52 vuotta ja raskaana
Hei,
Olen urheilullinen ja nuorekas 52-vuotias eronnut nainen pääkaupunkiseudulta. Minulla ei ole lapsia enkä niitä ole aikaisemmin halunnut.
Nyt vaikuttaa siltä, että syksyn lomaromanssista on jäljellä muutakin kuin muistot. Olen suurella todennäköisyydellä raskaana!
En tiedä mitä tehdä. Ajatukseni ovat todella ristiriitaiset. Vanhempani ovat kuolleet ja perintöriidoista johtuen en ole väleissä sisarusteni kanssa. Yksinäinen vanhuus on alkanut pelottaa ja toinen puoli minusta nyt iloitsee todennäköisestä raskaudesta.
Mutta miten selviän ja millä todennäköisyydellä lapsi on terve? Isä on nuorempi eli riskit liittyvät vain minun ikääni.
Jos joku on ollut samassa tilanteessa, olisi kiva kuulla miten teitte päätöksen ja jos piditte lapsen, miten elämänne viisikymppisenä äitinä kehittyi.
Kiitokset jo etukäteen!
Kommentit (262)
Älä nyt missään nimessä tee mitään aborttia. Kaikki menee hyvin!!!:) onnea! Hän on sinulle lahja!:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on vuosimallia 67, eli lapsen syntyessä aloittaja on ehkä jo täyttänyt 53 vuotta. Lapsen aloittaessa koulutien äiti on 60 vuotias. Lapsen mahdollisissa rippijuhlissa eläkeläisäidillä ikää 68, lapsensa ylioppilasjuhlissa äiti on 71. Luulisi 52 vuotiaan tietävän, että suojaamaton seksi ei ole hyvä juttu, vielä vähemmän jossain etelän lomakohteessa. Ymmärtäisin ehkä tuollaisen käytöksen joltain nuorelta, mutta en päälle viisikymppiseltä.
Oletko ajatellut kasvattaa tämän rakkaudenhedelmän yksin, vai lähdetkö etsimän tulevaa isää sieltä lomakohteesta ja kertomaan hänelle tämän ilouutisen?
Mieheni on vuosimallia 64 ja hänen 1918, sekä 1919 syntyneet vanhempansa olivat iäkkäitä hänet saadessaan. Mieheni sai kuulla koulutaipaleellaan aina vinoilua siitä, että mummo ja pappa toivat hänet kouluun. Onko äiti ja isä hylänneet sinut, kun asut isovanhemmillasi jne. Mieheni on sanonut, että heillä oli liian suuri ikäero vanhempiensa kanssa, eivätkä he oikein koskaan oppineet ymmärtäneet toisiaan.
On myös todennäköistä, että et ehdi omia lapsenlapsiasi näkemään.
No kuka nyt ei joutuisi kiusatuksi koulussa ihan mistä tahansa syystä vanhempiensatähden....? Teiniäidin lapset, köyhän vanhemman lapset, opettajan lapset, julkkiksen lapset, poliitikon lapset... Kiusaaminen on kyllä todella huono syy jättää lapsi tekemättä. Terveysongelmat ymmärrän perusteluna paremmin, mutta kiusaaminen?
Mulla myös iäkkäät vanhemmat, mutta mua kiusattiin kyllä aivan muista syistä.
Missä kohtaa tekstiäni sanon, että lapsi pitää jättää tekemättä kiusaamisen takia?
Miksi sitten mainitset kiusaamisen ketjussa, jossa pohditaan lapsen pitämistä yli 50v?Väitätkö ettet sanonut sitä varoituksena ap:lle?
En tunne ap:ta, eikä minulla ole yleensäkään vieraita ihmisiä kohtaan sellaisia tunteita, että kokisin tarpeelliseksi heitä nettipalstallakaan varoitella.
Kerroin ainoastaan, että miestäni kiusattiin koululaisena vanhojen vanhempiensa takia, en ole väittänyt, että näin tulee tapahtumaan aloittajan, tai muiden vanhana vanhemmiksi tulleiden lapsille.
Täältä on saanut lukea mm, että jonkun mies syö lasten vanukkaat, eikä sekään tarkoita, että kaikki miehet toimisivat noin.
Hihgjloo kirjoitti:
Älä nyt missään nimessä tee mitään aborttia. Kaikki menee hyvin!!!:) onnea! Hän on sinulle lahja!:)
Ei mitään lasta ole vaan korkeintaan syöpä nostaa hcg:tä. Ei se ihme olisi kun kuitenkin on ikää jo ja viimeksikin pani tuntemattoman jakomeisselin kanssa paljaalla eli HPV:t on kaikki ym.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaisia fantasioita sitä onkin.
Luomusti ei 52-vuotias raskaudu kuin kuvitelmissaan. Noh... ehkä joku yksi miljardista tämänkin on kokenut.
Provon haistaa jo avaamatta tietsikkaa.
No jaa. Isoisoäitini sai kaksikin lasta viisikymppisenä. Eikä ole ollut edes suvun ainoa viisikymppisenä synnyttänyt. Tietysti noina aikoina kukaan ei saanut esikoistaan noin myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Itse saman ikäinen enkä enää voisi kuvitellakaan vauva-aikaa kaikkine valvomisineen. Vaihdevuosioireilua ja monenlaista kremppaa alkanut tulla. Äiti olen mutta ei enää alusta ei. Toki pitää muistaa että fyysinen kunto ja terveys eli ns. biologinen ikä on jokaisella eri.
Yksi näkökulma näihin juttuihin: ne, jotka sanovat, etteivät millään enää voisi kuvitella vauva-aikaa, valvomista ja muuta jaksavansa. Paljonkohan kyse on siitä, että on olemassa jonkinlainen jaksamisen tankki, joka ei tavallaan täyty uudelleen? Kun on kokenut tuon nuorena, kyse ei ookaan ehkä täysin nuori/vanha -jaottelusta, vaan siitä, että jaksaa sen x kertaa. Oli se sit 25- tai 40-vuotiaana.
Lisääntymiseen tarvittavan elimistön ikääntyminen on selkeä fakta, josta en tässä spekuloi ollenkaan. Vaikka sekin kohtaa yksilöt hieman eri vaiheissa. Se on kuitenkin mitattavissa oleva ja tutkittu juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaisia fantasioita sitä onkin.
Luomusti ei 52-vuotias raskaudu kuin kuvitelmissaan. Noh... ehkä joku yksi miljardista tämänkin on kokenut.
Provon haistaa jo avaamatta tietsikkaa.
No jaa. Isoisoäitini sai kaksikin lasta viisikymppisenä. Eikä ole ollut edes suvun ainoa viisikymppisenä synnyttänyt. Tietysti noina aikoina kukaan ei saanut esikoistaan noin myöhään.
Ja voin vielä lisätä, että mummoni on erittäin skarppi 9-kymppinen. Asuu omillaan, lenkkeilee talvet ja kesät tekee puutarhatöitä. Veljensä oli samasta puusta vedetty, mutta kuoli jo 80-vuotiaana talonkorjaustöissä tapaturmallisesti. Ei siis ollut mitään "heikompaa ainesta", vaikka toki riskit lisääntyvät sekä naisen että miehen iän kasvaessa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja heitti provon ja katosi, aika moni kyllä ottanut tämän tosissaan 🙄
Ap kertoi myöhemmin, että raskaustesti on positiivinen.
Mutta tsemppiä varmaan tarvitsee. Ei ole helppo dilemma ratkaistavana. Itse neuvoisin, että jos ei päädy aborttiin, niin yksineläjänä kannattaa kartoittaa lähipiiri, ystävät ja sukulaiset ( läheisiä ei tainnu olla). Luulisin, että serkkuja tms löytyy. Kaiken varalta kannattaa varautua senkin varalta, jos tulee vaikka paha sairaus itselleen jolloin huoltajuus on vaakalaudalla. Tukiverkko kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saman ikäinen enkä enää voisi kuvitellakaan vauva-aikaa kaikkine valvomisineen. Vaihdevuosioireilua ja monenlaista kremppaa alkanut tulla. Äiti olen mutta ei enää alusta ei. Toki pitää muistaa että fyysinen kunto ja terveys eli ns. biologinen ikä on jokaisella eri.
Yksi näkökulma näihin juttuihin: ne, jotka sanovat, etteivät millään enää voisi kuvitella vauva-aikaa, valvomista ja muuta jaksavansa. Paljonkohan kyse on siitä, että on olemassa jonkinlainen jaksamisen tankki, joka ei tavallaan täyty uudelleen? Kun on kokenut tuon nuorena, kyse ei ookaan ehkä täysin nuori/vanha -jaottelusta, vaan siitä, että jaksaa sen x kertaa. Oli se sit 25- tai 40-vuotiaana.
Lisääntymiseen tarvittavan elimistön ikääntyminen on selkeä fakta, josta en tässä spekuloi ollenkaan. Vaikka sekin kohtaa yksilöt hieman eri vaiheissa. Se on kuitenkin mitattavissa oleva ja tutkittu juttu.
Mun mielestä se oli oma hieno ikävaiheensa kun olin raskaana ja lapset olivat pieniä, mutta en haluaisi kokea sitä uudelleen. Turha ryhtyä toisten ratkaisuja ja biologiaa kumoamaan mihinkään suuntaan, että lapsi olisi välttämättä kehitysvammainen tai että raskaus ei onnistu. Kyllä tuon ikäiset ne riskit ja tosiasiat tietävät itsekin, vaikka nettipalstoilla nuoremmat koettavat valistaa, ettei raskaus ole edes "mummoille" mahdollinen. On se, jos kerran kuukautiset ja toimivat munasarjat löytyy.
https://www.vauva.fi/artikkeli/raskaus/nimet/cameron-diazista-47-ja-ben…
No ei se toikaan nainen mikään nuori ole, mutta hyvin meni silti ilmeisesti ?
Vierailija kirjoitti:
https://www.vauva.fi/artikkeli/raskaus/nimet/cameron-diazista-47-ja-ben…
No ei se toikaan nainen mikään nuori ole, mutta hyvin meni silti ilmeisesti ?
Eiköhän Diaz käyttänyt sijaissynnyttäjää.
Kannattaisko sitten siirtyä av:lta tuonne "raskaus ja synnytys" -puolelle? Siellähän niitä kokemuksia jaellaan.
Olen 52- vuotias kahden aikuisen lapsen äiti ja minusta olisi myikö luonnollista saada vielä kolmas lapsi. Eräs tuttavani sai 43-47 - vuoden iässä kolme lasta, eihän tässä montaa vuotta ole enempää ikää. Kaikki voi mennä hyvin ja luonnollisesti. Itselläni kuukautiset aivan normaalit vielä. Ennen on tehty kymmenkunta lasta ja usein vielä viidenkympin korvilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäisesi naisen luulisi tietävän ettei lomaromansseille anneta ilman kondomia. Voi tulla paljon ikävämpiäkin tuomisia kuin raskaus.
Jos tarkoitit 80-luvun tappavaa tuliaista, niin siihen on nykyisin lääkitys, jonka avulla voit elää normaalisti, että vähän riippuu, mikä kelle ikävä tuominen.
Ohis. Ei kuitenkaan ihan normaalia elämää, jatkuva lääkitys ja virustason seuraaminen. Eikä ko lääkkeiden pitkäaikaisvaikutuksia vielä tiedetä, noilla lääkkeillä on jo nyt tunnettuja sivuvaikutuksia.
En kyllä mitenkään ymmärrä palstan enemmistöä. Teistä 17-vuotiaana raskautunut, lapsen syntyessä 18-vuotias nainen ei saisi pitää omaa lastaan - lapsen ja nuoren äidin loppu elämä on sitten pilalla kun siihen kuuluu lapsi....
Mutta kun 52-vuotias itsenäinen irtosuhteilija, joka ei osaa raskaustestiä tehdä vaan heti riemuitsee isättömän lapsen raskaudesta ja kuinka kai tämän pidän niin hän on sitten huomattavaa kunnioitusta ja ihailua ansaitseva ikinuori ja viisas (isästä ei tietoa! ei jaksanut ehkäistä tuossa iässä korkean riskin raskautta eikä sukupuolitauteja, jotka eivät raskaudellekaan ole eduksi!). "Onnea onnea onnea vaan!"
Niin isoko mörkö ne vaihdevuodet ovat, että typerinkin idea ja käytäntö saa pelkkää ihalua jos tapahtuma vain osoittaa vaihdevuosien siirtymistä muutamalla vuodella myöhemmäksi? Itselläni on alkanut kuukautiset 17 v, joten tuskin vaihtaritkaan heti 40 v ovella eli ei ole oma lehmä ojassa kun sanon, että ei naisen elimistön luonnollinen vanheneminen voi olla niin kamalata.
No joo kypsymätön mummo selvästi herättää enemmän kunnioitusta kuin liian nuori 20 v äiti, joka ei huuhtonut lastaan vessasta... Kun sillä mummolla ei ole vaihtareita! Hän on sittenkin nuori ja osaa varmasti lapsesta huolehtia kun on tähänkin asti kantanut vastuunsa kiitettävästi. Eläköön riskiraskaudet! Hurraa!
Tarkista neuvolassa raskauden varmuus koska joillakin alkaneet vaihdevuodet tuoneet plussaviivan. Ja kerro miehelle lapsesta mikäli olet raskaana
Parempi olla raskaana 52-vuotiaana kuin olla raskaana 52 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mummoni serkun kummin kaiman kälyn kätilö sai esikoisensa 57-vuotiaana ja luomuna, siihen aikaan ei ollut hoitoja. Oli nuorekas niinkuin minä."
En usko. Nuorekkuus ei siirrä vaihdevuosia.
Vaihdevuodet tulevat yksilöllisesti, mutta keskimäärin 51-vuotiaana. Nuorekkuushan johtuu geeniperimän ja elintapojen lisäksi monesti siitä, että vaihdevuodet eivät vielä ole tulleet. Itselläni on vielä säännölliset kuukautiset ja ultrassa molemmat munasarjat aktiiviset, ei mitään vaihdevuosioireita. Pystyisin tulemaan raskaaksi, joten ehkäisyä pitää käyttää sanoi gynekologi, joten ei tuo ap n tarina mahdottomuus ole. Todennäköisimmin on kuitenkin alkanut esivaihdevuodet, jolloin kuukautiset jäävät välillä välistä. N52
Periaatteessa pystyisit, käytännössä et.
Lääkärit katsoo asioita väestötasolla, joten määräys käyttää ehkäisyä ehdottomasti aina (jos raskaus ei ole toivottu) tulee, vaikka raskautumisen mahdollisuus olisi prosentin luokkaa.
Ei tehdä sikiöseulontoja minkään ikäisille ellei itse halua.