Miksi Suomessa naiset kehuskellee sillä ettei meikkaa
Se on joillekin selvästi positiivinen asia, jolla kehuskellaan. Itse kyllä arvostan sekä miehissä että naisissa siistiä, laitettua ulkonäköä. Meidän ranskalailen vaihto-oppilas on suorastaan järkyttynyt tästä ilmiöstä. En vaan osaa selittää hänelle mistä se johtuu. Onko taustalla kotikasvatus vai mikä? Minun vanhempani huolehtivat aina, että lapset on tilanteeseen sopivalla tavalla puettu ja laitettu. Se on huomaavaista käytöstä muita kohtaan.
Kommentit (382)
Toki voi olla hoidettu ilman meikkiä. Mutta... tässäkin ketjussa heti pari kommentoijaa kiiruhti pätemään meikkaamattomuudellaan. Taitaa se olla suomalainen ilmiö.
Itse en asu Suomesssa, ja meikkaan silloin kun huvittaa mutten läheskään joka päivä. En koe olevani moraalisesti ketään muuta parempi niin ilman meikkiä kuin meikin kanssa.
Ap:lle tiedoksi: läheskään kaikki ranskalaiset naiset eivät meikkaa.
Ihan eri asioita, olla siisti ja puhdas ja toisaalta meikattu. Päinvastoin meikatun naamahan ei ole puhdas, vaan täynnä tököttejä.
Olen tyytyväinen, että lapseni ikäluokassa (-02) ei juurikaan kukaan käytä enää tekokynsiä tai -ripsiä, siis ainakaan lukiossa, amislaisista en tiedä. Hyväitsetuntoiset uskaltavat olla suihkunraikkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mun mielestä Ranskassa naiset kyllä noin yleisesti ottaen on luonnollisempia ja meikkaavat vähemmän kuin Suomessa. Panostavat sitten ihonhoitoon. Ja hiuksissa näkee vähemmän vahvoja värjäyksiä ja shokkivärejä.
Ranskassa ihmisillä on kehittyneempi klassisen estetiikan taju - pyritään kauneuteen ja luonnollisuuteen.
Keski-Euroopassa ihmiset ovat myös laihoja vanhempanakin - Suomessa ylipaino jyrää; vartalolta sekä kasvoista katoaa muoto ihmisen lihottua, vaatteet eivät istu yhtä hyvin lihavalle kuin laihalle ja naama näyttää muodotomalta taikinalta.
Venäjä on varsin köyhä maa - mutta sielläkin ymmärretään estetiikan ja käytöstapojen päälle enemmän. Ihmiset ottavat ilon irti osin ehkä jopa käyhyydestäkin johtuvasta laihuudestaan; naiset vielä treenaavat hoikkaa varttaan.
Mitä hyötyä siitä olisi minulle naisena, jos meikkaisin ja laihduttaisin ja laittautuisin ja "ymmärtäisin estetiikan päälle"?
YMPÄRILLÄMME OLISI ENEMMÄN KAUNEUTTA - iloa silmälle ja hyvää oloa myös itselle.
Suomalaisena joskus oikein hävettää omat laittautumattomat maanmiehet sekä koti- että ulkomailla. Osa suomalaisista ikään kuin rumentaa itse itsensä, ei ole se paras versio edes itsestään.
Ikävää, ellet näe ympärilläsi kauneutta ilman meikkaavia naisia. Minä näin tänään aivan upean auringonlaskun, ihastuttavan koiran ja kauniin maiseman.
Ihmisiä en pidä objekteina.
Minkälainen painoarvo on ranskalaisen vaihto-oppilaan mielipiteellä suomalaisnaisten meikkaustavoissa?
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen painoarvo on ranskalaisen vaihto-oppilaan mielipiteellä suomalaisnaisten meikkaustavoissa?
No perinteisestihän se on mennyt niin, että ulkomaalainen on aina oikeassa, ainakin jos kyse on suomalaisen naisen mollaamisesta.
Faith kirjoitti:
Minusta on selviö, että meikkaamattomuus on parempi kuin meikkaaminen. Sehän voi tarkoittaa mm. sitä, että pitää itseään luonnostaan kivannäköisenä. Ei sillä kyllä kehuskella tarvitsisi.
On helpompaa ja nopeampaa aamulla lähteä kotoa, kun ei käytä aikaa meikkaamiseen.
Lisäksi kasvojen puhdistaminen päivän päätteeksi on helpompaa, kun ei ole meikkiä poistettavana.
Ja meikit maksavat. Pääsee halvemmalla, kun ei meikkaa.
Monet kosmetiikkatuotteet ovat eläimillä testattuja tai jotkut niiden aineosista on.
Paljon itsestään selviä hyviä puolia on siinä, että ei meikkaa.
No, meitä on moneksi. Minulle ei ole ollenkaan "selviö", että meikkaamattomuus on parempi. Pidän itseäni ihan kivan näköisenä ja meikkaan silti. En kehuskele asialla.
On mukavampaa aamulla lähteä kotoa, kun on mielestään huolitellun ja kivan näköinen. Kevyen meikin tekoon kuluu kokonaiset 10 minuuttia.
En käytä niin raskasta meikkiä, että olisi jotenkin hankalaa puhdistaa kasvot. Samaa ainetta käytän meikkipäivinä ja meikittöminä, vähän huolellisemmin hieron meikkipäivinä.
Jos en meikkaisi, käyttäisin rahaa johonkin muuhun "turhaan". Ei ne muutamat meikit mun budjetissa paljon paina.
En käytä eläimillä testattuja meikkejä. Ihan samalla tavalla muutkin hygieniatuotteet testataan eli jos käyttää suihkugeeliä ja shampoota joutuu miettimään asiaa.
On kiva, että voi itse päättää meikkaanko vai en. Ei tehdä siitä moraalisen paremmuuden kriteeriä.
Nyt taas en ymmärrä ollenkaan. Puolin ja toisin täällä haukutaan kumpi on parempi vaihtoehto: meikata vai ei. Miksi on niin vaikea ymmärtää, että jokainen tekee omat päätöksensä naamansa suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Saan ihan riittävästi roskamainoksia, joissa esitellään antavissa asennoissa olevia hepsankeikkoja, joten päätös vain vahvistuu, en edes meikkaa muiden vuoksi, vain itseni ja vain silloin kun tekee mieli. Tavallisilta miehiltä olen saanut positiivista palautetta ulkonäöstäni ja se on kivaa.
Minulla ei ole
-rakennekynsiä
-tekoripsiä
- hiusväriä ja kuukausittaista käyntiä kampaajalla
-korkkareita
-piukkoja trikoita
Tämän on pakko olla miehen kirjoittama. Hepsankeikkoja kuulee vaan miesten suusta!
-huulten tyttöjä (menossa pois muodista)
...
Vierailija kirjoitti:
Ihan eri asioita, olla siisti ja puhdas ja toisaalta meikattu. Päinvastoin meikatun naamahan ei ole puhdas, vaan täynnä tököttejä.
Olen tyytyväinen, että lapseni ikäluokassa (-02) ei juurikaan kukaan käytä enää tekokynsiä tai -ripsiä, siis ainakaan lukiossa, amislaisista en tiedä. Hyväitsetuntoiset uskaltavat olla suihkunraikkaita.
Mihin se suihkunraikkaus katoaa, jos laittaa ripsaria ja jotain muuta ehostusta? Miksi pitää vetää överiksi aina. Miksi Suomesta puuttuu kultainen keskitie? Joko on hirveet pakkelkasat ja muut teko ym.. tai sit ollaan ihan ilman mitään ja näytetään sen takia kamalilta.
Vetis 17v kirjoitti:
Nyt taas en ymmärrä ollenkaan. Puolin ja toisin täällä haukutaan kumpi on parempi vaihtoehto: meikata vai ei. Miksi on niin vaikea ymmärtää, että jokainen tekee omat päätöksensä naamansa suhteen?
Anteeksi, siis haukutaan meikkaamista ja meikkaamattomuutta. :)
Minua lähinnä ärsyttää se, että naaman maalaamista potentiaalisesti allergisoivilla maaleilla kutsutaan ”itsestään huolen pitämiseksi”.
Muuten mulle on kyllä ihan sama, meikkaavatko toiset vai eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin se suihkunraikkaus katoaa, jos laittaa ripsaria ja jotain muuta ehostusta? Miksi pitää vetää överiksi aina. Miksi Suomesta puuttuu kultainen keskitie? Joko on hirveet pakkelkasat ja muut teko ym.. tai sit ollaan ihan ilman mitään ja näytetään sen takia kamalilta.
En mä näytä mielestäni kamalalta. Tältä mä olen aina näyttänyt, ja ihan hyvin on mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi laittaa ripsaria ja muuta ehostusta, jos kerran ei halua? Minä en halua enkä koe sille pienintäkään tarvetta. En myöskään värjää hiuksiani tai lakkaa kynsiäni. Sen sijaan olen aina siisti, puhdas ja asianmukaisesti pukeutunut.
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni on kaudenhoitoalalla. Hän meikkaa ja pidän siitä , että hän on aina huolitellun ja laitetun näköinen .
En todellakaan miehenä voi ymmärtää naisia, jotka eivät näin tee.
Suorastaan vastenmielistä katsottavaa.
Edes vähäistä määrää huulipunaa ei saada laitettua, saatikka sitten muuta. Ei jatkoon tällaiset naiset.
Oletko vaihtamassa vaimoasi toiseen, vaikka hän niin kauniisti meikkaa, vai mihin jatkoon noiden naisten pitäisi mielestäsi päästä? Olen varma, että sinne he eivät ole pyrkimässäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte mennä instaan. Meikän työpaikalla on pari vanhempaa naista jotka kehuvat paljonkin itseään siitä etteivät laittaudu. Puhuvat ilkeästi myös niistä jotka meikkaavat. Joskus tekisi mieli heittää jotain sisäisestä kauneudesta.
Lisään vielä, että kerran kuulin keskustelua siitä, miksi kukaan meikkaisi meidän työpaikkaan tullessa kun eihän se ole edes mitään asiakaspalvelua. En tiedä mitä nämä äm mät ajattelevat kun puhuvat minun nuoremman, itseään laittautuvan kuullen tuollaista. Koen että on aika suora piikki minun suuntaan. Ihan kuin meikkaisin juuri heitä varten. Vai pitäisikö pyydellä anteeksi etten ole valinnut työtäni sen perusteella, mikä sopii parhaiten ulkonäköön.
Itsestään huolta pitäminen ja meikkaaminen ovat mullekin kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen nainen = naama kalpeena, huulet harmaana, hiukset hoitamatta, sormenkynnet pureskeltuina, epäsopivat vaatteet yllänsä....listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Poikkeuksiakin tietenkin on, mutta valitettavan vähän.
Olen mies ja pidän itsestäni hyvää huolta ja kyllä käyn joskus jopa kasvohoidossakin kaikenlisäksi olen HETERO. Kiva kyllä työpaikalla kuulla, kun naiset tulevat ihan kehumaankin huoliteltua minääni sekä pukeutumistani. Keneltäkään se ei ole pois, mutta tuo itsevarmuutta ainakin jonkin verran epävarmalle minälleni. Lapsiakin on ja kai noi poikani minulta ovat tavat oppineet, kun myös he pitävät itsestään hyvää vai sanotaanko peräti oikeinkin hyvää huolta. Pukeutumisesta lähtien. Ja hyvä niin.
Mutta mikset sinä meikkaa? Pieni ehostus varmasti piristäisi sinunkin harmaata naamaasi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ollaan tämän suhteen paljon paremmassa asemassa kuin monessa muussa länsimaassa. Suomalaisilla ei ole pakkoa meikata. Muualla alkaa heti naljailut ja kiusaamiset jos ei meikkaa. Veikkaan, että tuo ranskalainen ystäväsi parin kuukauden jälkeen myös vähentää kun ei ole sosiaalista pakkoa.
Minä olen kokenut täysin päinvastaista. Olin joskus yhteisössä, jossa olin ainoa meikkaava nainen, ja sain osakseni arvostelua ja kyselyä. Sain kuulla olevani vähemmän uskottava, turhamainen, perinteisten kauneuskäsitysten orja jne.
Minun meikkaamisen ei edes ole mitenkään ylitsevuotavaa, vaan arkena käytän lähinnä ripsiväriä, kulmakynää, peitevoidetta, puuteria ja poskipunaa.
Korostan omia ripsiä ja kulmia sekä peitän pahimmat punoitukset.
Minulla on huono iho (aknea ja couperosaa) ja värittömät ripset ja kulmakarvat, sekä käytän silmälaseja. Meikki tuo kasvoihin ryhtiä, ja tekee minusta paljon siistimmän näköisen.
Väite siitä, että meikki huonontaisi ihoa on täysin puppua. Jos näin on, ei käytä itselleen oikeanlaisia tuotteita ja huolehdi puhdistuksesta kunnolla.
Jospa alettaisiin sen alituisen arvostelun sijaan ajatella, että jokainen tekee itse omat valintansa.
Olen myös ihmetellyt tätä kinastelua ja vastakkainasettelua.
Miehetkin usein yhtyvät kuoroon, "vaimo ei meikkaa ja näyttää 60+ edelleen missiltä!".
Komppaan. Ei se ole minulta pois, jos joku meikkaa tai on meikkaamatta. Oma arkimeikkini vie ruhtinaalliset 10 minuuttia, että eipä siinä tarvitse tuntikausia puuteria tupruttaa :)
Tykkään meikata samoista syistä kuin sinäkin, tummat silmänaluset + hyvin kalvakka ihon pohjasävy ja epätasaisen värinen + lähes näkymättömät kulmat ja ripset, vaikka ovat muodoltaan ja pituudeltaan tosi kivat. Näytän paljon freesimmältä kevyehköllä meikillä. Tuskinpa ketään muuta mun meikkaaminen kiinnostaa kuin itseäni, AP:tä lukuun ottamatta ;)