Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iso vale: "Ostetaan vain tarpeeseen, eikä rahat riitä"

Vierailija
11.01.2020 |

Suurin osa ihmisten "tarvitsemista" asioista on ihan muusta syystä ostettu, kuin oikeaan tarpeeseen.

Ihmiset ostavat vaihtelunhalusta, tottumuksesta, ollakseen muodikkaita, antaakseen tietyn vaikutelman muille ihmisille, ja ihan puhtaasti "huvikseen".

"Mä tarvin uudet kengät" ei yleensäkään tarkoita, etteikö sanojalla olisi yhtään ehjää, sopivaa, käyttökelpoista kenkäparia, vaan hän haluaa toisenlaiset, toisenväriset tai -malliset kengät kuin mitä kotoa jo löytyy.

"Tarvitsemme uuden keittiönpöydän" ei tarkoita ettäkö pöytä olisi kulunut puhki tai romahtanut korjauskelvottomaksi, vaan että vanhaan on kyllästytty, malli tai väri ei enää miellytä silmää, koska sisustuslehdissä, -ohjelmissa, -blogeissa ja mainoksissa näkyy aivan toisenlaisia pöytiä.

"Tarvitsen uuden talvitakin", joo, sano suoraan että vanha on ihan lämmin, ehjä ja sopiva, mutta pois muodista, ja sinä olet muodin orja sekä markkinamiesten höynäytettävissä.

Jne jne. Väitän, että pakollisten asumis- ja ruokakulujen jälkeen jäävillä rahoilla ihmiset ostavat 95-prosenttisesti "huvikseen" ja pysyäkseen trendikkäinä, ja tämä koskee kaikkea keittiöremontista vaatteisiin, kengistä huonekaluihin, harrastusvälineistä elektroniikkaan.

Ja kyllä, niin saa tehdä, kunhan ei sitten valita kuinka rahat ei riitä "vaikka ostan vain tarpeeseen".

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne rahat riitä jos asuu yksin ja saa peruspäivärahaa.

Vierailija
2/94 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutku mä tarviin volyymiripset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne rahat riitä jos asuu yksin ja saa peruspäivärahaa.

Nekin saa riittämään, jos haluaa.

Aloita vaikka siitä, että muutat halvempaan paikkaan. Sellaiseen, josta saa perussiistin vuokrayksiön alle 200 €:lla/kk:ssa. Jos et tiedä mistä tällaisia löytyy, voin vinkata parikin pikkukaupunkia keski-suomesta.

Ap

Vierailija
4/94 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo Aatu tiesi, ettei kannata sepittää pikkuvaleita, vaan kunnon emävaleet uppoavat yleisöön paremmin.

Vierailija
5/94 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin yksinkertaista se on.

Vierailija
6/94 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on mulla monta paria kenkiä, mutta esim. työhaastattelua tai erilaista säätä varten voi "tarvita" uudet. Ei voi/kannata mennä risoissa tai epäsiisteissä. Kyllä olen monet esim.kesätennarit käyttänyt ihan pohjat puhki, ja siksi ostanut uusia. Ei kumipohjat välttämättä kestä kuin pari kolme kuukautta, jos paljon kävelee. Myöskin kengän koko on vaihdellut sekä olen tarvinnut erilaiset (isommat) kengät mm. jalkaleikkauksesta toipuessa.

Samoin jokusen talvitakin olen käyttänyt loppuun n. 10 vuodessa. Yksi halpatoppis oli, mikä ei kestänyt kuin 2 talvea, koska pesussa meni toppaukset niin huonoksi että on ihan muhkurainen eikä lämmitä nyt.

Vierailija
7/94 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on mulla monta paria kenkiä, mutta esim. työhaastattelua tai erilaista säätä varten voi "tarvita" uudet. Ei voi/kannata mennä risoissa tai epäsiisteissä. Kyllä olen monet esim.kesätennarit käyttänyt ihan pohjat puhki, ja siksi ostanut uusia. Ei kumipohjat välttämättä kestä kuin pari kolme kuukautta, jos paljon kävelee. Myöskin kengän koko on vaihdellut sekä olen tarvinnut erilaiset (isommat) kengät mm. jalkaleikkauksesta toipuessa.

Samoin jokusen talvitakin olen käyttänyt loppuun n. 10 vuodessa. Yksi halpatoppis oli, mikä ei kestänyt kuin 2 talvea, koska pesussa meni toppaukset niin huonoksi että on ihan muhkurainen eikä lämmitä nyt.

No nämä mainitsemasi (toppatakki 10 vuoden välein) lienee niitä 5% tarpeellisia ostoksia.

Ap

Vierailija
8/94 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä syystä ap kokee henkistä tarvetta yrittää määritellä muiden elämää?

Miten se superhalpa kaksio auttaa, toimeentulotuesta jää ihan yhtä vähän. Ei se lisää käytettäviä tuloja.

Mikäli on terve autollinen ja täysin yksinäinen eikä enää tule saamaan töitä voi harkita muuttoa mutta muiden on kyllä vähän huonompi. Minä olen niin sairas ja liikuntarajoitteinen, kortiton, autoton, peeaa että lähteä jonnekin huitsin nevadampaan mottiin ison sairaalan kyljestä olisi ääriälytön keikaus. Mieli tekisi lähteä lapsuuskotiin, mutta ei siellä ole minulle ketään enää ja vuokrakämpät läämpiävät sähköllä, enkä saisi edes lämmitystä irti. Päivystyksiin pitäisi taksilla ties minne pitkin pitäjiä ja isoon sairaalaan 50km kun nyt nämä kaikki hyvät tai huonot samassa kaupungissa.

On niin hiton helppo sanoa muille että tee niin tai näin etenkin jos on terve ja kykenevä toimintakuntoinen ajokortillinen autollinen tai vielä pyörällä tai ainakin ilman rollaa ja keppejä kulkeva.

Vierailija
9/94 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla ei taida olla lapsia. Kun ne kengät on pienet, ne on pienet. Ja ne voi olla pienet kolme kertaa vuodessa kasvupyrähdyksen aikana. Kun vielä otetaan huomioon Suomen neljä vuodenaikaa, missä se sama kenkäpari tai takki ei käy 12 kk vuodesta, niin kyllä siinä on ihan riittämiin "tarpeeseen" ostettavaa. 

Vierailija
10/94 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon nauranut ihan samaa. Monta donaa joku saa nettona kuussa ja ei muka riitä.

Itse saan about 1000-1400€ käteen kuussa. 300 menee vastikkeeseen 200€ muihin menoihin ja ruokaan sama. Loput jää itselle. Ei tuu lehtiä, en ostele kuin alennusmyynneistä sen mitä haluan. Viinaan ei mene rahaa baareissa, enkä polta. Matkusteluun menee kaikki säästöön. Siellä sitten on kivaa jos näkee jotain mitä haluaa, niin on jopa varaakin siihen.

Ja noilla ei riitä montakaan tonnia kuussa menoihin....just.

Mä ostan leffaliput tarjouksista, museokortin kerran vuoteen 69€, olis varaa mennä teatteriinkin tai oopperaan, muttei kiinnosta kun oon jo aiemmin ex-duuninpuolesta päässyt virkistystoiminnan mukana katsomaan niin paljon, niin niihinkin kyllästyy. Konsertteihin olen ostanut 3 eri liput. Eltoninkin konserttiin ei halvimpia pilettejä. Säästöstä napattu siihen eurot.

Rahat riittää, kun tekee itselleen selväksi, että ei ne suuret tulot vaan harkitut menot.

Bussilipun maksaa duuni....

Vierailija
11/94 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se on. Tienaan ihan hyvin, en mielestäni kovin paljon ostele, ja ihmettelen mihin rahat oikein menee.

Mutta kyllä, olen hiljattain ostanut uuden talvitakin, vaikka vanhakin oli. Ja mekon, joka oli kaunis, ja neuleita jotka olivat alessa. Kallista kosmetiikkaa. Jne.

Vierailija
12/94 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista se on kulutusyhteiskunnassa. Meillä työpaikalla bruttopalkat pyörivät noin 3 500-4 000 eurossa ja useimmilla on vähintään saman verran tienaava puoliso. Kun vertaillaan aina johonkin, kenellä rahaa on hiukan enemmän, itketäänkin köyhyysloukkoa.

Jos rajataan keskusteluun aikuisten tarpeet niin vaihtelunhalu, vertailu muihin ja sosiaalinen paine vaikuttaa melkein kaikilla kulutusvalintoihin. En itsekään kehtaisi mennä vaikka vähän reikääntyneessä vaatteessa töihin, vaikka mitä väliä asialla loppujen lopuksi on, ellei reiästä kurkkaa nännit tai sukuelimet näkyviin. Milloin mikäkin sisustusjuttu on wt ja pitää vaihtaa uuteen. Lähes kaikki pitåvät tyyliä itseilmaisun välineenä.

Vierailija
13/94 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla ei taida olla lapsia. Kun ne kengät on pienet, ne on pienet. Ja ne voi olla pienet kolme kertaa vuodessa kasvupyrähdyksen aikana. Kun vielä otetaan huomioon Suomen neljä vuodenaikaa, missä se sama kenkäpari tai takki ei käy 12 kk vuodesta, niin kyllä siinä on ihan riittämiin "tarpeeseen" ostettavaa. 

On mulla lapsia, teinejä tosin jo.

Ettekö sisäistä lukemaanne, kirjoitin että 95% ihmisten ostoksista on muuta, kuin tarpeeseen. (Eli toki on siis tarpeellisiakin ostoja, ja ne aloituksessani jo mainitsin, mahtuvat 5 prosenttiin) kuten sinun lastesi jalkojen kasvun vuoksi tarvitsemat uudet kengät, tai jonkun vastaajan 10 vuoden välein ostama talvitakki.

Mutta et sinäkään voi olla niin todellisuudesta vieraantunut(?) että tosissasi et usko etteivätkö ihmiset ostaisi suurimmaksi osaksi asioita, esineitä ja niitä vaatteitakin täysin turhaan tai vain kyllästymisen ja huvin vuoksi (ei tarpeeseen).

Ap

Vierailija
14/94 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne riitäkään pienellä palkalla. Kaikki menee mitä tulee, pakolliseen elämiseen. Asumiseen, sähköön, vakuutuksiin, veroihin, autoon, puhelimeen, nettiin ja lääkäreihin ja lääkkeisiin. Ja - taivas varjele - jopa ruokaankin! En matkustele lainkaan, en ostele netflixejä/spotifyita, en tilaa lehtiä, en käy kampaajalla jne jne - mitä toiset saavat jopa toimeentulotuesta!

Jos ostan talvitakin tai talvikengät tai aluskerraston (nekin yleensä alesta tai tarjouksesta), en osta niitä turhuuteen, vaan tarpeeseen tässä kylmässä maassa.

Mun on helppo verrata palkkatulojani, sillä olen tienannut aiemmin paljon paremmin. Silloin saatoin tosiaan ostaa uusia vaatteita tai kukkia kotiin hetken mielijohteesta ihan vaan piristääkseni mieltäni. Tosin silloin oli myös lapsia elätettävänä, mihin kului paljon rahaa. Ehkä joku kokee heidätkin luksukseksi?

Vierailija
15/94 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä syystä ap kokee henkistä tarvetta yrittää määritellä muiden elämää?

Miten se superhalpa kaksio auttaa, toimeentulotuesta jää ihan yhtä vähän. Ei se lisää käytettäviä tuloja.

Mikäli on terve autollinen ja täysin yksinäinen eikä enää tule saamaan töitä voi harkita muuttoa mutta muiden on kyllä vähän huonompi. Minä olen niin sairas ja liikuntarajoitteinen, kortiton, autoton, peeaa että lähteä jonnekin huitsin nevadampaan mottiin ison sairaalan kyljestä olisi ääriälytön keikaus. Mieli tekisi lähteä lapsuuskotiin, mutta ei siellä ole minulle ketään enää ja vuokrakämpät läämpiävät sähköllä, enkä saisi edes lämmitystä irti. Päivystyksiin pitäisi taksilla ties minne pitkin pitäjiä ja isoon sairaalaan 50km kun nyt nämä kaikki hyvät tai huonot samassa kaupungissa.

On niin hiton helppo sanoa muille että tee niin tai näin etenkin jos on terve ja kykenevä toimintakuntoinen ajokortillinen autollinen tai vielä pyörällä tai ainakin ilman rollaa ja keppejä kulkeva.

Pahoittelen, että minulla ei ollut kristallipalloa tai selvänäkijän kykyjä, jotta olisin tiennyt sinun olevan sairas. Totta kai on aina poikkeuksia.

Väitän kuitenkin edelleen, että suurin osa ihmisistä, joiden "rahat eivät riitä vaikka ostavat vain tarpeeseen" ovat kuitenkin niitä terveitä yksilöitä, joiden ostoksista (asumisen ja ruoan maksun jälkeen) 95% on ostoksia jotka tehdään huvin, tottumuksen, muodin, kyllästymisen tms syyn vuoksi. Eikä tarpeeseen, vaikka niin väittävät.

Ap

Vierailija
16/94 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö sisäistä lukemaanne, kirjoitin että 95% ihmisten ostoksista on muuta, kuin tarpeeseen. (Eli toki on siis tarpeellisiakin ostoja, ja ne aloituksessani jo mainitsin, mahtuvat 5 prosenttiin) kuten sinun lastesi jalkojen kasvun vuoksi tarvitsemat uudet kengät, tai jonkun vastaajan 10 vuoden välein ostama talvitakki.

Mutta et sinäkään voi olla niin todellisuudesta vieraantunut(?) että tosissasi et usko etteivätkö ihmiset ostaisi suurimmaksi osaksi asioita, esineitä ja niitä vaatteitakin täysin turhaan tai vain kyllästymisen ja huvin vuoksi (ei tarpeeseen).

Ap

Väitän että olet sotkenut lukusi kuin Stubb konsanaan. 95% ostoksista on tarpeellista ja 5% turhaa.

Vierailija
17/94 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Väitän että olet sotkenut lukusi kuin Stubb konsanaan. 95% ostoksista on tarpeellista ja 5% turhaa.

Pidäpä kirjaa vaikkapa omista ostoksistasi kuukauden ajalta. Joka ikinen, pienikin ostos ylös.

Kuukauden päästä katso listaasi ja mieti, mitä ilman et oikeasti olisi mitenkään tullut toimeen.

Tule raportoimaan tarpeelliset ja tarpeettomat ostoksesi vaikk tähän ketjuun mullekin, jos haluat todistaa väitteesi.

Ap

Vierailija
18/94 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oikeasti ostan kulutustavaraa vain tarpeeseen, ja olen ostanut esimerkiksi yhtään mitään vaatteita viimeksi v. 2018, suurin osa kalusteista ja kodintavarasta on yhä ekasta opiskelijakämpästä. Useimmiten tarve tulee uusille rintaliiveille tai alusvaatteille ja sukille (liivit pitää kohta taas mennä ostamaan), päällysvaatteet pysyvät hyvinä vuosia. Siksi en oikein usko näitä, jotka ostavat vain tarpeeseen, ja tarve on silti joka vuosi uudet talvikamppeet ja joka kesä uudet uikkarit. Toki ostan myös vain laadukasta, koska rahasta minun satunnainen osteluni ei ole kiinni; jos ostaisin talvikengiksi jotkut vettä pitämättömät sämpyläkengät Tokmannilta tai rintaliivini New Yorkerista, niin varmaan tarvitsisikin uusia vaatevarasto joka vuosi.

Vierailija
19/94 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap oikeassa. Olemme juuri eläköityneet kahden lapsen vanhemmat. Eläkkeeme ovat nettona 1000e ja 1200e, joten olemme olleet varsin keskituloisia työelämässä.

Emme ole saanet perintöjä tai lottovoittoja.

Olemme ostaneet lähes aina vain tarpeeseen.

Olemme pääkaupunkiseudulle rakentaneet omakotitalon, meillä on kakkosasunto järven rannalla, hyvä auto, vene(oikastaan 3kpl) ja sijoitusasunto.

Kaikkiin hankitoihin on otettu lainaa ja maksettu pois. Lapsiltamme ei ole puuttunut mitään tärkeää heidän omasta mielestään.

Kaikkea saa, mitä haluaa, kun muistaa haluta sitä, mitä tarvitsee.

Vierailija
20/94 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juu noinhan se on kuten ap kirjoittaa. Toiset ne ”tarvitsee” jatkuvasti uusia huonekaluja, lakanoita, verhoja ja astioita. Tottakai vaihtaminen piristää mieltä, mutta on tyhmää perustella hankintaa tarpeella kun kyse on halusta ja varsinkin jos rahaa on muutenkin vähän.

Justiinsa eilen luin yhden velkaisen ihmisen blogia ja hän kertoi että oli ostanut _tarpeeseen_ esim. 45 euron huultenkuorinnan. Jotenkin ihan järjetöntä kun henkilö kamppailee koko ajan velkojensa kanssa ja muutamassa kuukaudessa oli taas velkaantunut monta tonnia lisää. Bloggarin mielestä velkaantumisen syynä pieni palkka, mutta kyllä syy velkaantumiseen taitaa löytyä ihan muualta. Kun joka viikolle tulee yksi tarpeeton ja suorastaan järjetön ostos niin ei kai ihme, että talous kuralla.