Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

52 vuotta ja raskaana

Mimosa67
11.01.2020 |

Hei,
Olen urheilullinen ja nuorekas 52-vuotias eronnut nainen pääkaupunkiseudulta. Minulla ei ole lapsia enkä niitä ole aikaisemmin halunnut.

Nyt vaikuttaa siltä, että syksyn lomaromanssista on jäljellä muutakin kuin muistot. Olen suurella todennäköisyydellä raskaana!

En tiedä mitä tehdä. Ajatukseni ovat todella ristiriitaiset. Vanhempani ovat kuolleet ja perintöriidoista johtuen en ole väleissä sisarusteni kanssa. Yksinäinen vanhuus on alkanut pelottaa ja toinen puoli minusta nyt iloitsee todennäköisestä raskaudesta.

Mutta miten selviän ja millä todennäköisyydellä lapsi on terve? Isä on nuorempi eli riskit liittyvät vain minun ikääni.

Jos joku on ollut samassa tilanteessa, olisi kiva kuulla miten teitte päätöksen ja jos piditte lapsen, miten elämänne viisikymppisenä äitinä kehittyi.

Kiitokset jo etukäteen!

Kommentit (262)

Vierailija
141/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea kirjoitti:

Olen 52- vuotias kahden aikuisen lapsen äiti ja minusta olisi myikö luonnollista saada vielä kolmas lapsi. Eräs tuttavani sai 43-47 - vuoden iässä kolme lasta, eihän tässä montaa vuotta ole enempää ikää. Kaikki voi mennä hyvin ja luonnollisesti. Itselläni kuukautiset aivan normaalit vielä. Ennen on tehty kymmenkunta lasta ja usein vielä viidenkympin korvilla.

Hedelmällisyys säilyy, jos sitä käyttää. Viiskymppinen ensisynnyttäjä puhtaasti luomuna ei ole mahdollista.

Vierailija
142/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi et ole tehnyt raskaustestiä? 

Turha kysellä tällaista ennen kuin on varmistanut edes raskautta.

AP:llä on munat, joten kyseessä lienee vain ummetus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea sinulle ja toivottavasti kaikki menee hyvin! Itse olin 48 kun kuopus syntyi. Raskausaika oli ihanaa ja vanhempana äitinä pystyi antamaan enemmän kuin nuoremmille lapsille. Kukaan ei koskaan ihmetellyt ikääni, mutta aika moni luulee minua noin viisi vuotta nuoremmaksi. Poika on nyt 23 ja elää omillaan. Ollaan kyllä edelleen läheisiä.

Vierailija
144/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea kirjoitti:

Olen 52- vuotias kahden aikuisen lapsen äiti ja minusta olisi myikö luonnollista saada vielä kolmas lapsi. Eräs tuttavani sai 43-47 - vuoden iässä kolme lasta, eihän tässä montaa vuotta ole enempää ikää. Kaikki voi mennä hyvin ja luonnollisesti. Itselläni kuukautiset aivan normaalit vielä. Ennen on tehty kymmenkunta lasta ja usein vielä viidenkympin korvilla.

Hedelmällisyys säilyy, jos sitä käyttää. Viiskymppinen ensisynnyttäjä puhtaasti luomuna ei ole mahdollista.

Usko pois, että on mahdollista. Tunsin aikoinaan erään, joka tuli 50 - vuotiaana yllättäen raskaaksi. Olivat olleet pariskunta pitkälle yli 10 vuotta. Se oli yllätys ja shokki ja raskaus onnistui hyvin ja terve lapsi , tyttö syntyi.

Vierailija
145/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikansa kutakin ja minusta sun aika äitinä on jo takana. Moni terve 5-Kemppinen on 6-kymppisenä ihan muuta, 7-kymppisestä puhumattakaan. Ja silloin sun lapsesi on murrosiässä...

Vierailija
146/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on vuosimallia 67, eli lapsen syntyessä aloittaja on ehkä jo täyttänyt 53 vuotta. Lapsen aloittaessa koulutien äiti on 60 vuotias. Lapsen mahdollisissa rippijuhlissa eläkeläisäidillä ikää 68, lapsensa ylioppilasjuhlissa äiti on 71. Luulisi 52 vuotiaan tietävän, että suojaamaton seksi ei ole hyvä juttu, vielä vähemmän jossain etelän lomakohteessa. Ymmärtäisin ehkä tuollaisen käytöksen joltain nuorelta, mutta en päälle viisikymppiseltä.

Oletko ajatellut kasvattaa tämän rakkaudenhedelmän yksin, vai lähdetkö etsimän tulevaa isää sieltä lomakohteesta ja kertomaan hänelle tämän ilouutisen?

Mieheni on vuosimallia 64 ja hänen 1918, sekä 1919 syntyneet vanhempansa olivat iäkkäitä hänet saadessaan. Mieheni sai kuulla koulutaipaleellaan aina vinoilua siitä, että mummo ja pappa toivat hänet kouluun. Onko äiti ja isä hylänneet sinut, kun asut isovanhemmillasi jne. Mieheni on sanonut, että heillä oli liian suuri ikäero vanhempiensa kanssa, eivätkä he oikein koskaan oppineet ymmärtäneet toisiaan.

On myös todennäköistä, että et ehdi omia lapsenlapsiasi näkemään.

Olen saanut mun.kuopuksen 41v ja hän on nyt kolmannella. Tuntuu hämmästyvän joka kerta suuresti kun puhun vanhoista vanhemmista. Kuka oikeasti kiinnittää kaverien vanhempiin huomiota?

Vierailija
147/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosittain on Suomessa muutama yli 50-vuotias synnyttäjä.

Vanhin on ollut Suomessa 58-vuotias.

Keinosiemennettyjä ei lasketa.

Vierailija
148/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverini palasi juuri äitiyslomalta, oli 48-vuotias saadessaan lapsen. Kaikki meni hyvin. Ymmärtääkseni kaikille yli 40-vuotiaille odottajille tarjotaan ilmainen NIPT-testi, eli sitä ei tarvitse teettää yksityisellä.

Vierailija
150/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt siis oikeasti olet raskaana, niin keskenmeno tulee 99 prosentin varmuudella. Ja jos ei tule niin vauva on vammainen 99 prosentin varmuudella. 

Sun ikäiset on isoäitejä ja vaikka kuinka "urheilullinen ja nuorekas" olisit, niin ei muuta biologiaa ja elämänkulkua. 

Tässä sulle 52-vuotiaan biologiaa: kuukautiskierto pyörii aivan samoin kuin kolmekymppisenäkin. Gynekologi katsoi munasarjoja ultralla ja kielsi menemästä lähellekään miestä ilman ehkäisyä.

Ei kannata niputtaa kaikkia 5-kymppisiä samaan lokeroon.

Nythän ei ole kysymys äidin kyvystä tulla raskaaksi vaan siitä alentuneesta perimästä ja kohonneesta riskistä vakaviin kehitysvammoihin. Vaikka olisit luonnonoikku (kuukautiset alkaneet myöhään) niin tuskin se sinua kivasti piristänyt gynekologi suosittelee raskautta.

Jos kuukautiset alkaneet aikaisin, ne myös loppuvat myöhemmin. Eli juuri päinvastoin kuin luulet. Tupakoivilla naisilla vaihdevuodet alkavat aikaisemmin. Lisäksi ole mikään luonnonoikku, jos menkat ovat vielä säännölliset 52. vuotiaana. Ap toki provo.

Mitäh!! Mikä pettymys jos toi on totta, oon aina lohduttautunu et ainaki menkat loppuu aikasin kun oon niistä jo lapsesta asti kärsiny 😲 t. Eri

Vierailija
151/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yhtään tuntuu, että lapsen haluaa niin lapsi pidetään. Muuten varmasti tulee kaduttamaan. Voi olla, että menee kesken, mutta ainakaan ei sitten tarvi itseään syyttää kun ei lasta tullutkaan.

Lapsi voi olla vammainen tai sitten ei, näin on kaikissa tapauksissa.

Positiivisesti nyt sinuna lähtisin tähän asiaan suhtautumaan.

Se mahdollinen lapsi tuskin suhtautuu yhtä positiivisesti mummoäitiinsä.

Ihan oikeasti joskus kannattaa miettiä muitakin, eikä mennä oma halu edellä. Mitään positiivista ei ole siinä, että lähes 60v. äiti saattaa ekaluokkalaista ensimmäisenä päivänään kouluun. Koulukaverit varmaan ihmettelee, että miksi kaverin mummo on mukana.

Ja ikäkuilu on niin suuri, että mummoikäinen ei enää pysy nuoren lapsen juttujen mukana, kuten nuorempi äiti pysyy. Myös fyysinen kunto rapistuu (vaikka kuinka tällä hetkellä tuntuu "nuorekkaalta") ja iäkäs äiti ei jaksa mennä lapsen mukana kaikkialle ja tehdä yhtä paljon kuin nuorempi äiti.

Sinäkö töllötit ekana koulupäivänäsi muiden vanhempia? Eikö muuta kiinnostavampaa ollut?

Tuo se olisikin melkoinen syy abortoida lapsi.

Iäkkäitä vanhempia on ollut maailman sivu ja tulee aina olemaan.

Ihan sama mitä lasten vanhemmat katselee, tärkeämpää on mitä ne pikku piltit katselee ja ajattelee. Lasten maailma on kovin raaka.

Vierailija
152/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse saman ikäinen enkä enää voisi kuvitellakaan vauva-aikaa kaikkine valvomisineen. Vaihdevuosioireilua ja monenlaista kremppaa alkanut tulla. Äiti olen mutta ei enää alusta ei. Toki pitää muistaa että fyysinen kunto ja terveys eli ns. biologinen ikä on jokaisella eri.

Yksi näkökulma näihin juttuihin: ne, jotka sanovat, etteivät millään enää voisi kuvitella vauva-aikaa, valvomista ja muuta jaksavansa. Paljonkohan kyse on siitä, että on olemassa jonkinlainen jaksamisen tankki, joka ei tavallaan täyty uudelleen? Kun on kokenut tuon nuorena, kyse ei ookaan ehkä täysin nuori/vanha -jaottelusta, vaan siitä, että jaksaa sen x kertaa. Oli se sit 25- tai 40-vuotiaana.

Lisääntymiseen tarvittavan elimistön ikääntyminen on selkeä fakta, josta en tässä spekuloi ollenkaan. Vaikka sekin kohtaa yksilöt hieman eri vaiheissa. Se on kuitenkin mitattavissa oleva ja tutkittu juttu.

Mä allekirjoitan tuon tankkiajattelun omalta kohdaltani. Lapsi on 18, minä 40 eli vielä voisin saada iltatähtösen, mutta sekä fyysinen että henkinen jaksaminen lapsiasioissa on nyt täysin taputeltu. Ei minkäänlaista mielenkiintoa. Samanikäinen ystävä sai juuri ensimmäisensä, ja puhkuu tuoreen äidin onnea.

Vierailija
153/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milla88 kirjoitti:

Aikansa kutakin ja minusta sun aika äitinä on jo takana. Moni terve 5-Kemppinen on 6-kymppisenä ihan muuta, 7-kymppisestä puhumattakaan. Ja silloin sun lapsesi on murrosiässä...

Millä ihmeen perusteella sä Milla -88 olet niin ikärasistinen muita naisia kohtaan, että koet oikeudeksesi jumalan tavoin päättää, kuka saa hankkia lapsia ja kuka ei? Toivottavasti sinä et saa lapsia ikinä ja toivottavasti hemmetti soikoon sinulla ei niitä ole. Koulukiusaajia ja koulukiusaajamutseja on jo ihan tarpeeksi. En ymmärrä tuota asennetta, että jonkin ikäisenä pitäisi tehdä jotain, ja tietyn ikäisenä olisi liian nuori tai liian vanha. Kukin meistä tallaa tätä maanpintaa omalla tavallaan. Toivoisin kuitenkin, ettei toisia ihmisiä lähdetä haukkumaan ja kiusaamaan. Kyllä pitää olla ihmisellä huono itsetunto, jos on suuri tarve lähteä muiden elämänpolkuja kritisoimaan.

Vierailija
154/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosittain on Suomessa muutama yli 50-vuotias synnyttäjä.

Vanhin on ollut Suomessa 58-vuotias.

Keinosiemennettyjä ei lasketa.

Ei Suomessa anneta lapsettomuushoitoja viisikymppisille. 45 on periaatteessa raja.

58-synnyttäjä oli aikana ennen lapsettomuushoitoja.

Vierailija
155/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yhtään tuntuu, että lapsen haluaa niin lapsi pidetään. Muuten varmasti tulee kaduttamaan. Voi olla, että menee kesken, mutta ainakaan ei sitten tarvi itseään syyttää kun ei lasta tullutkaan.

Lapsi voi olla vammainen tai sitten ei, näin on kaikissa tapauksissa.

Positiivisesti nyt sinuna lähtisin tähän asiaan suhtautumaan.

Se mahdollinen lapsi tuskin suhtautuu yhtä positiivisesti mummoäitiinsä.

Ihan oikeasti joskus kannattaa miettiä muitakin, eikä mennä oma halu edellä. Mitään positiivista ei ole siinä, että lähes 60v. äiti saattaa ekaluokkalaista ensimmäisenä päivänään kouluun. Koulukaverit varmaan ihmettelee, että miksi kaverin mummo on mukana.

Ja ikäkuilu on niin suuri, että mummoikäinen ei enää pysy nuoren lapsen juttujen mukana, kuten nuorempi äiti pysyy. Myös fyysinen kunto rapistuu (vaikka kuinka tällä hetkellä tuntuu "nuorekkaalta") ja iäkäs äiti ei jaksa mennä lapsen mukana kaikkialle ja tehdä yhtä paljon kuin nuorempi äiti.

Sinäkö töllötit ekana koulupäivänäsi muiden vanhempia? Eikö muuta kiinnostavampaa ollut?

Tuo se olisikin melkoinen syy abortoida lapsi.

Iäkkäitä vanhempia on ollut maailman sivu ja tulee aina olemaan.

Ihan sama mitä lasten vanhemmat katselee, tärkeämpää on mitä ne pikku piltit katselee ja ajattelee. Lasten maailma on kovin raaka.

Mainio syy aborttiin. En ole hulvattomampaa vähän aikaan lukenut.

"Mitä ne lapsen luokkakaveritkin ajattelee!"

Vierailija
156/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin pieni mahdollisuus saada terve lapsi ensisynnyttäjällä yli 50vuotiaana. Suhde jotai 1/25

Vierailija
157/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂 Kyllä ap nyt vitsin murjaisi, taitaa olla vaihkaritätin haaveita 😂

Vierailija
158/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon 56 ja minun nuorimmainen 1 vuotias. Mutta olenkin mies ja vaimoni ei ole noita-akka vaan 32v.

Vierailija
159/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😂 Kyllä ap nyt vitsin murjaisi, taitaa olla vaihkaritätin haaveita 😂

Ap on mies, joka ei tiedä naisten lisääntymisbiologiasta ja haluaa provota mummoja. Mutta eihän sitä tartte provosoitua.

Vierailija
160/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä oon 56 ja minun nuorimmainen 1 vuotias. Mutta olenkin mies ja vaimoni ei ole noita-akka vaan 32v.

Joku tällainen on ap, siis naiseton hopeakettu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi