Hallitus suunnittelee ”aktiivimalli kakkosta-– rikkeestä voisi menettää työttömyysturvan kuukaudeksi
Tällaista hallitus suunnitelee työttömien pään menoksi.Eli sieltä on tulossa ilmeisesti aktiivimalli kakkonen. Arvasihan tuon kun aktiivimalli 1 lopetettiin, niin että sieltä tulee sitten jotain muuta tilalle.
Iltalehden tietojen mukaan valmistelussa on malli, jota kutsutaan aktiivimalli kakkoseksi tai yksilöllisen työnhaun malliksi.
Siinä työttömäksi jääneelle ihmiselle laadittaisiin henkilökohtainen työllistymissuunnitelma. Työttömällä olisi velvoite hakea tiettyä määrää avoimia työpaikkoja ja paikallisen TE-toimiston hänen haettavikseen osoittamia avoimia työpaikkoja.
Lisää linkistä https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/ded0f6e9-5fe1-4c42-95c1-d53572bd9…
Kommentit (255)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt on ongelma? Työttömän työ on olla aktiivinen ja hakea töitä. Jos jollain on viisi työpaikkaa vuodessa haettavana, niin eikö oma järkikin sano, että nyt ei ole aktiviinen ja oikeutettu työttömyysturvaan. Koska ihmiset tajuaa, että ei ole ilmaista lounasta? Jotain on mennyt pahasti metsään, kun tämmöisesti pitää edes keskustella.
Ja kyllä, olen ollut elämässäni myös työtön. Se on stressaavaa, mutta siksihän siinä tehdään hartiavoimin töitä, jotta siitä pääsisi pois.
Säälittäviä nuo reppanat joka ovat yli vuodenkin työttöminä. Kahdessa vuodessa opiskelee ammatin, neljässä hyvän.
Mikä olisi mielestäsi hyvä ammatti?
Milläs se neljän vuoden opiskeluaika eletään? Työkkäri antaa opiskella työttömyysetuudella max. 2 vuotta. Jos on jo tutkinto takana ja sen myötä opintotukikuukaudet käytetty, ei uutta opintotukea heru.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt on ongelma? Työttömän työ on olla aktiivinen ja hakea töitä. Jos jollain on viisi työpaikkaa vuodessa haettavana, niin eikö oma järkikin sano, että nyt ei ole aktiviinen ja oikeutettu työttömyysturvaan. Koska ihmiset tajuaa, että ei ole ilmaista lounasta? Jotain on mennyt pahasti metsään, kun tämmöisesti pitää edes keskustella.
Ja kyllä, olen ollut elämässäni myös työtön. Se on stressaavaa, mutta siksihän siinä tehdään hartiavoimin töitä, jotta siitä pääsisi pois.
Säälittäviä nuo reppanat joka ovat yli vuodenkin työttöminä. Kahdessa vuodessa opiskelee ammatin, neljässä hyvän.
No mutta kun täällä Kainuussa ei ole hommia kun olen sukupuolentutkimuksen maisteri... uliuliuliiiii
Mun piti opiskella kaksi ammattia, toisenn alan työllisyys vain romahti kesken opiskelun, vaikka piti olla työllistävä ala. Ei minussa sen kummempaa vikaa ollut, suhteet vain olivat aloilla, joihin itsellä ei ole kykyä, koodari, lääkäri, yms. ja joillakin oli vain valittavana paljon. Muutaman kerran hävisin paikan työllistämistukikelpoiselle. Sain lopulta töitä uudelta paikkakunnalta, mistä en tuntenut ketään, avoimella hakemuksella. Koulutus ei takaa työpaikkaa. Aika iso osa työttömistä, joita tiedän, on insinöörejä ja tradenomeja. Moni heistä on jäänyt työttömäksi toimipisteen lopettamisen tai konkurssin vuoksi ja perhe pitää toisella paikkakunnalla. Itse olisin ollut valmis lähtemään koska tahansa, mutta mies ei halunnut muuttaa ja minun muualla töissä käymiseen vastaus oli ehdoton EI. Lopulta otin riskin ja hain töitä mieheltä salaa ympäri Suomen. Ei tullutkaan eroa, vaan mieskin suostui muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi se ykkönen piti lopettaa, jos samaa tuubaa laitetaan tilalle?
Koko malli on psykologinen kikka. Siihen kuuluu osana yllätysmomentti - ja pitää tutkia mitä vaikutuksia muutoksilla on. Koekaniineja ollaan.
Olin 90 luvulla työkkärissä töissä.Silloin oli voimassa työttömille työllisyyssuunnitelma,otettiin huomioon hakijan kokonaistilanne. Mihin tämä hyväksi todettu tapa hävisi? Oli työkkärissä käytävä aktiivisesti.Oli oppisopimukskoulutus,joka oli erittäin työllistävä.Miksi se lopetettiin?Noh,ei kaikille silloinkaan ollut työtä,mutta enemmän oli porkkanaa kuin keppiä.Nkypäivänä rankaistaa pelkästä hengittämisestäkin.Näyttää yhä enemmän siltä,että rahhaa pedataan enemmän ja enemmän työnantajille työntekijöiden muuttuesssa pienipalkkaisiksi orjiksi.
Niinpä, silloin oli vielä järkeä suunnitelmissa. Olin itsekin työkkärissä töissä 90-luvulla :)
Mutta sen jälkeen kun lama meni ohi, alkoi tämä valtion "tuottavuusohjelma" joka tarkoitti että alettiin irtisanoa porukkaa ja säästää henkilöstökuluissa. Samoihin aikoihin alkoivat siirtyä eläkkeelle pitkän linjan työntekijät, joilla oli järki päässä ja kokemusta. Myöhemmin ainakin Helsingissä lopetettiin erikoistuneet työkkärit, esim. akateemisille suunnattu Kluuvin työkkäri. Kaikki muutettiin yhdeksi samaksi toimistoksi.
Sain sen käsityksen, että olisiko palkat jääneet jälkeen, liian vähän työntekijöitä vaatimuksiin nähden, eikä tarpeeksi hyviä ja kokeneita virkailijoita saatu tarpeeksi ja siksi kaikkea on ruvettu ulkoistamaan.
Ulkoistaminen on pitkälti ideologinen valinta. Porvaripuolueissa, etenkin Kokoomuksessa, uskotaan että yksityinen automaattisesti on tehokkaampi.
Kyllähän työkkäreissä nykyään henkilöstöä on: Sinne kun kävelee niin aulassa pyörii hymyileviä nuoria avuliaita Aatuja oikein parvi. Kimppuun hyökätään kuin missäkin apteekissa. Eivät kuitenkaan ole virkailijoita vaan yksityisen firman palkkalistoilla, veikkaan että vastavalmistuneita tradenomeja n. 2000 euron kk-palkalla. Eivät saa tehdä mitään päätöksiä, mutta voivat tarvittaessa näyttää, mistä aulan tietokone käynnistetään, käyttää kopiokonetta puolestasi ja ojentaa lomakkeen, jolla voi hakea korvausta työnhakureissun matkakuluihin, ja tosiaan hymyillä rohkaisevasti. Työnhaku on iloinen asia! (Varmaan heillä kuuluu toimenkuvaan tuo hymyily, on käsketty tehdä niin.) Ehkä ovat hyödyksi (sana jota en sensuurin pelossa uskalla sanoa), mutta ei kotoperäiselle työttömälle. Hyvin näkyy olevan aikaa heillä myös rupatella keskenään.
Urapoliitikot ovat urapoliitikkoja, onko joku yllättynyt? Itse olen saman huomannut jo nuorista poliittisesti ja yhteiskunnallisesti tiedostavista vasuriaktviiveista, joiden jutut olivat kuin jollain kovimman linjan kokoomuslaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin kansalaispalkan tulo ja sitäkautta kaiken tukihimmelistön poistuminen on unohtunut? Ainiin, Suomi tarvitsee jatkuvasti lisää tuloja ja tukien karsintaa jotta pullataikinan tavoin paisuva virkamieskoneisto saa korkeat palkkansa.
Virkamieskoneisto on jo vuosia supistunut, eikä suinkaan paisu pullataikinan tavoin. Sitä paitsi ei ne palkat järin korkeita ole, vaikka nyt jollain tavis poliisilla tai rajavartijalla.
EU-maista Suomessa on vähiten valtion virkamiehiä. Valtion työpaikkojen määrä on vain kolmannes siitä, mitä se oli vuonna 1988. Nyt valtiolla työskentelee n. 80000 henkeä, mutta tietenkään kaikki heistä eivät ole virassa. Noin 40 % valtion työntekijöistä on turvallisuusalalla.
Kuntien palkkalistoilla on henkilöstöä enemmän, reilut 400000. Heidänkään määränsä ei ole kasvamassa vaan päinvastoin hitaasti vähenemässä. Määrä nousi nopeasti 70- ja 80-luvuilla; lieneekö siitä sinulle jäänyt käsitys, että niitä tulee yhä lisää ja lisää? Nykyinen taso saavutettiin vuonna 1989, ja suunnilleen siinä on pysytelty, 90-luvun laman ja leikkausten notkahdusta lukuunottamatta. Vuodesta 2011 on tultu alaspäin n. 30000 kunta-alan työpaikkaa. Virkasuhteessa kuntien henkilöstöstä on vain noin neljännes alle satatuhatta. Esimerkiksi opettajilla ja terveyskeskuslääkäreillä usein se virka on.
Yhteensä virkamiehiä on maassa siis alle 200000, ja niistäkin suuri osa on opetus-, terveys- ja turvallisuusalalla. Mielikuvasi alati paisuvasta kynänpyörittäjäbyrokraattien ammattikunnasta on virheellinen.
Valtion ja kuntien toimintojen liikelaitoistaminen ja yhtiöittäminen...eli näennäisti ovat yksityisiä, mutta ainoa ostava asiakas on kunta/kaupunki.
Meidän kunnassa 10 avointa paikkaa ja kaikkiin pitäisi olla joku erityis osaaminen esim. Sosiaalijohtaja, opettaja, insinööri tms. Ei tämmösiin voi tavan duunari hakea.
Sellainen ikävä juttu siinä on, että työttömyyskorvaus on n. 500€ kuussa, opintotuki vain 250 € kuussa. Eli opiskelun aloitus tiputtaa merkittävästi työttömän jo valmiiksi pieniä tuloja. Voi myös olla niin, että kaikki opintotukikuukaudet on jo käytetty. Eikä uudelleenkouluttautuminen ole automaattinen tie työllistymiseen muutenkaan...
Suomalaisen ihmisoikeudet ja ihmisarvo on sidottu nykyään lasten synnyttämiseen tai työhön. Paitsi ulkomailta tulleet. Heillä on riippumattomat ihmisoikeudet.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen ihmisoikeudet ja ihmisarvo on sidottu nykyään lasten synnyttämiseen tai työhön. Paitsi ulkomailta tulleet. Heillä on riippumattomat ihmisoikeudet.
Ja paskat. Olen supisuomalainen, en ole synnyttänyt lapsia, ja olen työtön.
Ei minulta mitään ihmisoikeuksia silti ole viety. Ei edes ihmisarvoa.
Monella ulkomailta tulleella on huonompi tilanne.
Itse ollut nyt 15kk työttömänä, olen ollut kuukauden nyt työhönvalmentajalla ja katsottu yhdessä mitä löytyisi ja mitä työllistymismahdollisuuksia minulla on. Juuri eilen soitin kunnan työllisyysvastaavalle ja tyrmistyin: Ei yhtään avointa työkokeilupaikkaa! Eikä palkkatuella ole hyviä mahdollisuuksia työllistyä kun etualalla on 60v ja nuoret alle 25v. Itse olen 29v. Palltuki minulla vain 30 - 40% kun pitäisi olla se 100%, näin sanoi työllisyysvastaava. Enkä edes asu kovin pienessä kaupungissa. Aika toivotonta touhua. Mielenkiinnola odotan mitä hallitus keksii, keppiä vai porkkanaa. Onhan nytkin voimassa tuo henkilökohtainen työnhakusuunnitelma ja että pitää hakea työkkärin tarjoamaa työpaikkaa. Ainut uusi olisi tuo, että pitäisi hakea tiettyä määrää kk mikä ei mielestäni ole järkevä, johan se kuopattiin edellisen hallituksen johdolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritäpä saada työttömänä miehenä naiselta seksiä tai päästä parisuhteesen, niin huomaat mikä onkaan ihmisarvosi (=sitä ei ole).
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän sitä töitä hakea jatkuvasti muutenkin.
Ja koskaan ei tiedä, milloin saattaakin sitten tärpätä.
Ketä te oikein olette, siis te, jotka pelkäätte työnhakemista ja jopa töihin pääsemistä tai joutumista?
Suurin osa ihmisistä yleensä haluaa käydä töissä ja ansaita itse oman elatuksensa ja elättää lapsensa.
Siihen työnhakuun kyllästyy vuosien myötä, kun ei pääse edes haastatteluihin.
Eikö ne tuet lähde jo nyt, jos ei ota vastaan töitä tai mene työkkärin ilmoittamaan haastatteluun?
Ketä tämä hallituksen kaatoo tähtäävä oikeistopropaganda oikein huijaa? Tyhmiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritäpä saada työttömänä miehenä naiselta seksiä tai päästä parisuhteesen, niin huomaat mikä onkaan ihmisarvosi (=sitä ei ole).
Kellään naisella ei ole mitään velvollisuutta antaa sinulle, oli sinulla työpaikka tai ei.
Kelpaisiko sinulle joku työtön ylipainoinen kouvolatukkainen yh-äiti sitten?
En jaksa lukea sivutolkulla, onko siellä jo kerrottu asian oikea laita, koska Iltalehtihän trollaa näitä hallituksenvastaisia juttujaan. Koko "aktiivimalli kakkosta" ei edes ole, asia on vasta työmarkkinajärjestöjen ideoitavana ja hallitus ottaa ideat käsittelyyn vasta keväämmällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kellään naisella ei ole mitään velvollisuutta antaa sinulle, oli sinulla työpaikka tai ei.
Kelpaisiko sinulle joku työtön ylipainoinen kouvolatukkainen yh-äiti sitten?
En ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta huomautan vaan, että taisit missata pointin. Pelkkä työttömyys tekee miehestä hylkytavaraa parisuhdemarkkinoilla, vaikka muuten olisi ihan "normaali".
Nykyisin voi menettää työttömyysturvansa kolmeksi kuukaudeksi. Eli aika huikea lievennys kuitenkin nykytilanteeseen.
Jättäkää meidät työttömät jo rauhaan. Jos ei ole töitä niin ei ole. Ei ihmisiä kiusaamalla kukaan työllisty.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne tuet lähde jo nyt, jos ei ota vastaan töitä tai mene työkkärin ilmoittamaan haastatteluun?
Ketä tämä hallituksen kaatoo tähtäävä oikeistopropaganda oikein huijaa? Tyhmiä?
Ei työkkäri mitään haastatteluja ilmoita vaan työnantaja kutsuu hakijoita työhaastatteluun, jos on kutsuakseen. Eikä sellaisia töitä olekaan, joista vain otetaan vastaan.
Virkamieskoneisto on jo vuosia supistunut, eikä suinkaan paisu pullataikinan tavoin. Sitä paitsi ei ne palkat järin korkeita ole, vaikka nyt jollain tavis poliisilla tai rajavartijalla.
EU-maista Suomessa on vähiten valtion virkamiehiä. Valtion työpaikkojen määrä on vain kolmannes siitä, mitä se oli vuonna 1988. Nyt valtiolla työskentelee n. 80000 henkeä, mutta tietenkään kaikki heistä eivät ole virassa. Noin 40 % valtion työntekijöistä on turvallisuusalalla.
Kuntien palkkalistoilla on henkilöstöä enemmän, reilut 400000. Heidänkään määränsä ei ole kasvamassa vaan päinvastoin hitaasti vähenemässä. Määrä nousi nopeasti 70- ja 80-luvuilla; lieneekö siitä sinulle jäänyt käsitys, että niitä tulee yhä lisää ja lisää? Nykyinen taso saavutettiin vuonna 1989, ja suunnilleen siinä on pysytelty, 90-luvun laman ja leikkausten notkahdusta lukuunottamatta. Vuodesta 2011 on tultu alaspäin n. 30000 kunta-alan työpaikkaa. Virkasuhteessa kuntien henkilöstöstä on vain noin neljännes alle satatuhatta. Esimerkiksi opettajilla ja terveyskeskuslääkäreillä usein se virka on.
Yhteensä virkamiehiä on maassa siis alle 200000, ja niistäkin suuri osa on opetus-, terveys- ja turvallisuusalalla. Mielikuvasi alati paisuvasta kynänpyörittäjäbyrokraattien ammattikunnasta on virheellinen.