Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei hoitajia ja lääkäreitä kouluteta lisää kun niistä on niin kova pula jatkuvasti?

Vierailija
25.01.2020 |

Lääkikseen ja AMK:n sotealoille on valtava tunku ja porukkaa olisi kyllä tulossa, mutta vain pieni määrä otetaan sisään, vaikka on kova pula kokoajan. Miksi?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa alalle, jossa sulla ei ole ikinä kahden päivän vapaata niin, että sulla olisi kaksi vapaailtaa putkeen. Iltavuorosta vapaalle, aamuun takaisin, aina. Jos listassa on yksi viikonloppuvapaa, lähdet siihen klo 21-22. Kiitos työaikalaki, kun veit vielä vapaa-ajankin.

Häh mitä ihmettä sä selität? Kyllä on jopa 3-4 päivän vapaita putkeen ja nykyään monessa hoitoalan työssä on ergonominen työvuorosuunnittelu ja hoitajat suunnittelevat itse omat vuoronsa.

Miten tuo on mahdollista esim. sairaalassa tai hoivakodissa, että hoitajat saisivat itse suunnitella itse omat vuoronsa?

Esim. leikkaussalissa.

Joo kyllä näin on. Tottakai kaikkien toiveet viel hyväksytetään ja tarkastetaan, että joka vuoroon on tarpeeksi hoitajia. Pieniä muutoksia voi aina tulla vuorotoiveisiin, mutta aika hyvin toteutuvat kuitenkin. Tämä on käytössä monissa vuodeosastoissa sairaaloissa ja myös palvelutaloissa.

Leikkurista en osaa sanoa, mutta moni leikkuri on myös ns. Päiväkirurginen yksikkö eli hoitajat tekevät siellä ihan tavallista päivätyötä.

Vierailija
42/54 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän tuntuu olen pulaa työnantajista. Olen itsekin työtön ja pääkaupunkiseudun lisäksi ei muualla tunnu olevan tarvetta.

Tuu meille töihin. Tälläkin hetkellä viisi sairaanhoitajan toimea vapaana ja muilla osastoilla lisää. Kuntatekrysta löytyy.

Samoin tuntuu kyllä olevan sairaalassa kuin sairaalassa. Meiltäkin porukka vaihdellut työpaikkoja erinäisistä syistä ja kunhan ensin päättää kaupungin, niin aina on töitä löytynyt. Olikohan Joensuu ainoa kaupunki, johon ei heti löytynyt vakitoimea näistä, johon porukkaa on lähtenyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän tuntuu olen pulaa työnantajista. Olen itsekin työtön ja pääkaupunkiseudun lisäksi ei muualla tunnu olevan tarvetta.

Mä tiedän monia hoitoalan työpaikkoja joissa on valtava hoitajapula, mutta silti sinne ei haeta näkyvästi hoitajia netissä. Sitä ihmettelen kaikista eniten 😂

Tämmöisiä "näkymättömiä" työpaikkoja on ihan hirveästi ja tiedän myös, että moneen paikkaan voi vaan soittaa että tarvii töitä ja sitten pääsee haastatteluun, varsinkin jos on ollut harjoittelussa kyseisessä harkkapaikassa.

En ymmärrä miksei monet paikat ole ollenkaan netissä näkyvissä ja sitten ihmetellään kamalaa hoitajapulaa.

Vierailija
44/54 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lääkäreistä ole mitään pulaa, lääkäreitä on Suomessa enemmän kuin koskaan. Keskimäärin OECD-maiden työvoimassa on 3,3 lääkäriä tuhatta asukasta kohden. Suomen lääkärimäärä on keskitasoa eli 3,2. OECD-maiden työvoimassa on keskimäärin 9,1 hoitajaa tuhatta asukasta kohden. Suomessa hoitajia on keskimääräistä enemmän: 14,1.

Pula lääkäriajoista ei tarkoita pulaa lääkäreistä. Kansalaisten jonottaessa terveyskeskuksiin, herää heidän mieliinsä ajatus, miten tilanne korjattaisiin. Näitä ideoita kerrotaan aika ajoin paikallislehtien mielipidepalstoilla ja ratkaisuehdotus on lääkärien koulutusmäärien nostaminen.

Tällainen lääke on täysin väärä: lääkäripulaa ei Suomessa ole. Tämän voi hyvin nopeasti havaita katsomalla yksityisten toimijoiden ajanvarauslistoja. Lääkärille pääsee välittömästi tai viimeistään ainakin heti.

Numeroiden valossa lääkäreitä on Suomessa enemmän kuin koskaan aiemmin. Tämä on seurausta peruskoulutuksen sisäänottomäärien nostamisesta yli kaksinkertaisiksi 1990-lukuun verrattuna. Lisäksi ulkomailla opiskelee lääketiedettä reilusti yli tuhat suomalaista nuorta, ja heistä valtaosa aikoo palata Suomeen. Lähivuosina eläkkeelle jää noin 600 lääkäriä vuodessa, kun samaan aikaa uusia valmistuvia tulee 900 lääkärin vuositahdilla. Tästä matematiikasta seuraa se yksinkertainen tosiasia, että lääketieteen sisäänottomääriä tulisi pikemminkin laskea.

Lääkäriliiton asiamies vai lääkäri itse? Totuus on, että lääkäreitä ei ole tarpeeksi, koska virkoja jää täyttämättä. Normaali kilpailu työpaikoista on terveellistä ja surkean lääkärin ei kuulukaan saada valita työpaikkaansa. Eikä missään syrjäseudulla pitäisi joutua maksamaan tolkuttomia summia keikkalääkärille. Terveet työmarkkinat myös lääkäreillä on veronmaksajan ja potilaan etu.

Vierailija
45/54 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa kunnissa on YT-neuvottelut ja hoitajiakin  joutuu lähtemään, meillä ainakin määräaikaisia ei vakinaisteta ja eläköityvien tilalle ei oteta uusia. Siis ei vain ole rahaa maksaa palkkaa, vaan toimintoja tehostetaan. Vaikka kuntaveroa on nostettu jo kipurajalle.

Kuntien on hoidettava paljon muutakin kuin sairaanhoito, on koulutoimi ja lastenhoito, teiden rakennus ja ylläpito, rakentaminen, työttömät, kulttuuri jne

Vierailija
46/54 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tiedän monia hoitoalan työpaikkoja joissa on valtava hoitajapula, mutta silti sinne ei haeta näkyvästi hoitajia netissä. Sitä ihmettelen kaikista eniten 😂

Tämmöisiä "näkymättömiä" työpaikkoja on ihan hirveästi ja tiedän myös, että moneen paikkaan voi vaan soittaa että tarvii töitä ja sitten pääsee haastatteluun, varsinkin jos on ollut harjoittelussa kyseisessä harkkapaikassa.

En ymmärrä miksei monet paikat ole ollenkaan netissä näkyvissä ja sitten ihmetellään kamalaa hoitajapulaa.

Sijaisuuksia ei viitsitä edes laittaa, kun kukaan niitä hae kuitenkaan ja vakinaisetkin laitetaan aina jaksoittain, ettei vaikutettaisi niin epätoivoisilta. Epätoivo ei lisää hakemuksia, vaan karkottaa hakijoita. Ja toisaalta kaikki tietää, että sijaisuuden saa melkeinpä mistä vain, kun soittaa ja kysyy.

Vierailija
47/54 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on vähemmän lääkäreitä kuin missään muussa Pohjoismaassa. Lääkärit itse haluavat pitää tilanteen tällaisena.

Vierailija
48/54 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvetta lisätä koulutuspaikkoja, mutta on tarve saada valmistuneet ja alalla olevat PYSYMÄÄN hoitajan työssään.

Vierailija
49/54 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se varsinkin on väärin että ruotsia äidinkielenään puhuvat pääsee helpommin opiskelemaan hoitajksi ja lääkäreiksi, alemmilla pisterajoilla

Saa ne suomenkielisetkin pyrkiä siellä porukassa. Tunnen pari hyvää lääkäriä, jotka ihan kouluruotsilla pärjäsivät hyvin.

Vierailija
50/54 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Labrahoitajista hirveä pula, alan töihin pääsee jo opiskeluaikana. Silti paikkoja ei lisätä. Sen sijaan aletaan kouluttaa lähäreistä näytteenottajia....

Tämä johtuu siitä, että nykyiset AMK-labrahoitajat eivät ryhdy näytteenottajiksi vaan haluavat mielekkäämpää työtä tai pomoksi.

Koulutusuudistus on tämän asian pilannut.

T.entinen labrahoitaja

Vierailija
51/54 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin 80-90-luvuilla Tampereen yliopistossa, mistä valmistuu lääkäreitä. Kun lama alkoi, käytiin keskustelua opiskelupaikkojen lisäyksestä, että saataisiin ihmisiä opiskelemaan työttömyyden sijasta. Muilla aloilla lisäys onnistui, mutta Lääkäriliitto laittoi niin paljon hanttiin, ettei lääkäreiden opiskelupaikkojen lukumäärää nostettu. Pitivät huolta, että vajausta olisi, jotta pieni pula lääkäreistä takaa täystyöllisyyden ja hyvät palkat.

Vierailija
52/54 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos nyt olisi edes se muutama lääkäri per yksikkö lisää niin jonot olisi lyhyempiä, ei olisi niin kiire sekä hoitoa saisi päivystyksessä nopeammin kuin odottamalla 5-8 tuntia ja kyllä olen odotellut keuhkokuumeisen lapsen kanssa joka oksentelee ja sekoilee kuumeissaan, ei kauhean kiva ja sitten joku kehtaa ulista kun muuten joutuisi taistelemaan työpaikoista, no haloo niin me kaikki muutkin teemme...

Loiset pois maasta niin jää rahaa lekureiden kouluttamiseen -> parempi yhteiskunta.

53/54 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vielä niitä, jotka tosiaan uskovat näin velkaisen maan säilyttävän julkisen terveydenhuollon. Alasajo on kabineteissa jo päätetty, mutta eihän sitä voi julkiseksi räjäyttää, kun on taas ne vaalitkin.

ok

Vierailija
54/54 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä oikeasti ole pulaa hoitajista ja lääkäreistä.

Ongelma on työoloissa, palkoissa yms. Eli ongelma ei ratkea kouluttamalla lisää hoitajia ja lääkäreitä