Narsistien "huvittavimmat" tempaukset
Meillä eksä kantoi pesukoneen pihalle lumisateeseen,kun sitä ketutti etten idiootti ollut sitä tyhjentänyt. Päätti ettei tarvita pesukonetta sitten laikaan.
Jälkeenpäin naurattaa,että voi ihminen olla niin pimeä.
Kommentit (1968)
(2/2) Kaiken kukkuraksi mies sitten kysyi illalla, että senkö takia odotinkin häntä siellä vaatekaupassa niin kauan niin kiltisti, että saisin ostaa sitä jäätelöä...... Että oikein _SAISIN LUVAN_ mieheltä syödä aikuisena ihmisenä omassa kodissani jäätelöä hänen seurassaan, vaikka sehän lihottaa. Yritin selittää hänelle kaikki päivän aikana häiritsemään jääneet asiat aivan turhaan, sillä mies ei vaan pystynyt ymmärtämään etten ole hänen omaisuuttaan jota voi kontrolloida.
Jätin myöhemmin miehen kun tilanteet vain pahenivat ja tajusin sairastuneeni alistetuksi tulemisesta itsekin henkisesti. Edelleen monta vuotta myöhemmin tunnen tämän kaltaisten päivien muistoista valtavaa häpeää, vihaa ja syyllisyyttä. Miksi suostuin, miksi katselin, miksi seurustelin tuollaisen kanssa sekuntiakaan. Haavat ovat olleet mielessä todella vaikeita parantaa enkä tiedä miten tällaisesta läheisriippuvuudesta (ainut järkevä selitys huonon itsetunnon ohella jonka olen omalle käytökselleni keksinyt) koskaan toipuu kokonaan. Pitäisi antaa itselleen anteeksi, mutta nuo muistot kaikuvat mielessä edelleen ja elän samoja tunteita läpi uudelleen ja uudelleen, koska vastaavia kokemuksia on niin paljon pitkältä ajalta. Luulen että tarvitsen tähän vielä apua.
Miehenä totean... Erotkaa niin nopeasti kuin mahdollista. Toisaalta hauskaa lukea näitä ja ihmetellä, mitä kaikkea tapahtuu kodeissa kun kukaan ei tiedä
Olin sijaisena työpaikassa, jossa kävi toinenkin sijainen. Hän opiskeli.
Tämän ihmisen kanssa ei voinut puhua mistään. Mitä tahansa kertoikin tehneensä, hän oli aina tehnyt enemmän, ollut parempi ja kokenut asian raskaampana, esim. ollut kesällä enemmän ja rankemmissa töissä. Normaali keskustelu uhkasi mennä kireäksi riidaksi, hänen liikanimensä olikin Prinsessa.
Viime syksynä minulla oli toinen työpaikka. Siellä oli 2 kollegaa, jotka olivat olleet samassa paikassa eri aikaan töissä.
He muistelivat kauheaa työnohjaajaa, jolla oli tapana järjestää "työpaikan mukavin työkaveri" -äänestyksiä. Jos tulos ei ollut häntä myötäilevä, hänellä oli aikaa tutkia loppupäivän ihmisten käsialoja.
Aivan, samasta narsistista oli kysymys. Ja miksi hän oli valmistumassa?
Opettajaksi.
T:Psykiatrinne. Laitan laskun sitten postissa tulemaan. kirjoitti:
Viestien perusteella suurin osa tapauksista ei liity millään tavoin narsistisuuteen vaan normaaleihin parisuhderiitoihin ja mustasukkaisuuteen. Vastakkaista osapuolta lyödään narsistin leimakirveellä jottei hänen mielipidettään asiasta edes tarvitse yrittää ymmärtää.
Trolololoo. Ei ole välttämättä narsisteja, mutta nämä tarinat ei kyllä kuvaa mitenkään "normaaleja parisuhderiitoja". :D Pyrkimys toisen täyteen kontrollointiin, äärimmäinen mustasukkaisuus tai viha, jossa tavaroita viedään ulos tai ihmisiä lukitaan "opetukseksi" pakkaseen, ei ole mitenkään normaalia.
Viestien perusteella suurin osa tapauksista ei liity millään tavoin narsistisuuteen vaan normaaleihin parisuhderiitoihin ja mustasukkaisuuteen. Vastakkaista osapuolta lyödään narsistin leimakirveellä jottei hänen mielipidettään asiasta edes tarvitse yrittää ymmärtää.
Aiheeton mustasukkaisuus ei ole normaalia vaan sairasta. Ei myöskään ole mitenkään normaalia riidellä edellä kuvatuista asioista tai heitellä pesukoneita, mikroja yms. pihalle.
Jos sinun mielestäsi tämän ketjun tapaukset ovat ihan ok, jotain on pahasti pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Minut on koulutettu analysoimaan mielenterveysongelmia, johtamaan mielenterveys osaston psykologeja heidän työssään sekä korjaamaan ja poistamaan virheelliset tulkinnat asiakkaita koskien.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei ehkä yhden jutun perusteella ole narsisteja mutta ei kyllä mitään tavallisia parisuhderiitojakaan. Herran jestas mitä sinulle on tehty jos pidät näitä normaaleina?
Korkeakoulutetun uskoisi osaavan kirjoittaa mielenterveysosasto yhteen.
Facebookissa aviomieheni selasi historiani KAIKKI kuvat, päivitykset, synttärionnittelut ym. läpi sivultani - arvosteli, tenttasi, syytteli ja osoitteli - johtaen koko somen käyttöni siihen, etten viimein koskaan päivitellyt enää mitään. Vihasi sanojensa mukaan Facebookia ja oli itse epäsosiaalinen introvertti, jonka mielestä huomionhaku somessa on pentumaista ja kipeää. Itse käytti Facea kyllä muutoin, paitsi minun läsnäollessani. Omina kavereinaan mm. vaatekaupan myyjiä ja 15 vuoden takaisia lastensa jumppakerhon tätejä XD
Tänä päivänä jo naurattaa hieman, mutta aikanaan ei. Syytteli flirttailusta mm. sukulaisteni kanssa vuosia ennen kuin me edes olimme tutustuneet, syytti hänen saattamistaan noloon asemaan joillain päivityksilläni (esim. ”Mahtava työtiimi - kiitos kollegat”-päivitys: se oli hänen mielestään piilokettuilu hänelle, kuinka minulla on mukavaa muiden paitsi hänen kanssaan).
Ilmeeni ja käyttäytymiseni muiden kanssa hän aina arvosteli minulle jälkikäteen, harrasti viikkojen mykkäkouluja ym. Hallitsi päätöksentekoani, rahojani, sosiaalisia suhteitani ja tarpeitani. Haukkui huonon makuni ja turhat haaveeni.
Jätettyäni hänet mustamaalasi tietenkin kaikille, kuinka olin hänen somenkäytön ja elämän rajoittaja, ja kaikessa hyväksikäyttäjä. Haali minun tuttavani omaan piiriinsä ja minua syytetään ”feikiksi”. Esittää aktiivia ekstroverttiä kuulema Facebookissa, näyttelee minun persoonallisuuttani, omi minun sisustus- ja elämäntyylini.
Se, joka vähättelee narsistin uhrin kokemusta, syyllistyy samaan pahoinpitelyyn, kuin itse narsistikin. Näitä on paljon.
Meidän suvun narsisti tunkee puolisonsa suvun perikunnan kokouksiin ja perinnönjakoon, koska luulee, ettei hänen puolisonsa pärjää ilman häntä. Muka puolustamaan tämän etuja. Siellä sitten vit-tuilee puolison sukulaisille, joiden kuvittelee kohtelevan tätä väärin ja huonosti.
Olimme lounasravintolassa ja tutkimme menua. Valitsin jo oman annokseni, ja eksä halusi ottaa pihvin, joita oli kolmessa eri koossa (iso, isompi, isoin). Kysyin muuten vaan, minkä kokoisena hän aikoi ottaa pihvinsä. Tyyppi otti kysymykseni loukkauksena ja alkoi isoon ääneen möyhkätä miten hän ajatteli ottaa keskikokoisen mutta MINUN SYYSTÄNI tilaakin listan isoimman pihvin. Pihvin koosta kysyminen oli väärin, koska miehen mielestä se oli vittuilua miehen kyvystä syödä isoja annoksia ja varakkuudesta (hei haloo, halvassa lounaspaikassa - annoksilla oli hintaeroa ehkä pari hassua euroa).
Tarjoilijan tuloon asti mies mulkoili minua pöydän toiselta puolen ja tilasi pihvinsä näytellyn maireasti. Emme puhuneet paljoa tuon lounaan aikana. Tyyppi tramatisoi minut niin syvästi etten enää deittaile tai seurustele miesten kanssa ollenkaan.
2/2
Narsistin tavoitteena on latistaa muiden itsetunto. Hän on jatkuvasti tyytymätön ja kärsimätön. Ei onnellinen, rauhallinen tai tasapainoinen. Hän ei voi käsittää empaattisia, hyväitsetuntoisia ja tyytyväisiä ihmisiä. Siksi ne kiehtovat häntä. Sitten hän ottaa erityisesti ne kohteekseen murtaakseen heidät ja heidän itsetuntonsa. Narsisti keskittyy ihmisten "heikkouksien" (jotka ovat siis hänen mielestään heikkouksia) etsimiseen ja sitten hän käyttää niitä ihmistä vastaan.
Narsistin kanssa ja hänen hovissa on kaikki niin kauan hyvin, kun on täysin samaa mieltä kaikesta hänen kanssaan. Mutta jos onkin oma mielipide jostain asiasta, asioista ei voi keskustella asioina, vaan se on sodanjulistus Häntä vastaan. Tosin narsistin mielipiteetkin voivat vaihtua rajusti päivästä toiseen.
Narsisti on ennen kaikkea tyhjä kylmä kuori ja hän pyrkii imemään muista kaiken energian ja hyvän. Tärkeintä on, että hän saa paistatella "parhaana". Jos narsistin lähellä joku onnistuu, sekin on narsistin ansiota. Ei tämän itsensä. Narsisti ei ikinä anna ihan aitoa arvostusta jollekin ihmiselle. Jos hän antaa, siinä on joku taka-ajatus tai senkin tarkoituksena on se, että hän voi ylentää itsensä "hyväntekijänä". Muidenkin teoissa ja saavutuksissa on kyse Hänestä.
Narsisti ei osaa kokea empatiaa. Hän lähinnä arvailee, mitä ihmiset milloinkin tarkoittavat tietyillä sanoilla ja käytöksellä. Vaikka hän sanoisi tai tekisi mitä ilkeää, hän voi seuraavana päivänä olla niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Häneltä pitäisi sietää ihan mitä vain, koska hän vain on niin mahtavan hieno ja loistelias ihminen. Paha olo, jonka hän on saanut aikaan toiselle, on sen toisen omaa "heikkoutta". Hän on kaikkien käytös- ym. sääntöjen yläpuolella. Hän voi tehdä mitä hän haluaa.
Narsisti käyttää valtaa ja alistaa läheiset kontrolliinsa. Hän rikkoo ihmisten rajoja. Hänelle kukaan ei saa laittaa rajoja eikä vaatia vaikka hyvää ja kunnioittavaa käytöstä. Lapsia ei voi päästää itsenäistymään normaalisti, koska sekin on uhka narsistille, että joku ei enää ole riippuvainen hänestä tai että omaa omia mielipiteitä ja elää omaa elämäänsä omalla tavallaan. Puoliso sidotaan itseensä mahdollisimman pian ja mahdollisimman tiukasti, ettei se pysty lähtemään.
Ajan myötä narsisti sairastuttaa ihmiset lähellään. On se sitten perhe tai vaikka työyhteisö. Sitä parempi mitä kauempana pysyy tai ainakin suojaa itsensä "kuorella" ja henkisellä etäisyydellä, jos on pakko olla tekemisissä.
1/2
Ihminen voi olla itsekäs, kuspää, hyväksikäyttäjä, epäluotettava, huonokäytöksinen, väkivaltainen, arvaamaton yms. olematta narsisti. Mutta voi myös olla kaikkea näitä ja narsisti. Erona se, että normaali ihminen pystyy muuttumaan ja muuttamaan käytöstään, mutta narsisti ei.
Narsismin keskeinen piirre on narsistin suuruuskuvitelmat itsestä ja itsensä ylentäminen. Narsisti keskittyy oman itsen korostamiseen ja suuruuskuvitelmiin. Narsisti keskittyy vahvasti arvoasetelmiin, hierarkioihin ja kilpailuun. Tavoitteena on lannistaa ja alistaa muita, koska narsisti yrittää kompensoida sillä omaa olematonta itsetuntoaan.
Narsisti valikoi tuttavikseen lähinnä vaikutusvaltaisia ihmisiä, joilla voi kehuskella muille. Tai sitten valitsee seuraansa hänen mielestä "heikkoja rassukoita", joita hän "jalomielisenä" auttaa. Tämänkin on tarkoitus pönkittää hänen omaa itsetuntoaan kun hän katsoo säälivästi alaspäin tällaisia "heikkoja".
Narsisti luo ympärilleen hovin. On olemassa jyrkkä jaottelu, jonka mukaan olet joko hänen "hovissa" tai sitten häntä vastaan. Narsisti pitää itseään ja omaa seuraansa niin mahtavana, että jokainen muka haluaa hänen hoviinsa. Hän yrittää saada sen näyttämään siltä, että se on erityinen osa ja lahja kun saa olla hännystelemässä häntä.
Narsisti voi osoittaa ylitsevuotavaa positiivista huomiota ja antaa hienoja lahjoja. Mutta sillä on hintansa. Hän ei tee mitään hyvää muuten vain. Sen tarkoituksena on ostaa ihmisiä hoviin ja saada heitä sietämään häneltä huonoa ja hyvin loukkaavaa käytöstä, jota väistämättä tulee eteen. Lahjoilla ostetaan kontrollia ja palvontaa. Sitten pitää totella häntä ja olla aina samaa mieltä. Narsisti tykkää, jos joku on riippuvainen hänestä ja hän käyttää sitä hyväkseen. Surkeinta tämä on lasten kohdalla, jotka väistämättä ovat narsistin armoilla.
Narsisti yrittää saada lähimmät ihmiset täyteen kontrolliinsa. Tyypillistä on eristää läheisiä muista sosiaalisista ympyröistä, jotta narsisti pystyy luomaan läheisilleen ihan oman todellisuuden ja sepittämään muista "pahoista" ja "kateellisista" ihmisistä omat tarinansa. Ihmiset vain joko Ihailevat häntä tai sitten ne ovat kateellisia, elleivät osoita suurta ihailua. Ei ole mitään muita vaihtoehtoja.
Suuruustarinoiden vastapainoksi tulee teeskenneltyjä nyyhkytarinoita, joilla haetaan ihmisten empatiaa. Niillä ei ole useinkaan juuri totuusperää, mutta hän on opetellut, miten ihmisissä herätetään empatiaa ja ymmärrystä. Sitä hän käyttää sitten hyväkseen sopivissa kohdin.
Narsisti ei osaa asettua toisten asemaan eikä ajatella asioita muista näkökulmista kuin omastaan. Hän ei vain pysty siihen. Maailman keskipiste on vain hän itse ja vain hän tietää parhaiten, miten tämä maailma seisoo.
Narsisti omaa kovat arvot eikä hyväksy heikkoutta. Ei itsessään eikä muissa. Mielipiteet ovat kovia ja mustavalkoisia. Valheita lipsahtelee sinne tänne. Narsisti on epärehellinen ja epäjohdonmukainen. Koskaan ei voi tietää, mistä tuulee. Hän levittää ympärilleen epäluottamusta, eripuraa, pelkoa ja ennalta-arvaamattomuutta. Hän pursuaa negatiivista energiaa ja sotaisuutta. On välillä kuin räjähtämäisillään oleva ruutitynnyri ja välillä räjähteleekin.
Muistakaa hyvät ihmiset, että ei seurustelukumppanille tai miehelle tarvitse löytää "diagnoosia", jotta hänet voi jättää. Se vain riittää, että on huono olla toisen kanssa. Toki helpottaa elämää, jos osaa eritellä tunteitaan, niihin johtavia syitä ja toisen käytöstä, mutta on joku narsisti tai ei, niin ei huonossa suhteessa kannata olla. Oma itsetunto, positiivisuus, luottamus elämää kohtaan. Säilyttäkää ne aina. Jos joku yrittää tuhota niitä, juoskaa.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa hyvät ihmiset, että ei seurustelukumppanille tai miehelle tarvitse löytää "diagnoosia", jotta hänet voi jättää. Se vain riittää, että on huono olla toisen kanssa. Toki helpottaa elämää, jos osaa eritellä tunteitaan, niihin johtavia syitä ja toisen käytöstä, mutta on joku narsisti tai ei, niin ei huonossa suhteessa kannata olla. Oma itsetunto, positiivisuus, luottamus elämää kohtaan. Säilyttäkää ne aina. Jos joku yrittää tuhota niitä, juoskaa.
...miehelle tai naiselle... Ei tämä tietenkään vain naisia tai vain miehiä koske.
Mies ehdotti että värjäisin hiukset eri värisiksi, oli ehdottanut vastaavaa myös exälleen mutta värit toisinpäin. Kumpikaan ei suostunut. Mies yritti vongata takaisin vaikka hänellä lapsi ja ei ole sinkku paitsi omasta mielestään.
Tällaisia tapauksia ei kuulukaan ymmärtää. Taisit tunnistaa itsesi jostain stoorista.
Ei huonoa käytöstä ja kaltoinkohtelua tarvitse sietää. On se toinen narsisti tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Miten noita pesukoneen kantajia on noin paljon? Omituista. Kertoo myös ilmeisesti siiyä, että parisuhdeväkivaltainen vilpittömästi kokee kotitöiden ja naisen liittyvän yhteen ja että hän epäsuorasti käy käsiksi naiseen, kun "pahoinpitelee" kodinkonetta.
Oliko noista miehistä jotain varoitusmerkkejä etuköteen, mitkä tunnistaisitte nyt kokeneina ja viisaina? Miten voi väistää tuollaiset hullut? Neuvokaa muita.
Multa meni yleensä pölynimuri:D
Miten te olette ikinä olleet noin sairaiden ihmisten kanssa?
En vaan käsitä.
Mikäli tän ketjun jutut nyt on totta.
Nuohan kuulostaa selkeästi vakavasti mielisairailta. En mä edes uskaltaisi elää noin pimeiden tyyppien kanssa.
Olimme lähdössä kaupungilta kotiin. Mies halusi mennä kävellen, mutta minä ilmoitin meneväni raskausvatsani kanssa mielummin bussilla. Hän suuttui ja lähti kävelemään. Bussissa joku mies istui viereeni, koska bussi oli melko täynnä. Miehen kävellessä bussini kulki hänen ohitseen ja mieheni näki minun istuvan jonkun miehen kanssa. Kotiin päästyään hän suuttui koska a) olin kotona nopeammin kuin hän ja b) olin iskemässä vieraita miehiä. Karjui minun olevan v i t u n h u o r a ja kaikkea muuta mukavaa... Juu on nykyään ex.
En tiedä oliko ex varsinaisesti narsisti, mutta 100% varmasti jotain persoonallisuushäiriöitä ja ainakin narsistisia piirteitä hänellä oli. Kerron nyt vaikka yhden ihan ”tavallisen” esimerkkipäivän kulusta.
Mies halusi kerran viettää yhteisen treffipäivän ja painosti minua sen varjolla tekemään samaa vapaaehtoistyötä kuin hän, jotta innostuisin samasta itseäni hieman pelottavasta asiasta. Olin aluksi koko hommaan vastahakoinen koska tuntui kuin mies testaisi moraaliani sellaisella mustavalkoisella ”hyvä ihminen auttaa juuri hänen keksimällään tavalla x, paha ihminen ei” tyylillä eli kyseessä oli siis sellainen toiminta, jonka pitää lähteä ihmisestä itsestään eikä toisen painostuksesta tai halusta (en halua nyt kertoa tarkalleen mikä toiminta on kyseessä, mutta sitä voisi verrata vaikka johonkin solujen luovuttamiseen).
Lopulta suostuin kuitenkin lähteä mukaan sillä auttamisen ajatus itsessään oli kaunis, vaikka painostaminen tuntuikin väärältä. Paikan päällä mies kuitenkin ilmoitti että hän ei voikaan tänään itse osallistua koko juttuun mutta että minun täytyy todistaa hänelle oma epäitsekkyyteni kun kerran täällä ollaan jotta HÄNELLE tulee sellainen olo että seurustelee hyvän ihmisen kanssa. Tässä vaiheessa minulla meni täysin maku koko juttuun ja lähdin itsekin kesken kaiken pois koska tuo testatuksi tulemisen kokemus pilasi kaiken vähäisenkin ilon koko asiasta.
Päivä kuitenkin tästä vielä jatkui ja mies halusi seuraavaksi lähteä ostamaan itselleen (tietysti vain ja ainoastaan siihen liikkeeseen josta hän voisi jotain löytää) uusia farkkuja. Lähdin ihan mielelläni mukaan ja odotin koppien ulkopuolella niin kauan, että mies sovitteli rauhassa monen montaa paria. Se ei ollut itselleni mikään ongelma enkä ilmaissut tylsistyneeni mitenkään, vaikka lopulta mies ei edes ostanutkaan mitään vaan lähdettiin pois tyhjin käsin.
Kotimatkalla käytiin ruokakaupassa ja mies halusi tehdä inhoamaani (mitäs muutakaan) ruokaa koska se on niin pirun terveellistä. Emme siis edes (luojan kiitos) asuneet yhdessä mutta tottakai juuri minun luokse tullessa piti ostaa niitä ainoita erikoisimpia ruokia, joita en mielelläni edes maistaisi. Halusin itse ostaa jälkiruoaksi jäätelöä joten menimme jätskialtaalle ja arvoin kahden laadun (toinen isompi ja toinen pienempi) välillä samalla kun mies kovaan ääneen arvosteli isomman paketin kokoa niin valtavaksi että siitähän ruokkisi kokonaisen talollisen ihmisiä. Valitsin pienemmän (olisi pitänyt ottaa kaksi isoa pakettia ja syödä molemmat miehen edessä nauttien!!!!!) ja lähdimme kotiin missä tuli jostain taas turhaa riitaa kun en suostunut hänen tahtoonsa. (1/2)