Miten huonossa kunnossa vanhuksen pitää olla, että saa hoitopaikan?
Olen sitä mieltä, että anoppini, 90 v, tarvitsisi ehdottomasti hoitopaikan. Hänellä on alzheimer ja siihen liittyen harhoja, luulee esim. että hänellä on kotona kavereita, aina ei tiedä missä on. Muisti on tietysti olematon, eikä muista enää aina syödäkään. On usein ahdistunut ja peloissaan, yksinäisyys vaivaa ja soittelee meille kymmeniäkin kertoja päivässä ja varsinkin iltaisin itkee. Muutaman kerran on jo kaatunutkin, mutta pahempaa ei ole sattunut.
Asumme samassa kaupungissa ja yleensä minä käyn anopilla pari kertaa päivässä ja mies kerran, mulla on paremmin aikaa. Miehen veli asuu kaukana ja käy muutaman kerran vuodessa. Tätä on nyt jatkunut kohta 6 v ja alan olla ihan väsynyt. Anoppi välillä myös kiukuttelee, kuuluu sairauteen ja voi syyttää minua joskus varkaaksi. Kotihoito käy, mutta eihän se ole kuin se pieni hetki, ei se riitä mihinkään ja anoppi myös osaa näytellä heille parempikuntoista kuin on, koska pelkää, että vievät hänet "vaivaistaloon".
Myös oma äitini tarvitsee apuani yhä enemmän, en millään jaksa huolehtia kahdesta vanhuksesta. Onkohan vielä mitään toivoa saada hoitopaikka?
Kommentit (109)
4 vuotta vanha aloitus, mutta ajankohtainen yhä useammalla.
Ei ole vielä oikein pahassa kunnossa ollut tuo anoppi, kun kykeni vielä soittamaan. Olette varmaan lukeneet uutisia, että vanhusten ympärivuorokautisten hoitopaikkojen määrää vähennetään. Se tarkoittaa sitä, että noin hyväkuntoiset saavat pysyä kotonaan loppuun saakka.
Ilmeisesti itse kuulut siihen joukkoon joka hoitaa ja huolehtii vanhempansa hautaan. Syötät, juotat, peset, kylvetät, puet, rasvaat, vaihdat vaipat. Siivoat kuset, paskat, pyyhit perseen. Nostat sänkyyn, tuoliin, pyörätuoliin, vessan pöntölle tai pottatuoliin. Laitat ruoat, tiskaat, siivoat ja ehdit jopa käymään kaupassa - no et ehdi etkä pääse kun vanhusta ei voi jättää yksin. Valvot silmiäsi ummistamatta kun muistisairas räyhää harhoissaan yöllä, milloin jano, milloin kusihätä. Ja ilmaiseksi. Kun tätä on jatkunut kuukausia, viikkoja, päivästä toiseen tavallinen ihminen ei jaksa. Tavallisella ihmisellä ei ole ammattilaisen taitoa. Siinä pettää nopeasti oma fysiikka. Tiettyyn pisteeseen onnistuu mutta stoppi tulee jossain siinä vaiheessa kun vanhus ei enää pääse itse vessaan ja olet sidottu kokopäiväisesti 4 seinän sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti itse kuulut siihen joukkoon joka hoitaa ja huolehtii vanhempansa hautaan. Syötät, juotat, peset, kylvetät, puet, rasvaat, vaihdat vaipat. Siivoat kuset, paskat, pyyhit perseen. Nostat sänkyyn, tuoliin, pyörätuoliin, vessan pöntölle tai pottatuoliin. Laitat ruoat, tiskaat, siivoat ja ehdit jopa käymään kaupassa - no et ehdi etkä pääse kun vanhusta ei voi jättää yksin. Valvot silmiäsi ummistamatta kun muistisairas räyhää harhoissaan yöllä, milloin jano, milloin kusihätä. Ja ilmaiseksi. Kun tätä on jatkunut kuukausia, viikkoja, päivästä toiseen tavallinen ihminen ei jaksa. Tavallisella ihmisellä ei ole ammattilaisen taitoa. Siinä pettää nopeasti oma fysiikka. Tiettyyn pisteeseen onnistuu mutta stoppi tulee jossain siinä vaiheessa kun vanhus ei enää pääse itse vessaan ja olet sidottu kokopäiväisesti 4 seinän sisälle.
Sitten kannattaa muistaa myös se, että jos alat ns hoidollisiin toimenpiteisiin ilman alan pätevyyttä, olet syytettynä jos jotakin sattuu. Eli ihan heti ei kannata insinöörinä lähteä säätämään.
No mitä niille vanhuksille pitäisi tehdä. Kyllä on vanhukset käyneet myös omat kovat ajat, eikä ole psyykkistä apua saaneet. Verot maksaneet ja suomea rakentaneet. Nyt heidän lapset ja lapsenlapset johtaa maata ja suoraan sanoen pilanneet kaiken. Vanha sukupolvi halusi paremman elämän lapsilleen ja tässä on yhteiskunnan kiitos ja näemmä useimpien nuorempien sukupolvien asenne.
Meillä anoppi sai nyt hoitopaikan. 86v, samassa kunnossa kuin ap:n omainen. 5v kesti prosessi
Putoilee sängystä, alusvaatteissa rapussa, piilottaa suljetun puhelimen, pissaa alleen, ei syö eikä peseydy. On agressiivinen, ei "löydä" sänkyä kotonaan!
Vierailija kirjoitti:
On tämä kumma hyvinvointivaltio, kun vanhustenhoitoon ei riitä rahaa mutta monenmoiseen muuhun asiaan riittää, mm avokätinen vieraspolitiikka. Miljardeja menee kehitysapuun, infrahankkeisiin ja muuhun, mutta vanhukset itkevät peloissaan sairaina yksin kotonaan.
Vahvoista välittävä Suomi. 1930-luku tuli takaisin.
ja ne kysyy niiltä vanhuksilta tarvitko apua, ja kun ne sanoo ei tarvii sanovat ei voi väkisin auttaa. ja heillä on oikeus kieltäytyä.. vaikka ei mitenkään pärjää
Aloittajan anoppi on nyt 95. Mitä hänelle kuuluu?
Ihan tarpeeksi vanhuksille annettaan kaikkea. He ovat elämänsä eläneet. Mutta nyt he vievät nuorten resurssit. Nuoret eivät saa mitään apua fyysisiin eikä psyykkisiin ongelmiin kun kaikki resurssit menee vanhuksiin.