Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallitus suunnittelee ”aktiivimalli kakkosta-– rikkeestä voisi menettää työttömyysturvan kuukaudeksi

Vierailija
16.01.2020 |

Tällaista hallitus suunnitelee työttömien pään menoksi.Eli sieltä on tulossa ilmeisesti aktiivimalli kakkonen. Arvasihan tuon kun aktiivimalli 1 lopetettiin, niin että sieltä tulee sitten jotain muuta tilalle.

Iltalehden tietojen mukaan valmistelussa on malli, jota kutsutaan aktiivimalli kakkoseksi tai yksilöllisen työnhaun malliksi.

Siinä työttömäksi jääneelle ihmiselle laadittaisiin henkilökohtainen työllistymissuunnitelma. Työttömällä olisi velvoite hakea tiettyä määrää avoimia työpaikkoja ja paikallisen TE-toimiston hänen haettavikseen osoittamia avoimia työpaikkoja.

Lisää linkistä https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/ded0f6e9-5fe1-4c42-95c1-d53572bd9…

Kommentit (255)

Vierailija
121/255 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen ihmisoikeudet ja ihmisarvo on sidottu nykyään lasten synnyttämiseen tai työhön. Paitsi ulkomailta tulleet. Heillä on riippumattomat ihmisoikeudet.

Ja paskat. Olen supisuomalainen, en ole synnyttänyt lapsia, ja olen työtön.

Ei minulta mitään ihmisoikeuksia silti ole viety. Ei edes ihmisarvoa.

Monella ulkomailta tulleella on huonompi tilanne.

Yritäpä saada työttömänä miehenä naiselta seksiä tai päästä parisuhteesen, niin huomaat mikä onkaan ihmisarvosi (=sitä ei ole).

Kellään naisella ei ole mitään velvollisuutta antaa sinulle, oli sinulla työpaikka tai ei.

Kelpaisiko sinulle joku työtön ylipainoinen kouvolatukkainen yh-äiti sitten?

Voi toki kelpaisi jos on kiva persoona!

Vierailija
122/255 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työttömällä on velvoite hakea..."

(Hakea mitä jos töitä ei ole?  Koska nuo herää todellisuuteen!)

Haistakaa jo pas-ka idioottimaisien aktiivimallienne kanssa! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/255 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loisille keppiä pakaroille että paukkuu. OIKEA MEININKI!!!!!!

Sinulle se keppi survotaan sinne pakaroiden väliin että rutisee. OIKEA MEININKI EIKÖ VAAN!!??

Vierailija
124/255 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konservatiivien pitäisi jo vihdoinkin myöntää ettei töitä ole kaikille ja työelämä on kokenut muutoksen jo aikapäivää sitten.

Tämä tarkoittaa että vain vastikeeton tuki on se juttu. Sillä tehdään ne säästöt.

Edes liitot eivät ole halukkaita lisäämään palkkoja ja työetuja ja sitä kautta työllisyyttä.

Ovat tavallaan liitossa oikeiston kanssa nähtävästi.

Eivät halua tehdä itseään tarpeettomaksi :(

Kukapa haluaisi sahata itseltään kättä ja vaipua perustulon varaan.

Nyt pitäisi saada nuoret hereille ja ääniuurnille.

Ne arvot missä työnteko on ainoa tapa ansaita elantoa on vanha ja toimimaton.

Hieno arvo, mutta teknologia muutti kaiken. Työnteko ei enää ole se millä ihminen elättää itsensä.

Tämä pitäisi nyt vain hyväksyä niin hyvä tulisi.

Työnteko on nykyään vain harraste (palkkakin on harrastepalkka) ja ehkä kutsumus?

Vierailija
125/255 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peukuista näkee että 90% av-mammoista on työn vieroksujia. Tekosyitä kyllä keksitään miksei voida edes hakea muutamaa työpaikkaa vuodessa.

Vierailija
126/255 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuota seurataan, että onko työtön raksamies Eino-Pertti oikeasti lähettänyt sen tietyn määrän hakemuksia? Haiskahtaa vähän katastrofin aineksilta. 

Se menee niinkuin silloin jo reilu vuosi sitten määriteltiin:

Eino-Pertti raportoi sähköisesti kaikki hakemansa työpaikat (hakuajankohta, haettu avoin työpaikka) ja liitteenä hakemus. Vaihtoehtona sähköiselle raportoinnille on kirjallinen kuten nytkin yhteydenpidossa on. Tarkastuksia tehdään jokaisen kohdalla kuukausittain ja tätä varten on varattu resursseja uusien te-toimistotyöntekijöiden palkkaamiseen.

Laki ei salli pelkästään sähköistä palvelua.

Vierailija
127/255 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että työnteolla saa toimeentulonsa on hieno arvona ja nykyään utopiaa hyvinvointimallissa.

Kun aika ajaa arvojen ohi, niin ihan ihmisten hyvinvoinnin takia pitäisi tehdä järkeviä päätöksiä.

Vastikeeton tuki on jo meillä käytännössä ollut vuosikymmeniä.

Mikään muu ei toimi.

Vastikeettomuutta kokeiltiin ja se ei toiminut käytännössä.

Pitäisi oppia virheistä.

Toki jos hyvinvointiyhteiskuntaa hajoitetaan ja lisätään kodittomuutta, niin se on eriasia.

Silloin myös nykyisen hallituksen pitäisi laillistaa huumausaineita yksilönvapauksien nimissä.

Eli jos hyvinvointia karsitaan, niin se lisää ihmisille vastuuta itsestään. Samalla konservatiivien pitää myöntää ettei valtio tavallaan enää sijoita kansalaiseen niin paljon. Kansalaisen omistajuus heikkenee.

Yhdysvalloissahan yksilönvapaudet ovat suuremmat, kun ihmisillä on suurempi vastuu itsestään.

Toki myös huumeongelma on rajumpi sekä kodittomuus ja kaikki vapauden tuomat vitsaukset.

Jos holhousta karsitaan, niin vapaudet lisääntyy. Samalla yhteiskuntarauhakin voi kärsiä.

Ihmisillä on tapana ottaa itselleen oikeuksia ja hyvityksiä, jos on kurjaa.

Vierailija
128/255 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mikä tuossa huolettavasti pistää silmään on "tietty määrä". Senhän tietää, että kun Suomessa pitää vaikka 5 paikkaa hakea ja vahingossa hakee 6 paikkaa, niin tuet lähtee, kun se ei ollut se kirjaimellisesti 5-tietty-määrä ja TE ei tee virheitä. Ikinä. Vain "asiakas" tekee virheitä.

Vierailija
129/255 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääministeri Marinin köyhä lapsuus tapahtui Pirkkalan omakotitaloalueella.

Mahtoi olla rankkaa Suomessa.

Vierailija
130/255 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuota seurataan, että onko työtön raksamies Eino-Pertti oikeasti lähettänyt sen tietyn määrän hakemuksia? Haiskahtaa vähän katastrofin aineksilta. 

Varmaan vaativat näyttämään jonkun sähköpostin. Kaikki eivät edes lähettele sähköposteja, vaan soittavat sinne yritykseen ja kysyvät suoraan että olisiko teillä töitä siellä minullekin. Noinhan se on helpoin ja selkein, yleensä kun ei tule mitään ilmoitusta siitä että juuri sinua ei valittu tähän tehtävään.

Vierailija
131/255 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääministeri Marinin köyhä lapsuus tapahtui Pirkkalan omakotitaloalueella.

Mahtoi olla rankkaa Suomessa.

Elinikäiset traumat. Verrattavissa elämiseen Brasilian faveloissa.

Vierailija
132/255 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millähän sitä sitten elää jos tuet lähtee eikä saa töitä vaikka hakee? Suomi on uskomattomasta suossa nykypäivänä ja vauhti vaan kiihtyy.

Milläperusteella ne tuet lähtisi, jos mallissa todettu, että riittää kun hakee ja ottaa vastaan. 

Ei siihen mitään perustetta tarvita. Riittää että on työtön.

Vierailija
133/255 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on oikein kunnon vasemmistopolitiikkaa.

Olin iloisesti yllättynyt siitä että poistivat aktiivimallin. Tästä uudesta aktiivimallista en ole yllättynyt enkä iloinen.

Kyllähän se niin tuppaa menemään, että oikeisto kohtelee köyhää tylysti, ja jostain käsittämättömästä syystä vasemmisto kohtelee köyhää julmasti.

Aiheeseen sopiva kirjavinkki:

Orwell, Eläinten vallankumous

Ko. teos sensuroitiin sekä vasemmiston että oikeiston toimesta hyvin nopeasti heti ilmestyttyään)

Vierailija
134/255 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein paras keino poistaa työttömyyttä olisi tietenkin luoda työpaikkoja. Tyhjää on vaikea hakea. Ja jos joku älähtää, että ei ole hallituksen tehtävä luoda työpaikkoja, voi alkaa pohtia, miksi ei olisi, kun ei niitä automaattisestikaan ole olemassa. Tämä nykyinen taloussysteemihän näyttää perustuvan siihen, että yhä harvempi ihminen saa työpaikan. Ei ole mistään ihmisten työhaluttomuudesta kyse. 

Vierailija
135/255 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan vaativat näyttämään jonkun sähköpostin. Kaikki eivät edes lähettele sähköposteja, vaan soittavat sinne yritykseen ja kysyvät suoraan että olisiko teillä töitä siellä minullekin. Noinhan se on helpoin ja selkein, yleensä kun ei tule mitään ilmoitusta siitä että juuri sinua ei valittu tähän tehtävään.

Tämä onkin mielenkiintoista. Toisten sähköposteja ei saa mennä lukemaan. Millä perusteella voi vaatia toista luovuttamaan lähettämiään sähköposteja kolmannelle osapuolelle.

Ymmärrän jos kyseessä on rikostutkinta, mutta emme voi olettaa että jokainen työtön olisi rikollinen, ja heidän sähköpostejaan (tai puheluitaan) olisi seurattava.

Tällainen kyykyttäminen vaikuttaa aina negatiivisesti ihmisten mielenterveyteen, jopa niiden vahvimpien. Kyllä me tällä tavalla saamme mielenterveysluvut uuteen nousuun.

Vierailija
136/255 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus aikoinaan vaativat, että työnantaja rustaa jotain lappusia, että on haettu ja haastattelussa käyty. Muutenhan sitä voi lähetellä niitä työnhakuilmoituksia vaikka itselleen.

Ja aivan varmasti joku perähikiän Peran Tunkki ja Kanki Oy Ab alkaa työkkärin mieliksi täyttelemään A4 -kaavakkeita. Täytetään jokaisen työnhakijan kohdalla kaavake, jotta jokin jakkukalkkuna saa niitä ihastella virastotuolissaan. Leima päälle ja lomake mappiin. On siinä elämä kohdillaan, kun saa noita päivät pitkät niputtaa ja arkistoida. Ja tästä te suomalaiset maksatte veroja!

Onkohan tuolla työttömyysministeriössä jonkin kuusikymppisen demarin päässä taas idealamppu syttynyt? Suurten ikäluokkien edustajilla näitä ideoita riittää. Jäisivät jo eläkkeelle.

Vierailija
137/255 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole mikään hallituksen esitys koska hallitus ei ole tehnyt asiasta mitään esitystä. Työllisyyttä pohditaan työryhmissä jotka tekevät ehdotuksia joista hallitus sitten aikanaan valitsee ne jotka haluaa ottaa käyttöön. Mitään aktiivimalli kakkosta ei siis ole olemassa. Kiitos Iltapaska jälleen kerran.

Vierailija
138/255 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistavaa kyykytystä. Jos ei 36 vuotta putkeen töissä olleena riitä, niin mitä tässä haetaan. Ihmisiä ahdistaa nämä.

Vierailija
139/255 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen ihmisoikeudet ja ihmisarvo on sidottu nykyään lasten synnyttämiseen tai työhön. Paitsi ulkomailta tulleet. Heillä on riippumattomat ihmisoikeudet.

Ja paskat. Olen supisuomalainen, en ole synnyttänyt lapsia, ja olen työtön.

Ei minulta mitään ihmisoikeuksia silti ole viety. Ei edes ihmisarvoa.

Monella ulkomailta tulleella on huonompi tilanne.

Itse en tiedä mitä omasta tilanteestani ajattelisin.

Olen ollut jo pitkään osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja siitä olen toki ollut iloinen, että olen saanut mahdollisuuden keventää työtäni.

Vuosi sitten tilanne muuttui kuitenkin heikommaksi, ja enää en pysty tekemään töitä kuin satunnaisesti, muutaman tunnin viikossa. Parin tunnin työstä toipumiseen meneekin sitten useita viikkoja. Tästä syystä olen ollut sairauslomalla jo hyvin pitkään.

Eläkeyhtiö neuvoi viime keväänä ystävällisesti, että voin heti laittaa eläkehakemuksen eikä tarvitse olla sairauslomalla ensin. Tein hakemuksen, hankin siihen lääkärinlausunnot ja arviot kuntoutuksen mahdollisuudesta (etenevä sairaus, ei kuntoutusmahdollisuutta, ei parantavaa hoitoa eikä lääkitystä, sairauden etenevän luonteen takia työkyky tulee vaan heikkenemään -siinä pääkohdat erikoislääkärin lausunnosta).

Eläkepäätös oli kielteinen. Perusteena oli se, että olin tehnyt aiemmin sinä vuonna töitä 12 tuntia viikossa (sen verran saa tehdä töitä vaikka olisi kokonaan työkyvyttömyyseläkkeellä). Sen 12 tunnin takia minulla katsottiin olevan työkykyä jäljellä, vaikka olin ollut sairauslomalla jo useamman kuukauden silloin kun tein hakemuksen.

Nyt tuli sitten kelalta postia. Olen saanut sairauspäivärahaa 150 päivää ja siksi kehottavat hakeutumaan lääkäriin. Ovat sitä mieltä, että lääkärin pitää nyt keksiä minulle toimiva kuntoutusmuoto. Tämä siitä huolimatta että tietävät mikä sairaus minulla on, miten se etenee ja että siihen ei ole olemassa kuntoutusta.

Kirjeen loppuun oli vielä ihanasti kirjoitettu, että jos sairauteni ei parane seuraavien 150 päivän aikana niin voin hakea eläkettä.

Kelan varmasti tietää, että yksikään ihminen maailmassa ei ole koskaan parantunut tästä etenevästä sairaudesta.

En nyt tiedä pitäisikö minun mennä johonkin enkeli- tai yksisarvishoitoon.

Vierailija
140/255 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulle lätkäistäisiin karenssi, en pystyisi maksamaan vuokraa ja jäisin kodittomaksi. Kodittomaksi jääminen hankaloittaisi sitten entisestään työnhakua. Mikä järki tässä siis on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi