos olet kotona esim. kolmen tai neljän pienen lapsen kanssa. Olen itse työskennellyt vaativissa kansainvälisissä asiantuntijatehtävissä noin 10 vuotta ennen lasten saamista, ja voin sanoa että töissä sentään pääsi kerran päivässä kahville ja vessaankin rauhassa, lounasta en sielläkään yleensä ehtinyt syömään paitsi nopeasti jotain pientä työpöydän ääressä. Toista se on kotona pienten lasten kanssa, joku tarvitsee jotain jatkuvasti yötä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän tässä ketjussa on tullut ihan oikeita esimerkkejä töistä, missä ei vaan voi pysähtyä. Ehkä se yksinäinen kahvilatyöntekijä ja tarkkaan kellotetut kotihoitajat. Muut ovat lähinnä itse luotua kiirettä ja marttyyriasennetta.
Tämä on mielenkiintoinen asenne sillä lailla, että mitä tekee tämän nähdessään ihminen, joka 'luo kiirettä itselleen uhrautumalla tekemään asioita'? Voikin lakata tekemästä niitä. Todellisuudessahan kaikille on ollut suuri etu, että tämä ihminen on ne tehnyt. Itse ajattelen aina jonkinlaisella ristiriitaisella myötätunnolla näitä marttyyriuteen ajautuvia, koska on niin selvää, että tekevät enemmän kuin tavallaan kuuluisi. Ainakin moni asia hoituu. Taitavat usein olla vanhempia naishenkilöitä (minun kokemuksen mukaan), ja usein stressaantuneen ja ahdistuneen näköisiä, mielikuvissani. Mutta kiitos heille!
Suunnittelija.
En ehdi suunnitella yhtään mitään, vaan olen firman yleinen roskasanko, jolle kaadetaan kaikki tehtäväksi, selvitettäväksi, laskettavaksi, selitettäväksi jne. Päälliköt sitten istuvat kokoustamassa kaiket päivät. Jonkun ne hommat pitää tehdäkin, ja kukaan ei tunnu ymmärtävän, että asioiden selvittelyyn, soitteluun jne kuluu aikaa joka on muusta pois.
Sairaanhoitaja. Lakisääteiset tauot ovat yksi 10 min kahvitauko ja yksi 20 min ruokatauko. 10 h yövuoron aikanakaan ei ole sen enempää taukoja. Jos kerkeät tauolle, niiden aikana joudut vastaamaan puhelimeen, tai keskeyttämään taukosi potilaan tai omaisen vuoksi. Huvittaa lukea näitä "vain muutama hassu vartin kahvitauko".
Vaativalla alalla asiantuntijana.(akateeminen)
fazer kirjoitti:
Vihreiden kuulien nuolija. 3 sekuntia kuulaa kohti aikaa nuolaista ja liimata yhteen. Ruokatuntia en kerkeä pitää mutta silti lihoan ja hampaat täynnä reikiä. Olen kyllä hakenut töitä muualta ja ehkä pääsen poraamaan reikiä makarooneihin niin säästyy hampaat.
Tietääkö kukaan millanen pora se on kun ne makaronit on käyriä? Perus porakoneella ei taida onnistua.
opettaja