Hallitus suunnittelee ”aktiivimalli kakkosta-– rikkeestä voisi menettää työttömyysturvan kuukaudeksi
Tällaista hallitus suunnitelee työttömien pään menoksi.Eli sieltä on tulossa ilmeisesti aktiivimalli kakkonen. Arvasihan tuon kun aktiivimalli 1 lopetettiin, niin että sieltä tulee sitten jotain muuta tilalle.
Iltalehden tietojen mukaan valmistelussa on malli, jota kutsutaan aktiivimalli kakkoseksi tai yksilöllisen työnhaun malliksi.
Siinä työttömäksi jääneelle ihmiselle laadittaisiin henkilökohtainen työllistymissuunnitelma. Työttömällä olisi velvoite hakea tiettyä määrää avoimia työpaikkoja ja paikallisen TE-toimiston hänen haettavikseen osoittamia avoimia työpaikkoja.
Lisää linkistä https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/ded0f6e9-5fe1-4c42-95c1-d53572bd9…
Kommentit (255)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän sitä sitten elää jos tuet lähtee eikä saa töitä vaikka hakee? Suomi on uskomattomasta suossa nykypäivänä ja vauhti vaan kiihtyy.
Milläperusteella ne tuet lähtisi, jos mallissa todettu, että riittää kun hakee ja ottaa vastaan.
Että pelkkä hakeminen riittää? Kaikille kun ei työpaikkoja ole aktiivisuudesta huolimatta.
Työllistymissuunnitelmassa sovitaan raamit.
Niille raameille ollaan määrittämässä valtakunnallista minimikokoa joka on kaikille vakio.
Noi kaikille samat vakiot ei vaan toimi. Kun alat ovat erilaisia, samoin alueelliset erot suuria.
Minusta on vaan periaatteellisestikin väärin, että työttömälle kostetaan se, että hänelle sopivia työpaikkoja ei ole mitä hakea. Eihän se ole työttömien vaan työnantajien asia luoda työpaikkoja.
Ehkä pitäisi karenssi suunnatakin työnantajille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuota seurataan, että onko työtön raksamies Eino-Pertti oikeasti lähettänyt sen tietyn määrän hakemuksia? Haiskahtaa vähän katastrofin aineksilta.
Se menee niinkuin silloin jo reilu vuosi sitten määriteltiin:
Eino-Pertti raportoi sähköisesti kaikki hakemansa työpaikat (hakuajankohta, haettu avoin työpaikka) ja liitteenä hakemus. Vaihtoehtona sähköiselle raportoinnille on kirjallinen kuten nytkin yhteydenpidossa on. Tarkastuksia tehdään jokaisen kohdalla kuukausittain ja tätä varten on varattu resursseja uusien te-toimistotyöntekijöiden palkkaamiseen.
Nehän vois työllistää ens alkuun vaikka 10000 pitkäaikaistyötöntä kelaan Kokemusasiantuntijoiksi.
Ottaisivat hakijat vastaan, kahvittelisivat ja turisisivat mukavia. Asiakaspalvelukohtaaminen inhimillistyisi ja karenssin pelko vähenisi, mikä osaltaan vahvistaisi työttömän uskoa omaan osaamiseensa ja uskallukseensa uuden elämän tilanteen kohdatessaan ja näin ollen työnhakuprosessi virtaviivaistuisi hakijan motivaation oikeanlaisella buustauksella heti työttömyyden ensiaskelilla. Kenelle voin esitellä ideani?
Toi on mahtava idea. Sopis mulle osapäiväiseksi duuniksi. Voisin palvella 5-6 kielelläkin.
Mutta tuon pitäisi olla TE-toimistossa, ei Kelassa. TE-toimistoahan ollaan kuitenkin lakkauttamassa, ainakin edellinen hallitus niin suunnitteli, ja meidän kokemusasiantuntijoiden sijaan halusivat maksaa verorahoista niille yksityisyrityksille... osahan jo toimii niin että yksityisyritykset tarjoavat noita palveluja.
Tosiaan. Mutta nyt kun työttömyydenhoito siirtyy kunnille (?), niin mikä se sellainen virasto on, joka niitä hoitaa? Pitää perustaa sellainen varmaan, tai siis 300 sellaista, jos ei jotain maakuntakohtaista työllisyyskeskusta aiota perustaa. Siellähän niitä asiantuntijoita sitten tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Sehän siinä edellisessä aktiivimallissa oli vikana, että se käytännössä vaati ryyppyputken katkaisemisen, koska piti ihan oikeasti lähteä kotoa liikkeelle joko opiskelemaan tai johonkin työllistämistä edistävään toimintaan. Uudessa mallissa riittää, että kykenee sähköpostilla laittamaan parit hakemukset.
Kuule, se ryyppyputkessa oleva tyyppi harvoin on oikeutettu saamaan työttmyyskorvausta, vaan on pudonnut jo aikoja sitten karenssille ja toimeentulotukeen.
Eikä kukaan ryyppyputkessa pysty mitään työpaikkahakemuksia rustaamaan tietokoneella. Ainakaan niin että ne menisi TE-toimistossa läpi.
Kyllä toi sun kommentti kuvastaa enemmänkin vain sun pään sisäistä tyhjyyttä kuin mitään todellista maailmaa.
Typeryys jatkuu --- ja rahaa palaa kun pähkäilevät sanktioihin perustuvaa työllisyyden nousua.
Kuinka tyhmiä päättäjät voivat olla. Mitään ei opittu aktiivimallityperyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän sitä töitä hakea jatkuvasti muutenkin.
Ja koskaan ei tiedä, milloin saattaakin sitten tärpätä.
Ketä te oikein olette, siis te, jotka pelkäätte työnhakemista ja jopa töihin pääsemistä tai joutumista?
Joillakin, ehkä myös ketjun aloittajalla, on se kuvitelma, että työttömät pelkäävät töihin joutumista. Mutta se, että joku niin kuvittelee, ei tietenkään tarkoita, että niin kovin yleisesti olisi.
Olen itse työtön, en mitään muuta niin mielelläni tekisi kuin työllistyisin, mutta valitettavasti en usko, että tuollaiset työkkärin toimet työllistymistäni mitenkään edistäisivät. Osaan itse heitä paremmin katsoa, mitä paikkoja hakea.
Pahimmillaan työkkärin hakukehotuksista voi alallani olla haittaa: Käskevät hakea paikkaa, joka on kyllä firmassa johon voisin työllistyä, mutta vähän sivuun omasta osaamisestani. Hakemalla pahimmassa tapauksessa annan firmaan päin käsityksen, että olen mäntti joka ei osaa ilmoituksesta lukea, millaista osaamista odottavat. Kuukauden - parin päästä samassa firmassa voisi kuitenkin olla auki se minulle mainiosti sopiva paikka, jota jo kannattaisi hakea, ja toivon että siina haussa eivät enää muistelisi että ai niin tuo oli se viimekertainen ääliö.
Koskeeko tuo kaikkia vai pelkästään valkoista miestä? Sanna Marinhan on feministi joten tuo sopisi kuvaan että vain miehiä kyykytetään. Vielä ihmettelevät että duunarit karkaavat Persuihin joilla sentään on ideoita miten tähän maahan LUODAAN työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuota seurataan, että onko työtön raksamies Eino-Pertti oikeasti lähettänyt sen tietyn määrän hakemuksia? Haiskahtaa vähän katastrofin aineksilta.
Kieltämättä tämä siinä on se ongelma. Älyttömän byrokraattista, ties vaikka byrokraattisuuttaan voittaisi aktiivimallin.
Ja jo nythän on tilanne se, että jotkut firmat suoraan pyytävät hakemuksessa kertomaan, hakeeko paikkaa koska työkkäri käski. Ei siis haluta käskystä hakevien hakemuksia omia rekryprosesseja rasittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerää tässä mallissa ei ole töiden hakeminen, vaan se, että työnantajille tulisi aivan älyttömästi turhia hakemuksia ihmisiltä, jotka eivät työhön kykene ja hakevat vain, koska on pakko. Nyt menevät ne vähäisetkin avoimet työpaikat salaisiksi: kuka niitä enää löytää, kun jo nyt ovat kiven alla?
Tämä malli oli myös puheissa aktiivimalli ykkösen aikoihin, eli miksihän uusikin hallitus ottaa ideoita kyykyttäjähallitukselta? Kyykyttäjiä ilmeisesti kaikki puolueesta huolimatta, heti kun vähän saa rahan makua suuhun...
Tulee niihin nytkin paljon hakemuksia, kun työkkäristä tulee työtarjous monille.
Työkkäri ei edelleenkään lähetä työtarjouksia. Työkkäristä tulee kehotus hakea paikkaa x taikka y. Työnantaja päättää kenet palkkaa, ei siinä työkkärillä mitään roolia ole. Kumma että tämä harhakäsitys elää vuodesta toiseen, ilmeisesti tyhmimpien joukossa.
No kyllä se kehotus hakea ihan työtarjous -nimellä työkkäristä tulee. Ei kukaan kuvittele että se on joku valmis työpaikka jonka voi vain ottaa vastaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi se ykkönen piti lopettaa, jos samaa tuubaa laitetaan tilalle?
Koko malli on psykologinen kikka. Siihen kuuluu osana yllätysmomentti - ja pitää tutkia mitä vaikutuksia muutoksilla on. Koekaniineja ollaan.
Olin 90 luvulla työkkärissä töissä.Silloin oli voimassa työttömille työllisyyssuunnitelma,otettiin huomioon hakijan kokonaistilanne. Mihin tämä hyväksi todettu tapa hävisi? Oli työkkärissä käytävä aktiivisesti.Oli oppisopimukskoulutus,joka oli erittäin työllistävä.Miksi se lopetettiin?Noh,ei kaikille silloinkaan ollut työtä,mutta enemmän oli porkkanaa kuin keppiä.Nkypäivänä rankaistaa pelkästä hengittämisestäkin.Näyttää yhä enemmän siltä,että rahhaa pedataan enemmän ja enemmän työnantajille työntekijöiden muuttuesssa pienipalkkaisiksi orjiksi.
Niinpä, silloin oli vielä järkeä suunnitelmissa. Olin itsekin työkkärissä töissä 90-luvulla :)
Mutta sen jälkeen kun lama meni ohi, alkoi tämä valtion "tuottavuusohjelma" joka tarkoitti että alettiin irtisanoa porukkaa ja säästää henkilöstökuluissa. Samoihin aikoihin alkoivat siirtyä eläkkeelle pitkän linjan työntekijät, joilla oli järki päässä ja kokemusta. Myöhemmin ainakin Helsingissä lopetettiin erikoistuneet työkkärit, esim. akateemisille suunnattu Kluuvin työkkäri. Kaikki muutettiin yhdeksi samaksi toimistoksi.
Sain sen käsityksen, että olisiko palkat jääneet jälkeen, liian vähän työntekijöitä vaatimuksiin nähden, eikä tarpeeksi hyviä ja kokeneita virkailijoita saatu tarpeeksi ja siksi kaikkea on ruvettu ulkoistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen että kun edellinen hallitus tuota yritti tehdä, se huomattiin heti systeemiksi joka on kallis eikä toimi, joten en usko että sitä täysin noin sovelletaan.
Silloinhan siksisi kansan parissa ideoita, että ainahan voi hakea joka kuukausi avustajaksi hallituksen eri ministereille :) Ehkä joku fiksumpi virkamies luki nuo heitot, ja tajusi ettei olisi kiva kun hallitukseen tulisi joka kuukausi 800 000 työpaikkahakemusta.
Toivottavasti kaikki työttömät lähtevät mukaan, jokaiselle hallituksen jäsenelle hakemus avustajaksi joka hmmetin viikko. Innokkaimmat voi paukuttaa hakemuksia päivittäin, ja kaipa niitä vois viedä printtiversiona suoraan eduskuntaankin ;D
Vois päättäjät jo vähitellen keskittyä oikeaan ongelmaan eli siihen että firmat ei palkkaa esimerkiksi 50 vuotta täyttäneitä ja vanhempia. ihan sama montako hakemusta lähettää tai kuinka moneen pupupajaan pakotetaan osallistumaan kun firmat heittää hakemukset suoraan roskin.
Eihän töissä olisi mitään kamalaa, jos niitä voisi tehdä. Minulla, kuten varmasti monella muullakin on se ongelma, että saan työttömyysturvaa, mutten ole työkuntoinen. En silti pääse eläkkeelle, koska olen nuori ja näin nuorena kyllä eläkkeelle pääsy tuntuu aika isolta asialta. Tottakai haluaisin päästä töihin, paljon mieluummin menisin töihin ja antaisin nämä sairaudet pois.
Mitenköhän tätä tullaan seuraamaan että varmasti hakee tarpeeksi? Lasketaanko vain tiettyjä kautta laitetut hakemukset, hyväksytäänkö ilman lomakkeita, sähköpostitse tehdyt hakemukset?
Ja isoin kysymys, voiko Te-toimisto todeta, ettei sinulla ole ollut mitään realistista mahdollisuutta päästä näihin paikkoihin, joten nyt katsotaan sinun hakeneen vain 1/5 paikasta? Jos voi, silloin asia ei kuittaannu helposti laittelemalla hakemuksia eduskunnan avustajiksi, joka olisi todella hyvä näpäytys hallitukselle, kun vaikka puoletkin työttömistä laittelesivat vain heille hakemuksia.
Ja saako muuten samaa paikkaa hakea uudelleen, lasketaanko se?
Kärjistettynä : hallitus on siis sitä mieltä että kun poistetaan työttömyyskorvaus työttömiltä kuukaudeksi niin Suomeen luodaan sillä työpaikkoja?
Kuinka tyhmiä voi päättäjät olla?
Ei mulle ollut työttömyysaikana mikään ongelma hakea töitä. Suurin ongelma ovat olleet juuri ne, joiden mielestä he lepäävät ansiosidonnaisella kun on kerran maksujakin maksettu ja menevät (=kuvittelevat menevänsä) töihin sitten kun ansiosidonnainen loppuu. Tuhansille tällaisille on tullut yllätyksenä, ettei töitä saakaan, vaikka he tiesivät, että varmasti saa. On ihan hyvä, ettei näiden harhaluulojen takia pääisisi syntymään pitkäaikaistyöttömyyttä.
Mielestäni työkokeilu yhdistyksille pitäisi lopettaa ja sen sijaan sallia vapaaehtoistyö järjestöillä, jotka eivä tuota voittoa ja joilla ei ole palkatonta työvoimaa. Mikään ei ole niin kamalaa kuin joutua työkokeiluun yhdistykselle, missään kellään ei ole mitään työnjohtotaitoja ja sääntöjä ei ymmärretä tai edes lueta. En ole itse ollut, mutta olen jatkuvasti joutunut puuttumaan epäkohtiin aktiivijäsenen ominaisuudessa. Myös omaishoito työttömyyskorvauksella pitäisi sallia. Tässä säästäisivät kaikki.
97/95 lisää, että tietysti siitä tulee ongelma, kun pitää pyytää työnantajalta nimikirjoitusta lappuun, että hei, nyt hain tänne. Se voi aiheuttaa sen, että työtä ei saa vaikka haluaisi, koska vaikuttaa herkästi siltä, että töitä haetaan vain korvauksen menettämisen pelossa. Toivottavasti ei tarvitsisi työnantajalle kertoa. Toinen vaihtoehto on hakea töitä, joihin ei ole edellytyksiä näiden lappujen kanssa ja oikea työnhaku erikseen, mutta merkityksetön hakeminen vie pohjaa oikeiden töiden hakemiselta.
Mikä tässä nyt on ongelma? Työttömän työ on olla aktiivinen ja hakea töitä. Jos jollain on viisi työpaikkaa vuodessa haettavana, niin eikö oma järkikin sano, että nyt ei ole aktiviinen ja oikeutettu työttömyysturvaan. Koska ihmiset tajuaa, että ei ole ilmaista lounasta? Jotain on mennyt pahasti metsään, kun tämmöisesti pitää edes keskustella.
Ja kyllä, olen ollut elämässäni myös työtön. Se on stressaavaa, mutta siksihän siinä tehdään hartiavoimin töitä, jotta siitä pääsisi pois.
Vierailija kirjoitti:
Typeryys jatkuu --- ja rahaa palaa kun pähkäilevät sanktioihin perustuvaa työllisyyden nousua.
Kuinka tyhmiä päättäjät voivat olla. Mitään ei opittu aktiivimallityperyydestä.
Miksi uliset siinä etkä ole virjamiehenä kun kerran tiedät muita paremmin?
Eikö työnteko kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt on ongelma? Työttömän työ on olla aktiivinen ja hakea töitä. Jos jollain on viisi työpaikkaa vuodessa haettavana, niin eikö oma järkikin sano, että nyt ei ole aktiviinen ja oikeutettu työttömyysturvaan. Koska ihmiset tajuaa, että ei ole ilmaista lounasta? Jotain on mennyt pahasti metsään, kun tämmöisesti pitää edes keskustella.
Ja kyllä, olen ollut elämässäni myös työtön. Se on stressaavaa, mutta siksihän siinä tehdään hartiavoimin töitä, jotta siitä pääsisi pois.
Säälittäviä nuo reppanat joka ovat yli vuodenkin työttöminä. Kahdessa vuodessa opiskelee ammatin, neljässä hyvän.
No mutta kun täällä Kainuussa ei ole hommia kun olen sukupuolentutkimuksen maisteri... uliuliuliiiii
Vierailija kirjoitti:
Mutta nythän tämä on tavallaan hyvällä tavalla läpinäkyvämpi malli, sillä hakemalla esim. viittä paikkaa kuukaudessa tulematta valituksi, huomaa TE-toimistokin että eipä niitä paikkoja niin vain saada. Itse koen tällaisen mallin jopa järkevänä, sillä olen aiemminkin hakenut paikkoja oma-aloitteisesti, ja muutaman työkkärin tarjoaman paikan hakeminen ei tuo siihen prosessiin suurempia haasteita.
Kun ei niitä paikkoja miltei varmasti kuitenkaan minulle tarjota, vaikka toki toivoisin että tärppäisi.
Etkai kuvittele että TE väki sanoo mitä itse uskovat, sanovat vain mitä laki käskee... itse ovat tahdottomia sätkynukkeja roikumassa kiinni palkoissaan. Ja mielipuolinen laki vie todellisuudesta irtaanutneiden politiikkojen käsissä.
Työkkäri ei edelleenkään lähetä työtarjouksia. Työkkäristä tulee kehotus hakea paikkaa x taikka y. Työnantaja päättää kenet palkkaa, ei siinä työkkärillä mitään roolia ole. Kumma että tämä harhakäsitys elää vuodesta toiseen, ilmeisesti tyhmimpien joukossa.