Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AmmattikorkeaKOULULAINEN tilittää Hesarissa, oppilaat opettavat ryhmässä toisiaan, taso on NAURETTAVAN alhainen.

Vierailija
19.01.2020 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006375994.html

Ammattikorkeakoulun opettajana olen täysin samaa mieltä. Opetuksessa ei ole mieltä koska oppilaat, opiskelijoiksi en heitä sano, säästän sen korkeakouluopiskelijoille ja lukiolaisille, tekevät kaiken ryhmässä ja heitä arvostellaan ryhmänä.
Ammattikorkeakouluun pääsee sisälle jos osaa kirjoittaa nimensä ja omaa suhteellisen normaalit käytöstavat ja habituksen. Kouluun päästyään koululainen menee ryhmään, jos hän ei itse löydä ryhmää, ope nimittää ryhmän ja näin onkin tapana tehdä että saadaan joka ryhmään yksi oppilas vetäjäksi.
Kaikki tehdään ryhmässä, kokeetkin, yksittäisen oppilaan osaamista ei kontrolloida mitenkään, läksyjä ei ole. "teoria" luetaan monistenipuista joissa on isoja, havannollistavia kuvia, opetus on erittäin käytännönläheistä, erittäin ammattikoulumaista.
Ammattikorkeakoulu on ammattikoulu entisen ammattikoulun tilalla. Vaihto-oppilaat luulevat tulevansa yliopistoihin oppilaitosten harhaisen markkinoin vuoksi ja ovat kauhuissaan petoksen paljastuttua, heille on kova pala kun lakia luetaan heille kansliassa ja he ymmärtävät mikä ero on suomessa ammattikorkeakoululla ja korkeakoululla. Sama surullinen ilmiö on nähtävässi kun suurin toivein lähdetään amk.n jälkeen "hakemaan ne maisterinpaperit" ja surkea totuus paljastuu pääsykokeissa tai fuksina yliopistolla kun tajuaa amk"osaamisen" olevan vitsi ja täysin toisarvoista vaikka lukion oppimäärään verrattuna, ei todellakaan olla "ihan niin kuin kandeja".
Muualla Euroopassa amkta vastaaviin opintoihin kuuluu ihan oikeaa tiedettä ja teoriaa, suomessa ei ja tämä todella vääristää suomen mainetta koulutusmaana. Suomessa amk tunnetaan ammattikouluna mutta todella pulassa ovat koululaiset jotka haaaveilevat lisäopinnoista ulkomailla amk.n jälkeen tai työnteosta ulkomailla. Sairaanhoitaja ja insinöörikoulutuksissa saksasta tai Britanniasta tulevat OPISKELIJAT voisivat poikkeuksetta pitää tunteja (en sano luentoja) meidän oppilaillemme, mitään oppilaat eivät tietenkään ymmärtäisi.
Yliopistoon on liian hankala päästä ja amiskaan liian helppo, etenkin kun ryhmässä KAIKKI halukkaat saavat amiskan läpi, rima on vedetty toooooodella alas ja silti sitä täytyy päivittäin alentaa kun lukee oppilaiden kirjoitelmia eikä jaksa kuin ihmetellä näitä lapsia jotka KUVITTELEVAT opiskelevansa. Moni koululainen ymmärtää tämän ja häpeää suuresti kouluaan, heitä säälin!
Jos ketju ei joudu amk-oppilaiden poistettavaksi, palaan kertomaan hasuunhauskoja ja surullisia tapahtumia ja sattumuksia amk-koululaisista.

Kommentit (263)

Vierailija
41/263 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei ole vaan oma kokemus. T syksyllä aloitin. Ajattelin että varmaan se oikea koulutus alkaa kun alun bilehuuma on ohi. Ihan tajuttoman alkeelissta ja lapsellista on meno. Ei Todellakaan vastaa kuvaani korkeakoulusta. Traden opintoja teen mutta luen hulluna pääsykokeisiin että pääsisin yliopistoon. En koskaan ole ollut näin ahdistunut, tuntuu että olen astunut Suomen suurinpaan kusetukseen. Tuntuu että noin 60% opiskelijoita ajattelee näin ja loput EI AJATTELE MITÄÄN. Tai ehkä bileitä ajattelevat. Todella raskas tilanne ja tosiaan kadehdin ystävää joka aloitti yliopistolla yhtä aikaa. Itkettää.

Jos et ole vielä ollut yliopistossa, on vaikea tehdä vertailua. Voi olla että meno on yhtä "lapsellista" sielläkin. 

Vierailija
42/263 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että opiskelijat ovat paskaa, kun "opettajakin" on kuin likakaivon pohjalta noukittu. Jotenkin arvaa, että opiskelijat käyttäytyvät ja opiskelevat normaalisti oikeiden opettajien kursseilla, mutta ap:lle annetaan se, mitä hän ansaitsee eli ei mitään.

Onneksi suojatyöpaikat on unohdettu ja tuollaiset saavat pikaisesti potkun persuuksilleen. Koulutuksen taso on eittämättä kyllä umpisurkea, jos ap:n tasoinen henkilö on ylipäätään jouduttu palkkaamaan (epäilen tätä hyvin vahvasti), kuten kaikki voivat todeta hänen kirjoitustaidostaan, hävyttömästä asennevammasta puhumattakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/263 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelen amkissa eikä kyllä ole tollasta. Meillä on paljon yksilötehtäviä ja lähes kaikista kursseista kirjalliset tentit, jotka tehdään ihan yksin. Tehtävää olisi vaikka ja kuinka, kaikki tehdään yksin. Ehkä yksi ryhmätehtävä/kurssi.

Muuten opetuksen taso on kyllä säälittävä, mutta tämä aloitus ja toi hesarin juttu ei ainakaan minun alaani päde.

Samaa olin kirjoittamassa. Opetuksen tason voin allekirjoittaa (se on surkeaa, koska ei ole resursseja ja vastuu opetuksesta siirretään opiskelijoille). On toki meillä myös ryhmätehtäviä, mutta kyllä pääsääntöisesti tehtävät tehdään yksin, tentit yksin ja on ihan kirjat tenttimateriaaleina eikä mitään monistenippuja.

Kouluissa ja aloissa on keskenään eroja ja ei kaikille aloille kaikkiin kouluihin ole niin helppo päästä. Jos verrataan vaikka Jamkia Samkiin tai Tamkia Lamkiin. Kyllä Jamkiin ja Tamkiin joutuu töitä enemmän tekemään että pääsee sisään.

Olen jutellut myös kavereiden kanssa jotka ovat samalla alalla mutta eri koulussa ja vaativuudessa sekä suorittamisessa on hirveän isoja eroja. Siinä missä 1 on lusmuillut koko syksyn ja silti on saanut vähintään 3 kurssiarvosanoiksi, on sitten toinen tehnyt joka ilta töitä että saa opintopisteet kasaan ja edes sen 3.

Sinänsä typerää että vaativuustasot on erilaiset kun kuitenkin valmistutaan samaan ammattiin. Kentällä kun ei olisi vara siihen että joku ei osaa koska koulussa ei ole opetettu perusjuttuja ja vaadittu tiettyjä juttuja.

Vierailija
44/263 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko korkeakoulunimikkeellä pelleilyn voisi lopettaa amkkien osalta. Ehdotan että ne voisivat olla ylempiä ammattikouluja. Se olisi lähempänä totuutta.

Nimenomaan. Kun ei pääse oikeaan korkeakouluun (=yliopistoon), niin pitää alkaa kutsua amiksia "korkeakouluiksi". Aivan kuten se nimeä muuttamalla siitä paranisi, sitten kuvitellaan olevansa jotain oikeasti korkeakoulutettuja. Heko heko.

Eli Pikku Kakkosen sävelellä:

"ammattikorkeakoulu

postilokero mitäsenonväliä

tutkintokin mitä lienee, merkonomi kuitenkin

ammattikorkeakouuulu!"

Vierailija
45/263 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten, kokeillaanpa suoriutuuko opettaja AMK:n pääsykoe tehtävästä:

Hyvin lämpöeristetyssä astiassa on 5,2kg +90 asteista vettä. Veteen pudotetaan -12 asteen lämpöinen jääpala jonka massa on 320 grammaa, ja sekoitetaan kunnes jää on kokonaan sulanut. Mikä on seoksen loppulämpötila? Veden ominaislämpökapasiteetti on 4,19kJ/kg ja jään vastaava 2,09kJ/kg. Jään sulamislämpö on 333kJ/kg.

Tämä kuuluu yläkoulun fysiikan sisältöihin. Kertoo jotain, jos tuleva insinööri pitää tehtävää vaikeana.

Tehtävä on helppo, mutta odotan että tämä "opettaja" ratkaisee sen ja todistaa ettei ole provo.

Vierailija
46/263 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas ammattikorkeakoulun käyneenä ihmettelin yliopistossa opiskelevien kavereiden laiskottelua. Kurssit eivät vaadi paikallaoloa, luennoille mennään kun jaksetaan, kurssit voi tenttiä kirjatenttinä ja läpi pääsee jos vain viitsii mennä täyttämään jotain paperille. Itse painoin koululla aamusta iltaan, tein kasat läksyjä sekä lopputöitä ja luin tentteihin iltaisin. Opinnäytetyö oli kyllä helpompi kuin yliopiston kandityö, mutta muuten tuntui että sai painaa duunia kyllä tuplasti enemmän. Riippuu tietenkin alasta, jotkut ammattikorkeatutkinnot ovat lähinnä vitsi ja jotkut yliopistotutkinnot taas kenen vain saavutettavissa.

Vierailija
47/263 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni opiskelee tällä hetkellä ammattikorkeassa ja voin kyllä vahvistaa nämä väitteet. Suurin osa kursseista hoidetaan itsenäisesti joko projekteilla tai ryhmätöillä. Lähiopetusta on yksi oppitunti kurssin alussa ja yksi kurssin lopussa, jossa käydään nämä ryhmätyöt ja projektit läpi. Joissakin kursseissa on myös tentti, johon oppilaat opiskelevat itsenäisesti heille ilmoitetuista materiaaleista. Ainoat poikkeukset lähiopetuksessa ovat kielten kurssit, joissa on läsnäolopakko. Tämä touhu on aivan älytöntä. Onneksi puolisoni sai työpaikan omalta alalta opintojen oheen, on oppinut siellä paljon enemmän kuin koulussa.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös puolisosi oma näkemys tästä. Olennaista on myös se, onko hän monimuotokoulutuksessa vai ns. päiväopiskelun puolella.

Vierailija
48/263 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kummaa?

Ettekö te ker---per---t  tajua, että koulussa tehdään koulun töitä?

TÖITÄ.

Opiskelu on ainakin ennen ollut opiskelijan pääTYÖ.

Sattaa käydä niinkin, että opetus ei vastaa oletusta, jolloin itsenäisesti aletaan etsiä tietoa, oppia.

Tietenkin se on vääryys, jos ei ole opettajia ja tunteja siten, kuin on sovittu.

Vierailija
49/263 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisterin paperit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko korkeakoulunimikkeellä pelleilyn voisi lopettaa amkkien osalta. Ehdotan että ne voisivat olla ylempiä ammattikouluja. Se olisi lähempänä totuutta.

Nimenomaan. Kun ei pääse oikeaan korkeakouluun (=yliopistoon), niin pitää alkaa kutsua amiksia "korkeakouluiksi". Aivan kuten se nimeä muuttamalla siitä paranisi, sitten kuvitellaan olevansa jotain oikeasti korkeakoulutettuja. Heko heko.

"ammattikorkeakoulu

ammattikorkeakouuulu!"

Ai, minä olen kuullut tuosta version:

"Ammattisurkeakoulu,

postilokero mitäsenonväliä,

joku vitun tradenomitutkinto,

ammattisurkeakoulu"

t. Tradenomi

-----------------------

P.S. Tulee todella hieno ja sivistynyt kuva yliopistolaisista, kun koette hauskana nämä vähättelevät ja pilkkaavat laulut. Tämä on sitä oikeaa korkeakylttyyriä.

Vierailija
50/263 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa ei enää riitä lähiopetukseen, koska mitä tahansa tehtävää varten tulee kohta olla kaksi ylipitkää tutkintoa. Sitten se "korkea"koulutus on tätä. Ammattikoulutuksessahan tuo on todellinen ongelma, ei opetusta ollenkaan. Kaikki pitää saada läpi että koulu saa rahat.

Vierailija
51/263 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni opiskelee tällä hetkellä ammattikorkeassa ja voin kyllä vahvistaa nämä väitteet. Suurin osa kursseista hoidetaan itsenäisesti joko projekteilla tai ryhmätöillä. Lähiopetusta on yksi oppitunti kurssin alussa ja yksi kurssin lopussa, jossa käydään nämä ryhmätyöt ja projektit läpi. Joissakin kursseissa on myös tentti, johon oppilaat opiskelevat itsenäisesti heille ilmoitetuista materiaaleista. Ainoat poikkeukset lähiopetuksessa ovat kielten kurssit, joissa on läsnäolopakko. Tämä touhu on aivan älytöntä. Onneksi puolisoni sai työpaikan omalta alalta opintojen oheen, on oppinut siellä paljon enemmän kuin koulussa.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös puolisosi oma näkemys tästä. Olennaista on myös se, onko hän monimuotokoulutuksessa vai ns. päiväopiskelun puolella.

Ihan itse hän on valitellut minulle tuota koulun toimintaa. Hän on järkyttynyt ja vihainen opetuksen surkeasta laadusta (tai oikeammin sen puutteesta).

Vierailija
52/263 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"ammattikorkeakoulu

ammattikorkeakouuulu!"

Sinäkin voisit kokeilla tuota termodynamiikan tehtävää. Korostan että kyseessä on valintakoetehtävä.

Vierailija
53/263 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä hyvä joskus saada lukea niitä opiskelijoiden/"oppilaiden" parjattua materiaalia.

Epäilenpä, että on ap:n kaltaisilla, mitä lie maisteris-tohtori tason norsunluutornissa, tukan harmaantuessa nousevan vain enemmän päähän. Mitä superhuonoja opiskelijoita ei ollutkaan, vaan kokijalla grandiositeetti huipussaan.

Tosi, opiskelijoiden määrän kymmenkertaistuessa (?) tutkinnon kokema inflaatio on vääjäämätön tosiasia.

Vierailija
54/263 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikorkeakoulun vaatimukset ovat monissa tilanteissa/ aineissa vaativammat kuin ammattikoulun tai jopa ylemmän asteen.

Miksiköhän?  Tiedätkö?

Minä tiedän.

Vierailija
55/263 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"ammattikorkeakoulu

ammattikorkeakouuulu!"

Kuulostat jotenkin katkeralta :D

Olen amkissa juu, mutta en kyllä koe tai vältä olevani akateeminen. Ammattikorkeakoulusta olen kuullut että se vastaisi about kandia näin teoriassa vaikka toki näitä kouluja keskenään en lähtisi vertaamaan.

Harva täällä kuvittelee mitään ihmeellistä amkista. Se on ammattiin valmistava kolmannen asteen korkeakoulututkinto. Ei sen ihmeellisempää. Yliopisto taas on ihan asia erikseen. Se on akateeminen korkeakoulu josta valmistuu kandeja, maistereita ja tohtoreita.

Vierailija
56/263 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää se lukio.

Sen jälkeen ei tarvitse irvistellä jonkun amk:n kanssa.

Vierailija
57/263 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kummaa?

TÖITÄ.

Sattaa käydä niinkin, että opetus ei vastaa oletusta, jolloin itsenäisesti aletaan etsiä tietoa, oppia.

Tietenkin se on vääryys, jos ei ole opettajia ja tunteja siten, kuin on sovittu.

Kyllä mä odotan jotain tasoa ammattikorkeakoulun opetukselta kuin vain sitä, että opettaja sanoo, että "Kattokaa sieltä Moodlesta tai Googlesta".

Mulla on maisterin tutkinto ja opiskelen verkossa tradenomiksi. Osaan hakea tietoa ihan itsekin, mutta jos opettajia ei kiinnosta opettaa tai innostaa yhtään, niin se valitettavasti tarttuu. Opettajan tehtävänä on innostaa ja haastaa opiskelijat eikä vain jakaa opiskelijat ryhmiin ja sanoa, että "ryhmätyöt palautetaan palautuslaatikkoon xx.xx. mennessä".

Muutenkin verkkotradenomi tuntuu todella heppoiselta tutkinnolta. Hyvin pienellä panostuksella olen saanut nelosia ja vitosia kursseista, mutta en ole oppinut juurikaan mitän ja mikä kurjinta, en ole innostunut oppimaankaan. Koulua kiinnostaa vain valmistuneista saatavat rahat ja opettajia palkka.

Vierailija
58/263 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"ammattikorkeakoulu

ammattikorkeakouuulu!"

Olipas todella sivistynyttä ja hienoa. Jollakin noussut hattuun kun päässyt yliopistoon. Jos kokeessa olisi kysytty käytöstavoista, et olisi sisällä. Tuollaiset sitten edustaa akateemisia, mahtavaa. Myötähäpeä on suuri.

Vierailija
59/263 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joihinkin aloille ammattikorkeaan on kyllä yllättävän vaikea päästä. Itse en esim. päässyt haluamalleni alalle, mutta pääsin yliopistoon helposti. Opiskelen siis yliopistossa ja sielläkin teen koko ajan ryhmätöitä ja ylipäänsä kaikenlaista lähiopetusta on vähennetty ja tullaan vähentämään entisestään ensi syksynä aloittavilta. Eiköhän nämä säästötoimet kohdistu kaikille koulutusasteille.

Vierailija
60/263 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kummaa?

TÖITÄ.

Kyllä mä odotan jotain tasoa ammattikorkeakoulun opetukselta kuin vain sitä, että opettaja sanoo, että "Kattokaa sieltä Moodlesta tai Googlesta".

Mulla on maisterin tutkinto ja opiskelen verkossa tradenomiksi. Osaan hakea tietoa ihan itsekin, mutta jos opettajia ei kiinnosta opettaa tai innostaa yhtään, niin se valitettavasti tarttuu. Opettajan tehtävänä on innostaa ja haastaa opiskelijat eikä vain jakaa opiskelijat ryhmiin ja sanoa, että "ryhmätyöt palautetaan palautuslaatikkoon xx.xx. mennessä".

Muutenkin verkkotradenomi tuntuu todella heppoiselta tutkinnolta. Hyvin pienellä panostuksella olen saanut nelosia ja vitosia kursseista, mutta en ole oppinut juurikaan mitän ja mikä kurjinta, en ole innostunut oppimaankaan. Koulua kiinnostaa vain valmistuneista saatavat rahat ja opettajia palkka.

Miksi maisteri opiskelee tradenomiksi? Minkä alan maisteri olet?