Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistien "huvittavimmat" tempaukset

Vierailija
24.01.2020 |

Meillä eksä kantoi pesukoneen pihalle lumisateeseen,kun sitä ketutti etten idiootti ollut sitä tyhjentänyt. Päätti ettei tarvita pesukonetta sitten laikaan.

Jälkeenpäin naurattaa,että voi ihminen olla niin pimeä.

Kommentit (1968)

Vierailija
81/1968 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies heitti ovesta kirjani lumihankeen koska kiinnitin huomiota kirjoihin enemmän kuin häneen. Tämä vain yksi niistä jutuista mitä 30 vuoden liitossa tapahtui. Exä hän on nykyään.

Luin sanomalehteä kaksin käsin ja iso lehti peitti näkyvyyden. Exä tuli lattialle eteeni ja läimi lehteä minua kohti, jotta lukeminen olisi hankalaa. Kun sitten rauhassa annoin lehden ja kehoitin mennä rauhassa viereiseen huoneeseen lukemaan, hän suuttui ja alkoi solvata minua kuinka mitätön olen jokatavalla, ammatinvalintaani (hoitaja) on tavisammatti mutta että hän on aivan erikoislaatuinen, oli taidekoulussa silloin. No enpä ole ikinä kuullut että olisi mitään teoksia tehnyt.

Mutta se huomiontarve, ja kuvitelma omasta paremmuudesta. Se on läheltä seurattua jotain niin outoa, sairasta. Harmittaa että tuhlasi aikaa näihin tyyppeihin. Harmittaa todella.

Vierailija
82/1968 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jäämässä yksin kotiin joulun ajaksi, joten ex heitti laturini ikkunasta hankeen. Ilmeisesti kuvitteli että käytän puhelinta vain muiden miesten kanssa viestittelyyn hänen poissaollessaan. Ei sitten tullut mieleen, että 1) muita miehiä ei ollut 2) sain ladattua puhelinta töissä 3) töissä ja työmatkalla, naapurissa, kaupassa.... joka paikassa on muita miehiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1968 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin tulossa baarista ja narsisti olisi halunnut kebabia yöpizzeriasta. Sanoin, että minulla ei ole nälkä, mutta minulle kyllä sopii, että haetaan hänelle. Tästä seurasikin hillitön raivonpurkaus, jonka päätteksi narsku heittäytyi istumaan keskelle tietä, niin kuin joku uhmaikäinen. Jätin hänet siihen ja suuntasin kotiin. Parin tunnin päästä tuli kotiin ja sitten syytteli minua, kuinka olin taas saanut riidan aikaiseksi.

Vierailija
84/1968 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1/2

Ihminen voi olla itsekäs, kuspää, hyväksikäyttäjä, epäluotettava, huonokäytöksinen, väkivaltainen, arvaamaton yms. olematta narsisti. Mutta voi myös olla kaikkea näitä ja narsisti. Erona se, että normaali ihminen pystyy muuttumaan ja muuttamaan käytöstään, mutta narsisti ei.

Narsismin keskeinen piirre on narsistin suuruuskuvitelmat itsestä ja itsensä ylentäminen. Narsisti keskittyy oman itsen korostamiseen ja suuruuskuvitelmiin. Narsisti keskittyy vahvasti arvoasetelmiin, hierarkioihin ja kilpailuun. Tavoitteena on lannistaa ja alistaa muita, koska narsisti yrittää kompensoida sillä omaa olematonta itsetuntoaan.

Narsisti valikoi tuttavikseen lähinnä vaikutusvaltaisia ihmisiä, joilla voi kehuskella muille. Tai sitten valitsee seuraansa hänen mielestä "heikkoja rassukoita", joita hän "jalomielisenä" auttaa. Tämänkin on tarkoitus pönkittää hänen omaa itsetuntoaan kun hän katsoo säälivästi alaspäin tällaisia "heikkoja".

Narsisti luo ympärilleen hovin. On olemassa jyrkkä jaottelu, jonka mukaan olet joko hänen "hovissa" tai sitten häntä vastaan. Narsisti pitää itseään ja omaa seuraansa niin mahtavana, että jokainen muka haluaa hänen hoviinsa. Hän yrittää saada sen näyttämään siltä, että se on erityinen osa ja lahja kun saa olla hännystelemässä häntä.

Narsisti voi osoittaa ylitsevuotavaa positiivista huomiota ja antaa hienoja lahjoja. Mutta sillä on hintansa. Hän ei tee mitään hyvää muuten vain. Sen tarkoituksena on ostaa ihmisiä hoviin ja saada heitä sietämään häneltä huonoa ja hyvin loukkaavaa käytöstä, jota väistämättä tulee eteen. Lahjoilla ostetaan kontrollia ja palvontaa. Sitten pitää totella häntä ja olla aina samaa mieltä. Narsisti tykkää, jos joku on riippuvainen hänestä ja hän käyttää sitä hyväkseen. Surkeinta tämä on lasten kohdalla, jotka väistämättä ovat narsistin armoilla.

Narsisti yrittää saada lähimmät ihmiset täyteen kontrolliinsa. Tyypillistä on eristää läheisiä muista sosiaalisista ympyröistä, jotta narsisti pystyy luomaan läheisilleen ihan oman todellisuuden ja sepittämään muista "pahoista" ja "kateellisista" ihmisistä omat tarinansa. Ihmiset vain joko Ihailevat häntä tai sitten ne ovat kateellisia, elleivät osoita suurta ihailua. Ei ole mitään muita vaihtoehtoja.

Suuruustarinoiden vastapainoksi tulee teeskenneltyjä nyyhkytarinoita, joilla haetaan ihmisten empatiaa. Niillä ei ole useinkaan juuri totuusperää, mutta hän on opetellut, miten ihmisissä herätetään empatiaa ja ymmärrystä. Sitä hän käyttää sitten hyväkseen sopivissa kohdin.

Narsisti ei osaa asettua toisten asemaan eikä ajatella asioita muista näkökulmista kuin omastaan. Hän ei vain pysty siihen. Maailman keskipiste on vain hän itse ja vain hän tietää parhaiten, miten tämä maailma seisoo.

Narsisti omaa kovat arvot eikä hyväksy heikkoutta. Ei itsessään eikä muissa. Mielipiteet ovat kovia ja mustavalkoisia. Valheita lipsahtelee sinne tänne. Narsisti on epärehellinen ja epäjohdonmukainen. Koskaan ei voi tietää, mistä tuulee. Hän levittää ympärilleen epäluottamusta, eripuraa, pelkoa ja ennalta-arvaamattomuutta. Hän pursuaa negatiivista energiaa ja sotaisuutta.  On välillä kuin räjähtämäisillään oleva ruutitynnyri ja välillä räjähteleekin.

Tässä on kanssa erinomainen narsistikuvaus. Tätä ei ymmärrä, jos ei ole ollut narsistin kanssa tekemisissä. Lisäksi on ainainen kilpailu. Ja todella mentävä on hänen mukaansa kuin pässi narussa. Muuten seuraa herjaa ja valtavaa kiusan- ja vahingontekoa. Narsisti oli minun tapauksessa valmis valehtelemaan jopa käräjäoikeudella kuolinpesäänsä liittyvässä asiassa. Onneksi oli sähköpostit ym todisteena valehtelusta, mitä hän ei varmaan muistanut ja otimme vielä juristin avuksi, koska hän käytti valtaa paremman osaamisen avulla, ei suinkaan yhteistyön edistämiseen vaan minua vahingoittaakseen juuri valehtelemalla, mustamaalamalla ja pyrki aiheuttamaan minulle taloudellista vahinkoa.

Vierailija
85/1968 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, minunkin ex heitteli kodinkoneita ulos! Kuuluu vissiin lajityypilliseen käytökseen.

No ne kodinkoneiden ulosheitot jo mainittu. Olin tehnyt joko liikaa, liian vähän, väärään aikaan tai väärällä tavalla. Lisäksi minut raahattiin välillä yöllä sängystä opiskelemaan mm astianpesukoneen tai pesukoneen oikeaoppista käyttöä.

Vaatekaappi sisältöineen tuli pari kertaa niskaani sänkyyn kesken unien, koska oli vakava epäilys, että olen käärinyt jotain väärin. Lopulta se kaappi lensi ikkunan läpi ulos. Harmi vaan, että pakkasta oli päälle 30 astetta, meinasi tulla vähän vilu ikkunaa hätäpaikatessa. Herra oli jo poistunut makuuhuoneeseen nukkumaan, koska hänelle ei kuulunut se, että vähän meinasi talo jäähtyä.

Talossa oli vessa tehty jälkeenpäin kylmään eteiseen ja siellä oli patteri. Kerran ex keksi, että olen salaa pistänyt patterin liian lämpöiselle ja tuhlaan ilkeyttäni sähköä. Ei auttanut selittää, että nyt on ollut pitkään kovat pakkaset, jotka lauhtuivat yöllä yllättäen nollakeleiksi, mikä sai hetkellisesti vessan lämpenemään. Ex disabloi termostaatin siihen nollakelien asentoon, etten enää ikinä pääse säätämään sitä vastoin hänen tahtoaan. Seuraavalla viikolla pakkanen jälleen kiristyi, vessa jäähtyi ja vesiputki halkesi. Melko edullista.

Sain omistaa vain kaksi paria kutakin vaatetta tai petivaatetta. Sain kuitenkin itse valita, valitsenko talvikengät ja lenkkarit vai työavokkaat ja korkkarit. Tai tuuli takin ja talvitakin vai sadetakin ja villakangastakin asiakastapaamisiin. Koristeet kiellettyjä. Erehdyin pyytää lupaa laittaa jouluvalot. Pitkän mietinnän jälkeen sain luvan laittaa työhuoneeseeni yhden kynttelikön, jota saan pitää päällä silloin, kun olen yksin kotona. Melko avokätistä.

Lähdettiin kerran minun maksamalle lomareissulle. Kohteeseen päästyämme menimme kauppaan ja olin niin typerä lehmä ja idiootti, että olin aikeissa ostaa 5 cnt kalliimpaa tuoremehua, ex ei koko loppu reissun (viikko) aikana puhunut minulle sanaakaan.

Oltiin lenkille lähdössä myöhään syksyllä, ts ex ilmoitti, että nyt lähdemme lenkille. Ikävä kyllä hänen ainoat tuulihousunsa olivat juuri pesukoneessa, joten kostoksi lähti pappakalsarit jalassa ja t-paita päällä. Oikeasti hävetti aivan perkeleesti. Yksi toinenkin lenkkikokemus jäi rakkaasti mieleen. Oltiin yhden taskulampun kanssa metsätiellä kävelyllä. Ex halusi poiketa umpimetsään ja sinne rämmittiin hyvän aikaa. Sitten hän totesi, että hänen pitääkin mennä saunaan, otti taskulampun ja juoksi kuin hirvi tiehensä. Jos tilanne ei olisi ollut hiukka pelottava ainoan valonlähteen kadotessa, olisin nauranut kuset housuissa sille, miten idiootilta mies näytti rynnätessään puskikon lämpi niinkuin olisi per ke le perässään.

En mä sitä välttis narsistiksikaan sanoisi, mutta vähän erikoinen yksilö kyllä. Yhteiselämästä ja sen dynamiikasta riittäisi juttua enemmänkin, mutta tuossa nuo nykyään huvittavat. Paljon oli sellaistakin, joka ei naurata yhtään ja saa vieläkin olon surulliseksi ja ahdistuneeksi.

Vierailija
86/1968 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä harmittaa, mutta toisaalta naurattaa miehen typeryys:

Tulin työporukan risteilyltä ja aikeissamme oli kotiuduttuani lähteä samantien entisen naapurin lapsen rippijuhliin. Tulin kotiin ”liian nättinä” ja hymyilevänä - sehän oli merkki hänelle siitä, että vehkeilin risteilyllä hänen selkänsä takana (vaikka olin sanonut laittavani itseni valmiiksi välitöntä lähtöä varten). Miestä suututti olemukseni ja iloisuuteni, koska hän oli ”kaksi yötä kärsinyt ikävissään” - ja heitti varaamansa tumman puvun henkareineen lattialle ja vaihtoi ylleen virttyneen ja kauhtuneen oranssin pikeepaidan (=kauluspaita) ja kellertävät farkut suoraan 90-luvulta (pihiyttään ei ostanut uusia vaatteita juuri koskaan). Ei puhunut juhlissa mitään kenellekään, mökötti.

Hävetti miesvauvan kanssa käydä edes näyttäytymässä - osoitti mieltään ja samalla väheksyi juhlan arvoista tilaisuutta. Tilaisuuden emäntä luuli mieheni tulleen siltä risteilyltä suoraan.

Vierailija
87/1968 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-mies oli suuttunut minulle, koska olimme hänen mielessään käyneet taas jonkun ihan absurdin keskustelun ja tapahtumia, joita ei ollut oikeasti tapahtunut. Olimme siis matkalla hotellissa, ja hän ei suostunut nukkumaan kanssani samassa sängyssä, vaan mielenosoituksellisesti nukkui yön vessan lattialla joidenkin pyyhkeiden ja kylpytakin päällä. Lokakuu Italiassa eikä siellä vessassa ollut edes mitään lattialämmitystä vaan kylmät marmorilaatat.

Vierailija
88/1968 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitkään ootte noita katellu? Milloin älysitte erota?

Vierailija
89/1968 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsku luki päiväkirjani ja soitti perään että luin sen.

Vierailija
90/1968 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 90 tässä vielä. Täälläkin oli tuota kodinkoneiden heittelyä! Mm. mikro sai kyytiä ja myöskin huonekaluja heiteltiin, esim. lipastoa, tuolia, peiliä... Raivokohtaukset oli just semmoisia, mitä uhmaikäiset saa, mutta eipä hirveästi siinä tilanteessa naurattanut, kun kyseessä kuitenkin kolmikymppinen, melkein päätä pitempi mies. Usein hän kyllä muisti mainita, sekä minulle, että muille, ettei ole missään nimessä väkivaltainen, vaan väkivallan vastustaja! Minä vain provosoin hänet käyttäytymään noin.

Vierailija
91/1968 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pitkään ootte noita katellu? Milloin älysitte erota?

Kosi 1kk tapaamisesta, naimisissa 6kk:n päästä. Hain eroa 2 vuotta avioitumisestamme, kun uskalsin avata silmäni sille, että avioiduin psykopaatin kanssa. Blokkasin hänet kaikkialla, mutta taitavasti yhä käyttää linkkejään minun nöyrryyttämiseksi ja elämäni sabotoimiseksi.

Vierailija
92/1968 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te olette ikinä olleet noin sairaiden ihmisten kanssa?

En vaan käsitä.

Mikäli tän ketjun jutut nyt on totta.

Nuohan kuulostaa selkeästi vakavasti mielisairailta. En mä edes uskaltaisi elää noin pimeiden tyyppien kanssa.

Narsisti osaa olla hurmaava ja salata narsistiset piirteet hyvinkin pitkään. Lisäksi narsisti osaa saada uhrin tuntemaan itsensä syylliseksi. Moni tajuaa puolison narsismin vasta siinä vaiheessa, kun ollaan jo lirissä lasten ja asuntolainan kanssa.

Vierailija
93/1968 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oltiin tulossa baarista ja narsisti olisi halunnut kebabia yöpizzeriasta. Sanoin, että minulla ei ole nälkä, mutta minulle kyllä sopii, että haetaan hänelle. Tästä seurasikin hillitön raivonpurkaus, jonka päätteksi narsku heittäytyi istumaan keskelle tietä, niin kuin joku uhmaikäinen. Jätin hänet siihen ja suuntasin kotiin. Parin tunnin päästä tuli kotiin ja sitten syytteli minua, kuinka olin taas saanut riidan aikaiseksi.

Miehen tai kummankin ollessa humalassa meille tuli aina riitaa. Kerran sitten tein kokeen, päätin etten provosoidu yhtään mistään enkä sano mitään erityistä ja katson tuleeko riita. Mies tuli illalla kaljoissa kotiin, olin itse selvinpäin nukkumaan menossa. Mentiin petiin samaan aikaan ja mies alkoi jankuttaa jostain, vastailin vaan ihan neutraalisti puoliunisena. Kyllä se vaan sai itse psyykkailtua itsensä riitelemään :D

Aika pian tuosta muuttuikin exäksi.

Vierailija
94/1968 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeaikojen huvittavimmat ovat olleet narsku, joka alkoi rahastaa kuolemallaan. En tiedä huvittaako enemmän narsku ja ideansa, vai sitten ne, jotka maksavat.

Vierailija
95/1968 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyppi väitti että yritin iskeä hänen isänsä. Nauroin avoimesti hänelle, ei tykännyt.

😂

Vierailija
96/1968 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäni vaati, että perheessä on yhteiset rahat ja sen varjolla päätti, ettei meillä ole varaa ostaa toista autoa. Niinpä kuljetin lapsia hoitoon bussilla, sieltä kahdella bussilla töihin ja iltapäivällä sama tunnin kierros uudelleen, kun exä itse ajeli autolla kymmenen minuutin työmatkaa. Aina kun jonkun ulkopuolisen - kaverit, jomman kumman perhe tai jopa naapurit - kanssa tuli asia puheeksi, exä naureskeli, että kyllähän hän auton antaisi, mutta ei se vaimo tykkää ajaa, ei taida enää osatakaan. Sitten jos sellaisen jälkeen pyysin, että saisin lähteä autolla, ei ollut puhettakaan että minut voisi päästää rattiin. Samanlainen kuvio toistui muutenkin, exä käytännössä pakotti minut tekemään asioita mahdollisimman hankalasti ja sitten muiden kuullen naureskeli, että kun se vaimo haluaa tehdä näin ja näin, vaikka voisi tehdä niin ja noin, että sellaisia hölmöjä ne naiset on.

Nykyään tosiaan on exä, mutta lasten asioissa kiusantekoa tapahtuu edelleen.

Vierailija
97/1968 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten noita pesukoneen kantajia on noin paljon? Omituista. Kertoo myös ilmeisesti siiyä, että parisuhdeväkivaltainen vilpittömästi kokee kotitöiden ja naisen liittyvän yhteen ja että hän epäsuorasti käy käsiksi naiseen, kun "pahoinpitelee" kodinkonetta.

Oliko noista miehistä jotain varoitusmerkkejä etuköteen, mitkä tunnistaisitte nyt kokeneina ja viisaina? Miten voi väistää tuollaiset hullut? Neuvokaa muita.

ÖÖÖÖ.. Täällä on yksi todennäköisesti tositarina pesukonesekopäästä ja toinen "hauska" "provo" samasta aiheesta, siinä nainen esiintyy taas vaihteeksi miehenä. Että onpa paljon joo.

Vierailija
98/1968 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua, minunkin ex heitteli kodinkoneita ulos! Kuuluu vissiin lajityypilliseen käytökseen.

No ne kodinkoneiden ulosheitot jo mainittu. Olin tehnyt joko liikaa, liian vähän, väärään aikaan tai väärällä tavalla. Lisäksi minut raahattiin välillä yöllä sängystä opiskelemaan mm astianpesukoneen tai pesukoneen oikeaoppista käyttöä.

Vaatekaappi sisältöineen tuli pari kertaa niskaani sänkyyn kesken unien, koska oli vakava epäilys, että olen käärinyt jotain väärin. Lopulta se kaappi lensi ikkunan läpi ulos. Harmi vaan, että pakkasta oli päälle 30 astetta, meinasi tulla vähän vilu ikkunaa hätäpaikatessa. Herra oli jo poistunut makuuhuoneeseen nukkumaan, koska hänelle ei kuulunut se, että vähän meinasi talo jäähtyä.

Talossa oli vessa tehty jälkeenpäin kylmään eteiseen ja siellä oli patteri. Kerran ex keksi, että olen salaa pistänyt patterin liian lämpöiselle ja tuhlaan ilkeyttäni sähköä. Ei auttanut selittää, että nyt on ollut pitkään kovat pakkaset, jotka lauhtuivat yöllä yllättäen nollakeleiksi, mikä sai hetkellisesti vessan lämpenemään. Ex disabloi termostaatin siihen nollakelien asentoon, etten enää ikinä pääse säätämään sitä vastoin hänen tahtoaan. Seuraavalla viikolla pakkanen jälleen kiristyi, vessa jäähtyi ja vesiputki halkesi. Melko edullista.

Sain omistaa vain kaksi paria kutakin vaatetta tai petivaatetta. Sain kuitenkin itse valita, valitsenko talvikengät ja lenkkarit vai työavokkaat ja korkkarit. Tai tuuli takin ja talvitakin vai sadetakin ja villakangastakin asiakastapaamisiin. Koristeet kiellettyjä. Erehdyin pyytää lupaa laittaa jouluvalot. Pitkän mietinnän jälkeen sain luvan laittaa työhuoneeseeni yhden kynttelikön, jota saan pitää päällä silloin, kun olen yksin kotona. Melko avokätistä.

Lähdettiin kerran minun maksamalle lomareissulle. Kohteeseen päästyämme menimme kauppaan ja olin niin typerä lehmä ja idiootti, että olin aikeissa ostaa 5 cnt kalliimpaa tuoremehua, ex ei koko loppu reissun (viikko) aikana puhunut minulle sanaakaan.

Oltiin lenkille lähdössä myöhään syksyllä, ts ex ilmoitti, että nyt lähdemme lenkille. Ikävä kyllä hänen ainoat tuulihousunsa olivat juuri pesukoneessa, joten kostoksi lähti pappakalsarit jalassa ja t-paita päällä. Oikeasti hävetti aivan perkeleesti. Yksi toinenkin lenkkikokemus jäi rakkaasti mieleen. Oltiin yhden taskulampun kanssa metsätiellä kävelyllä. Ex halusi poiketa umpimetsään ja sinne rämmittiin hyvän aikaa. Sitten hän totesi, että hänen pitääkin mennä saunaan, otti taskulampun ja juoksi kuin hirvi tiehensä. Jos tilanne ei olisi ollut hiukka pelottava ainoan valonlähteen kadotessa, olisin nauranut kuset housuissa sille, miten idiootilta mies näytti rynnätessään puskikon lämpi niinkuin olisi per ke le perässään.

En mä sitä välttis narsistiksikaan sanoisi, mutta vähän erikoinen yksilö kyllä. Yhteiselämästä ja sen dynamiikasta riittäisi juttua enemmänkin, mutta tuossa nuo nykyään huvittavat. Paljon oli sellaistakin, joka ei naurata yhtään ja saa vieläkin olon surulliseksi ja ahdistuneeksi.

Eksyttäjä bongattu. Olis kiinnostava tietää miten pääsit tuosta eroon.

Vierailija
99/1968 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihania nämä olivat aluksi, kun näihin moni tuntuu langenneen? Kuvailkaa vähän sitäkin, vaikka ei ihan ketjun aihe ole.

Vierailija
100/1968 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit osaavat ensin olla hyvinkin hurmaavia, mutta jossain kohtaa se totuus aina paljastuu.

Narsistin seurassa on usein "sähköistynyt" tunnelma. Mennään ikään kuin ylikierroksilla ja koko ajan on menossa jotain draamaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme