52 vuotta ja raskaana
Hei,
Olen urheilullinen ja nuorekas 52-vuotias eronnut nainen pääkaupunkiseudulta. Minulla ei ole lapsia enkä niitä ole aikaisemmin halunnut.
Nyt vaikuttaa siltä, että syksyn lomaromanssista on jäljellä muutakin kuin muistot. Olen suurella todennäköisyydellä raskaana!
En tiedä mitä tehdä. Ajatukseni ovat todella ristiriitaiset. Vanhempani ovat kuolleet ja perintöriidoista johtuen en ole väleissä sisarusteni kanssa. Yksinäinen vanhuus on alkanut pelottaa ja toinen puoli minusta nyt iloitsee todennäköisestä raskaudesta.
Mutta miten selviän ja millä todennäköisyydellä lapsi on terve? Isä on nuorempi eli riskit liittyvät vain minun ikääni.
Jos joku on ollut samassa tilanteessa, olisi kiva kuulla miten teitte päätöksen ja jos piditte lapsen, miten elämänne viisikymppisenä äitinä kehittyi.
Kiitokset jo etukäteen!
Kommentit (262)
Ei kannata nuolaista ennen kuin tipahtaa. Todennäköisyys, että raskaudesta syntyy lapsi on alle prosentin luokkaa. Tokikin olet saanut plussan tikkuun ja jo niin pitkälle päästy, että voi olla jo muutaman prosentin luokkaa. Toivotaan parasta tottakai, mutta en ehkä vielä liikaa ilakoisi.
Vaihdevuodet ne on vai mitä näyttää raskaustesti
En ole itse kokenut raskautta tuossa iässä, mutta löytyyhän tapauksia että on saatu lapsi vielä yli 50v. Mahdotonta ei ole jos koet olevasi hyvässä kunnossa ja jaksavasi.
"Mummoni serkun kummin kaiman kälyn kätilö sai esikoisensa 57-vuotiaana ja luomuna, siihen aikaan ei ollut hoitoja. Oli nuorekas niinkuin minä."
Sinun iässäsi aikamoiset riskit saada vammainen lapsi, jos raskaus edes etenee normaalisti. Olet kuusikymmentä kun lapsi menee ensimmäiselle luokalle.
Ap, miksi et ole tehnyt raskaustestiä?
Turha kysellä tällaista ennen kuin on varmistanut edes raskautta.
Kaikenlaisia fantasioita sitä onkin.
Luomusti ei 52-vuotias raskaudu kuin kuvitelmissaan. Noh... ehkä joku yksi miljardista tämänkin on kokenut.
Provon haistaa jo avaamatta tietsikkaa.
Oletko testannut että olet raskaana. Sitä ennen en edes viitsi vastata.
Mulla alkoi vaihdevuodet juuri vähän ennen kun täytin 52v,
Lapsen terveyttä ei voi luvata kukaan. Saa nuoremmatkin ei terveitä lapsia.
Esikoiseni 18 vuotta ja hänellä kehitysvamma ja ei se missään ultrissa näy.
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi et ole tehnyt raskaustestiä?
Turha kysellä tällaista ennen kuin on varmistanut edes raskautta.
Tämä. Jos aloitus ei olisi provo, kehottaisin ap:n ensin varmistamaan, onko raskaana.
Sen jälkeen mietitään vaihtoehtoja.
Vuosittain on Suomessa muutama yli 50-vuotias synnyttäjä.
Vanhin on ollut Suomessa 58-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Luomusti ei 52-vuotias raskaudu kuin kuvitelmissaan. Noh... ehkä joku yksi miljardista tämänkin on kokenut.
Oli provo tai ei, mutta itse tunnen naisen, joka tuli 52 v raskaaksi, mutta keskeytti sen.
Ennenvanhaan näitä oli usein,kertoi edesmennyt äitini.
Vierailija kirjoitti:
"Mummoni serkun kummin kaiman kälyn kätilö sai esikoisensa 57-vuotiaana ja luomuna, siihen aikaan ei ollut hoitoja. Oli nuorekas niinkuin minä."
En usko. Nuorekkuus ei siirrä vaihdevuosia.
Vierailija kirjoitti:
Hyshyshys nyt! Minun kaikki mummoni ovat saaneet lapsia vielä 50-vuotiaana, olemme hedelmällistä sukua. Samoin on siskoni ja naapurikin saaneet lapsia vielä 50+. Ei ole ollenkaan harvinaista Porvoossa.
Harvinaista, muttei ollenkaan mahdotonta.
Opiskelukaverini äiti tuli raskaaksi 50 -vuotiaana, ihan luomusti. Perheen vanhin lapsi oli tuossa vaiheessa 20 v. ja nuorempi 15 v. Perheen teiniä tuo ylläri koetteli 🙄
Vierailija kirjoitti:
Heh, mäkin tulin odotteleen näitä legendoja.
Tosiasia nyt kuitenkin on, että ne perin harvat yli viisikymppisenä lapsensa saaneet ovat hedelmöityshoitojen tulosta.
Suomessa näitäkin on äärimmäisen vähän ja ulkomaillahan tämä hedelmöitys on täytynyt tehdä. Yksityisetkään asemat eivät täällä lähde moiseen luonnonvastaiseen toimintaan.
Ap, onnea raskaudesta! Nyt kuitenkin jäitä hattuun ja lääkärin puheille. Todennäköisyys, että raskaudestasi syntyy elävä lapsi on valitettavasti hyvin pieni, niin kurjaa kuultavaa kuin se onkin. Myös oma terveytesi voi olla vaarassa. Joten lääkäriin keskustelemaan vaihtoehdoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. Nuorekkuus ei siirrä vaihdevuosia.
Ymmärräthän, että vaihdevuodet alkavat eri ihmisillä kovin eri aikaan. Kuten myös kuukautiset.
Suurella todennäköisyydellä sinulla on vaihdevuodet.