AmmattikorkeaKOULULAINEN tilittää Hesarissa, oppilaat opettavat ryhmässä toisiaan, taso on NAURETTAVAN alhainen.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006375994.html
Ammattikorkeakoulun opettajana olen täysin samaa mieltä. Opetuksessa ei ole mieltä koska oppilaat, opiskelijoiksi en heitä sano, säästän sen korkeakouluopiskelijoille ja lukiolaisille, tekevät kaiken ryhmässä ja heitä arvostellaan ryhmänä.
Ammattikorkeakouluun pääsee sisälle jos osaa kirjoittaa nimensä ja omaa suhteellisen normaalit käytöstavat ja habituksen. Kouluun päästyään koululainen menee ryhmään, jos hän ei itse löydä ryhmää, ope nimittää ryhmän ja näin onkin tapana tehdä että saadaan joka ryhmään yksi oppilas vetäjäksi.
Kaikki tehdään ryhmässä, kokeetkin, yksittäisen oppilaan osaamista ei kontrolloida mitenkään, läksyjä ei ole. "teoria" luetaan monistenipuista joissa on isoja, havannollistavia kuvia, opetus on erittäin käytännönläheistä, erittäin ammattikoulumaista.
Ammattikorkeakoulu on ammattikoulu entisen ammattikoulun tilalla. Vaihto-oppilaat luulevat tulevansa yliopistoihin oppilaitosten harhaisen markkinoin vuoksi ja ovat kauhuissaan petoksen paljastuttua, heille on kova pala kun lakia luetaan heille kansliassa ja he ymmärtävät mikä ero on suomessa ammattikorkeakoululla ja korkeakoululla. Sama surullinen ilmiö on nähtävässi kun suurin toivein lähdetään amk.n jälkeen "hakemaan ne maisterinpaperit" ja surkea totuus paljastuu pääsykokeissa tai fuksina yliopistolla kun tajuaa amk"osaamisen" olevan vitsi ja täysin toisarvoista vaikka lukion oppimäärään verrattuna, ei todellakaan olla "ihan niin kuin kandeja".
Muualla Euroopassa amkta vastaaviin opintoihin kuuluu ihan oikeaa tiedettä ja teoriaa, suomessa ei ja tämä todella vääristää suomen mainetta koulutusmaana. Suomessa amk tunnetaan ammattikouluna mutta todella pulassa ovat koululaiset jotka haaaveilevat lisäopinnoista ulkomailla amk.n jälkeen tai työnteosta ulkomailla. Sairaanhoitaja ja insinöörikoulutuksissa saksasta tai Britanniasta tulevat OPISKELIJAT voisivat poikkeuksetta pitää tunteja (en sano luentoja) meidän oppilaillemme, mitään oppilaat eivät tietenkään ymmärtäisi.
Yliopistoon on liian hankala päästä ja amiskaan liian helppo, etenkin kun ryhmässä KAIKKI halukkaat saavat amiskan läpi, rima on vedetty toooooodella alas ja silti sitä täytyy päivittäin alentaa kun lukee oppilaiden kirjoitelmia eikä jaksa kuin ihmetellä näitä lapsia jotka KUVITTELEVAT opiskelevansa. Moni koululainen ymmärtää tämän ja häpeää suuresti kouluaan, heitä säälin!
Jos ketju ei joudu amk-oppilaiden poistettavaksi, palaan kertomaan hasuunhauskoja ja surullisia tapahtumia ja sattumuksia amk-koululaisista.
Kommentit (263)
Niille, jotka kokevat, että ei vaadita riittävästi ja helpolla pääsee läpi: Kyseessä on sinun elämäsi ja tulevaisuutesi. Vaadi sinä itse itseltäsi. Perehdy ja etsi lisää tietoa. Opi enemmän kuin kurssilla vaaditaan. Kun menet työhaastatteluun, vaivannäkösi kyllä näkyy. Osaat keskustella alasta ammattimaisesti ja vakuuttaa, että ihan oikeasti osaat.
Vierailija kirjoitti:
Oho, jos kerran amkiin pääsee osaamalla kirjoittaa oman nimensä ja näyttämällä siistiltä eikä opiskellakaan juuri tarvitse, niin taidanpa sitten mennä sinne. Mä jo luulin, että amis on mulle ainoa vaihtoehto.
No jaa. Hakijoita on kuitenkin monta kertaa enemmän kuin aloituspaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omista amk-ajoista alkaa olemaan 15v, mutta en kyllä muista tuollaista olleen. Kaikista kursseista oli luennot ja sitten tentti. Osassa kursseissa sitten laskarit ja/tai jotain harkkoja lisäksi. Vaatimustaso ei mikään älytön ollut, mutta eipä sieltä koulusta ole tarkoitus tullakaan mitään asiantuntijoita vaan sopivasti tietäviä työntekijöitä. Myöhemmin menin sitten yliopistoon ja eniten työtä teetti matematiikat, mutta niin ne teetti myös fukseille. Maisterivaiheen kurssit onnistuivat vähintään yhtä hyvin kuin "oikeilta kandeilta".
Että niin. Ei se yliopisto ainakaan omien kokemuksien perusteella juurikaan eronnut amkista. Hieman piti enemmän osata ja tajuta, mutta niinhän sen pitääkin olla. Nykyään olen DI ja erittäin harvoin pääsen hyödyntämään sitä di-tason tietämystä. Tämä on yleinen juttu kaikille akateemisille, jotka kuitenkaan eivät työskentele tutkimustehtävissä.
Järkyttyisit jos tulisit edes käymään.
Lähiopetusta on 2,5pv, ryhmätyö on suurin proggis. Sitten kun sattuu ryhmään näitä "minä tiedän kaiken parhaiten-älä tule selittään yhtään mitään, tää tehdään nyt näin" niin tosi kaukana on oppiminen.
Tenttejä on joistain aineista kuten matikka tai virkamiesRuotsi.
Tottakai pitää osata itse löytää tietoa. Koulussani kaikki tieto löydetään itse, lähiopinnot auttaa auttavasti aiheeseen. Jotkut maikat jakaa tietoa, toiset pihtaa ihan kaiken.
Ei ole sellaista opiskelua kuin kuvittelin.
Meillä kyllä SAMK:ssa on koulua 4 päivänä viikossa. Viitenä siinä tapauksessa että opiskelee suomea. Koulua on usein 8.45-16.00. Lisäksi melkein jokaisesta aineesta tehdään raportti, kotitehtäviä ja koe. Kokeet tulee kirjoista tosin jos on tehnyt hyvän raportin niin sitäkin voi käyttää koemateriaalina.
Ainoa asia mikä mua harmittaa on se että melkein kuka tahansa pääsi sisään. Koulu on selvästi epätoivoinen opiskelijamääriensä suhteen. Rauman yksikkö ei houkuttele sijaintinsa takia. Mutta opetus itsessään todettu hyväksi, ja se on saanut tunnustustakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on näköjään aika daijua porukkaa. Monen teidän mielestänne opiskelija voi oppia vain ja ainoastaan istumalla koulun penkillä ja kuuntelemalla opettajaa. Tämähän ei pidä todellakaan paikkaansa. On varmasti totta, että jotkut opiskelijat tarvitsisivat sen opettajan, joka syöttää sinulle kaikki asiat jo valmiiksi pureskeltuna. Oppiminen tapahtuu kuitenkin omissa aivoissa.
Parhaaseen oppimistulokseen pääsee, kun ITSE ottaa selvää asioista ja lukee ja tekee annetut tehtävät. Yläkoululainen ei tällaiseen oma-aloitteisuuteen vielä pysty, amiksessa ja lukiossa tähän aletaan pyrkiä, ammattikorkeassa tämä pitää jo osata.No mitä järkeä nykyisessä systeemissä sitten on? Mistä hyvästä ne opettajat nostavat palkkaa, jos kerran AMK-opinnot ovat nykyään kuin kirjekursseja eivätkä opettajat enää opeta mitään? Kyllä nyt jotain tasoa on oltava ja edes jonkinlaista opetukseksi kutsuttavaa toimintaa, jos kerran tutkintokin annetaan. Muutenhan voitaisiin lakkauttaa kaikki ammattikorkeakoulut ja jokainen opiskelee asiat yksin kotona netissä ja opetusministeriö lähettää tutkinnon postissa rasti ruutuun -lopputentin jälkeen.
Opetustuokiot tapahtuvat netissä ja ne voi kuunnella myöhemminkin, jos et juuri silloin ole kuulolla. Jos sinä opiskelisit lähiopetuksessa, etkä pääsisi paikalle, menettäisit koko opetuksen. Saat siis valita itsellesi parhaan ajan opiskeluun. Siellä opettaja kertoo seuraavista tehtävistä. Ne tehdään joko itse tai ryhmissä. Opettajalla on kyllä iso urakka tarkistaa ja arvioida kaikki työt. Jos tämä opiskelu on sinusta pelkkää kirjekursseilua, niin ei voi mitään. Sä saat olla sitä mieltä. Itse vain olen kokenut tämän opiskelutavan erittäin hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykää se lukio.
Sen jälkeen ei tarvitse irvistellä jonkun amk:n kanssa.
Kyse ei ole siitä, että haluan päästä hienoon kouluun ja siten saada ihmisten arvostusta. Haluan opiskella ammatin, josta pidän. Kyseistä ammattia ei voi harjoittaa millään yliopistotutkinnolla. Mun mielestä 3,5 vuoden kärvistely siitä, että saa paperit käteen ei ole mitään. Minä opiskelen ajatellen tulevaisuutta, en opiskelun aikaista elämää.
Lisäisin vielä, että lukio on käyty ja hienoin paperein.
Ja paljon on myös meitä alanvaihtajia, jotka ovat ensin suorittaneet yliopistotutkinnon ja vasta myöhemmin amk-tutkinnon ("väärässä" järjestyksessä siis). Itse halusin vaihtaa alaa ja saada hyvin työllistävän, käytännönläheisemmän tutkinnon omaan harrastukseeni liittyen ja kohtuullisessa ajassa. Niinpä opiskelin fysioterapeutiksi. Aiempi tutkintoni on YTM.
Samaan aikaan aloittaneissa oli muitakin yliopistotaustaisia.
Vierailija kirjoitti:
Omista amk-ajoista alkaa olemaan 15v, mutta en kyllä muista tuollaista olleen. Kaikista kursseista oli luennot ja sitten tentti. Osassa kursseissa sitten laskarit ja/tai jotain harkkoja lisäksi. Vaatimustaso ei mikään älytön ollut, mutta eipä sieltä koulusta ole tarkoitus tullakaan mitään asiantuntijoita vaan sopivasti tietäviä työntekijöitä. Myöhemmin menin sitten yliopistoon ja eniten työtä teetti matematiikat, mutta niin ne teetti myös fukseille. Maisterivaiheen kurssit onnistuivat vähintään yhtä hyvin kuin "oikeilta kandeilta".
Että niin. Ei se yliopisto ainakaan omien kokemuksien perusteella juurikaan eronnut amkista. Hieman piti enemmän osata ja tajuta, mutta niinhän sen pitääkin olla. Nykyään olen DI ja erittäin harvoin pääsen hyödyntämään sitä di-tason tietämystä. Tämä on yleinen juttu kaikille akateemisille, jotka kuitenkaan eivät työskentele tutkimustehtävissä.
15-20 vuotta sitten amk oli vielä todella vaativa, ihan korkeakoulu-nimityksensä arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykää se lukio.
Sen jälkeen ei tarvitse irvistellä jonkun amk:n kanssa.
Kyse ei ole siitä, että haluan päästä hienoon kouluun ja siten saada ihmisten arvostusta. Haluan opiskella ammatin, josta pidän. Kyseistä ammattia ei voi harjoittaa millään yliopistotutkinnolla. Mun mielestä 3,5 vuoden kärvistely siitä, että saa paperit käteen ei ole mitään. Minä opiskelen ajatellen tulevaisuutta, en opiskelun aikaista elämää.
Lisäisin vielä, että lukio on käyty ja hienoin paperein.
Ja paljon on myös meitä alanvaihtajia, jotka ovat ensin suorittaneet yliopistotutkinnon ja vasta myöhemmin amk-tutkinnon ("väärässä" järjestyksessä siis). Itse halusin vaihtaa alaa ja saada hyvin työllistävän, käytännönläheisemmän tutkinnon omaan harrastukseeni liittyen ja kohtuullisessa ajassa. Niinpä opiskelin fysioterapeutiksi. Aiempi tutkintoni on YTM.
Samaan aikaan aloittaneissa oli muitakin yliopistotaustaisia.
Meidänkin alalla on paljon tohtoreita yms., jotka haluavat tehdä työtä, josta saa palkkaa.
Siis joka kymmenes on ketjun perusteella sitä mieltä että amk on paras ja muut että nykyajan Amis. Ongelmahan juuri on tuo koulujen mainostus josta saa väärän kuvan opinnoista. Kerrataan nyt vielä AMK EI ole korkeakoulu. Jos sen ymmärtää niin voi olla tyytyväinen kouluun. Ajattelen näitä hoitajia ja muita, heille tulee ihan väärä kuva opiskelusta koulujen väärän mainonnan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis joka kymmenes on ketjun perusteella sitä mieltä että amk on paras ja muut että nykyajan Amis. Ongelmahan juuri on tuo koulujen mainostus josta saa väärän kuvan opinnoista. Kerrataan nyt vielä AMK EI ole korkeakoulu. Jos sen ymmärtää niin voi olla tyytyväinen kouluun. Ajattelen näitä hoitajia ja muita, heille tulee ihan väärä kuva opiskelusta koulujen väärän mainonnan vuoksi.
Meille kyllä jotkut opettajat hokee että AMK on korkeakoulu, ja sen mukaan mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, jos kerran amkiin pääsee osaamalla kirjoittaa oman nimensä ja näyttämällä siistiltä eikä opiskellakaan juuri tarvitse, niin taidanpa sitten mennä sinne. Mä jo luulin, että amis on mulle ainoa vaihtoehto.
No jaa. Hakijoita on kuitenkin monta kertaa enemmän kuin aloituspaikkoja.
Mutta kuinka moni hakee tosissaan? Osa on työkkärin pakottamana, osa haluaa armeijasta vapaapäivän ja osa hakee huumorimielessä. Meillä on perinteenä hakea läpällä niin, että huonoiten pärjännyt joutuu tarjoamaan illan kaikille. Aina tuo ratkeaa siihen, että joku menee tekemään huolimattomuusvirheen ja joutuu maksumieheksi.
eri
Vierailija kirjoitti:
Maisterin paperit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko korkeakoulunimikkeellä pelleilyn voisi lopettaa amkkien osalta. Ehdotan että ne voisivat olla ylempiä ammattikouluja. Se olisi lähempänä totuutta.
Nimenomaan. Kun ei pääse oikeaan korkeakouluun (=yliopistoon), niin pitää alkaa kutsua amiksia "korkeakouluiksi". Aivan kuten se nimeä muuttamalla siitä paranisi, sitten kuvitellaan olevansa jotain oikeasti korkeakoulutettuja. Heko heko.
Eli Pikku Kakkosen sävelellä:
"ammattikorkeakoulu
postilokero mitäsenonväliä
tutkintokin mitä lienee, merkonomi kuitenkin
ammattikorkeakouuulu!"
Ai, minä olen kuullut tuosta version:
"Ammattisurkeakoulu,
postilokero mitäsenonväliä,
joku vitun tradenomitutkinto,
ammattisurkeakoulu"t. Tradenomi
-----------------------
P.S. Tulee todella hieno ja sivistynyt kuva yliopistolaisista, kun koette hauskana nämä vähättelevät ja pilkkaavat laulut. Tämä on sitä oikeaa korkeakylttyyriä.
Minäkin muistan tämän jälkimmäisen version sitseiltä. Siellä sitä aina hoilattiin ja naurettiin tradenomeille ym. korkeasaarilaisille. Eiköhän tuostakin ole joku mielensä pahoittanut ja kannellut eteenpäin
ohis
Vierailija kirjoitti:
Myös hoitoalan amk-tutkintojen pitäisi olla maisteritasoisia, kuten muissa länsimaissa. Siksi palkkataso on Suomessa niin alhainen.
Hoitotyö vaatii paljon matemaattista päättelykykyä, että ainakaan nykyajan amk ei valmista siihen.
No ei tasan vaadi kuin normaalit kerto- ja jakolaskut. Se mitä vaadittaisiin, on opetukseen sitä hoitotyötä ihan vaativalla tasolla tieteellusesti perusteltuna eikä mitään opeta kaveria- ja ryhmätenttilöpinää ja copypaste-esseiden kirjoittelua. Ei hoitotyön teoriaa vaan sitä mitä tehdään ja miksi tehdään. Siksi hoitoala on applied sciences. Onneksi on harjoittelut, muusta ei juuri apua.
Ainakin traden tutkinto on ihan pilipalia. Ajan vois käyttää hyödyllisemmin. Liian laajalti opiskellaan vähän sitä sun tätä ja syventävätkin kurssit on tosi pinnallisia. Minkään oikeiden ohjelmien käyttöä ei opi. Kurssit pääsee läpi liian helposti (ja myös hyviä arvosanoja saa liian helposti).
Haaga-Heliassa olis varmaan tasokkaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisterin paperit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko korkeakoulunimikkeellä pelleilyn voisi lopettaa amkkien osalta. Ehdotan että ne voisivat olla ylempiä ammattikouluja. Se olisi lähempänä totuutta.
Nimenomaan. Kun ei pääse oikeaan korkeakouluun (=yliopistoon), niin pitää alkaa kutsua amiksia "korkeakouluiksi". Aivan kuten se nimeä muuttamalla siitä paranisi, sitten kuvitellaan olevansa jotain oikeasti korkeakoulutettuja. Heko heko.
Eli Pikku Kakkosen sävelellä:
"ammattikorkeakoulu
postilokero mitäsenonväliä
tutkintokin mitä lienee, merkonomi kuitenkin
ammattikorkeakouuulu!"
Ai, minä olen kuullut tuosta version:
"Ammattisurkeakoulu,
postilokero mitäsenonväliä,
joku vitun tradenomitutkinto,
ammattisurkeakoulu"t. Tradenomi
-----------------------
P.S. Tulee todella hieno ja sivistynyt kuva yliopistolaisista, kun koette hauskana nämä vähättelevät ja pilkkaavat laulut. Tämä on sitä oikeaa korkeakylttyyriä.Minäkin muistan tämän jälkimmäisen version sitseiltä. Siellä sitä aina hoilattiin ja naurettiin tradenomeille ym. korkeasaarilaisille. Eiköhän tuostakin ole joku mielensä pahoittanut ja kannellut eteenpäin
ohis
Varmaan jotain kauppislaisten juttuja. Ei tulisi mieleenkään, että teekkarit olisivat noin mulkkuja.
Mun mies on merkonomi ja tradenomi. Sanoo että traddeksi opiskelu oli kuin merkonomitutkinnon suorittaminen uusiksi, mutta opetuksen taso oli vielä heikompaa ja lähiopetuspäiviä 50% vähemmän. Valmistui 2015 jolloin jo koko amk-systeemi oli siis pilattu. Katuu syvästi että kävi amk:n loppuun eikä mennyt kesken kaiken yliopistoon jonne aikoo nyt keväällä hakea. No, eipähän tarvi suorittaa kauppatieteen kandin tutkintoa kun on amk.
Ei meinannut saada töitäkään tradden papereilla. Oli vuoden työttömänä kunnes pääsi pätkäsoppareilla trukkikuskiksi :D Nyt haaveissa on päästä controllerin tai talousjohtajan hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä opiskelen tietotekniikkaa Metropoliassa, opetuksen taso on mielestäni hyvää. Niitä verkkokurssejakin usein tehdään myös luokassa missä opettajalta voi tarvittaessa kysyä apua. Muuten, kokeillaanpa suoriutuuko opettaja AMK:n pääsykoe tehtävästä:
Hyvin lämpöeristetyssä astiassa on 5,2kg +90 asteista vettä. Veteen pudotetaan -12 asteen lämpöinen jääpala jonka massa on 320 grammaa, ja sekoitetaan kunnes jää on kokonaan sulanut. Mikä on seoksen loppulämpötila? Veden ominaislämpökapasiteetti on 4,19kJ/kg ja jään vastaava 2,09kJ/kg. Jään sulamislämpö on 333kJ/kg.
Vedessä on yht 5,2 * 90 * 4,19 = 1960,92 kJ lämpöä ja nollaan laskettuna se tekee 21,788 kJ lämpöä per aste. Jääpala pitää lämmittää 12 asteella joka kuluttaa 12 * 2,09 * 320 / 1000 = 8,03kJ, sulattamiseen kuluu 333 * 320 / 1000 = 106,56 kJ. Sitten se on pelkkää vettä jota on nyt 5200 + 320 grammaa eli 5520 grammaa.
Ja sitten siinä vedessä on lämpöä jäljellä 1960,92 - 8,03 - 106,56 = 1846,33 kJ. Nyt on 4,19 * 5520 / 1000 = 23,1288 kJ lämpöä per aste. 1846,33 / 23,1288 kJ tekee 79,83 astetta.
Eikö näitä lasketa yläasteen fysiikassa? Ei kyllä amkissa kovin korkeaa koulutusta ole jos näissä vielä pyöritään.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on merkonomi ja tradenomi. Sanoo että traddeksi opiskelu oli kuin merkonomitutkinnon suorittaminen uusiksi, mutta opetuksen taso oli vielä heikompaa ja lähiopetuspäiviä 50% vähemmän. Valmistui 2015 jolloin jo koko amk-systeemi oli siis pilattu. Katuu syvästi että kävi amk:n loppuun eikä mennyt kesken kaiken yliopistoon jonne aikoo nyt keväällä hakea. No, eipähän tarvi suorittaa kauppatieteen kandin tutkintoa kun on amk.
Ei meinannut saada töitäkään tradden papereilla. Oli vuoden työttömänä kunnes pääsi pätkäsoppareilla trukkikuskiksi :D Nyt haaveissa on päästä controllerin tai talousjohtajan hommiin.
No ei pääse AMK tai trukkikuskin meriiteillä. Controlleriksi otetaan lähinnä hyvännäköisiä naisia ja talousjohtajaksi pitää olla suhteita tai oikeaa näyttöä osaamisesta.
Hesariin kirjoittanut on oikeassa, samoin aloittaja ja monet ketjussa. Ensi viikolla on lähiopetusta keskiviikkona aamulla, oon toisen vuoden tradenomiopiskelija, silloin aion lukea opelle tätä ketjua että tajuaa meidän tuskan jotka haluttais Opiskella ja siksi puhutaan monesti välitunnilla yliopistosta.
Amk on käytännön koulu, ei korkeakoulu. Opisto on parempi nimi. Kai ammattikorkeakoulu nimi tuli kun ennen oli ammattikoulu ja nykyään on ammattiopisto. En ymmärrä miksi joku vertaisi amiska yliopistoon jonka tehtävä on tehdä tutkimusta ja antaa ylintä opetusta. Yliopistoissa korostuu tutkimus ja tieteenteko enkä usko että kukaan voi ymmärtää sen laitoksen luonnetta jos ei sitä koulutusta ole suorittanut. Yliopistolla EI Ole mitään tekemistä ammattikoulujen tai amk kanssa vaan se on oma kansainvälinen instituutionsa.
No mitä järkeä nykyisessä systeemissä sitten on? Mistä hyvästä ne opettajat nostavat palkkaa, jos kerran AMK-opinnot ovat nykyään kuin kirjekursseja eivätkä opettajat enää opeta mitään? Kyllä nyt jotain tasoa on oltava ja edes jonkinlaista opetukseksi kutsuttavaa toimintaa, jos kerran tutkintokin annetaan. Muutenhan voitaisiin lakkauttaa kaikki ammattikorkeakoulut ja jokainen opiskelee asiat yksin kotona netissä ja opetusministeriö lähettää tutkinnon postissa rasti ruutuun -lopputentin jälkeen.