Miksei hoitajia ja lääkäreitä kouluteta lisää kun niistä on niin kova pula jatkuvasti?
Lääkikseen ja AMK:n sotealoille on valtava tunku ja porukkaa olisi kyllä tulossa, mutta vain pieni määrä otetaan sisään, vaikka on kova pula kokoajan. Miksi?
Kommentit (54)
Kuka haluaa alalle, jossa sulla ei ole ikinä kahden päivän vapaata niin, että sulla olisi kaksi vapaailtaa putkeen. Iltavuorosta vapaalle, aamuun takaisin, aina. Jos listassa on yksi viikonloppuvapaa, lähdet siihen klo 21-22. Kiitos työaikalaki, kun veit vielä vapaa-ajankin.
Olen sairaanhoitaja ja olen kärsinyt työttömyydestä ja esimiesten osalta työsyrjinnästä. Sairaanhoitajapula ei kaikilla erikoisaloilla ole todellinen, paitsi pk-seudulla. Palkankorotukset voisi paikallisilla sopimuksilla sopia sinne.
Kyllähän niitä koko ajan koulutetaan lisää, mutta monet muutavat ulkomaille tai vaihtavat alaa. Esim. sairaanhoitajia on mennyt Ruotsiin ja Norjaan töihin, kun siellä maksetaan parempaa palkkaa kuin Suomessa.
Uutisissa kerrottiin kuinka ruotsalainen työvoimatsto rekrytoin Suomessa sh ja haastattelut tehdään ympäriä Suomea rekrytointibussissa.
Ja miten käy sh ja lääkäreille, kun saadaan sote-uudistus, tarvitaanko lisää vai jäävätkö työttömäksi, niin kuin 90-luvulla.
Hoitajia ja lääkäreitäkin koulutetaan kyllä riittävästi. Ongelma pikemminkin on se miten koulutetut työntekijät saataisiin pidettyä alalla.
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa alalle, jossa sulla ei ole ikinä kahden päivän vapaata niin, että sulla olisi kaksi vapaailtaa putkeen. Iltavuorosta vapaalle, aamuun takaisin, aina. Jos listassa on yksi viikonloppuvapaa, lähdet siihen klo 21-22. Kiitos työaikalaki, kun veit vielä vapaa-ajankin.
Tein kaksi tuplavuoroa ja nyt on neljä vapaata.
Turha kouluttaa lisää, kun ne opiskelun päätyttyä menevät töihin Ruotsiin, Norjaan, Espaanjaan jne. siellä suomalainen sh on kysyttyjä ja pääsee varmasti töihin ja voi pyytää vaikka kuuta taivaalta ja heitä on tuhansia sh.
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/talous/4b2caeba-50ff-45ce-9739-13daf…
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ongelma ole siinä ettei niitä hoitajia olusi vaan siinä että kunnat on varattomia, hoitaminen on ihan saatanan kallista joten pyritään pyörittämään mahdollisimman vähällä työntekijä määrällä!! Se on ihan normaalia että yhdellä osastolla on 20 hoidettavaa ja siellä on 3 hoitajaa! Jo yksikin hoitaja lisää vuoroon tekisi hoitajille ison helpotuksen mutta se maksaa
No tämä. Hoitajat saavat ihan riittävää palkkaa. Päävastuu on kuitenkin lääkäreillä.
Siinähän se ongelma on että hoitajat kuormittuvat liikaa, kun heitä ei ole tarpeeksi. Työn kuormittavuus ei muutu vaikka palkka nousisi vähän. Mahdollinen liikenevä raha pitäisi laittaa lisähoitsujen palkkaamiseen, eikä palkankorotuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se varsinkin on väärin että ruotsia äidinkielenään puhuvat pääsee helpommin opiskelemaan hoitajksi ja lääkäreiksi, alemmilla pisterajoilla
Sinne saa hakea kuka tahansa. Kilpailu ratkaisee kuten muissakin kouluissa.
Melkein kaikki ruotsin linjalle valitut puhuvat sujuvaa Suomea. Suurimmalla osalla äidinkieli väestörekisterissä on suomi. Lääkikseen pääsy voi vaatia myös ruotsin kielen opiskelua ja sitä opetetaan lukiossa.
Tunnen monia jopa erikoislääkäreitä jotka eivät osaa ruotsia. Että kuule ei sitä ruotsia lääkiksessä taida ainakaan paljoa tarvita ja hyvä niin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ongelma ole siinä ettei niitä hoitajia olusi vaan siinä että kunnat on varattomia, hoitaminen on ihan saatanan kallista joten pyritään pyörittämään mahdollisimman vähällä työntekijä määrällä!! Se on ihan normaalia että yhdellä osastolla on 20 hoidettavaa ja siellä on 3 hoitajaa! Jo yksikin hoitaja lisää vuoroon tekisi hoitajille ison helpotuksen mutta se maksaa
No tämä. Hoitajat saavat ihan riittävää palkkaa. Päävastuu on kuitenkin lääkäreillä.
Siinähän se ongelma on että hoitajat kuormittuvat liikaa, kun heitä ei ole tarpeeksi. Työn kuormittavuus ei muutu vaikka palkka nousisi vähän. Mahdollinen liikenevä raha pitäisi laittaa lisähoitsujen palkkaamiseen, eikä palkankorotuksiin.
Ei. Nimenomaan palkka on se ongelma. Hoitajia on lähtenyt ihan hirveästi muiden alojen töihin ja opiskelemaan muita aloja. Vastavalmistuneista ainakin joka 5. Harkitsee alanvaihtoa. Ongelma on nimenomaan palkka ja palkan takia töitä ylipäänsä tehdään. Paremmalla palkalla ihmiset saadaan pysymään paremmin alan töissä ja muille aloille lähteneistä osa voisi varmasti palata takaisin hoitotyöhön.
Ei hoitotyö ole mitään kutsumustyötä tai hyväntekeväisyyttä vaan myös sitä tehdään RAHAN takia!
Vierailija kirjoitti:
Häh mitä ihmettä sä selität? Kyllä on jopa 3-4 päivän vapaita putkeen ja nykyään monessa hoitoalan työssä on ergonominen työvuorosuunnittelu ja hoitajat suunnittelevat itse omat vuoronsa.
Vierailija kirjoitti:
Tuuraajistahan se pula on kun hoitsut saikuttelee turhan päiten. Ja kuka mikskään ekstraajaksi haluaa ryhtyä kun sitten saa tukia ootella kuukaus tolkulla.
Suurin syy saikkuihin on kotona sairaan lapsen hoito, niin kuin muissakin ammateissa, joka heikentää naisen vuosiansiota ja eläketurvaa, kun jostakin syystä alle 10v tämän päivän lasten isät eivät voi hoitaa sairasta lasta.
Ja tässä pitäisi palata 90-luvulle, jossa työnantajat seurasivat vuositasolla, että sairaanlapsen hoidon vanhemmat laittavat puoliksi ja myös kustannukset jaettaisiin puoliksi.
Nykyään tätä asiaa ei osata itse perheessä päättää, vaan se jää naisten harteille ja nainen on se joka tässä häviää ja naisen eurosta tulee 84 senttiä.
Jos olisin hoitsu niin hakeutuisin yksityiselle puolelle töihin. Ihan sama vaikkei ole suojatyöpaikka kuten julkinen, mutta yksityisellä on paljon kivempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh mitä ihmettä sä selität? Kyllä on jopa 3-4 päivän vapaita putkeen ja nykyään monessa hoitoalan työssä on ergonominen työvuorosuunnittelu ja hoitajat suunnittelevat itse omat vuoronsa.
Miten tuo on mahdollista esim. sairaalassa tai hoivakodissa, että hoitajat saisivat itse suunnitella itse omat vuoronsa?
Esim. leikkaussalissa.
Missähän se hoitajapula on? Olen pitkin Suomea kytännyt hoitajan paikkoja ja mitään muuta kuin määräaikaisia ja tunti sopimuksia ei ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin hoitsu niin hakeutuisin yksityiselle puolelle töihin. Ihan sama vaikkei ole suojatyöpaikka kuten julkinen, mutta yksityisellä on paljon kivempaa.
Äitini on sh ja jäi juuri eläkkeelle ja tekee edelleen sijaisuuksia, mutta ei julkiselle puolelle, vaan yksityiselle ja käy mielellään tekemässä sijaisuuksia, kun saa riittävän korvauksen ja palkan. Ei hetkauttaisi korvaansa julkisen puolen palkoilla, näin itse ainakin sanoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuuraajistahan se pula on kun hoitsut saikuttelee turhan päiten. Ja kuka mikskään ekstraajaksi haluaa ryhtyä kun sitten saa tukia ootella kuukaus tolkulla.
Suurin syy saikkuihin on kotona sairaan lapsen hoito, niin kuin muissakin ammateissa, joka heikentää naisen vuosiansiota ja eläketurvaa, kun jostakin syystä alle 10v tämän päivän lasten isät eivät voi hoitaa sairasta lasta.
Ja tässä pitäisi palata 90-luvulle, jossa työnantajat seurasivat vuositasolla, että sairaanlapsen hoidon vanhemmat laittavat puoliksi ja myös kustannukset jaettaisiin puoliksi.
Nykyään tätä asiaa ei osata itse perheessä päättää, vaan se jää naisten harteille ja nainen on se joka tässä häviää ja naisen eurosta tulee 84 senttiä.
Älä viitsi jauhaa sontaa. Tapauksessasi tosin koko viesti oli yhtä älyköyhää sontaa. Ei noita saikutuksia selitä kyllä mikään sairaan lapsen hoito kotona. Käytä niitä kahta jäljellä olevaa aivosoluasi ja googleta paljonko ne todella ovat ja koet ehkä ahaa elämyksen...tai no...aivokapasiteetistasi päätellen todennäköisesti et. Keskimäärin sairauspoissaoloja n. 20-30 päivää vuodessa. TEHY:n Rytkönen yrittä tätä selitellä mm. KIKY:llä eli käytännössä suoraan myönsi, että nämä ovat ihan suoranaista lintsaamista.
Tuo naisen euro juttukin on täysien ääliöiden toistelema myytti. Todennäköisesti miehen euro jää todellisuudessa itse asiassa pienemmäksi, jos katsotaan palkkaa verrattuna tehtyihin todellisiin työtunteihin juurikin noista saikutuksita ja muista poissaoloista johtuen.
p.s. Mistä johtuu tuo toinen täysien älykääpiöiden toistelema uskomus ja myytti siitä, että Lääkäriliitto kykenisi jotenkin säätelemään lääkärien koulutusmääriä?
Labrahoitajista hirveä pula, alan töihin pääsee jo opiskeluaikana. Silti paikkoja ei lisätä. Sen sijaan aletaan kouluttaa lähäreistä näytteenottajia....
Sen mukaan, mitä olen jutellut tai nuorten vastavalmistuneiden hoitajien juttuja sivusta kuunnellut, niin suurin ongelma heille on ollut työajat. Monelle on tullut yllätyksenä, että kesän juhlat ja festarit menee töiden parissa. Loma-aikana myös vanhoilla parroilla on menoja, ja pitkät kesälomat. Samoin pohtivat perheen perustamista pätkätyön ja epäsäännöllisen työn ohessa ja monet eivät koe sitä edes vaihtoehtona. Ihmisten arvot ovat muuttuneet esim 30 vuoden aikana hurjasti, perustöitä tekevät eivät ole valmiita uhraamaan koko elämäänsä työaikalistojen puristuksessa. Tosiasiassa palkasta en ole nuorten kuulluut valittavan.
Enemmän tuntuu olen pulaa työnantajista. Olen itsekin työtön ja pääkaupunkiseudun lisäksi ei muualla tunnu olevan tarvetta.
Sairaanhoitajiksi pääsee vaikka ammattikoulusta suoraan ilman vaikka lähihoitajakoulutusta.