Te ketkä ootte noin 50v ja äitinne kuollut, niin millaisia ruokamuistoja äitinne jätti?
Mun ulkomailla syntynyt ystävä, suomalaiselle äidille kertoo aina miten hän tekee riisipiirakoita. Muistuttaa eniten äidistä. Entä te? Mun rakkain ruoka on tilliliha, ei mikään helpoin valmistettava. Pyysin äitiä viimeisinä vuosinaan tekemään sitä, mut valitteli et liha kallista.
Kommentit (20)
Teki aina samaa ruoiaa ja pilasi salaatit sitruunalla.
Mun äiti ei koskaan tehnyt ruokaa. Ainoa mitä teki oli letut ja niitäkin todella harvoin.
Antoi rahaa, että hain valmisruokaa kaupasta.
Mun äiti oli koulun keittäjä, teki kotona perus ruokia, en muista mitään erikoista, hyviä kaikki. Tykkäsi myös leipoa, muistan bostonkakun ja munkit kun teki ja myös kuntamme perinneruokia, isoja perunapiirakoita, hakkoopiirakkaa ja hapanlohkloa.
Teki yhden tv:n ruokaohjelman.
Mutta kyllä mä teen parempaa, kiitos hyvien oppien.
Äiti ei ollut mikään loistava ruoanlaittaja mut kyl ihan kelvollista ruokaa muuten teki, sipulia pisti aika paljon esim kastikkeisiin koska iskä tykkäs sipulista, itse en arvostanut ja noukin niitä isoja sipulinpaloja pois
Meilläkään äiti ei ollut mikään erinomainen ruuan laittaja, mutta oli mitä parhain leipuri. Ihan ok-hyvää ruokaa kuitenkin äitini laittoi. Teki ihan tavallisia ruokia, kuten lihakeittoa, nakkikeittoa, perunoita ja lihapullakastketta, jauhelihamureketta, kaalikääryleitä ja kaalilaatikkoa, Makaroonia ja soaghettia meillä syötiin aika harvoin.Isäni puolestaan oli kiinnostunut ja kokeileva kokki ja opetti mut jo pienenä tykkäämään hyvin maustetusta ruuasta. Tuohon aikaan oli "reseptikortisto", mitä vanhempani tilasivat ja kokeilivat niistä eri ruokia. Harmittaa, että äitini kuoltua hävitin tuon.
Mutta äiti opetti arvostanaan hyviä raaka-aineita. Perunoita, porkkanoita, lanttuja, punajuuria kasvoi niin paljon isovanhempien luona, että niitä saatiin myös meille. Myös herukat,karviaiset ja raparperit riitti meille mummoloista, niitä pakastettiin vispipuuroja, leipomuksia ja kiisseleitä varten. Mansikat käytiin keräämässä narjatiloilta ja mustikkaan löhdettiin kolmessa polvessa. Lihat ja kalat haettiin lihatiskiltä. Ruuan lisukkeeksi tehtiin salaatteja, joskus keitettyjä kasviksia ( tykkäsin keitetyistä porkkanoista paljon, samoin kukkakaalista)jonka päälle ripoteltiin mustapippuria.
Vanhempani myös pitivät sitä tärkeänä, että kävimme ravintolassa ja saimme myös sitä kautta ruokakokemuksia.
Äitini otti minut mukaan leipomiseen ja ruuan laittoon jo ihan pienestä ( meillä on kuvis, kun kaulin pienellä kaulimella syöttötuolista taitetulla pöydällä onnellisen näköisenä) ja jo 10-vuotiaana tein helppoja ruokia itse. Jälkien siivoaminen kyllä tuolloin unohtui😌
Todella hyvää ruokaa, tosin isäkin laittoi hyvää ruokaa. Isä metsästi ja äiti valmisti enimmäkseen ruoan, kun oli enemmän aikaa. Kotona syötiin siis paljon riistaa ja kalaa. Syön vieläkin paljon kalaa, mutta riistaa en juuri raski ostaa.
Palamaksakastike ja kanaviillokki oli äidin pravuurit. Saisinpa vielä kerran äidin tekemänä. Omassa perheessä en ole noita tehnyt kertaakaan.
Äitini elää vielä, mutta isän kanssa tehtiin paistettua lenkkimakkaraa, lettuja ja savustettua kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Paskaista ruokaa
Ulkohuussisako sitä teki? Ilmeisesti teillä ei ollut koskaan pulaa ruuasta, kun on varaa valittaa. Meillä opetettiin arvostamaan ruokaa jo pienestä pitäen ja olen opettanut sen myös omille lapsille.
Ihmeellinen kokki. Tuntui että koskaan rahaa ei ollut eikä kaapeissa mitään, mutta silti pöydässä oli aina todella maistuvaa kotiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellinen kokki. Tuntui että koskaan rahaa ei ollut eikä kaapeissa mitään, mutta silti pöydässä oli aina todella maistuvaa kotiruokaa.
Arvostettavaa. Mitä kaikkea "nyhjäisi tyhjästä",?
Makaronilaatikko äidin valmistamana oli herkku jota en ole saanut tehtyä saman makuiseksi, vaikka kuinka olen yrittänyt matkia. Joku juju siinä täytyi olla, mutta enpähän vain ole sitä keksinyt.
Tärkein ruokamuisto oli se että yhdessä syöminen on parasta. Iso porukka, hälinää, naurua ja ruokaa.
60-70-luvulla hyvin vaatimatonta kotiruokaa mutta äiti oli upea kokki ja yhdessäolo oli tärkeintä.
Sen olen opettanut myös omille lapsilleni ja heidän ystävilleen - meille sai aina tulla, kokkailla porukalla, leipoa ja viettää aikaa. Sama oppi nyt lastenlapsille, yhdessä kokkailtu ja syöty heti kun ovat oppineet istumaan syöttötuolissa
Maitoon keitettyä seiti-keittoa, ja todella pahanmakuisia maksa pihvejä (niitä ei ilmeisesti maustettu ollenkaan). Siinäpä se. 🤮
Minun äiti teki huikeaa laukkamakkarakastiketta
Saarioisten maksalaatikko, Saarioisten lihamakaronilaatikko, Saarioisten silakkalaatikko. Vuoden tapahtuma oli jos äiti leipoi kuivakakun.
Siinäpä on lapsuuteni ruokamuistot.
Äiti teki kyllä hyvää ruokaa. Ihan kaikkea en syönyt kuitenkaan, mutta hyviä olivat lihapullat ja muut liharuoat, kaikki keitot mm myös kesäkeitto. Sellaisia en syönyt kuten makaronivelli, sipattikastike ja jotain muitakin. Äiti ei koskaan pakottanut syömään, vaan tiesi mistä en tykkää ja teki minulle munakkaan.
Äiti oli vanhan kansan ruoanlaittaja. Kermaa ei koskaan käytetty, mutta oikeaa voita oli ja paljon.
Aivan luokattoman huono kokkaaja oli.