Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla ei ole koskaan luppoaikaa töissä, mitä työtä teette?

Vierailija
28.01.2020 |

Alkaa tympiä nämä työpäivät, kun koko päivän työt on tehty kahdeksassa minuutissa ja loppupäivä on pelkkää netissä surffailua.

Viime viikolla siivosin koko työhuoneeni. Tällä viikolla ei siis ole yhtään mitään tekemistä. Kiirettä ei ole koskaan muutenkaan.

Olen hyvin itsenäisen esimiehen sihteeri, joka ei oikein tarvitse minua mihinkään. Luulee, että minulla on omiakin hommia. Ja niin onkin, muttei tarpeeksi. Palkkaa saan 3050 euroa bruttona, joten mitään hinkua hakeutua muualle ei oikein ole. Sihteeriksi olen tosi hyvin palkattu.

Kommentit (1104)

Vierailija
441/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Ja sen työvuoron perään hoitakaa lisäksi koti ja lapset, kuten suurin osa hoitajista tekee.

Vierailija
442/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä "kotiäidit" eivät tiedä oikeasta työstä monesti mitään. Menkääpä esimerkiksi tekemään lähihoitajan työtö vanhainkotiin, jossa hoidettavat ovat isoja, dementoituneita "lapsia".

...lainaus unohtui. Eli kehoitus hoitotyön jälkeen hoitaa koti ja lapset liittyi tähän kommenttiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ja sen työvuoron perään hoitakaa lisäksi koti ja lapset, kuten suurin osa hoitajista tekee.

Varmaan ei väkisin makaamista aina tapahtune? Itse on pilluaan tarjolle laittaneet. En puolustele laiskoja miehiä,mutta ei se yksinkään mies niitä lapsia lopulta kummiskaan saane?

Vierailija
444/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat ne vaan jaksaa valitttaa. Huvittavaa porukkaa. Ammativalinta on vaan menny pieleen,kun koko ajan on jotain marinaa.

Vierailija
445/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

varhaiskasvatuksen opettaja

Vierailija
446/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampurilaisravintolan työntekijä

Vierailija
447/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äikänope. Koulupäivät menevät siivillä, kokoajan on intensiivistä ja hektistä. Ruokailukin hoidetaan samalla oppilaita valvoen. Ainut kunnon hengähdystauko on päivän pitkä välkkä (25 min), jos ei satu olemaan valvonnassa. Silloinkin vastaillaan Wilma-viesteihin ja valmistellaan seuraavaa tuntia ym. Kotiin tietenkin pääsen aikaisin, yleensä jo kahden jälkeen, mutta siellä riittää korjattavia tekstikasoja ja suunniteltava tunteja. Pyrin kuitenkin lopettamaan työt viim. klo 17, ei ne kasat lopu kuitenkaan. Viikonloppuisin teen hommia yleensä jonkin verran myös.

Kuulostaapa valitusvirreltä. Tykkään tosi paljon työstäni, tuntuu merkitykselliseltä enkä haluaisikaan pyöritellä sormiani.

Vierailija
448/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edellisenä äikänopena vastaan vielä, että olen ollut töissä myös verkkokaupassa ja kotisiivoojana, niissäkään ei koskaan ollut luppoaikaa. Kaupan kassana oli joskus hiljaisina sunnuntai-iltoina.

Vierailija
449/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyn kyllä pitämään taukoja, mutta jokainen tauko pidentää työpäivää, joka on ilman taukojakin ylipitkä. Olen IT-järjestelmien toimittaja jolle vähintään viisi deadlinea painaa koko ajan päälle.

Eikö sinulla ole sovittua työaikaa, johon kuuluu lakisääteiset tauot? Oletko yrittäjä vai palkkatyösuhteessa? Jos palkkatöissä, miksi työnantajasi ei puutu resurssivajeeseen?

Olen palkkatöissä alalla jossa kyllä on TES. Mutta ei sitä asiantuntijatöissä noudateta muuten kuin löyhänä raamina. Resurssivaje on huutava ja silti YT:t jylläävät ja porukkaa vähennetään. Tienaan kohtalaisesti mutta ei se korvaa sitä, että kohta katkean. En ole ainoa, meillä on melkoisen loppuunpalanutta porukkaa töissä ihan yleensäkin.   

Itselleni ei ole asiantuntijatyössä (kolmen eri työpaikan kokemuksella) koskaan maksettu ylityö- ilta- tai viikonloppulisiä, vaikka usein työpäivät venyvät ja töitä on tehtävä iltaisin ja viikonloppuisin kun työaika ei vain riitä. Toki voisi jättää tekemättä, mutta kova kynnys antaa vastuullaan olevien projektien kaatua. Jos kaatuvat ja asiakas lähtee ja yrityksen tulos putoaa, ei siitä kärsi kuitenkaan se huonosti resurssoiva esimies, enkä todennäköisesti edes minä itse, vaan joku vähemmän kriittisessä projektissa työskentelevä oma työkaveri saa kenkää. 

Juuri näin. Ja sitä mukaa kun vanhat työkaverit ympäriltä harvenevat alat itse muuttua yhä korvaamattomammaksi ihmeresurssiksi, "resuksi" näin esimiesten kesken, jolle voi tunkea kaiken vanhan ja uuden ihmeellisen. 

Mitä esimiehenne vastaa, kun toteatte, että uutta projektia ei voida resurssipulasta johtuen aloittaa? Tai että jos aloitetaan, menossa olevat projetit kärsivät tai ne täytyy vastaavasti jopa lopettaa. Vai oletteko ottaneet taskit mukisematta vastaan ja luvanneet hoitaa ne edellisten lisäksi (vaikka tiedätte, että ette ehdi)?

Emme ole lainkaan tuppisuisia tolloja emmekä ota mukisematta vastaan töitä joita emme ehdi tehdä. Esimies vetoaa jatkuvasti kovasti vaikeaan tilanteeseen ja siihen, että pitäisi vielä vähän jaksaa, että rekrylupa/alihankkija/ihme on ihan nurkan takana. Että jos minä en ehdi, laitetaan sitten Kalle, joka joka ei ole eläessään ollut tämän asian kanssa tekemisissä vaan on itse asiassa ihan muun asian osaaja, mutta sinun on sitten oltava "tukena".  Joskus joku jopa rekrytoidaan ja heitetään nuori asiantuntija suoraan tuleen, jota hän ei lopulta kestä. Ja sitten taas tämän lupaavasti rekrytoidun henkilön työt tippuvat jonkun niskaan kuin tuhat salamaa kirkkaalta taivaalta.

Seuraavaksi tietysti sanot että miksi sitten en vaihda työpaikkaa. Minä taas kysyn että miten ihmeessä tämä ala on tällainen?  Ja kyllä, aion vaihtaa työpaikkaa. Itse asiassa aion lopettaa työnteon ihan kokonaan. 

Vierailija
450/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja kesällä ja talvella sisävesilaivankapteeni. Kiirettä pittää!

Vierailija
451/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehdi ei jaksakaan vastata

Vierailija
452/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyn kyllä pitämään taukoja, mutta jokainen tauko pidentää työpäivää, joka on ilman taukojakin ylipitkä. Olen IT-järjestelmien toimittaja jolle vähintään viisi deadlinea painaa koko ajan päälle.

Eikö sinulla ole sovittua työaikaa, johon kuuluu lakisääteiset tauot? Oletko yrittäjä vai palkkatyösuhteessa? Jos palkkatöissä, miksi työnantajasi ei puutu resurssivajeeseen?

Huomaa ettet ole IT-alalla. 

Vaan kun olen. Meillä logistiikan porukka ei kuulemma "pysty" pitämään ruokataukojaan, vaikka todellisuudessa syynä on heidän kummallinen marttyyriasenteensa, joka estää asian puheeksi ottamisen esimiehen kanssa ja tilanteen korjaamisen. IT-alalla on poikkeuksellisen paljon viestintärajoitteisia tuppisuita, mikä aiheuttaa monenlaista hiertoa ja kitkaa niin käytännön kuin henkilötason asioissa.

Suhtaudun hieman skeptisesti siihen, että jos joku porukka ei säännönmukaisesti pysty pitämään ruokataukoja, se johtuisi siitä että esimies ei tiedä että ihmiset haluavat ruokataukoja. Ovat ehkä keskustelleet kerran jos toisenkin.  Ehkä jopa HR on osallistunut keskusteluun. Ehkä joku erityisen avoin keskustelija on poistunut seuraavissa YT-neuvotteluissa.

Ja nuo stereotypiat IT-alan tuppisuisista nörteistä on ihan bullshittiä jolla on helppo puolustella epäonnistumisia esimiestyössä. En jaksa alkaa kouluttaa mitä kaikkea alan ihmiset tekevät ja minkälaisia erilaisia ihmisiä alalla on.  

Ruokataukojen pitämättömyys yt:iden pelossa on pelkkä tekosyy ja kaiken lisäksi karhunpalvelus kaikille työyhteisön jäsenille. Jos aiheellisesta suunsa avaamisesta on vaarassa lentää pellolle, työyhteisössä on pahoja ongelmia eikä kenenkään kannata tuhota mielenterveyttään alistumalla pellehyppelemään moisessa sirkuksessa.

Se ei todellakaan ole bullshittiä, että it-alalla tuppaa olemaan keskimääräistä enemmän introvertteja. Tämä näkyy väistämättä ja täysin ymmärrettävästi viestintätaidoissa sekä siinä, millaista kollegiaalista viestintäkulttuuria suositaan. Tämä ei ole introverttien kritisointia vaan neutraalisti ilmaistu tosiasia.

Vierailija
453/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, mä voisin vaihtaa muutamaksi päiväksi hommia sun kanssa. Olen opettaja. Tässä etäilyssä ehtii tosin pitämään pari ruokataukoa, mutta muuten hommia riittää iltaan asti. Nytkin odottelen, josko lapsukaiset palauttaisivat päivän tehtävänsä. Ne tosin piti palauttaa jo iltapäivällä, mutta rehtorin ohje on joustaa, kun on niin haastavaa tää etäaika kaikille.

Lähiopetuksessa ehtii päivän aikana kerran vessaan. Lounasta pitää usein syödä omalla ajalla päivän jälkeen.

Vierailija
454/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks te suostutte tommoseen? Mä en ikinä suostuisi tekemään töitä niin etten saa pitää taukojani.

Kun olet tarpeeksi kauan työttömänä, niin viis veisaa tauoista kunhan saa palkkatyötä.

Vierailija
455/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelun sosiaalityöntekijä

Vierailija
456/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen vuosien jälkeen nään painajaisia että olen kotihoidossa töissä! Avaimet hukassa, kukaan ei kerro minne pitäisi mennä ja mitä siellä tehdä. Ja seuraava paikka jossakin satojen kilometrien päässä.

Toisaalta tykkäsin työstä, vaihtelevaa ja näki erilaisia koteja ja ihmisiä.

Mutta se kiire- piti olla jo seuraavassa paikassa ja jotakin viivästyttävää tapahtui ja aina joku työkaveri

taas kerran saikutti!

Vierailija
457/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja päivystys osastolla. Ehdin pitää n. 10 min. ruokatauon päivän aikana ja käydä tarvittaessa veskissä ja kun teen pakolliset kirjaukset otan kahvimukista samalla hörpyt. Muuten työaika menee kyllä työntekoon. Ärsytti kun tuttava valitti kun joutuu tekemään etätöitä ja ei pääse työnsä puolesta matkustamaan.

Vierailija
458/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurissa asuu suht tyhmä rouva, joka kommentoi aina mun arkivapaita, että 'niin ne muut painaa töitä, kun sinä saat lähteä lenkille'. Olen aika moneen kertaan tätä vuorotyökuviota selittänyt, mutta ei mene jakeluun.

Ja kun viikonloppuaamuina tulen yötyöstä klo 7.30, niin sama rouva kommentoinut, että 'juhlistako tulossa?'Laittanut juorujakin liikkeelle aiheesta, vaikka on lukemattomat kerrat nähnyt mut töissä vuodeosastolla, jossa käynyt tuttavaansa moikkaamassa.

Ei kiesus maria miten nuija naapuri sinulla! *naamapalmu*

Vierailija
459/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoustyössä ei oo luopoaikaa, mutta voi mennä hetkeks siivouskomeroon haukkamaan välipalaa omalla luvalla:)

Tämä riippuu kyllä tosi paljon firmasta ja kohteesta. On näitä joissa työaika kuluu kokonaan siihen että tekee välttämättömimmät pakolliset, eikä meinaa edes riittää, mutta toisenlaistakin on. Esim. koulusiivouksessa tulee välillä jonkin verrankin odottelua, ihan jo senkin takia että ei ole välttämättä luokkia vapaana ennen seuraavan tunnin loppumista, kun edelliset on saanut tehtyä. Nuo vaihtelevat tietysti päivittäin mihin aikaan mikäkin luokka vapautuu, niin ei pysty tekemään täydellistä minuuttiaikataulua jos päivän aikana kuitenkin tehdään.

Vierailija
460/1104 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa ettet ole IT-alalla. 

Vaan kun olen. Meillä logistiikan porukka ei kuulemma "pysty" pitämään ruokataukojaan, vaikka todellisuudessa syynä on heidän kummallinen marttyyriasenteensa, joka estää asian puheeksi ottamisen esimiehen kanssa ja tilanteen korjaamisen. IT-alalla on poikkeuksellisen paljon viestintärajoitteisia tuppisuita, mikä aiheuttaa monenlaista hiertoa ja kitkaa niin käytännön kuin henkilötason asioissa.

Suhtaudun hieman skeptisesti siihen, että jos joku porukka ei säännönmukaisesti pysty pitämään ruokataukoja, se johtuisi siitä että esimies ei tiedä että ihmiset haluavat ruokataukoja. Ovat ehkä keskustelleet kerran jos toisenkin.  Ehkä jopa HR on osallistunut keskusteluun. Ehkä joku erityisen avoin keskustelija on poistunut seuraavissa YT-neuvotteluissa.

Ja nuo stereotypiat IT-alan tuppisuisista nörteistä on ihan bullshittiä jolla on helppo puolustella epäonnistumisia esimiestyössä. En jaksa alkaa kouluttaa mitä kaikkea alan ihmiset tekevät ja minkälaisia erilaisia ihmisiä alalla on.  

Ruokataukojen pitämättömyys yt:iden pelossa on pelkkä tekosyy ja kaiken lisäksi karhunpalvelus kaikille työyhteisön jäsenille. Jos aiheellisesta suunsa avaamisesta on vaarassa lentää pellolle, työyhteisössä on pahoja ongelmia eikä kenenkään kannata tuhota mielenterveyttään alistumalla pellehyppelemään moisessa sirkuksessa.

Se ei todellakaan ole bullshittiä, että it-alalla tuppaa olemaan keskimääräistä enemmän introvertteja. Tämä näkyy väistämättä ja täysin ymmärrettävästi viestintätaidoissa sekä siinä, millaista kollegiaalista viestintäkulttuuria suositaan. Tämä ei ole introverttien kritisointia vaan neutraalisti ilmaistu tosiasia.

En usko että kukaan jättää pitämättä ruokataukoja potkujen pelossa vaan ihan välttämättömyydestä. Se että asiaa ei haluta viimeiseen asti riitauttaa potkujen pelossa on toinen juttu. On aika naivia selittää miten ylevää ja reilua on ottaa potkut vastaan.

Introverttiys ei tarkoita automaattisesti huonoa kommunikointikykyä, pikemminkin päin vastoin. Omallakin työpaikallani on paljon introverttejä. He ovat pääsääntöisesti erinomaisia kommunikoijia. He ovat analyyttisiä ja teräviä ja he myös kirjoittavat ja puhuvat hyvin ja täsmällisesti sekä suomea että englantia. Se on vähän niinkuin alan normi. Oletko sinä esimiesasemassa? Etkö pysty kommunikoimaan introverttien kanssa? Olet ehkä väärällä alalla, väärien ihmisten esimiehenä.

Silloinkin kun ihan todellinen mykkä mörrimöykky on työpaikan normi, esimiehelle ei voi olla normina se, että "kaikki on hyvin jos mitään ei kuulu". Esimiehen pitää kehittää omaa kommunikointia, ellei hyväksikäyttö ole tarkoituksellista.      

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi