Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla ei ole koskaan luppoaikaa töissä, mitä työtä teette?

Vierailija
28.01.2020 |

Alkaa tympiä nämä työpäivät, kun koko päivän työt on tehty kahdeksassa minuutissa ja loppupäivä on pelkkää netissä surffailua.

Viime viikolla siivosin koko työhuoneeni. Tällä viikolla ei siis ole yhtään mitään tekemistä. Kiirettä ei ole koskaan muutenkaan.

Olen hyvin itsenäisen esimiehen sihteeri, joka ei oikein tarvitse minua mihinkään. Luulee, että minulla on omiakin hommia. Ja niin onkin, muttei tarpeeksi. Palkkaa saan 3050 euroa bruttona, joten mitään hinkua hakeutua muualle ei oikein ole. Sihteeriksi olen tosi hyvin palkattu.

Kommentit (1104)

Vierailija
421/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viheralalla. Onneksi talvella on hieman rauhallisempaa. Koska työajasta 80 % on fyysistä työtä, rauhallisempi tahti on tarpeen välillä jotta kroppa ei hajoa.

Vierailija
422/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postinjakaja. Työaika noin 6-15, hirveästi ei ehdi istuskelemaan jos meinaa työajassa keretä hommat hoitaa. Noin 30min ruokatauon pidän aamuhommien jälkeen kunnes lähden ulos jakamaan.

Jakelupiirit kasvavat jatkuvasti mutta samalla porukkaa osa-aikaistetaan ja työtunteja vähennetään. Jotenkin pitäisi ehtiä enemmän jakaa vähemmässä ajassa, mutta palkassa se ei näy mitenkään.

Vierailija
424/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikean keittiössä. Ei ikinä luppoaikaa.

Vierailija
425/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyn kyllä pitämään taukoja, mutta jokainen tauko pidentää työpäivää, joka on ilman taukojakin ylipitkä. Olen IT-järjestelmien toimittaja jolle vähintään viisi deadlinea painaa koko ajan päälle.

Eikö sinulla ole sovittua työaikaa, johon kuuluu lakisääteiset tauot? Oletko yrittäjä vai palkkatyösuhteessa? Jos palkkatöissä, miksi työnantajasi ei puutu resurssivajeeseen?

Olen palkkatöissä alalla jossa kyllä on TES. Mutta ei sitä asiantuntijatöissä noudateta muuten kuin löyhänä raamina. Resurssivaje on huutava ja silti YT:t jylläävät ja porukkaa vähennetään. Tienaan kohtalaisesti mutta ei se korvaa sitä, että kohta katkean. En ole ainoa, meillä on melkoisen loppuunpalanutta porukkaa töissä ihan yleensäkin.   

Itselleni ei ole asiantuntijatyössä (kolmen eri työpaikan kokemuksella) koskaan maksettu ylityö- ilta- tai viikonloppulisiä, vaikka usein työpäivät venyvät ja töitä on tehtävä iltaisin ja viikonloppuisin kun työaika ei vain riitä. Toki voisi jättää tekemättä, mutta kova kynnys antaa vastuullaan olevien projektien kaatua. Jos kaatuvat ja asiakas lähtee ja yrityksen tulos putoaa, ei siitä kärsi kuitenkaan se huonosti resurssoiva esimies, enkä todennäköisesti edes minä itse, vaan joku vähemmän kriittisessä projektissa työskentelevä oma työkaveri saa kenkää. 

Juuri näin. Ja sitä mukaa kun vanhat työkaverit ympäriltä harvenevat alat itse muuttua yhä korvaamattomammaksi ihmeresurssiksi, "resuksi" näin esimiesten kesken, jolle voi tunkea kaiken vanhan ja uuden ihmeellisen. 

Vierailija
426/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyn kyllä pitämään taukoja, mutta jokainen tauko pidentää työpäivää, joka on ilman taukojakin ylipitkä. Olen IT-järjestelmien toimittaja jolle vähintään viisi deadlinea painaa koko ajan päälle.

Eikö sinulla ole sovittua työaikaa, johon kuuluu lakisääteiset tauot? Oletko yrittäjä vai palkkatyösuhteessa? Jos palkkatöissä, miksi työnantajasi ei puutu resurssivajeeseen?

Olen palkkatöissä alalla jossa kyllä on TES. Mutta ei sitä asiantuntijatöissä noudateta muuten kuin löyhänä raamina. Resurssivaje on huutava ja silti YT:t jylläävät ja porukkaa vähennetään. Tienaan kohtalaisesti mutta ei se korvaa sitä, että kohta katkean. En ole ainoa, meillä on melkoisen loppuunpalanutta porukkaa töissä ihan yleensäkin.   

Itselleni ei ole asiantuntijatyössä (kolmen eri työpaikan kokemuksella) koskaan maksettu ylityö- ilta- tai viikonloppulisiä, vaikka usein työpäivät venyvät ja töitä on tehtävä iltaisin ja viikonloppuisin kun työaika ei vain riitä. Toki voisi jättää tekemättä, mutta kova kynnys antaa vastuullaan olevien projektien kaatua. Jos kaatuvat ja asiakas lähtee ja yrityksen tulos putoaa, ei siitä kärsi kuitenkaan se huonosti resurssoiva esimies, enkä todennäköisesti edes minä itse, vaan joku vähemmän kriittisessä projektissa työskentelevä oma työkaveri saa kenkää. 

Juuri näin. Ja sitä mukaa kun vanhat työkaverit ympäriltä harvenevat alat itse muuttua yhä korvaamattomammaksi ihmeresurssiksi, "resuksi" näin esimiesten kesken, jolle voi tunkea kaiken vanhan ja uuden ihmeellisen. 

Mitä esimiehenne vastaa, kun toteatte, että uutta projektia ei voida resurssipulasta johtuen aloittaa? Tai että jos aloitetaan, menossa olevat projetit kärsivät tai ne täytyy vastaavasti jopa lopettaa. Vai oletteko ottaneet taskit mukisematta vastaan ja luvanneet hoitaa ne edellisten lisäksi (vaikka tiedätte, että ette ehdi)?

Vierailija
427/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ministeriön virkamies😭😭😭

Vierailija
428/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja. Ei yhtään vapaahetkeä. Vessassakäydessäkin pitää pitää kiirettä.

Vierailija
429/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntija / suunnittelija kunnalla sen tarkemmin alaa määrittelemättä. Ylityöllistetty ja totaalisen väsynyt, "kultaisessa häkissä" koska hyvä palkka ja työsuhde-edut ja tietenkin vakityö - Etsin kuitenkin koko ajan uutta työtä ja viimeistään nyt tämän vuoden lopussa sanon itseni irti ja muutan johonkin huitsin nevadaan vaikka ihan mitä vaan turhaa paskatyötä tekemään mitä ei tarvitsisi elää ja hengittää 24/7.

Vierailija
430/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miksi suostuttu simputukseen. Jos aina painatte ilmaista työtä luopuen omista lakisääteisistä tauoista, ei asiaan tule muutoksia. Johtaja katsoo lukemia ja taulukoita - kas, hyvinhän hommat hoituu, ei tarvetta muutokselle.

Nuorempana vastavalmistuneena naiivina tyttösenä olin samanlainen vässykkä, tein paljon ylitöitä ja viikonloppuina kotonani. Nyt, 10v työelämässä olleena, en tee ylitöitä kuin äärimmäisen satunnaisesti ja aina vain jos se sopii itselleni (koska niistä ei makseta alallani) ja pidän kaikki tauot. Osaan myös sanoa että sori, nyt tauolla. Mitä ei 7,5h ehdi, jää sitten vaan tekemättä - ei se minun ongelmani ole. Kehityskeskusteluissa vastaan aina totuudenmukaisestimiksi jokin on tekemättä, ja nyt minulle onkin annettu lupa palkata apulainen.

Koskaan en ole saanut potkuja enkä edes yt-neuvotteluissa ollut osapuolena (vaikka niitä on ollut).

Omia puoliaan pitää pitää. Ei sitä kukaan puolestasi tee.

T. Pikkupomo yksityisessä lafkassa

Vierailija
431/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miksi suostuttu simputukseen. Jos aina painatte ilmaista työtä luopuen omista lakisääteisistä tauoista, ei asiaan tule muutoksia. Johtaja katsoo lukemia ja taulukoita - kas, hyvinhän hommat hoituu, ei tarvetta muutokselle.

Nuorempana vastavalmistuneena naiivina tyttösenä olin samanlainen vässykkä, tein paljon ylitöitä ja viikonloppuina kotonani. Nyt, 10v työelämässä olleena, en tee ylitöitä kuin äärimmäisen satunnaisesti ja aina vain jos se sopii itselleni (koska niistä ei makseta alallani) ja pidän kaikki tauot. Osaan myös sanoa että sori, nyt tauolla. Mitä ei 7,5h ehdi, jää sitten vaan tekemättä - ei se minun ongelmani ole. Kehityskeskusteluissa vastaan aina totuudenmukaisestimiksi jokin on tekemättä, ja nyt minulle onkin annettu lupa palkata apulainen.

Koskaan en ole saanut potkuja enkä edes yt-neuvotteluissa ollut osapuolena (vaikka niitä on ollut).

Omia puoliaan pitää pitää. Ei sitä kukaan puolestasi tee.

T. Pikkupomo yksityisessä lafkassa

Juuri näin! Ikävintä on, että nämä tunnolliset venyjät sahaavat muidenkin työntekijöiden kollektiivista oksaa. Kun riittävän moni jättää ruokataukonsa pitämättä, syntyy muillekin sosiaalinen paine toimia näin, ja yks kaks tämä onkin työpaikan kirjoittamaton sääntö, jonka rikkojia jopa paheksutaan. 

Muistakaa: resurssien riittävyydestä huolehtiminen on johdon tehtävä! Mikäli resurssit on mitoitettu riittämättömästi, syy ei ole kohtuullisen työpanoksensa antavassa työntekijässä. 

Vierailija
432/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoustyössä ei oo luopoaikaa, mutta voi mennä hetkeks siivouskomeroon haukkamaan välipalaa omalla luvalla:)

Vierailija
433/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kyllä ilkutaan ja haukutaan hoitajia miten istuvat vaan kahvilla, mutta kun oli sairaanhoitaja (vuodeosastolla) en pitänyt ruokataukoja koska en ehtinyt. Oli täysin päätöntä kiirettä, ikinä en palaisi siihen hulluuteen. Opiskelin yliopistossa uuden ammatin.

Vierailija
434/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungilla, teknisen toimialan päällikkö. Työaika rajoitettu, mutta töitä loputtomasti. Kiireviikkoina lounaskin tulee syötyä lennossa, jos ollenkaan. Normaalilla viikolla ehkä kerran pari 12 minuutin kahvi kollegoiden kanssa. Ja

pelolla odotellaan seuraavaa yt-neuvottelua, joka vähentää alaisia ja työmäärä pysyy samana tai kasvaa.

Vierailija
435/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtaja. Menen työpaikalle ekana, lähden lähden vikana ja jatka usein kotona töitä yömyöhään. Joudun tekemään 1-4 asiaa yhtäaikaa. Lounastauko = syön eväitä töitä tehden ja ovella seisoo joku tiimistä ja haluaa  neuvottelun. 

Vierailija
436/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreiden kuulien nuolija. 3 sekuntia kuulaa kohti aikaa nuolaista ja liimata yhteen. Ruokatuntia en kerkeä pitää mutta silti lihoan ja hampaat täynnä reikiä. Olen kyllä hakenut töitä muualta ja ehkä pääsen poraamaan reikiä makarooneihin niin säästyy hampaat. 

Vierailija
437/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansanedustaja.

Painelen vaan joskus: kyllä, jaa, ei nappulaa 🙂

Onneksi kohta pääsee eläkkeelle 🙂

Kunnon eduilla 🙂

Morjes Zysse! Maksetaanko sun migreenipillerit valtionkassasta?

Pfizerin siniset tabut maksaa valtio.

Vierailija
438/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa ettet ole IT-alalla. 

Vaan kun olen. Meillä logistiikan porukka ei kuulemma "pysty" pitämään ruokataukojaan, vaikka todellisuudessa syynä on heidän kummallinen marttyyriasenteensa, joka estää asian puheeksi ottamisen esimiehen kanssa ja tilanteen korjaamisen. IT-alalla on poikkeuksellisen paljon viestintärajoitteisia tuppisuita, mikä aiheuttaa monenlaista hiertoa ja kitkaa niin käytännön kuin henkilötason asioissa.

Suhtaudun hieman skeptisesti siihen, että jos joku porukka ei säännönmukaisesti pysty pitämään ruokataukoja, se johtuisi siitä että esimies ei tiedä että ihmiset haluavat ruokataukoja. Ovat ehkä keskustelleet kerran jos toisenkin.  Ehkä jopa HR on osallistunut keskusteluun. Ehkä joku erityisen avoin keskustelija on poistunut seuraavissa YT-neuvotteluissa.

Ja nuo stereotypiat IT-alan tuppisuisista nörteistä on ihan bullshittiä jolla on helppo puolustella epäonnistumisia esimiestyössä. En jaksa alkaa kouluttaa mitä kaikkea alan ihmiset tekevät ja minkälaisia erilaisia ihmisiä alalla on.  

Vierailija
439/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansanedustaja.

Painelen vaan joskus: kyllä, jaa, ei nappulaa 🙂

Onneksi kohta pääsee eläkkeelle 🙂

Kunnon eduilla 🙂

Morjes Zysse! Maksetaanko sun migreenipillerit valtionkassasta?

Pfizerin siniset tabut maksaa valtio.

Vierailija
440/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa ettet ole IT-alalla. 

Vaan kun olen. Meillä logistiikan porukka ei kuulemma "pysty" pitämään ruokataukojaan, vaikka todellisuudessa syynä on heidän kummallinen marttyyriasenteensa, joka estää asian puheeksi ottamisen esimiehen kanssa ja tilanteen korjaamisen. IT-alalla on poikkeuksellisen paljon viestintärajoitteisia tuppikulleja, mikä aiheuttaa monenlaista hiertoa ja kitkaa niin käytännön kuin henkilötason asioissa.

Suhtaudun hieman skeptisesti siihen, että jos joku porukka ei säännönmukaisesti pysty pitämään ruokataukoja, se johtuisi siitä että esimies ei tiedä että ihmiset haluavat ruokataukoja. Ovat ehkä keskustelleet kerran jos toisenkin.  Ehkä jopa HR on osallistunut keskusteluun. Ehkä joku erityisen avoin keskustelija on poistunut seuraavissa YT-neuvotteluissa.

Ja nuo stereotypiat IT-alan tuppikullisista nörteistä on ihan bullshittiä jolla on helppo puolustella epäonnistumisia esimiestyössä. En jaksa alkaa kouluttaa mitä kaikkea alan ihmiset tekevät ja minkälaisia erilaisia ihmisiä alalla on.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän