Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallitus suunnittelee ”aktiivimalli kakkosta-– rikkeestä voisi menettää työttömyysturvan kuukaudeksi

Vierailija
16.01.2020 |

Tällaista hallitus suunnitelee työttömien pään menoksi.Eli sieltä on tulossa ilmeisesti aktiivimalli kakkonen. Arvasihan tuon kun aktiivimalli 1 lopetettiin, niin että sieltä tulee sitten jotain muuta tilalle.

Iltalehden tietojen mukaan valmistelussa on malli, jota kutsutaan aktiivimalli kakkoseksi tai yksilöllisen työnhaun malliksi.

Siinä työttömäksi jääneelle ihmiselle laadittaisiin henkilökohtainen työllistymissuunnitelma. Työttömällä olisi velvoite hakea tiettyä määrää avoimia työpaikkoja ja paikallisen TE-toimiston hänen haettavikseen osoittamia avoimia työpaikkoja.

Lisää linkistä https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/ded0f6e9-5fe1-4c42-95c1-d53572bd9…

Kommentit (255)

Vierailija
41/255 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tässä selkeä ero edelliseen. Nyt riittää se että on aktiivinen. Aiemmin ei aktiivisuus riittänyt vaan piti myös saada työpaikka tai työvoimakoulutuspaikka. Jos ei onnistunut saamaan, niin leikkuri iski. 

Aa.

En kyllä ymmärrä, miksi ihmiset murehti jotain muutaman kympin menetystä.

Laskepa siis omat tulosi niin että vähennät ensin 60% siitä millä oikeasti tulisit normaalisti toimeen. Sitten vähennä siitä vielä 4,65%. Ja sillä pitäisi sitten elää...

Silloin sulle ehkä valaistuu miksi aktiivimallin leikkuri oli ongelma.

Vierailija
42/255 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän sitä töitä hakea jatkuvasti muutenkin.

Ja koskaan ei tiedä, milloin saattaakin sitten tärpätä.

Ketä te oikein olette, siis te, jotka pelkäätte työnhakemista ja jopa töihin pääsemistä tai joutumista?

Suurin osa ihmisistä yleensä haluaa käydä töissä ja ansaita itse oman elatuksensa ja elättää lapsensa.

Minä: saan työttömyyskorvausta, vaikka olen työkyvytön enkä pääse eläkkeelle. Eläkkeeni on hyväksytty kerran vuodeksi, sen jälkeen hylätty 3 kertaa b-lausunnosta huolimatta, luoja tietää minkä takia.

Ei olisi työnantajankaan etu, että menisin töihin. Pelkään siis sitä että saan työpaikan, en pärjää, saan potkut ja karenssin, vaikka alun pitäenkään minun ei olisi pitänyt yrittää olla kys työssä.

Sama täällä. Pelkään mennä yrittämään, jollen pystykään ja siitä seuraa sitten kamala rumba (ja oireeni paheenevat. Fyysinen syy.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/255 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi se ykkönen piti lopettaa, jos samaa tuubaa laitetaan tilalle?

Koko malli on psykologinen kikka. Siihen kuuluu osana yllätysmomentti - ja pitää tutkia mitä vaikutuksia muutoksilla on. Koekaniineja ollaan.

Olin 90 luvulla työkkärissä töissä.Silloin oli voimassa työttömille työllisyyssuunnitelma,otettiin huomioon hakijan kokonaistilanne. Mihin tämä hyväksi todettu tapa hävisi? Oli työkkärissä käytävä aktiivisesti.Oli oppisopimukskoulutus,joka oli erittäin työllistävä.Miksi se lopetettiin?Noh,ei kaikille silloinkaan ollut työtä,mutta enemmän oli porkkanaa kuin keppiä.Nkypäivänä rankaistaa pelkästä hengittämisestäkin.Näyttää yhä enemmän siltä,että rahhaa pedataan enemmän ja enemmän työnantajille työntekijöiden muuttuesssa pienipalkkaisiksi orjiksi. 

Ei ole työllistymissuunnitelma eikä työnhakuvelvoite mihinkään kadonneet, vaikka julkisuudessa sellainen illuusio onkin onnistuttu luomaan. Ne on olleet, ja ovat vieläkin perusedellytyksiä työttömyysturvan saamiseen. Aktiivi! sumensi kuviota sen verran tehokkaasti, että työssä käyvät kuvittelevat nyt ettei työttömyysturvan eteen tarvitsisi mitään tehdä.

Vierailija
44/255 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta nythän tämä on tavallaan hyvällä tavalla läpinäkyvämpi malli, sillä hakemalla esim. viittä paikkaa kuukaudessa tulematta valituksi, huomaa TE-toimistokin että eipä niitä paikkoja niin vain saada. Itse koen tällaisen mallin jopa järkevänä, sillä olen aiemminkin hakenut paikkoja oma-aloitteisesti, ja muutaman työkkärin tarjoaman paikan hakeminen ei tuo siihen prosessiin suurempia haasteita.

Kun ei niitä paikkoja miltei varmasti kuitenkaan minulle tarjota, vaikka toki toivoisin että tärppäisi.

Mitäs jos sun alalla ei ole viittä paikkaa kuussa tai edes vuodessa mitä hakea? Ja ala on sellainen, että työkkärikään ei pysty työpaikkoja alalle luomaan?

Vierailija
45/255 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, olisihan se kauheeta jos nämä työttömät joutuisi töihin.

Menisin kyllä mielellään mihin tahansa työhön, joka sopii terveydelleni (ja joka on oikea työ oikein työehdoin)

Vierailija
46/255 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko työttömyyteni ajan hakenut kuin mikäkin maanikko työpaikkoja, myös muita kuin oman alani, palkkatukipaikkoja, työkokeiluunkin jo! Ei oteta, olen nuori ja korkeakoulutettu, ahkera jos pääsisin kerranki näyttämään taitoni jonnekin, mutta ei! V¤%&/ako se auttaa ketään, että lähetellään umpimähkässä kymmeniä hakemuksia kuukauisttain(jos niitä oman alan paikkoja ei ole tarpeeksi haussa jatkuvasti joihin oma koulutus ja osaaminen voi yhtään läheltäkään liipata), jos jotkut nyt eivät vaan kelpaa ikinä näille arvon työnanatjille?!! vaikka kuinka hakisi tuhansia paikkoja hikihatussa loppuelämänsä, taikoisivat niitä palkkatyöpaikkoja edelleenkin kyttäyksen ja karenssien lisäämisen sijaan!

Vierailija
47/255 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo nyt TE-hallinto voi laittaa enimmillään 3 kuukauden karenssin. Ja tämä on kyllä vääryys minun mielestäni.

No eihän sitä ole vielä päätetty. Tuossa artikelissahan (jos sen lukaisit), kysyttiin eri työmarkkinaosapuolien mielipidettä ja työantajien järjestön EK:n tyyppi taisi vaatia tuollaista rankkaa karenssijärjestelmää. Sen sijaan SAK ei taida siihen suostua.

Vierailija
48/255 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua turhaan nolosti hakea paikkoja, jotka ei sovi mulle, ku jos sitten samasta firmasta joskus avautuu sopiva, katsovat mut jo monta kertaa hylänneeksi.

En halua nimeni kuluvan turhissa hakemusksissa. Haluan olla freesi ja uusi.

Vierailija
49/255 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millähän sitä sitten elää jos tuet lähtee eikä saa töitä vaikka hakee? Suomi on uskomattomasta suossa nykypäivänä ja vauhti vaan kiihtyy.

Yksineläjät siirtyvät toimeentulotuen luukulle. Muilta nakerretaan kertynyttä omaisuutta tai jätetään puolison tms. hoivattavaksi.

Mutta inhottavan itsekeskeisenä uhriutujana et ottanut huomioon että sillä yksineläjälläkin voi olla kertynyttä omaisuutta, jonka hän joutuu realisoimaan - eikä hänellä ole puolisoa jonka turviin heittäytyä.

Vierailija
50/255 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää tässä mallissa ei ole töiden hakeminen, vaan se, että työnantajille tulisi aivan älyttömästi turhia hakemuksia ihmisiltä, jotka eivät työhön kykene ja hakevat vain, koska on pakko. Nyt menevät ne vähäisetkin avoimet työpaikat salaisiksi: kuka niitä enää löytää, kun jo nyt ovat kiven alla?

Tämä malli oli myös puheissa aktiivimalli ykkösen aikoihin, eli miksihän uusikin hallitus ottaa ideoita kyykyttäjähallitukselta? Kyykyttäjiä ilmeisesti kaikki puolueesta huolimatta, heti kun vähän saa rahan makua suuhun...

Vierailija
51/255 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua turhaan nolosti hakea paikkoja, jotka ei sovi mulle, ku jos sitten samasta firmasta joskus avautuu sopiva, katsovat mut jo monta kertaa hylänneeksi.

En halua nimeni kuluvan turhissa hakemusksissa. Haluan olla freesi ja uusi.

Lisään, että mu ei kai oteta enää minnekään. Olen hakenut nyt 5 kertaa oman alani työkkärikurssille (joka sisältää monta kuukautta ilmaistyötä) En oo kelvannut. Liian vanha, liian kauan työtön.

En hae enää kursseille kai koskaan.

Vierailija
52/255 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loisille keppiä pakaroille että paukkuu. OIKEA MEININKI!!!!!!

Pakko olla 'loinen' kun kaikille ei niitä palkkatöitä ole, etkö vtun juntti edelleenkään tajua?

Vierailija
53/255 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta nythän tämä on tavallaan hyvällä tavalla läpinäkyvämpi malli, sillä hakemalla esim. viittä paikkaa kuukaudessa tulematta valituksi, huomaa TE-toimistokin että eipä niitä paikkoja niin vain saada. Itse koen tällaisen mallin jopa järkevänä, sillä olen aiemminkin hakenut paikkoja oma-aloitteisesti, ja muutaman työkkärin tarjoaman paikan hakeminen ei tuo siihen prosessiin suurempia haasteita.

Kun ei niitä paikkoja miltei varmasti kuitenkaan minulle tarjota, vaikka toki toivoisin että tärppäisi.

Mitäs jos sun alalla ei ole viittä paikkaa kuussa tai edes vuodessa mitä hakea? Ja ala on sellainen, että työkkärikään ei pysty työpaikkoja alalle luomaan?

Sitten haetaan alan ulkopuolelta ihan mitä tahansa, ihan vaan hakemisen ilosta. Ei ole iso vaiva kynäillä peruspohjaa hakemukselle, jota aina vähän muuttaa tarpeen mukaan, ja massapostittaa sen kaikille työnantajille työssäkäyntialueen sisällä.

Vierailija
54/255 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei alallani olekaan. Sitten täytyy hakea jotain täysin muita paikkoja, mikä on tietysti epämotivoivaa ja hedelmätöntä, mutta ei itselleni kuitenkaan ylivoimaista. Turhaahan se on, sen myönnän.

Vierailija
55/255 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin kansalaispalkan tulo ja sitäkautta kaiken tukihimmelistön poistuminen on unohtunut? Ainiin, Suomi tarvitsee jatkuvasti lisää tuloja ja tukien karsintaa jotta pullataikinan tavoin paisuva virkamieskoneisto saa korkeat palkkansa. Siksi esimerkiksi autovero tai perintövero ei tule Suomessa koskaan Ruotsin tavoin poistumaan. Köyhiltä on helpoin ottaa suurin määrä, koska heitä on paljon, eivätkä he koskaan valita, enintään puristavat nyrkkiä taskussaan ja tekevät uuden reiän vyöhönsä.

Vierailija
56/255 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tun väliä?

Saman massin saa tt-tukenakin.

Vierailija
57/255 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hakee niitä paikkoja ja täyttää ajallaan ruksit ruutuun, että miten kävi. Eli tarkkuutta ja muistia vaaditaan kyllä, ettei unohda ilmoittaa kaikesta. Tuossa on luultavasti pointtina, että joku voi silloin tällöin johonkin päästä ja työllistyy.

Vierailija
58/255 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuota seurataan, että onko työtön raksamies Eino-Pertti oikeasti lähettänyt sen tietyn määrän hakemuksia? Haiskahtaa vähän katastrofin aineksilta. 

Mä luulen että kun edellinen hallitus tuota yritti tehdä, se huomattiin heti systeemiksi joka on kallis eikä toimi, joten en usko että sitä täysin noin sovelletaan.

Silloinhan siksisi kansan parissa ideoita, että ainahan voi hakea joka kuukausi avustajaksi hallituksen eri ministereille  :) Ehkä joku fiksumpi virkamies luki nuo heitot, ja tajusi ettei olisi kiva kun hallitukseen tulisi joka kuukausi 800 000 työpaikkahakemusta.

Vierailija
59/255 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi se ykkönen piti lopettaa, jos samaa tuubaa laitetaan tilalle?

Saahan näillä silmänkääntötempuilla työllistettyä julkisen sektorin suojatyöpaikkanaisia, jotka pyörittävät papereita päivät pitkät. Ja keksivät uusia kivoja juttuja. 

Vierailija
60/255 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerää tässä mallissa ei ole töiden hakeminen, vaan se, että työnantajille tulisi aivan älyttömästi turhia hakemuksia ihmisiltä, jotka eivät työhön kykene ja hakevat vain, koska on pakko. Nyt menevät ne vähäisetkin avoimet työpaikat salaisiksi: kuka niitä enää löytää, kun jo nyt ovat kiven alla?

Tämä malli oli myös puheissa aktiivimalli ykkösen aikoihin, eli miksihän uusikin hallitus ottaa ideoita kyykyttäjähallitukselta? Kyykyttäjiä ilmeisesti kaikki puolueesta huolimatta, heti kun vähän saa rahan makua suuhun...

Tulee niihin nytkin paljon hakemuksia, kun työkkäristä tulee työtarjous monille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä