Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita, joita oikeasti loputon vaurastuminen EI houkuttele?

Vierailija
17.01.2020 |

Satuin näkemään pätkän erään vloggaajan(?) videosta, jossa tämä kehotti ja neuvoi säästämisessä ja etenkin sijoittamisen aloittamisessa, pitäen sitä ehdottomana must-juttuna. Totesi vielä erikseen, että "jokainenhan varmasti haluaa varallisuutensa kasvavan". Neuvoi myös ostamaan _luksustuotteita_ itselle.

No, minä en halua varallisuuteni kasvavan loputtomiin. En haaveile rikkauksista enkä tarvitse "luksustuotteita". Ylipäänsä luksus tarkoittaa mulle elämässä aivan muuta, kuin rahaa ja materiaa.
Olenko poikkeus sääntöön? En kai sentään ainoa..?

Olen kyllä säästäväinen, mutta mulle riittää, kun rahaa on sen verran että saan tavalliset asiat maksettua, katon pään päälle, kelpaavat vaatteet, ruokaa.

Muuten elämältäni janoan muuta. Hyviä ihmissuhteita, merkitystä, mielenrauhaa, tyytyväisyyttä siihen mitä jo on. En halua "haluta lisää", sillä se johtaa mielestäni ikuiseen jahtiin ja tyytymättömyyteen.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35v ja en edes ymmärrä vielä ylipäätän mitä on vakuutus ja miten sitä hankitaan.

Rikas kyllä olen, pelkästään töissäkäymisellä onnistuin, joka kuukausi pistän 800-1100e pois. Tehkää asioista simppeleitä! Naurattaa miten muut sotkevat ittensä kaikki maailman jenkki höpötyksiin jotta voidaan näyttää hyvältä. Ihmiskunta ei ole koskaan ollut yhtä typerä kuin tänäpäivänä. Sit itketään ahdinkoa, velkaa ja köyhyyttä.

Vierailija
42/82 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaminen ja kuluttaminen ovat toisensa jossain määrin poissulkevia. Molempien asioiden yhtaikainen tuomitseminen ei ole kovin mielenkiintoista ajattelua.

MInulle sijoittaminen tarkoittaa juurikin pitemmän päälle aloittajan mainitsemien hyvien asioiden potentiaalin kasvattamista. Ajatteleppa vaikka jos ei tarvitsekaan olla työeläkeikään asti työssä. Sijoittamalla ostan siis mieluummin vapaa-aikaa kuin luksustuotteita. Enkä ymmärrä muutoinkaan siis mitä tekemistä materalisimilla on sijoittamisen kanssa. Ei mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onni löytyy ihmissuhteista, terveydestä jne mutta ei se estä sijoittamista ja vaurastumista.

Haluan myös elää isossa asunnossa, talvet lämpimässä ja laatuautoni konepellin alle isoimman moottorin mitä tehdas tarjoaa.

Vierailija
44/82 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 50+ akateemisessa ammatissa (viihtyvä). Olen tälle päivälle valinnut ohjelmaksi sohvalla istuskelun ja himmailun, salilla käynnin, kaverin tapaamisen ja ruoanlaittoa. Olisin helposti tienannut nettona 400-500 euroa vajaalla 8 tunnin työpäivällä. Pidän näitä päiviä usein ilman erityistä agendaa, teen työtä 35-40% siitä mitä pystyisin, jos haluaisin lisää/enemmän rahaa.

Tein aika paljon töitä 30-45-vuotiaana. Asunto ja muu materia jo pitkään riittävän hyvä. Tuon elämänvaiheen aikana (nopeaa asuntolainan lyhennystä ja lapsiperheen menot) tottui muilta menoilta aika pieniin kuluihin. N. 50 v iässä huomasin, että säästöt riittäisivät samaan elintasoon, johon olin tottunut käytännössä lopuksi-ikää tai no 25 vuodeksi ilman mitään realisointeja pientä eläkettä mukaan edes laskematta.

En saarnaa valintojani, mutta hieman kummeksuen seuraan ystäviä ja kollegoita, jotka uupuneena paahtavat täysillä, vaikka voisivat hyvin tehdä samankaltaisia valintoja.

Fight Club -elokuvaa mukaillen: " Väsytämme itsemme työssä, jota vihaamme, hankkiaksemma asioita, joita emme tarvitse, tehdäksemme vaikutuksen ihmisiin, joista emme pidä"

Tiedostan toki suunnattoman etuoikeutetun asemani, mutta moni reaalisesti samassa tilanteessa väsyttää itsensä "sosiaalisessa varustelukierteessä" ja pakonomaisessa kulutuksessa ja suorittamisessa ja tietynlaisen elämäntavan ylläpitämisessä.

Kuulostaa todella hyvältä!

Ap

Hetkinen Ap!? Kaverihan kirjoitti että hänellä on massia 25 vuoden tarpeisiin. Eli hän on toiminut menneisyydessä juuri kuten et itsesi ikipäivänä tahtoisi nyt toimivan.

Mitä sä Ap oikein tahdot elämältä? Jokapäivästä leivän repimistä kilpailluilta työmarkkinoilta vai hyvältä kuulostamasi kaverin elämäntilannetta missä tällaista tarvetta ei ole.

Vierailija
45/82 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kiinnosta jatkuva vaurastuminen eikä luxus. Mutta saavutetun varallisuuden säilyttäminen ja siitä johtuva vapaus on jotain sellaista mistä en ole valmis luopumaan ja tämän "tason" elämässä haluan ehdottomasti säilyttää.

Vierailija
46/82 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että ääni kellossa on muuttunut 20-30v päästä, kun täällä pärjää vain rikkaat. Siinä ei paljoa luksustuotteet ilahduta.

Vierailija
47/82 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaminen ja kuluttaminen ovat toisensa jossain määrin poissulkevia. Molempien asioiden yhtaikainen tuomitseminen ei ole kovin mielenkiintoista ajattelua.

MInulle sijoittaminen tarkoittaa juurikin pitemmän päälle aloittajan mainitsemien hyvien asioiden potentiaalin kasvattamista. Ajatteleppa vaikka jos ei tarvitsekaan olla työeläkeikään asti työssä. Sijoittamalla ostan siis mieluummin vapaa-aikaa kuin luksustuotteita. Enkä ymmärrä muutoinkaan siis mitä tekemistä materalisimilla on sijoittamisen kanssa. Ei mitään.

Mistä kuvittelet sijoittamalla tulevien voittojen ilmestyvän? Olisiko mitään tekemistä materialismin kanssa? Maailma muuttuu yhä monimutkaisemmaiseksi ja sellaiselta mitä ei haluta nähdä on usein helppo sulkea silmänsä.

Vierailija
48/82 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä ap:n kanssa.

Olemme mieheni kanssa näin kolmenkympin nurkilla (28 ja 34) ja yhä opiskelijoita.

Ei kiinnosta varallisuuden haaliminen, mutta toisaalta voisi olla fiksua alkaa säästää asuntoa varten, että sitten ehkä joskus kolmevitosena voisi sellaisen ostaa. Mutta toisaalta taas ihan mielellään maksan vuokraa, mieluisa koti on se pointti, ei omaisuuden karruttaminen.

Vierailija
49/82 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoittamista todella hypetetään nykyään runsaasti, saman olen huomannut. Jopa niin runsaasti ja pelkästään positiivisia puolia esiintuoden (riskeistä vaieten) että alkaa jo suorastaan epäilyttää, kenen pussiin tässä nyt pelataan? Ihan vain pyyteetöntä hyvää, "kaikki varmasti voittavat, jokaikinen sijoittaja!" ?Hmm..

Ap

Tätä en ymmärrä. Että sijoittamisella muka vain vaurastetaan jotain toista ja annetaan jonkun suuren pahan voittaa.

Jos sijoitat vaikka joka kuukausi pari kymppiä rahastoon ja kymmenen vuoden kuluttua nostat saman summan + 10% extraa niin kuka kumma siinä voittaa? Ja miksi ihmeessä et tekisi niin? Ei kai sitä tarvitse hulluna rahaa himoita jos laittaa rahan tekemään lisää rahaa eikä ainoastaan makuuta sitä tilillä?

Onko tämä aivan pomminvarmaa, että 10 vuoden päästä saat sijoittamasi takaisin, ja vielä +10% ?

Sehän tässä ihmetyttää, että miten ihmeessä tällaista voidaan luvata?

Mistä sitä lisärahaa kaikille tulee?

Eikö muka voi käydä niin, että menetät sijoittamasi rahat?

Odotan todella vastausta tähän, tämä on juuri se mikä ihmetyttää, eli miten näin voidaan luvata tapahtuvan, näinhän sijoittamista myydään ja mainostetaan. "Helppoa rahaa, raha tekee työn puolestasi, vain tyhmä jättää sijoittamatta!"

Toivottavasti vastaat, kiinnostaa todella!

Ap

Ei ole pomminvarmaa, mutta luultavasti saat enemmän kuin 10%.

Pörssi tuottaa keskimäärin 8% vuodessa.

Korkoa korolle-ilmiö kasvattaa summaa mukavasti.

Ja jos ajatellaan että sinulla on kymmenen vuoden suunnitelma niin yhdeksän vuoden kohdalla voit alkaa katsella mikä tilanne on. Jos olet paljon plussalla niin nosta rahat ulos. Jos et niin odota lisää.

Vierailija
50/82 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta status, valta tai tavarat. Mutta fakta on että rahalla saa ja kun rahaa on tarpeeksi niin elämä on paljon helpompaa ja on enemmän valinnan vapautta joka asiassa. Kaikki rahat on sijoitettu ja olemme laittaneet rahan tekemään rahaa. Kukaan ei varmasti onnistu 100% sijoituksissaan mutta kun osaa hajauttaa oikein niin mahdolliset tappiot voi vähentää voitoista joten ei se oikesti niin pelottavaa tämä sijoittaminen ole. Tosin pää pitää pitää kylmänä kun kurssit heiluu aina.

Vierailija
51/82 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole laiskuuttani tai varmaan tyhmyyttänikään opetellut koskaan sijoittamaan tai erityisesti keräämään varallisuutta. Minulla on ollut koko aikuisikäni hyvä palkka ja nyt työuran lopulla olen velaton ja minulla on vähän säästöjä. Näillä mennään, eikä luksukset ja suuremman varallisuuden tavoittelu kiinnosta. Eläkekin tulee olemaan nykymittapuulla hyvä. Jollen sillä pärjää, olen todella tyhmä. 

Eläkkeitä tuskin maksetaan enää muutaman vuoden kuluttua ollenkaan.

Vierailija
52/82 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä kuvittelet sijoittamalla tulevien voittojen ilmestyvän? Olisiko mitään tekemistä materialismin kanssa? Maailma muuttuu yhä monimutkaisemmaiseksi ja sellaiselta mitä ei haluta nähdä on usein helppo sulkea silmänsä.

Ahaa. Tuostako kiikastaa. No sitten pitää ensin tarkastella tietenkin että työ on riippuvainen materialismista. Koska työstä tulee tyypillisesti se ansiotulo jota ylipäätään sijoitetaan.

Toisin sanoen:

Työ on de facto materialismia ja kuluttamista.

Jos työstä ansaituista rahoista sijoittaa edes osan eikä kuluta on sekin jo jotain. Mutta ilmeisesti et ajattele kuitenkaan näin. Valitettavasti ajatteluasi ei pysty seuraamaan. Mitä työ siis mielestäsi on suhteessa materialismiin ja kuluttamiseen?

Vierailija
53/82 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän vaatimattomasta elämästä ja siksi rahaa jääkin Paljon säästöön. Sijoitan ylimääräiset lapsilleni.

Vierailija
54/82 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoittamista todella hypetetään nykyään runsaasti, saman olen huomannut. Jopa niin runsaasti ja pelkästään positiivisia puolia esiintuoden (riskeistä vaieten) että alkaa jo suorastaan epäilyttää, kenen pussiin tässä nyt pelataan? Ihan vain pyyteetöntä hyvää, "kaikki varmasti voittavat, jokaikinen sijoittaja!" ?Hmm..

Ap

Tätä en ymmärrä. Että sijoittamisella muka vain vaurastetaan jotain toista ja annetaan jonkun suuren pahan voittaa.

Jos sijoitat vaikka joka kuukausi pari kymppiä rahastoon ja kymmenen vuoden kuluttua nostat saman summan + 10% extraa niin kuka kumma siinä voittaa? Ja miksi ihmeessä et tekisi niin? Ei kai sitä tarvitse hulluna rahaa himoita jos laittaa rahan tekemään lisää rahaa eikä ainoastaan makuuta sitä tilillä?

Onko tämä aivan pomminvarmaa, että 10 vuoden päästä saat sijoittamasi takaisin, ja vielä +10% ?

Odotan todella vastausta tähän, tämä on juuri se mikä ihmetyttää, eli miten näin voidaan luvata tapahtuvan, näinhän sijoittamista myydään ja mainostetaan. "Helppoa rahaa, raha tekee työn puolestasi, vain tyhmä jättää sijoittamatta!"

Ap

Rahojen menettäminen on aika epätodennäköistä, jos olet rahasi sijoittanut järkevästi eli useampaan kohteeseen. Eli hajauta. Tuskinpa kaikki yritykset Fortumista Sampoon menevät konkurssiin tai jos

menevät niin meillä on varmaan suurempiakin ongelmia kun säästämämme rahat.

Se on ihan todennäköisyyslaskentaa, että pörssi on tuottanut laskutavasta riippuen keskimäärin 5-8% vuodessa. Toisina vuosina on ollut kovaa nousua ja joinakin myös laskua, mutta plussalle ollaan pitkässä juoksussa jääty. Hyvät yritykset myös maksavat osinkoa joka vuosi.

Vierailija
55/82 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 50+ akateemisessa ammatissa (viihtyvä). Olen tälle päivälle valinnut ohjelmaksi sohvalla istuskelun ja himmailun, salilla käynnin, kaverin tapaamisen ja ruoanlaittoa. Olisin helposti tienannut nettona 400-500 euroa vajaalla 8 tunnin työpäivällä. Pidän näitä päiviä usein ilman erityistä agendaa, teen työtä 35-40% siitä mitä pystyisin, jos haluaisin lisää/enemmän rahaa.

Tein aika paljon töitä 30-45-vuotiaana. Asunto ja muu materia jo pitkään riittävän hyvä. Tuon elämänvaiheen aikana (nopeaa asuntolainan lyhennystä ja lapsiperheen menot) tottui muilta menoilta aika pieniin kuluihin. N. 50 v iässä huomasin, että säästöt riittäisivät samaan elintasoon, johon olin tottunut käytännössä lopuksi-ikää tai no 25 vuodeksi ilman mitään realisointeja pientä eläkettä mukaan edes laskematta.

En saarnaa valintojani, mutta hieman kummeksuen seuraan ystäviä ja kollegoita, jotka uupuneena paahtavat täysillä, vaikka voisivat hyvin tehdä samankaltaisia valintoja.

Fight Club -elokuvaa mukaillen: " Väsytämme itsemme työssä, jota vihaamme, hankkiaksemma asioita, joita emme tarvitse, tehdäksemme vaikutuksen ihmisiin, joista emme pidä"

Tiedostan toki suunnattoman etuoikeutetun asemani, mutta moni reaalisesti samassa tilanteessa väsyttää itsensä "sosiaalisessa varustelukierteessä" ja pakonomaisessa kulutuksessa ja suorittamisessa ja tietynlaisen elämäntavan ylläpitämisessä.

Kuulostaa todella hyvältä!

Ap

Hetkinen Ap!? Kaverihan kirjoitti että hänellä on massia 25 vuoden tarpeisiin. Eli hän on toiminut menneisyydessä juuri kuten et itsesi ikipäivänä tahtoisi nyt toimivan.

Mitä sä Ap oikein tahdot elämältä? Jokapäivästä leivän repimistä kilpailluilta työmarkkinoilta vai hyvältä kuulostamasi kaverin elämäntilannetta missä tällaista tarvetta ei ole.

Ei tässä mitään epäloogisuutta ole. Itse olen pienipalkkainen, osa-aikaisesti työssäkäyvä, mutta säästeliäästi elämällä ja olemalla jonkinasteisesti "kulutusvastainen" palkastani jää koko ajan säästöön, kuten tällä kommentoijalla. Tämä käy ns. itsestään.

Kuitenkaan minulla ei ole haluja ryhtyä sijoittamaan, tai haalimaan haalimalla lisää rahaa tai materiaa, johon yleisesti ihmisiä nykyään kehotetaan, "sijoita säästösi".

Ap

Vierailija
56/82 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä te revitte näitä taloustietoja?! Yhtäkkiä kaikki ovat talousasiantuntijoita, wtf?

Ei enää pysy perässä.

Vierailija
57/82 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielenrauhaa parantaa tieto siitä että tilillä ja sijoituksissa on hyvä puskuri pahanpäivän varalle.

Vierailija
58/82 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Lisäraha joka perustuu taloudelliseen lisäarvoon joka voidaan jakaa sijoittajille osinkoina tai johon omistusten arvonousu perustuu voi syntyä kokonaisuudessaan kahdella tavalla. Jätetään siis pois yritysten ja maiden välinen keskinäinen kilpailu joka on ehkäpä juurikin ajattelemaasi nollasummapeliä.

Ensimmäinen helpompi ja ikävämpi tapa on väestönkasvu. Tätä ei ajatella ehkäpä enää niin mielekkääksi tavoitteeksi kuitenkaan.

Toinen ja parempi tapa on tuottavuuden kasvu. Tuottavuus tarkoittaa panosten ja tuotosten suhdetta. On siis mahdollista saada sama tuotos aina vain pienemmällä panoksella. Tai samalla panoksella aina vain enemmän tuotosta. Hukat ja jätteet pienenevät. Tästä syntyy aitoa uutta jaettavaa niille jotka ovat osallistuneet panoksiin. Tuottavuuden kasvu ei ole nollasummapeliä vaan siinä voivat kaikki voittaa ja ne jotka häviävät ansaitsevat sen koska tuhlaavat yhteisiä tai yksityisiä resursseja.

Vierailija
59/82 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinua sitten eläkeiän lähestyessä alkaa kiinnostaa millä elät elämäsi ehtoovuodet. Minulla on myös lapsia ja kyllä haluan kartuttaa varallisuutta nyt että voin heitä auttaa tarvittaessa kun aloittavat omaa elämäänsä.

En minäkään ole missään nimessä materialisti ja yritän pitää kulutuksen minimissä, mutta fakta on se että vanhuuden varalle on laitettava sukanvarteen, eläkejärjestelmä tuskin tästä kohenee.

Sitä vähän itse ihmettelen, että paljonko eläkeläinen tarvitsee rahaa. Oma isomummoni eli 96-vuotiaaksi kansaneläkkeellä ja mummoni 92-vuotiaaksi samoin. Varsinkin isomummollani oli tosi pieni eläke, eikä mitään sukanvarsisäästöjä kun ikinä ei ollut kodin ulkopuolella edes töissä. En todellakaan oleta, että itse eläisin vanhemmaksi vaikka rahaa olisi miten paljon.

Vierailija
60/82 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten toimintatavoista päätellen kovin harva on kiinnostunut mistään vaurastumisesta. Vain paneminen ja alkoholi kiinnostaa. Jolloin saavat yleensä vain sitä alkoholia ja lopputulos on mitä on. Vanhukset ruinaa kun ei ole varaa vuokriin ja ruokaan sekä lääkkeisiin. Eletään kuin tynnyrissä ja syytetään milloin rikkaita tai jotakuta muuta kun on nussinu omat asiansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi