AmmattikorkeaKOULULAINEN tilittää Hesarissa, oppilaat opettavat ryhmässä toisiaan, taso on NAURETTAVAN alhainen.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006375994.html
Ammattikorkeakoulun opettajana olen täysin samaa mieltä. Opetuksessa ei ole mieltä koska oppilaat, opiskelijoiksi en heitä sano, säästän sen korkeakouluopiskelijoille ja lukiolaisille, tekevät kaiken ryhmässä ja heitä arvostellaan ryhmänä.
Ammattikorkeakouluun pääsee sisälle jos osaa kirjoittaa nimensä ja omaa suhteellisen normaalit käytöstavat ja habituksen. Kouluun päästyään koululainen menee ryhmään, jos hän ei itse löydä ryhmää, ope nimittää ryhmän ja näin onkin tapana tehdä että saadaan joka ryhmään yksi oppilas vetäjäksi.
Kaikki tehdään ryhmässä, kokeetkin, yksittäisen oppilaan osaamista ei kontrolloida mitenkään, läksyjä ei ole. "teoria" luetaan monistenipuista joissa on isoja, havannollistavia kuvia, opetus on erittäin käytännönläheistä, erittäin ammattikoulumaista.
Ammattikorkeakoulu on ammattikoulu entisen ammattikoulun tilalla. Vaihto-oppilaat luulevat tulevansa yliopistoihin oppilaitosten harhaisen markkinoin vuoksi ja ovat kauhuissaan petoksen paljastuttua, heille on kova pala kun lakia luetaan heille kansliassa ja he ymmärtävät mikä ero on suomessa ammattikorkeakoululla ja korkeakoululla. Sama surullinen ilmiö on nähtävässi kun suurin toivein lähdetään amk.n jälkeen "hakemaan ne maisterinpaperit" ja surkea totuus paljastuu pääsykokeissa tai fuksina yliopistolla kun tajuaa amk"osaamisen" olevan vitsi ja täysin toisarvoista vaikka lukion oppimäärään verrattuna, ei todellakaan olla "ihan niin kuin kandeja".
Muualla Euroopassa amkta vastaaviin opintoihin kuuluu ihan oikeaa tiedettä ja teoriaa, suomessa ei ja tämä todella vääristää suomen mainetta koulutusmaana. Suomessa amk tunnetaan ammattikouluna mutta todella pulassa ovat koululaiset jotka haaaveilevat lisäopinnoista ulkomailla amk.n jälkeen tai työnteosta ulkomailla. Sairaanhoitaja ja insinöörikoulutuksissa saksasta tai Britanniasta tulevat OPISKELIJAT voisivat poikkeuksetta pitää tunteja (en sano luentoja) meidän oppilaillemme, mitään oppilaat eivät tietenkään ymmärtäisi.
Yliopistoon on liian hankala päästä ja amiskaan liian helppo, etenkin kun ryhmässä KAIKKI halukkaat saavat amiskan läpi, rima on vedetty toooooodella alas ja silti sitä täytyy päivittäin alentaa kun lukee oppilaiden kirjoitelmia eikä jaksa kuin ihmetellä näitä lapsia jotka KUVITTELEVAT opiskelevansa. Moni koululainen ymmärtää tämän ja häpeää suuresti kouluaan, heitä säälin!
Jos ketju ei joudu amk-oppilaiden poistettavaksi, palaan kertomaan hasuunhauskoja ja surullisia tapahtumia ja sattumuksia amk-koululaisista.
Kommentit (263)
Oma kokemukseni on, että lahjakkaimmat ja ahkerimmat opiskelijat vetävät perässään lusmuilijoita. Koska haluavat oppia ja saada hyvät arvosanat vaivannäöstään. Ryhmätöistähän kaikki saavat saman arvosanan. Monella kurssilla on myös yksilötöitä, joissa jokainen on omillaan. Lopullinen arvosana on keskiarvo. Kertoohan se jotain, jos yksilötyöstä 1 ja ryhmätyöstä 5. Vs. 5 ja 5. Eli todistukseen arvosanan kolme saanut voi olla varsin heikko osaamiseltaan.
Sitä se on jo peruskoulussa. Vaaditaan, että vanhemmat opettavat.
On tämä Kylmäävää. Voi hyvänen aika!
Itse opiskelen amkissa eikä kyllä ole tollasta. Meillä on paljon yksilötehtäviä ja lähes kaikista kursseista kirjalliset tentit, jotka tehdään ihan yksin. Tehtävää olisi vaikka ja kuinka, kaikki tehdään yksin. Ehkä yksi ryhmätehtävä/kurssi.
Muuten opetuksen taso on kyllä säälittävä, mutta tämä aloitus ja toi hesarin juttu ei ainakaan minun alaani päde.
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulu on älyttömän helppo. Ei ole enää mitään tasokursseja 80- luvun tyyliin, läksyjä ei juuri koskaan, ehtii tehdä usein jo tunnilla.
Oletkohan ihan oikealla alalla, kun suhtautumisesi opiskelijoihisi on tuolla tasolla? Pidät heitä niin alhaisena, ettet voi edes kutsua heitä opiskelijoiksi. Miksi ammattikorkeakoulun pitäisi olla vaikeudeltaan samantasoinen kuin yliopisto?
Amis on tosiaan nykyään pelkkä vitsi jatko-opintoja ajatellen. Kyllä sieltä nyt sähkömiehiä edelleen valmistuu, töissä sitten oppii jos on oppiakseen, mutta niille on edessä sitten kova koulu jos haluaa jatkaa opintoja. Sen takia AMK-opetuksessa on myös pakko laskea ja laskea sitä rimaa. Amislaiset eivät osaa edes alkeellisia matematiikan laskuja ja oikeinkirjoitussääntöjä. Paperit saa kuitenkin vaikka ei osaisi mitään.
Provohan tämä on. Surullista mikäli AP todella on AMK:n opettaja. Opettajana on mahdollista vaikuttaa tuntien sisältöön ja oppilaiden kehittymiseen. Tällä asenteella se ei ainakaan parane.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulu on älyttömän helppo. Ei ole enää mitään tasokursseja 80- luvun tyyliin, läksyjä ei juuri koskaan, ehtii tehdä usein jo tunnilla.
Kyllä, jopa liiankin helppo. Mielestäni se voi entisestään huonontaa lahjattomien osaamista entisestään.
Koko korkeakoulunimikkeellä pelleilyn voisi lopettaa amkkien osalta. Ehdotan että ne voisivat olla ylempiä ammattikouluja. Se olisi lähempänä totuutta.
Ilmeisesti Hesarin kirjotuksessa kyse Metropolian sosiaalialasta. Itsekin olen kuullut sieltä huonoa, tai oikeastaan juuri samaa mistä tuossa kirjoitetaan. Opiskelen eri AMK:ssa ja meillä ei mielestäni ole valittamista. Isoa vaihtelua siis koulujen ja alojen välillä.
Aloittaja ei vaikuta itsekään kovin pätevältä opettajalta, että kyllähän tuo huonoa kertoo hänen alansa tasosta.
Ei ainakaan ap ole mikään opettaja kun on niin ala arvoista kirjoitusta.
Sikäli kuin olen kuullut tätä tapahtuu jo teknillisessä korkeakoulussa Espoossa, on tapahtunut jo monta vuotta. Eli joo seula Darwin ja niin poispäin.
Mä olen kyllä ollut siinä käsityksessä, että ammatikorkean pääsykoe on yleensä suhteettoman vaikea verrattuna sitten itse opiskeluun.
Kolmannella asteella opetuksen tuleekin olla itseohjautuvaa tiedonhakua, ryhmätöitä ja sen sellaista, mitä työelämä tarvitsee. Yliopistolla on massaluennot, jotain harjoituksia/projekteja ja tentit. Ei näissä enää paapota kädestä pitäen kuten toisella asteella.
Vierailija kirjoitti:
Kolmannella asteella opetuksen tuleekin olla itseohjautuvaa tiedonhakua, ryhmätöitä ja sen sellaista, mitä työelämä tarvitsee. Yliopistolla on massaluennot, jotain harjoituksia/projekteja ja tentit. Ei näissä enää paapota kädestä pitäen kuten toisella asteella.
No joo mutta että yliopistossa toisen vuoden opiskelijat jo opettavat kursseja, ei ole kohtuullista.
Sitä jopa tavoitellaan, että opiskelijat opettaisivat itse itseään ja toisiaan. Se suuntaus on jatkunut jo lähes 10 vuotta. Kuulin hiljattain bussissa, kun tradenomiopiskelijat haukkuivat opetuksen tasoa, koska vaatimustaso on esikoulun tasolla ja suunnittelivat yliopistoon vaihtamista.
Tyhmyys lähtee jo peruskoulun ekalta.
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksen nimi pitäisi olla tiedonhaun koulutus. Yliopistossa on lähes jokaisella kurssilla kirja tai vastaava.
Oman alansa rautainen ammattilainen, sen ne oppivat eka päivänään. Ei hemputti niitä pääsykokeita. Yliopistoissa ei onneksi tingitä. Siellä avautuu silmät. Tunnen yhden opiskelijan jolla amk-tausta, ei hitto mitä juttuja se kertoo, häpeää nykyään amislaisuuttaan