AmmattikorkeaKOULULAINEN tilittää Hesarissa, oppilaat opettavat ryhmässä toisiaan, taso on NAURETTAVAN alhainen.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006375994.html
Ammattikorkeakoulun opettajana olen täysin samaa mieltä. Opetuksessa ei ole mieltä koska oppilaat, opiskelijoiksi en heitä sano, säästän sen korkeakouluopiskelijoille ja lukiolaisille, tekevät kaiken ryhmässä ja heitä arvostellaan ryhmänä.
Ammattikorkeakouluun pääsee sisälle jos osaa kirjoittaa nimensä ja omaa suhteellisen normaalit käytöstavat ja habituksen. Kouluun päästyään koululainen menee ryhmään, jos hän ei itse löydä ryhmää, ope nimittää ryhmän ja näin onkin tapana tehdä että saadaan joka ryhmään yksi oppilas vetäjäksi.
Kaikki tehdään ryhmässä, kokeetkin, yksittäisen oppilaan osaamista ei kontrolloida mitenkään, läksyjä ei ole. "teoria" luetaan monistenipuista joissa on isoja, havannollistavia kuvia, opetus on erittäin käytännönläheistä, erittäin ammattikoulumaista.
Ammattikorkeakoulu on ammattikoulu entisen ammattikoulun tilalla. Vaihto-oppilaat luulevat tulevansa yliopistoihin oppilaitosten harhaisen markkinoin vuoksi ja ovat kauhuissaan petoksen paljastuttua, heille on kova pala kun lakia luetaan heille kansliassa ja he ymmärtävät mikä ero on suomessa ammattikorkeakoululla ja korkeakoululla. Sama surullinen ilmiö on nähtävässi kun suurin toivein lähdetään amk.n jälkeen "hakemaan ne maisterinpaperit" ja surkea totuus paljastuu pääsykokeissa tai fuksina yliopistolla kun tajuaa amk"osaamisen" olevan vitsi ja täysin toisarvoista vaikka lukion oppimäärään verrattuna, ei todellakaan olla "ihan niin kuin kandeja".
Muualla Euroopassa amkta vastaaviin opintoihin kuuluu ihan oikeaa tiedettä ja teoriaa, suomessa ei ja tämä todella vääristää suomen mainetta koulutusmaana. Suomessa amk tunnetaan ammattikouluna mutta todella pulassa ovat koululaiset jotka haaaveilevat lisäopinnoista ulkomailla amk.n jälkeen tai työnteosta ulkomailla. Sairaanhoitaja ja insinöörikoulutuksissa saksasta tai Britanniasta tulevat OPISKELIJAT voisivat poikkeuksetta pitää tunteja (en sano luentoja) meidän oppilaillemme, mitään oppilaat eivät tietenkään ymmärtäisi.
Yliopistoon on liian hankala päästä ja amiskaan liian helppo, etenkin kun ryhmässä KAIKKI halukkaat saavat amiskan läpi, rima on vedetty toooooodella alas ja silti sitä täytyy päivittäin alentaa kun lukee oppilaiden kirjoitelmia eikä jaksa kuin ihmetellä näitä lapsia jotka KUVITTELEVAT opiskelevansa. Moni koululainen ymmärtää tämän ja häpeää suuresti kouluaan, heitä säälin!
Jos ketju ei joudu amk-oppilaiden poistettavaksi, palaan kertomaan hasuunhauskoja ja surullisia tapahtumia ja sattumuksia amk-koululaisista.
Kommentit (263)
Joku yksi tai muutama haluaa täällä väkisin trollailla ja haukkua AMK:ta. Se, ettei opiskelija pysty opiskelemaan itsenäisesti etsimään ja ymmärtämään tietoa, ei ole opettajien eikä koulujärjestelmän vika. Edelleenkään monet opiskelijat eivät tajua, että opiskelevat ITSEÄNSÄ varten, eikä koulua. AMK antaa eväät opiskeluun, itse pitää tehdä se aivotyö sen jälkeen.
Oulun AMK. sisään pääsee näköjään lievästi kehitysvammaisetkin ja aivan reppanat joilla ei ole mitään käsitystä opiskelusta eikä lainkaan sisäistä motivaatiota. Peruskoulussa opiskellaan kirjoitustaitoa, amiksessa oman nimen kirjoittamista. Voi hyvä luoja mitä ressukoita ja jonneja meidän KAMPUKSELLA pyörii. Meikata osataan mutta ei juuri muuta. Opettajista ei voi tässä yhteydessä edes puhua, sietäisivät katsoa peiliin.
Itse pääsin aikoinaan varasijalta hyvämaineseen kouluun, jonne oli todella vaikea päästä, silloin oli vielä opistoja. Olin suurimman osan ajasta pihalla. Kolmantena vuonna aloin tajuta, että ei täällä opeteta mitään, vaan muut osaavat niin paljon ennestään, että opettajat pääsevät helpolla. Sen jälkeen aloin hankalaksi oppilaaksi, kysellä ja vaatia tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisterin paperit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko korkeakoulunimikkeellä pelleilyn voisi lopettaa amkkien osalta. Ehdotan että ne voisivat olla ylempiä ammattikouluja. Se olisi lähempänä totuutta.
Nimenomaan. Kun ei pääse oikeaan korkeakouluun (=yliopistoon), niin pitää alkaa kutsua amiksia "korkeakouluiksi". Aivan kuten se nimeä muuttamalla siitä paranisi, sitten kuvitellaan olevansa jotain oikeasti korkeakoulutettuja. Heko heko.
Eli Pikku Kakkosen sävelellä:
"ammattikorkeakoulu
postilokero mitäsenonväliä
tutkintokin mitä lienee, merkonomi kuitenkin
ammattikorkeakouuulu!"
Ai, minä olen kuullut tuosta version:
"Ammattisurkeakoulu,
postilokero mitäsenonväliä,
joku vitun tradenomitutkinto,
ammattisurkeakoulu"t. Tradenomi
-----------------------
P.S. Tulee todella hieno ja sivistynyt kuva yliopistolaisista, kun koette hauskana nämä vähättelevät ja pilkkaavat laulut. Tämä on sitä oikeaa korkeakylttyyriä.Minäkin muistan tämän jälkimmäisen version sitseiltä. Siellä sitä aina hoilattiin ja naurettiin tradenomeille ym. korkeasaarilaisille. Eiköhän tuostakin ole joku mielensä pahoittanut ja kannellut eteenpäin
ohis
Varmaan jotain kauppislaisten juttuja. Ei tulisi mieleenkään, että teekkarit olisivat noin mulkkuja.
:D Voi miten väärässä oletkaan. Vai tunnetko yhtään teekkaria? :D
Teekkarithan siis nimenomaan ovat tunnettuja siitä että heille mikään ei ole pyhää. Kyllä ne pahimmat pilkkalaulut löytyvät siis nimenomaan teekkareiden laulukirjasta. Sieltä löytyy niin tradenomeille kuin kyltereille ihan omat pilkkalaulut. Ja muitakin lauluja jossa esim. pilkataan n**kereitä.
Tiedätkö, mitä mieltä ovat oppilaat?
Kyllä suoraa palautetta on annettu oppilaitoksellekin. Opetus on niin luokatonta, että kunnianhimoisimmat ovat vaihtaneet ammattikouluun, tai yliopisostoon, jos on jo amis suoritettuna.
Opetus on niin luokatonta, että oksat pois. Pikkuisen yritystä opettajilta, niin ehkä ainakin puolet valmistuisi. Nyt on tainnut syksyllä aloittaneista moni lopettanut siksi, että ei ole kokenut saaneensa opetuksesta irti yhtään mitään.
Itse tykkäsin siitä, että oli itsenäistä työskentelyä. Toki luentojakin oli ja isosta osasta kirjatentit, aineistona 1-3 kirjaa.
En sitten tiedä, minkälaista nykyään on, aloitin opinnot 2014.
Minä koen omaavani perspektiiviä AMK-opiskeluun, kun olen sieltä kaksi insinööritutkintoa hakenut. Aloitin opiskelun ensimmäistä kertaa vuonna 2002 lukiopohjalta, ja silloin koulun opetus- ja vaatimustaso oli vielä kutakuinkin kohdallaan. Koulussa istuttiin monena päivänä klo 8-17 ja haastetta riitti varsinkin kaltaiselleni lukiossa lyhyen matematiikan valinneelle. Kun taas menin uudelleen kouluun vuonna 2014, muistutti paikka lähinnä leikkikoulua. Tunteja oli hävyttömän vähän, koulussa käytiin istumassa keskimäärin jotain 4-5 tuntia päivässä ja monet itsenäiset tehtävät, joilla puuttuva tuntimäärä korvattiin, olivat yläastetasoisia. Osa tenteistä sentään oli riittävän vaikeita, mutta minusta ne taas olivat kohtuuttomia verrattuna siihen mitä tunneilla opetettiin ja opittiin. Vaatimustaso oli vedetty ihan minimiin, koska kouluille maksetaan valmistuneista opiskelijoista, joka on mielestä ihan nurinkurista. Ihan kuin se valmistuminen olisi itseisarvo koulutuksen sisältöön ja vaatimustasoon nähden.
Amkki on pääsääntöisesti aivan turha välimallin oppilaitos. Tai ainakin tutkinnot ovat ylimitoitetun pitkiä. Paikkoja lienee myös aivan liikaa, vaikka esimerkiksi terveydenhoito- ja sosiaalipuolelle amkilla on jotain annettavaa. Mutta nämä "insinöörit" sun muut kevyt puuhastelijat ovat aivan turhia. Joutasivat pesemään neki porvareiden selkiä eivätkä haihattelisi turhia.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaja kuulostaa olevan huono opettaja huonossa oppilaitoksessa johon ei ole hakijoita ainakaan hänen linjalleen, koska onhan se sanomattakin selvää että jos hakijoita on, ei sisään pääse pelkästään nimensä kirjoittamalla. On yliopistoaloja jonne on tilastojen valossa helpompi päästä kuin joillekin AMK -linjoille. Esimerkiksi Teknillistieteelliseen pääsee lähes joka kolmas hakija, kun taas AMK luonnontieteelliselle alalle on lähes yhtä vaikea päästä kuin lääkikseen, ja Tampereen ammattikorkeakouluun otetaan sisään pienempi prosentti hakijoista kuin Helsingin yliopistoon.
Tällä en yritä vertailla tutkintojen sisältöjä tai väittää että luonnontieteellisellä alalla AMKissa opiskelevat olisivat yhtä hyvin voineet päästä lääketieteelliseen. Haluan vain havainnollistaa että kirjoittaja puhuu omiaan. Huomauttaisin myös että jos opetuksen taso on huonoa, sille voisi opettajana yrittää tehdä jotain.
Kyllä, sisäänpääsyprosentit ovat samankaltaisia useilla amk -aloilla ja yliopistossa, mutta onhan se selvä, että esimerkiksi yliopistoon tekniikkaa ei todellakaan edes pyri esim. ammattikoululaiset, kun taas amk-aloille pyrkivät "kaikki". Toiselta asteelta valmistuneiden kun pitää olla hakenut kolmeen opiskelupaikkaan saadakseen työttömyystukea mikäli koulupaikkaa tai työpaikkaa ei heru. Tämä nostaa hakijoiden määriä amk-aloille. Kyllä, esim. Kemiaa on näennäisesti helppo päästä opiskelemaan moneen yliopistoon, mutta yritäpä hakea jollain yhden kemiankurssin taustalla.
Riippuu paljon koulusta ja koulutusohjelmasta opetuksen taso. Turun AMK on varmaan keskitasoa, opetuksen taso vaihtelee aineesta riippuen, mutta lähiopetusta oli paljon nyt syksyllä. Harjoittelutunneilla meitä opetti vuotta vanhemmat opiskelijat opettajan valvoessa. Meillä oli tentit joka aineesta sekä niihin kirjat. Kirjojen hankkiminen ei ole tosin pakollista, vaan tunneilta oli annettu diat oppimateriaaliksi (100-200). Itse tenteissä oli essee kysymyksiä sekä monivalintaa. Näin vaivaa lukemiseen ja se näkyi kyllä tuloksissa, ilman vaivannäköä ei saanut kukaan hyviä arvosanoja.
Olen pitänyt koulusta, mutta kaipaisin vielä enemmän ja laadukkaampaa opetusta. Toisaalta, työharjoittelut tulevat tukemaan oppimista suunnattomasti, ja teoriaa enempää ei voikaan koulussa opiskella kunnolla. Uskon että saan tarpeeksi koulusta että olen valmis työelämään sen päätteeksi. Ala kehittyy kuitenkin koko ajan ja oppiminen jatkuu myös työuran aikana, ei tässä valmiiksi tule ikinä.
Kävin tässä vähän aikaa sitten yhessa ammattikorkeakoulussa, siellä oli sosionomi opiskelijat tehneet ryhmätöinä seinälle, ison janan oikein piirustusten kera. Kerrottiin pääpiirteittäin sosiaalihuollon historianlait. Esim. Vuonna 1973 tuli voimaan päivänhoitolaki, sitten asumistuki jne. Nämä näytti ihan alakoululaisten kyhäelmiltä, huonolla käsialalla, onnettomia piirustuksia aikuisen tekemiksi. Eikö nämäkin asiat olisi jokainen voinu opiskella kirjasta, joka sitten tentittäisiin. Voin vaan kuvitella montako tuntia noittenkin kyhäämiseen ja esityksiin on menny. Aika lapsellista.
Opiskelen AMK:ssa sos.ja terveysalalla uutta ammattia monimuotokoulutuksena, opetuksen laatu vaihtelee kyllä todella paljon.. Suurin osa opiskelijoista on 30-50 vuotiaita, jotka asuvat eri puolella Suomea. Lähes joka kurssissa on ryhmätöitä, parhaimmillaan nämä ryhmät arvotaan. Aikatauluja on todella vaikeaa sopia ryhmissä, varsinkin jos muut opiskelijat käyvät töissä ja asuvat muualla. Kontaktitunteja on todella vähän eikä poissaoloja sallita. Muutama opiskelija on joutunut käymään koko kurssin uudestaan, jos on ollut sairaana kontaktipäivänä. Todella vähän joustetaan, sitten opettajat saattavat laittaa tehtäviä lyhyellä varoitusajalla. Tehtävänannot ovat joissakin kursseissa todella sekavia, sitten opettajat haukkuvat työn kun ei olla kunnolla tiedetty, mitä tehtävässä haetaan. Osa opettajista ei välttämättä vastaa edes sähköposteihin.
Opiskelen Oamkissa terveysalalla pientä erikoisalaa. Mulla on ihan päinvastainen käsitys koulutuksesta, etenkin oman alan fysiikka on ollut haastavaa. Luento-opetus on verkossa ja nauhoitetaankin, mutta todella paljon on harjoittelua omassa simulaatiossa jossa harjoitellaan ihan perusteista saakka itse tekemään ja testataan erilaisten fysikaalisten tekijöiden vaikutuksia.
Todella paljon pitää tehdä myös itsenäisiä töitä, ne on yleensä tehtävä ennen kuin niitä arvioidaan pienryhmäsimulaatioissa opettajan ja ryhmän kanssa. Mulla on lukiotausta ja hyvät arvosanat sieltä pitkästä mat-fys-kem.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen Oamkissa terveysalalla pientä erikoisalaa. Mulla on ihan päinvastainen käsitys koulutuksesta, etenkin oman alan fysiikka on ollut haastavaa. Luento-opetus on verkossa ja nauhoitetaankin, mutta todella paljon on harjoittelua omassa simulaatiossa jossa harjoitellaan ihan perusteista saakka itse tekemään ja testataan erilaisten fysikaalisten tekijöiden vaikutuksia.
Todella paljon pitää tehdä myös itsenäisiä töitä, ne on yleensä tehtävä ennen kuin niitä arvioidaan pienryhmäsimulaatioissa opettajan ja ryhmän kanssa. Mulla on lukiotausta ja hyvät arvosanat sieltä pitkästä mat-fys-kem.
.. Ja olen ollut koulutukseen ja alaan siis todella tyytyväinen. Menen kohta sairaalaan harjoitteluun loppukevääksi.
Anmattikoulutus ajettu alas. Kuulemma.
Vierailija kirjoitti:
Kävin tässä vähän aikaa sitten yhessa ammattikorkeakoulussa, siellä oli sosionomi opiskelijat tehneet ryhmätöinä seinälle, ison janan oikein piirustusten kera. Kerrottiin pääpiirteittäin sosiaalihuollon historianlait. Esim. Vuonna 1973 tuli voimaan päivänhoitolaki, sitten asumistuki jne. Nämä näytti ihan alakoululaisten kyhäelmiltä, huonolla käsialalla, onnettomia piirustuksia aikuisen tekemiksi. Eikö nämäkin asiat olisi jokainen voinu opiskella kirjasta, joka sitten tentittäisiin. Voin vaan kuvitella montako tuntia noittenkin kyhäämiseen ja esityksiin on menny. Aika lapsellista.
Meillä hoitoalalla sama. Hoitoalan keskeisistä laeista pikaryhmätyönä posteri/ryhmä. Mitä tuossakin oppii? Ei kylläkään ainoa oppilaitos jossa tuollaista. Missään ei vaadita mitään.
Vierailija kirjoitti:
Joku yksi tai muutama haluaa täällä väkisin trollailla ja haukkua AMK:ta. Se, ettei opiskelija pysty opiskelemaan itsenäisesti etsimään ja ymmärtämään tietoa, ei ole opettajien eikä koulujärjestelmän vika. Edelleenkään monet opiskelijat eivät tajua, että opiskelevat ITSEÄNSÄ varten, eikä koulua. AMK antaa eväät opiskeluun, itse pitää tehdä se aivotyö sen jälkeen.
Jos kyseessä on virallinen tutkinto ja koulun pääsee läpi muiden tekemillä ryhmätöillä ja säälistä läpi tenttien niin mitä se mielestäsi kertoo tutkinnon arvosta työmarkkinoilla ja henkilön osaamisesta?
Ap ansaitsee potkut.
Ja mitä hittoa se on opiskelijoiden vika jos opetussuunnitelma on noin p erseestä? Ehkä sinä ap olet surkea opettaja etkä osaa opettaa, katso peiliin!
Vierailija kirjoitti:
Amkki on pääsääntöisesti aivan turha välimallin oppilaitos. Tai ainakin tutkinnot ovat ylimitoitetun pitkiä. Paikkoja lienee myös aivan liikaa, vaikka esimerkiksi terveydenhoito- ja sosiaalipuolelle amkilla on jotain annettavaa. Mutta nämä "insinöörit" sun muut kevyt puuhastelijat ovat aivan turhia. Joutasivat pesemään neki porvareiden selkiä eivätkä haihattelisi turhia.
Onko sun mielestä esim. Amkista valmistuvat röntgenhoitajat, kätilöt, ensihoitajat, optikot, suuhygienistit, sairaanhoitajat, fyssarit ja terveydenhoitajat turhia? 😂
Eipä tuota abina kehtaa sanoa että amk kuitenkin kiinnostaa kun yliopisto pelottaa. Haluan vaan tavallisen työn