Vaivat jotka hävisivät laihduttamalla?
Mä olen huomannut, että voin kokonaisvaltaisesti paremmin nyt kun olen päässyt normaalipainoon. Listaan tähän konkreettisia juttuja, joita ylipainosta aiheutui mulle ja jotka ovat nyt hävinneet:
1. Kuorsaaminen
2. Väsymys
3. Virtsankarkailu
4. Itsetunto-ongelmat ja siitä seurannut seksielämän virkistyminen
5. Libido
6. Ahdistus ja masentuneisuus
Sen lisäksi iloitsen päivittän uudesta peilikuvastani ja saan jatkuvasti kysymyksiä: olenko rakastunut? Olen kyllä: ITSEENI
Kommentit (871)
Iltis voisi tehdä tästä ketjusta jutun.
Vierailija kirjoitti:
Nivelkivut katosi, kaulaläskit kaikkosi, niskakyttyräkin suli, löysin vyötärön ja itsetuntoni! Näin lyhyessä varressa (155cm) 5.5kg painonpudotus näkyy. Nyt pitää vain saada se pysymään alle 70kgssa. Ikää yli 60v niin saa jäädä vähän pyöreäksi ettei mene naama kurttuun. - Ihmettelen nuoria todella levinneitä, kassahihnalla näkee menyyn joka on silkkaa sontaa. Jotkut lehdessä kehuvat miten laihduttivat 30kg. En edes tajua miksi nuorena pitää päästää itsensä leviämään. Itselläni paino nousi 5kg / 10v, aineenvaihdunta toimi nuorena erinomaisesti. Tosin silloin liikuttiin, nyt ei taideta.
Miksi ei riitä se, että olet ylpeä painonpudotuksestasi vaan sinun piti lisäksi päästä haukkumaan nuoria "levinneitä" naisia? Et voi tietää syitä kaikkien ylipainon taustalla. Haukkumalla ja häpäisemällä et saa ketään pudottamaan liikakilojaan. Ihminen yleensä vain lannistuu siitä entisestään ja ajattelee, ettei tällaisen levinneen läskin kannata edes yrittää.
Totta.
Olen 180cm pitkä mies, joten itsellä BMI kaavan mukaan painon vaihtelu väli on noin 60-80 kg. Ja olen ruumiinrakenteeltani raskas/harteikas niin valitettavasti nykyisellä 92 kg painolla olen lihava, vasta kun kävin kehonkoostumustutkimuksessa, niin ymmärsin sen, eli rasvaa olikin vielä kehossa reilusti, mutta se vain näkyy huonosti, koska kertynyt erittäin tasaisesti kehon kaikkiin osiin. Todennäköisesti jokapäiväinen monipuolinen liikunta pitää rasvan tasaisesti jokapuolella.
Aikaisemmin 4 vuotta sitten painoin 107kg, en liikkunut ollenkaan ja tuolloin näytin ja olikin lihava. Valitettavasti tuohon normaalin painon ylärajaan on vielä matkaa 12 kg, joka minulle on minulle ruumiinrakenteen huomioon ottaen oikea paino. Oloni on kohentunut tässä neljän vuoden aikana sitä mukaan kun painopudonnut: verenpaine laskenut, ja arjessa jaksaminen parantunut, mutta koska minulla vaikea uniapnea (todettu neljä vuotta sitten, joilloin sain CPAP laiteen), niin oloni paranisi todennäköisesti vielä lisää painonpudotessa.
Jihuuuu, vihdon pääsen kirjoittamaan tähän ketjuun. -10kg nyt takana ja kyllä sen huomaa, sisäreidet ei hinkkaa yhteen ja tosiaan tuo niskakyttyrä on sulanut, jaksan myös kävellä ihan eri tahtiin kuin aiemmin!
Miinus 30 kg ja pääsin eroon diabetes 2:sta ja korkeasta verenpaineesta.
Entäs kun lihoo tupakanlopettamisen jälkeen eikä paino niin vain tipu? Nyt vasta onkin vaivoja kun vertaa tupakoimisaikaan!!
Lihavuuden myötä alkoi selkä- ja polvikivut, myös lonkkiin ja perseeseen sattuu lyhytkin kävelyretki, keuhkoon ottaa kuin olisi ketjupolttaja.
Lopettamisesta 4kk.
Lääkäreille näyttää olevan melkein ylivoimaisen vaikeaa kehottaa ketään laihduttamaan. Mulle naislääkäri kertoi tuon totuuden melkein kuiskaamalla ja vasta toisella vastaanottokerralla päästiin itse asiaan!
Ennen laihtumista minua vaivasi hengästyminen aina kun nousin sängyltä tai tuolilta ylös. 13 kiloa lähti ja samoin tuo outo oire hävisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisenä huomasin että nukun paremmin ja hengästyn vähemmän. Sitten hävisi polvi- ja lonkkakivut. Samoin sellainen omituinen "pistely" iholla. Autossa ratti ei enää osu mahaan eikä takeissa kiristä hartiat/käsivarret kun jotain tekee. Peilikuva sen sijaan ei vielä miellytä.
Ylipainoa oli pahimmillaan 30 kiloa ja vielä pitäisi 15kg pudottaa.
163/70
Siis mikä ihmeen juttu toi pistely oikeasti on?! On nimittäin todella omituisen ja oudon tuntoista (alkoi mulla siis aika äskettäin) ja mä on jo ihan kauhuissani ajatellut että jostain naapurista tunkenut jotain luteita tai kirppuja..
Voikohan liittyä ihon venymiseen? 🤔
Uskoisin että pikemminkin verenkiertoon liittyvä. Itselle ainakin tulee pistelyä, jos käsi meinaa puutua.
Vierailija kirjoitti:
Nivelkivut katosi, kaulaläskit kaikkosi, niskakyttyräkin suli, löysin vyötärön ja itsetuntoni! Näin lyhyessä varressa (155cm) 5.5kg painonpudotus näkyy. Nyt pitää vain saada se pysymään alle 70kgssa. Ikää yli 60v niin saa jäädä vähän pyöreäksi ettei mene naama kurttuun. - Ihmettelen nuoria todella levinneitä, kassahihnalla näkee menyyn joka on silkkaa sontaa. Jotkut lehdessä kehuvat miten laihduttivat 30kg. En edes tajua miksi nuorena pitää päästää itsensä leviämään. Itselläni paino nousi 5kg / 10v, aineenvaihdunta toimi nuorena erinomaisesti. Tosin silloin liikuttiin, nyt ei taideta.
Onpa ikävä kommentti. Kyllä ihminen voi lihoa niin nuorena kuin vanhanakin.
Harvoin kukaan haluaa "päästää" itsensä lihomaan. Syyt ovat monesti psykologiset. On uupumusta, masennusta ym. Lisäksi lihottavien ruokien ostaminen ja syöminen on tehty superhelpoksi ja houkuttelevaksi.
Laihduin 26 kg lievästä lihavuudesta normaalipainon alarajoille. On vaikea lopulta sanoa, mikä johtuu suoraan painosta ja kehon koosta ja mikä uusista, terveellisistä elämäntavoista (ruoka, liikunta ja lepo). Ainakin voin nyt paljon paremmin ja jaksan arkea.
Selkein muutos on hikoilun väheneminen: aiemmin hikoilin paljon herkemmin, vaikka en olisi rasittanut itseäni ruumiillisesti mitenkään. Viime kesän helteet sujuivat paljon paremmin kuin aiemman kesän. Kääntöpuolena on, että palelen enemmän.
Toiseksi, liikkuminen on tietenkin helpompaa ja kevyempää. Ylipainoisenakaan minulla ei ollut vaivoja tai kipuja, mutta totta kai pienempää massaa on helpompi liikuttaa (salilla treenaan 20 kg kuulalla ja on huima ajatus, että painoin toissakesänä sen ja vielä yhden kevyen kuulan verran enemmän).
Kolmas, enemmän mielen hyvinvointiin liittyvä muutos on, että keho ja sen ääriviivat tuntuvat omilta. Tätä on vaikea kuvailla, mutta aiemmin keho tuntui vieraalta ja hahmottomalta. Kyse ei ole peilikuvasta tai siitä pidänkö itseäni kauniina ja viehättävänä vai en vaan fyysisestä ja henkisestä sijattomuudesta omassa kehossa. Tähänkin voi vaikuttaa lisääntyneet liikuntaharrastukset ja ruokavalio.
Lihavuusleikkauksen jälkeen laihduin 70 kg, ja aloin urheilla 5 krt viikossa. Maharoikkoni leikattiin ja samoin rintani leikattiin. Itse kävin valkaisemassa hampaani ja otatin kohotuksen jälkeen DD-kupin silinkoni implantit.
eli ulkonäköni muuttui täysin ns Instagram neitosten mukaiseksi.
Miehet alkoi piirittää niin Instagramissa kuin luonnossa. Hoikka, sporttinen ja isotsissinen, kiinteä kroppa olikin haluttua tavaraa. Oli kyllä iso muutos. Nyt onnellisesti parisuhteessa.
ruskeavuoto lähes kokonaan, mutta haju jäi
Varmaankin katoaisivat painosta huomauttelijat. Juuri tässä kuuntelin asiakasta, joka valitti olevansa lihava hymyssä suin. Hän nyt kuitenkin oli minua kolmisenkymmentäsenttiä lyhyempi ja huomattavasti pienikokoisempi kuin minä. Toisaalta käy hieman sääliksi, koska jaksaa ilkeillä, kun ilmiselvästi tarkoituksella voivotteil lihavuuttaan huomattavasti suurikokoisemmalle. Hänen ystävänsä kuunteli vieressä naama häpeästä punaisena. Minulla piti pokka ja hymyilin ystävällisesti. Lieneekö hänen kohdallaan kyse sivistymättömyydestä vai muutoin ylenmääräisestä tarpeestä piiloveetuilla ventovieraille? Mutta juu. Laihtumisen myötä ei tarvitsisi olla ventovieraiden painontarkkailun alaisena.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreille näyttää olevan melkein ylivoimaisen vaikeaa kehottaa ketään laihduttamaan. Mulle naislääkäri kertoi tuon totuuden melkein kuiskaamalla ja vasta toisella vastaanottokerralla päästiin itse asiaan!
Ei luulisi olevan vaikeaa hiffata että lääkärinä toimiminen edellyttää ihmisten sairastamista ja psykosomaattisia vaivoja. Niinpä lääkärin ei pääsääntöisesti kannata ehdottaa sellaista ilmaista ja yhteiskunnan varojaa säästävää hoitoa joka vähentäisi useimpien vaivoja, eli liiallisesta vararavinnosta (rasvasta) eroon pyrkimistä?
Eipä ole aiemmin juolahtanut mieleen: osittain lihavuusepidemia voinee johtua siitä että ihmiset näin "neo-Nooan tulvien aikoina"* eli kauhistuttavan Herran päivän ollessa ilmeisesti ajallisesti hyvin likellä, vähintäänkin alitajuisesti varautuvat selviytymään mahdollisimman pitkään lähinnä vararasvan varassa!
* Niin kuin kävi Nooan päivinä, niin on käyvä silloinkin, kun Ihmisen Poika tulee (Matt.24:37)