Iso vale: "Ostetaan vain tarpeeseen, eikä rahat riitä"
Suurin osa ihmisten "tarvitsemista" asioista on ihan muusta syystä ostettu, kuin oikeaan tarpeeseen.
Ihmiset ostavat vaihtelunhalusta, tottumuksesta, ollakseen muodikkaita, antaakseen tietyn vaikutelman muille ihmisille, ja ihan puhtaasti "huvikseen".
"Mä tarvin uudet kengät" ei yleensäkään tarkoita, etteikö sanojalla olisi yhtään ehjää, sopivaa, käyttökelpoista kenkäparia, vaan hän haluaa toisenlaiset, toisenväriset tai -malliset kengät kuin mitä kotoa jo löytyy.
"Tarvitsemme uuden keittiönpöydän" ei tarkoita ettäkö pöytä olisi kulunut puhki tai romahtanut korjauskelvottomaksi, vaan että vanhaan on kyllästytty, malli tai väri ei enää miellytä silmää, koska sisustuslehdissä, -ohjelmissa, -blogeissa ja mainoksissa näkyy aivan toisenlaisia pöytiä.
"Tarvitsen uuden talvitakin", joo, sano suoraan että vanha on ihan lämmin, ehjä ja sopiva, mutta pois muodista, ja sinä olet muodin orja sekä markkinamiesten höynäytettävissä.
Jne jne. Väitän, että pakollisten asumis- ja ruokakulujen jälkeen jäävillä rahoilla ihmiset ostavat 95-prosenttisesti "huvikseen" ja pysyäkseen trendikkäinä, ja tämä koskee kaikkea keittiöremontista vaatteisiin, kengistä huonekaluihin, harrastusvälineistä elektroniikkaan.
Ja kyllä, niin saa tehdä, kunhan ei sitten valita kuinka rahat ei riitä "vaikka ostan vain tarpeeseen".
Kommentit (94)
Olkoon nyt puoliksi off topic tai ei mutta sivuaahan se.
Minä olen kyllästynyt näin minimituloisena siihen kummaan arvosteluun johon ns itseänsä parempana pitävät katsovat olevansa oikeutettuja. Koettakaa itse olla pitkäaikaissairaita pitkäaikaistyöttömiä tai edes jompaa kumpaa minimituloin vuosi- ja vuosikaudet elinpiirin alettua kiristää ihmisen yksin 4 seinän sisään niin fyysisesti että henkisesti sekä taloudellisesti. Ja niin, kaikki kuluu loppuun paitsi nyt jotkut astiat, verhot ja matot mutta jopa sängyt ja sohvat alta käyttökelvottomaan kuntoon normiihmisten mielestä ja niin edelleen.
Kun teillä on vastaavaa omaa kokemusta ja pitkälti, tulkaa sitten vasta huutamaan meille esim jostain _yhdestä alta kympin /kk viihdeasioiden tilauksista_ tai siitä miten pitäisi vain itse harrastaa ja tehdä maksutonta.
Jonkun mielestä se oli esim muoti- ja ompelulehtien kanssa huhtominen ja ompelu.
😂😂😂😂
Juu, lehdet ja kaavat ja niiden haeskelu on tapa mikä hyvänsä ja kankaiden ja tarvikkeiden saanti onkin ilmaista 😂
Terveille autollisille se on helppoa toki, eikä toki monien tonnien palkan tai kahden kanssa mellaaville moinen mitään maksa vaan ilmaista.
Minimituloiselle ei.
Minä en kyllä alkaisi edes vaikka rahaa. Mulla on nivelreuma ja huono näkö. Kädet huonot. Kun saisin oikesti toimivia laseja päähän, olisin kiitollinen jo siitä, jos pystyisin lyhentämään edes housun lahkeita. Siihen ei tarvi materiaaleja ...
Mutta terveet normituloiset eivät osaa eivätkä edes halua osata asettua niiden asemaan joista niin mielellään puhuvat oman elämän ja pään ollessa niin tyhjä, ei kummasti osata itse mihinkään harrastuksiin kättä pistää vaikla rahaa riittää.
Ps Minulla ei ole netliksiä, hbo:ta jne. Mutta jos joku ääliömäisen tyhmä itseään täynnä oleva pälli täällä vielä komentaa katselemaan maan yleisiä tv-ohjelmien suunnattoman hienoha laajoja valikoimia eli sitä käsittämätöntä paskaa mihin veroja peritään, en vastaa teoistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mikä kenellekin tarve on.
Itsellä olisi mielessä sellainen joku kevyttoppatakki jollaista en ole omistanut ikinä. Ainoat talvitakit jotka mulla on tällä hetkellä, ovat 5+ vuotta sitten kirppikseltä ostettu villakangastakki ja joku kolmisen vuotta vanha paksu toppatakki karvareunushuppuineen.
Olisi kuitenkin mielessä lähteä esim. lenkille joten siksi tarve ulkoiluvaatteelle ns. edustusvaatteen sijaan. Tietysti voin unohtaa lenkkeilyn kokonaan ja käydä vain kaupungilla hienostelemassa villakangastakissani mutta enköhän itse saa määritellä kulloisen tarpeeni kuitenkin.
Itse olen tuon talviurheilutakkiongelman ratkaissut kerrospukeutumisella. Päällimmäisenä siis se "kesä" urheilutakki, joka pitää tuulen ja vesitihkun ja sinne alle sitten lämpötilan mukaan kerroksia. Näilläkin pikkusen plussakeleillä hikiliikuntaan riittää alle pelkkä merinokerrasto. Jos on vähän pakkasen puolella, niin toinenkin ohut villapaita alle, jos pakkasta kymmenen tienoilla yksi ohut paita + paksumpi villapaita tai fleece, jos pakkasta reilummin alle kymmenen kaksi ohutta kerrastopaitaa + paksumpi villapaita tai fleece. Tuota kylmemmillä voikin sitten pukea sen kunnollisen toppatakin. Toki nämä ovat yksilöllisiä juttuja että mikä kellekin on riittävästi.
Mulla ei mahdu kesävaatteiden alle kerrospukeutumista.
Sama vika. Ja ostin kyllä sen kevuttoppatakin juuri viime viikolla. Halvemmaksi se tuli kuin että olisin ostanut merinokerraston, fleecen ja riittävän paksun villapaidan, jotka mahtuisivat sen kesätakin alle.
Joo mietin myös mitä nuo kaikki merinoalusvaatteet olisivatkaan tulleet maksamaan! Sekä se iso kesätakkikin jota voi pitää vain talvella vain kerrospukeutumisessa eiku...
Mä ostin todella hyvin softshell-takin Lidlistä joskus joulun alla, ja 25 euroa siihen meni. Minulla ei ole varsinaisia villapaitoja, ainoastaan muutama yleensä mekkojen kanssa käytössä oleva (puuvilla)neuletakki, jotka eivät sovellu liikuntaan, ei fleecetakkeja, eikä todellakaan merinovillakerrastoja. En ymmärrä miten noiden ehdottaminen olisi ratkaisu siihen, että ap:n mielestä ihmiset ostavat turhia tavaroita. Yhden tähän säähän sopivan takin hankkiminen ratkaisi kerralla talvipukeutumiseni, ohuet toppahousut oli jo ennestään.
En minäkään halua että mun ns. arkivaatevillapaidat alkavat tuoksahtaa hielle jos käyttäisin niitä kerrospukeutumisvaatteena lenkkeillessä. Eihän niitä oikein saa pestäkään, ts. ei tarvitse kun käyttää vain ei-hikisissä olosuhteissa ja tuulettaa usein välillä.
Kyllä. Myönnän. Erityisesti vaateostot tapahtuvat no. 90% kerroista koska haluan, ei koska tarvitsee. Nytkin tilasin alennusmyynneistä laadukkaita, todellä käyttökelpoisia ja varmaan useita vuosia kestäviä vaatteita muutaman, esim. villapaidan ja talvitakin. Villapaitoja on ennestäänkin, mutta halusin uuden, kauniin värisen, siistin ja lämpimän. Nelisen vuotta vanha talvitakki on vielä käyttökelpoinen, mutta vetoketju on alkanut reistailemaan, joten halusin satsata hyvällä hinnalla ennen kuin vanha lahoaa päältä. Vanhakin olisi toki voinut kestää hyvin vielä tämän talven ja ehkä seuraavankin, mutta kun...
Nyt olenkin määrännyt itseni kevääksi vaatteiden ostolakkoon. Ainoa, mitä saan ostaa, ovat ne oikeasti tarveasiat hajonneen tilalle, esimerkiksi sukkahousut. Alusvaatteet yleensäkin tulevat monesti "tarpeeseen", mutta toisaalta minimalistisesti elävä ihminen kyllä pärjäisi hyvin esim. kolmilla alushousuilla. Tällaisia laskelmia olisi syytä tehdä muidenkin vaatteiden osalta. Kuinka monta t-paitaa yksi ihminen tarvitsee?
Olen pitänyt jossain vaiheessa kirjaa menoistani ja aloin pitää myös nyt vuodenvaihteessa. Kyllähän ne summat joskus hirvittävät jälkikäteen, kun on jotain "tarpeeseen tulevia", mutta kuitenkin rationaalisesti ajateltuna turhia vaateostoksia sinne listannut ja laskenut yhteen.
Takin voi viedä asukastuvalle uuden vetoketjun kera ja vaihdattaa sen vetoketjun ellei osaa tai ehdi itse
Itse olen aika paljon "tuhlaillut" viime vuosina, ja syy on noussut palkka.
Vuosia kitkuttelin pienillä tuloilla, ja erot mitä olen huomannut (siihen pitääkö jokainen sentti laskea vai ei) on se, että pienillä tuloilla oli pakko ennakoida.
--> Tarkoitti käytännössä sitä, että oli ostettava syksyllä (puhkikuluneiden) tennareiden tilalle uudet Prisman alennuskorista tmv. seuraavaa kesää ajatellen. Keväälla aletangosta uusi takki seuraavalle talvelle jne. Lopputulos,oli se, että vaatteet olivat kyllä siistit, mutta harvoin "omannäköiset" kun piti ostaa se mitä jäänyt alessa (ostin mahd. halpoja, -70% jne.) jäljelle, se mihin oli varaa.
Tulojen noustessa, olen varmasti ostanut myös turhia juttuja, ihan siksi että on ollut kiva ostaa juuri sen väriset tennarit tmv. mitä haluaa, ja muutenkin päivitin vaatekaappia enemmän mieluisaksi. Olen myös huomannut, että on parempi panostaa laatuun (en tarkoita nyt merkkejä, vaan materiaaleja!) sillä esim. 100% villahuivi on ihanan lämmin/ei hiosta, ja kestää käytössä paljon paremmin, mitä H&M::n alelaarin akryylihuivi, mutta ennen ai ollut vaihtoehtoa koska rahat tiukissa, 2e vs. 20e oli iso ero maksaa kaulahuivista.
Ja työpaikkalounaasta: sinkkuna on ihan fiksua ostaa se lounas, saa ison satsin salaattia, lämmintä ruokaa, leipää sillä rahalla, syö monipuolisesri. Muissa päivän syömisissä sitten voi säästää, esim. aamulla kaurapuuroa ja illalla banaania/voileipä/jugurttia tmv. koska pääosan ravinnosta saa siitä lounaasta. Omalla työpaikalla lounas maksaa 7,90e ja itse siitä maksetaan 5,40e kun lounasetu on 2,50e.
Miten aikuisella voi jäädä kengät pieniksi? Kuinka paljon pitää lihoa että JALKATERÄ kasvaa?!
Vierailija kirjoitti:
Miten aikuisella voi jäädä kengät pieniksi? Kuinka paljon pitää lihoa että JALKATERÄ kasvaa?!
Raskaus aiheuttaa jalan kasvua. Kas näin, opit uutta! Ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Takin voi viedä asukastuvalle uuden vetoketjun kera ja vaihdattaa sen vetoketjun ellei osaa tai ehdi itse
Minne ihmeen asukastuvalle? Ei täällä maalla tollasia ole.
Minä en mielestäni osta juuri muuta kuin tarpeeseen. Talvitakkeja on kaksi, toinen on toppatakki ulkoiluun ja sitten villakangastakki siistimpiin menoihin. Kenkiä on talvikengät, kesäkengät, juhlakengät, kumisaappaat, monot ja kahdet lenkkarit. Kahdet lenkkarit pidentää molempien käyttöikää, kun saavat kuivua kunnolla käyttökertojen välissä.
Vaatekaupassa käyn muutaman kerran vuodessa katselemassa aikuisten vaatteita. Useimpina kuukausina en osta itselleni muuta kuin ruokaa ja päivittäistavaroita, siis uusi hammasharja, leivinpaperia yms kuluvaa. Mutta meillä on lapsia, ja tuntuu että joka kuukausi jollain on joku vaate tai kenkä jäänyt pieneksi, puhumattakaan monoista, luistimista, sisäpelikengistä, puhki kuluvista toppahousuista yms. Nyt olen kotihoidontuella ja kaikki raha menee mitä tuleekin. Silloin kun oltiin molemmat vanhemmat töissä, niin jäi kyllä säästöönkin.
Vierailija kirjoitti:
Olkoon nyt puoliksi off topic tai ei mutta sivuaahan se.
Minä olen kyllästynyt näin minimituloisena siihen kummaan arvosteluun johon ns itseänsä parempana pitävät katsovat olevansa oikeutettuja. Koettakaa itse olla pitkäaikaissairaita pitkäaikaistyöttömiä tai edes jompaa kumpaa minimituloin vuosi- ja vuosikaudet elinpiirin alettua kiristää ihmisen yksin 4 seinän sisään niin fyysisesti että henkisesti sekä taloudellisesti. Ja niin, kaikki kuluu loppuun paitsi nyt jotkut astiat, verhot ja matot mutta jopa sängyt ja sohvat alta käyttökelvottomaan kuntoon normiihmisten mielestä ja niin edelleen.
Kun teillä on vastaavaa omaa kokemusta ja pitkälti, tulkaa sitten vasta huutamaan meille esim jostain _yhdestä alta kympin /kk viihdeasioiden tilauksista_ tai siitä miten pitäisi vain itse harrastaa ja tehdä maksutonta.
Jonkun mielestä se oli esim muoti- ja ompelulehtien kanssa huhtominen ja ompelu.
😂😂😂😂
Juu, lehdet ja kaavat ja niiden haeskelu on tapa mikä hyvänsä ja kankaiden ja tarvikkeiden saanti onkin ilmaista 😂
Terveille autollisille se on helppoa toki, eikä toki monien tonnien palkan tai kahden kanssa mellaaville moinen mitään maksa vaan ilmaista.
Minimituloiselle ei.
Minä en kyllä alkaisi edes vaikka rahaa. Mulla on nivelreuma ja huono näkö. Kädet huonot. Kun saisin oikesti toimivia laseja päähän, olisin kiitollinen jo siitä, jos pystyisin lyhentämään edes housun lahkeita. Siihen ei tarvi materiaaleja ...Mutta terveet normituloiset eivät osaa eivätkä edes halua osata asettua niiden asemaan joista niin mielellään puhuvat oman elämän ja pään ollessa niin tyhjä, ei kummasti osata itse mihinkään harrastuksiin kättä pistää vaikla rahaa riittää.
Ps Minulla ei ole netliksiä, hbo:ta jne. Mutta jos joku ääliömäisen tyhmä itseään täynnä oleva pälli täällä vielä komentaa katselemaan maan yleisiä tv-ohjelmien suunnattoman hienoha laajoja valikoimia eli sitä käsittämätöntä paskaa mihin veroja peritään, en vastaa teoistani.
No olen elättänyt itseni 16-vuotiaasta, käynyt töissä lukion ja yliopiston ohella ja elänyt siksi seitsemän vuotta alle köyhyysrajan. Sittemmin olen ollut yli 15 vuotta isotuloinen ja nyttemmin jo varakas. Autoa en ole koskaan omistanut ja asuntoni ostin käteisellä. Hiukset värjään ja leikkaan itse, en käy kosmetologilla ja yritän ostaa lähinnä tarpeeseen. Vastapainona tuhlaan siihen mistä nautin eli matkusteluun ja opiskeluun.
Ja turhasta nyt ei vaan kannata maksaa. 😂 Ei koskaan, eikä varsinkaan jos on vähän rahaa. En suostuisi maksamaan kymppiä Netflixistä. Ompelemalla uusia vaatteita ei säästä, mutta korjausompelulla kyllä kovastikin. Halvimmalla pääsee kun penkoo H&M:n alerekkejä aina tarpeen tullen. Toki ompeleminen on kiva harrastus. Helpoimmin siihen pääsee sisälle ottamalla kaavat vanhasta lempivaatteesta, taatusti tulee istuva eikä tule kustannuksia kuin palasta leivinpaperia. Ompelukoneita voi käyttää ilmaiseksi kirjastossa ja jossain voi jopa lainata kotiin. Pieniä ompeluksia voi hyvin ommella myös käsin ilman konetta.
Silmälasitkin ovat nykyään onneksi edullisia. Kalliimmat monitehot eivät onneksi ole mikään välttämättömiä, ja tosi moni käyttää erikseen kauko- ja lähilaseja. Tuttu silmälääkäri käyttää itse lukulaseinaan ns. Tiimarin laseja, joita saa muutamalla eurolla.
Saat vapaasti vihata ja kokea muitakin tunteita - kaikki tunteet ovat aivan ok. Teoistamme vastaamme silti jokainen. 🤠
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen painonnousu odottavalla on 8-12 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne rahat riitä jos asuu yksin ja saa peruspäivärahaa.
Nekin saa riittämään, jos haluaa.
Aloita vaikka siitä, että muutat halvempaan paikkaan. Sellaiseen, josta saa perussiistin vuokrayksiön alle 200 €:lla/kk:ssa. Jos et tiedä mistä tällaisia löytyy, voin vinkata parikin pikkukaupunkia keski-suomesta.
Ap
Mistä löytyy vuokrayksiö 200€/kk?
Ja vaikka olisi velaton yksiö, jo pelkkä hoitovastike on jopa maalla 130-170€/kk, päälle sähkölasku ja vesi.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon nauranut ihan samaa. Monta donaa joku saa nettona kuussa ja ei muka riitä.
Itse saan about 1000-1400€ käteen kuussa. 300 menee vastikkeeseen 200€ muihin menoihin ja ruokaan sama. Loput jää itselle. Ei tuu lehtiä, en ostele kuin alennusmyynneistä sen mitä haluan. Viinaan ei mene rahaa baareissa, enkä polta. Matkusteluun menee kaikki säästöön. Siellä sitten on kivaa jos näkee jotain mitä haluaa, niin on jopa varaakin siihen.
Ja noilla ei riitä montakaan tonnia kuussa menoihin....just.
Mä ostan leffaliput tarjouksista, museokortin kerran vuoteen 69€, olis varaa mennä teatteriinkin tai oopperaan, muttei kiinnosta kun oon jo aiemmin ex-duuninpuolesta päässyt virkistystoiminnan mukana katsomaan niin paljon, niin niihinkin kyllästyy. Konsertteihin olen ostanut 3 eri liput. Eltoninkin konserttiin ei halvimpia pilettejä. Säästöstä napattu siihen eurot.
Rahat riittää, kun tekee itselleen selväksi, että ei ne suuret tulot vaan harkitut menot.
Bussilipun maksaa duuni....
Sulla ei taida olla lapsia. Yhdelle hengelle toi on oikein hyvin, mutta sit kun rahaa on vaikka se 2000€ kolmelle, niin tiukkaa tekee. Kaikki eivät suinkaan saa teatterilippuja ja bussilippuja töistä, vaan saattaa olla että töihin kulkemiseen tarvitaan auto.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tällainen asukastupa?
"Ompelukoneita voi käyttää ilmaiseksi kirjastossa." - Siis missä maailmankaikkeudessa elätte kun ette tajua että eri puolilla maata ja maapalloa on täysin erilaiset resurssit? Jos jossain Helsingissä saat kirjastosta lainaksi ompelukoneen, voin vannoa että samaa mahdollisuutta ei ole esim. jämsäläisellä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kasvoi raskauden myötä, eikä edes ensimmäisen lapsen kohdalla, vaan vasta kolmannen. Ei se mitään lihomista vaatinut. Raskaus nyt vaan muokkaa kroppaa, jalka on aika tyypillinen, joka kasvaa.
Näinhän se suurimmilta osin menee. Itse olen tosin huono ostamaan minkään trendin vuoksi yhtään mitään. Uusiminen tapahtuu monesti, kun jokin hajoaa niin ettei kannata korjata. Esim.puhelin viimeksi. Rahaakaan ei ole tuhlattavaksi turhuuteen vaan todelliseen tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne rahat riitä jos asuu yksin ja saa peruspäivärahaa.
Nekin saa riittämään, jos haluaa.
Aloita vaikka siitä, että muutat halvempaan paikkaan. Sellaiseen, josta saa perussiistin vuokrayksiön alle 200 €:lla/kk:ssa. Jos et tiedä mistä tällaisia löytyy, voin vinkata parikin pikkukaupunkia keski-suomesta.
Ap
Hyvin hankala työmatka autottomalle ja erittäin pienituloiselle, joka maksaa syöpähoitovuosien aiheuttamia velkoja. Sossusta en suostunut kerjäämään rahaa, kuten perheelliset ja ongelmakäyttäjät.
Kiitos kuitenkin äärettömän ystävällisestä vinkistäsi peruspäivärahaa saavalle.
Toivottavasti pysyt fyysisesti terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ikäkin kasvattaa jalkaterää, kun nivelsiteet alkavat löystyä. Lihominen voi olla osatekijä, mutta ei se suinkaan ole ainoa syy.
Jep, kohdattu on kassajonossa eräskin isä joka nurisi vaippojen hinnoista ja löi ilmekään värähtämättä kartongin tupakkaa samalle hihnalle.