Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
7841/176779 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtakaa meitä kirjoitti:

Tehdäänkös nyt yksissä tuumin niin, että kaikki viranomaiset ottaa nyt kuukuden pari mentaalisaikkua ja sillä aikaa mammat saavat keskenään selvittää mitä tehdään? Eikös olis söpöä? Antaa kuulua teidän suunnitelmat! Yksi kerrallaan, please...

Jep, mammat ”maalaisjärjellä” ja googletuksella ovat pätevämpiä asiantuntijoita kuin hommansa koulutetut virkamiehet ja heidän käyttämänsä Suomen parhaat konsultit. Eikä muuten ole tämä korona ainoa asia, jossa näin on. Esim. Rakennusten sisäilmaongelmissa ollaan täysin samassa pisteessä.

Vierailija
7842/176779 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla videolla on selviytymisvinkkejä:

Leevi And the Leavings - Koko Talvi Kesämökillä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7843/176779 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävintä pandemia olisi nuorten kannalta jotka elävät vielä lapsuuttaan.

Eikä ole. Siis nuorilla ja lapsilla on parempi vastustuskyky. Lisäksi ihmisiä on aivan liikaa. Paljon valoisampi tulevaisuus nuorilla ja lapsilla on, jos muutama miljardi ihmistä kärrättäisiin kuoppaan.

Ei tässä luultavasti pahimmilaankaan kuole suomestakaan kuin 100-200 tuhatta ihmistä, luultavasti kuitenkin vaan tyyliin 10-30 tuhatta. Eli ei se paljon hiilijalanjäljessä vaikuta. Työllisyys toki paranisi ja nuorten tilanne sikäli.

Vierailija
7844/176779 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei ole pariin tuntiin tullut mistään uutisia uusista tartunnoista. Hyvä uutinen?

Kaikki on kuolleet. Vain me muutama av-mamma-zombi enää sinnittelemme.

Vierailija
7845/176779 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ovat viime viikon tavankausiflunssa-mammat kadonneet tähän ketjuun huutelemasta? Vai onko mieli kääntynyt?

Ei me jakseta enää kommentoida. Täällä taustalla vain facepalmataan teille kiihkoilijoille.

No, vaikuttaako corona yhä samanlaiselta uhalta kuin kausi-influenssa? 

Vaikuttaa olevan vakava  a a s i a l a i s i l l e.

No, onko vakava e u r o o p p a l a i s i l l e jos sama prosentti meistä on parin viikonpästä kuolleita kuin aasialaisia nyt?

Sellaisesta ei ole mitään näyttöä. Eli en usko saman tapahtuvan euroopassa.

OK. Eli kun euroopalaisia on 121 kuollutta ollaan samassa tilanteessa. Veikkaan sen olevan jo tässä kuussa tosiasia. Ja niin veikkaavat esim. USA virologit.

Vierailija
7846/176779 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläisen Spice Girls -hallituksen kansa halusi. Sitä satoa nyt kylvää mitä on niitetty. Pikkutyttöjä jotka eivät ole ikinä olleet vaikeassa tilanteessa. Keskittyvät nyt optimoimaan perhevapaita ja hoitajamitoituksiaan. Nekin hoituu itsestään kun kansaa kaikkoaa etenkin vanhemmasta päästä ja perheiden päälukukin pienenee.

Mitä johtamista, vastuunkantoa ja päätöksentekokykyä sieltä voikaan odottaa kriisitilanteessa? Tämmöinen kuin olisi ollut 1939-1945 ei Suomea kauaa olisi ollut.

Eiköhän ne edeltäjätkin olisi vaan keskittyneet vahvistamaan bunkkerinsa seiniä ja varustelua.

Vierailija
7847/176779 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OK. Minä olen näköalapaikalla sairaalassa eikä mitään tietoa mistään suunnitelmasta. Henkilökunta lähinnä puhuu omista peloistaan ja osa aikoo irtisanoutua, jos joutuu "kriisitöihin".

En nyt ihan usko, että missään sairaalassa ei olisi mitään suunnitelmaa kriisitilanteiden varalle. Mitä teette jos tulee suuronnettomuus ja teille tuodaan ensimmäiset uhrit, mitä teette flunssa-aallon varalle, entä sodan ja pommituksen?

Ihan taatusti on kun joidenkin sairaaloiden yleisluontoisetsuunnutelmat löytyy netistäkin.

Pelottavaa että sinä et tiedä työpaikkasi suunnitelmista.

Jep, höpö höpö. Totta kai sairaaloissa on suunnitelmat kriisitilanteiden varalle. 

Vierailija
7848/176779 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävintä pandemia olisi nuorten kannalta jotka elävät vielä lapsuuttaan.

Eikä ole. Siis nuorilla ja lapsilla on parempi vastustuskyky. Lisäksi ihmisiä on aivan liikaa. Paljon valoisampi tulevaisuus nuorilla ja lapsilla on, jos muutama miljardi ihmistä kärrättäisiin kuoppaan.

Ei tässä luultavasti pahimmilaankaan kuole suomestakaan kuin 100-200 tuhatta ihmistä, luultavasti kuitenkin vaan tyyliin 10-30 tuhatta. Eli ei se paljon hiilijalanjäljessä vaikuta. Työllisyys toki paranisi ja nuorten tilanne sikäli.

Mutta tulisi paljon perheitä, joissa toinen tai molemmat lasten vanhemmat olisivat kuolleet. Ikävä tilanne.

Vierailija
7849/176779 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei ole pariin tuntiin tullut mistään uutisia uusista tartunnoista. Hyvä uutinen?

Mä päivitin seuraamani sivun niin lukema pompsahti monella kymmenellä.

Nyt se on 34 967, vakavasti sairaita 6106.

Kyllä niitä tartuntoja tulee mutta mediaa ei kiinnosta kuin vain Kiinan ulkopuolella olevat.

Vierailija
7850/176779 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa tosiaan meidän huulipunahallituksella olla muut jutut mielessä kuin toissaijainen "korona-hysteria". Ehkä katsovat järkevämmäksi odottaa, että useampi tapaus Suomessa varmistuu, ennen kuin mitään suurempia varautumisia ruvetaan järjestämään. (Se on vain sikäli sääli, että jos näin kauan odotetaan, ei ehditä enää reagoida mitenkään ennen kuin kaikki sairaalat ovat täynnä.)

Jonkun pitäisi nyt olla rohkea ja alkaa puhua ääneen siitä, miten ja mihin Suomessa sairaita aletaan laittaa, ja mistä heille esim. sängyt ja varusteet (sekä hoitajat!).

Äkkiä kun tekee mielessään laskelmia, huomaa nopeasti, että ehkä isompaa varautumissuunnitelmaa on vaikea tehdä, koska mistä edes revittäisiin ne paikat ja resurssit? Ihmisiä vain telttasängyissä riviin messukeskuksiin ja koulujen liikuntasaleihin, niinkö? Kuka valvoo, kuka hoitaa? Mikä on poliisin ja armeijan osuus? Entä mitä jos lääkärit ja hoitajat eivät riitä?

Ei noita asioita ole tarkoituskaan tavallisille ihmisille lehdissä huudella. Ei niin tehdä muissakaan maissa.

Olen itse melko hyvällä näköalapaikalla poliisissa ja voin vakuuttaa, että meillä on kyllä ihan selvä toimintasuunnitelma myös laajamittaista pandemiaa ajatellen. Tottakai tilanteen mukaan jouduttaisiin sitten paljon luovimaan, mutta perustasolla valmiussuunnitelmat kyllä ovat ja niitä on paljon eri pelastustoimen välilläkin viime aikoina kerrattu.

OK. Minä olen näköalapaikalla sairaalassa eikä mitään tietoa mistään suunnitelmasta. Henkilökunta lähinnä puhuu omista peloistaan ja osa aikoo irtisanoutua, jos joutuu "kriisitöihin".

En nyt ihan usko, että missään sairaalassa ei olisi mitään suunnitelmaa kriisitilanteiden varalle. Mitä teette jos tulee suuronnettomuus ja teille tuodaan ensimmäiset uhrit, mitä teette flunssa-aallon varalle, entä sodan ja pommituksen?

Ihan taatusti on kun joidenkin sairaaloiden yleisluontoisetsuunnutelmat löytyy netistäkin.

Suomessa on n.200 tehohoitopaikkaa. Saattaa suunnitelmat kusaista.

Vierailija
7851/176779 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Influenssan keskimääräinen kuolleisuus: 0.1 % (tänä kautena toistaiseksi vain 0.05 %)

- Kiinalaisten ulkomaailmaan antamat luvut koronavirukseen kuolleista: 2%

- Tutkimusten mukaan koronaviruksiin kuolleet Wuhanissa: 4%

Jo näiden lukujen mukaan on selvää, että Wuhanissa on kuollut 40-80 kertaa enemmän ihmisiä koronaan kuin influenssaan viime viikkoina.

Vierailija
7852/176779 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa tosiaan meidän huulipunahallituksella olla muut jutut mielessä kuin toissaijainen "korona-hysteria". Ehkä katsovat järkevämmäksi odottaa, että useampi tapaus Suomessa varmistuu, ennen kuin mitään suurempia varautumisia ruvetaan järjestämään. (Se on vain sikäli sääli, että jos näin kauan odotetaan, ei ehditä enää reagoida mitenkään ennen kuin kaikki sairaalat ovat täynnä.)

Jonkun pitäisi nyt olla rohkea ja alkaa puhua ääneen siitä, miten ja mihin Suomessa sairaita aletaan laittaa, ja mistä heille esim. sängyt ja varusteet (sekä hoitajat!).

Äkkiä kun tekee mielessään laskelmia, huomaa nopeasti, että ehkä isompaa varautumissuunnitelmaa on vaikea tehdä, koska mistä edes revittäisiin ne paikat ja resurssit? Ihmisiä vain telttasängyissä riviin messukeskuksiin ja koulujen liikuntasaleihin, niinkö? Kuka valvoo, kuka hoitaa? Mikä on poliisin ja armeijan osuus? Entä mitä jos lääkärit ja hoitajat eivät riitä?

Ei noita asioita ole tarkoituskaan tavallisille ihmisille lehdissä huudella. Ei niin tehdä muissakaan maissa.

Olen itse melko hyvällä näköalapaikalla poliisissa ja voin vakuuttaa, että meillä on kyllä ihan selvä toimintasuunnitelma myös laajamittaista pandemiaa ajatellen. Tottakai tilanteen mukaan jouduttaisiin sitten paljon luovimaan, mutta perustasolla valmiussuunnitelmat kyllä ovat ja niitä on paljon eri pelastustoimen välilläkin viime aikoina kerrattu.

Olen melkolailla korkealla näköalapaikalla sairaalassa ja voisinpa sanoa että suunnitelmia ei ehkä edes ole. Ei ole kertaakaan osunut silmääni tai missään johdon koulutuspäivillä niistä puhuttu.

Vierailija
7853/176779 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläisen Spice Girls -hallituksen kansa halusi. Sitä satoa nyt kylvää mitä on niitetty. Pikkutyttöjä jotka eivät ole ikinä olleet vaikeassa tilanteessa. Keskittyvät nyt optimoimaan perhevapaita ja hoitajamitoituksiaan. Nekin hoituu itsestään kun kansaa kaikkoaa etenkin vanhemmasta päästä ja perheiden päälukukin pienenee.

Mitä johtamista, vastuunkantoa ja päätöksentekokykyä sieltä voikaan odottaa kriisitilanteessa? Tämmöinen kuin olisi ollut 1939-1945 ei Suomea kauaa olisi ollut.

Huoli pois kalkkimuna! Söpöläinen boomer-setä Väyrynen meidät kaikki vielä pelastaa. Voitte sit koronan häätämisen jälkeen paiskata fist pumpit Väykän kaa, mikäli rystyset kestää!

Vierailija
7854/176779 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi pahimmassa kriisissä pitäisi muutoinkin tehdä päätös keneen enää "tuhlataan" hoitoresursseja ja kuka vain jätetään esimerkiksi omaisten hoidon varaan. Elämän viimeisiä metrejä elävät vanhukset hoivakodeissa tai sairaaloiden vuodeosastoilla olisivat todella heikoissa asemissa oli heillä korona tai ei. Samoin kotihoidon potilaat saattaisivat huomata ettei hoitaja enää käykään. Hyvin nopeasti katsottaisiin ettei heidän elämä enää tärkeää koska pian kuitenkin menehtyvät. Mielummin lääkkeet hoito sellaisiin joilla vielä aikaa enemmän.

Kamalaa ajattelua tuo. Ei ihmisiä saa jaotella iän mukaan. Kyllä vanhuksia on hoidettava siinä missä nuorempiakin.

Omaiset joutuisivat sitten jäämään omist töistään pois hoitaman vanhuksiaan. Kaikilla ei edes ole omaisia.

Vierailija
7855/176779 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtakaa meitä kirjoitti:

Tehdäänkös nyt yksissä tuumin niin, että kaikki viranomaiset ottaa nyt kuukuden pari mentaalisaikkua ja sillä aikaa mammat saavat keskenään selvittää mitä tehdään? Eikös olis söpöä? Antaa kuulua teidän suunnitelmat! Yksi kerrallaan, please...

Jep, mammat ”maalaisjärjellä” ja googletuksella ovat pätevämpiä asiantuntijoita kuin hommansa koulutetut virkamiehet ja heidän käyttämänsä Suomen parhaat konsultit. Eikä muuten ole tämä korona ainoa asia, jossa näin on. Esim. Rakennusten sisäilmaongelmissa ollaan täysin samassa pisteessä.

Tässä nimenomaisessa keskustelussa vaikuttaa olevan paljon muitakin kuin "mammoja" paikalla. Esim. itse en tällä palstalla juuri käy, mutta tämä keskustelu kiinnostaa, koska muualta ei kansan ajatuksia näin laajasti kuule tällä hetkellä (olen asiantuntija terveydenhuollossa).

Vierailija
7856/176779 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laikkari sairaalassa ja tiedän että osastolle tulisi koronapotilaita lähes varmasti jos iskisi tälle seudulle. Jättäisin sen jälkeen menemättä töihin. Säästöjä sen verran ja varmuusvarastojakin että mökille voisin siirtyä vaikka kuukausiksi. Hoitajia poliisit vielä voivat etsiä töihin mutta minusta kukaan ei ole kiinnostunut. 

silloin ei kysytä tuletko töihin vai ei vaan silloin paskotetaan töihin kaikki kynnelle kykenevät hoitajat. 

Vierailija
7857/176779 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on n.200 tehohoitopaikkaa. Saattaa suunnitelmat kusaista.

Niin? Luuletko ettei tätä sairaaloissa tiedosteta? Ei se mittavassa kriisissä ole mitään mukavaa puuhaa seuloa keille hoito annetaan ja kenelle ei. Kuka on yhteiskunnalle arvokkain, kenellä on parhaat mahdollisuudet toipua. Ja levottomuuksia on luvassa.

Näitä asioita ei huudella julkisuuteen, koska eivät ihmiset pysty tosiasiassa käsittelemään rakentavasti sitä, että hätätilanteessa pyrittäisiin vain toimimaan yhteiskunnan turvallisuutta mahdollisimman hyvin varmistellen ja yksilön henki on tässä yhtälössä käytännössä arvoton.

Sillä paljon suurempi uhka kuin se, että vaikka 5 tai 10% suomalaisista kuolisi virukseen on perusinfran romahtaminen, talouden romahtaminen jne.

Vierailija
7858/176779 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpönlöp kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa keskustellaan asiasta erittäin asiallisesti. Muutamista trolli-piipahtajista ei kannata välittää, tässä ketjussa on varmasti kymmeniä ihan alusta asti mukana olleita kuten minä. Tämä on se paikka, josta käyn välillä ’tarkistamassa uutiset’. Löytää tiedon paljon helpommin kuin muualta.

Ottaen huomioon, että suurin osa kirjoittajista on todennäköisesti ihan peruskoulupohjalta liikenteessä (ilman medialukutaitoa, lähdekritiikkitietoutta jne) ja äo hipoo hädintuskin satasta, kannattaa mennä jonnekin toiselle foorumille etsimään sitä älykästä keskustelua.

Varmaan osa keskustelijoista on peruskoulupohjalta, mutta täällä on mukana myös lääkäreitä, tilastotieteilijöitä, matemaatikkoja, toimittajia, tekniikan tohtoreita ja muuta sivistynyttä porukkaa. Itse opetan kieliä lukiossa. Siinä sulle elämämkoululaisia.

Toki täytyy aina muistaa ettei tohtorintutkinto tekniikassa mitenkään automaattisesti takaa että henkilöllä olisi mitään kovin syvällistä sanottavaa vaikkapa virologiasta tai päinvastoin - useimmat tietenkin tämän muistavat.

Vierailija
7859/176779 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen melkolailla korkealla näköalapaikalla sairaalassa ja voisinpa sanoa että suunnitelmia ei ehkä edes ole. Ei ole kertaakaan osunut silmääni tai missään johdon koulutuspäivillä niistä puhuttu.

Kysyin kotihoidon sairaanhoitajalta. Heitä ei ole informoitu asiasta millään tavalla.

Vierailija
7860/176779 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, höpö höpö. Totta kai sairaaloissa on suunnitelmat kriisitilanteiden varalle. 

On varmaan, mutta onko niitä kukaan koskaan lukenut, ja milloin ne on tehty? Tehy varmaan tehnyt ne. Ne taas ei ole ikinä tehnyt mitään muuta, kun istunut pienen piirinsä kesken eri terveysjärjestöjen hallituksissa kuittamaassa kokouspalkkioita. Jokainen ymmärtää, että kaikki lobbarit voitelee noita, koska ne kutsutaan aina asiantuntijoiksi, kun eduskunnassa työryhmät valmistelevat uusia lakeja.

Suomessa ei ole tietenkään korruptiota, kun ketään ei ole saatu kiinni, tai edes tutkittu.

Ketju on lukittu.