Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

52 vuotta ja raskaana

Mimosa67
11.01.2020 |

Hei,
Olen urheilullinen ja nuorekas 52-vuotias eronnut nainen pääkaupunkiseudulta. Minulla ei ole lapsia enkä niitä ole aikaisemmin halunnut.

Nyt vaikuttaa siltä, että syksyn lomaromanssista on jäljellä muutakin kuin muistot. Olen suurella todennäköisyydellä raskaana!

En tiedä mitä tehdä. Ajatukseni ovat todella ristiriitaiset. Vanhempani ovat kuolleet ja perintöriidoista johtuen en ole väleissä sisarusteni kanssa. Yksinäinen vanhuus on alkanut pelottaa ja toinen puoli minusta nyt iloitsee todennäköisestä raskaudesta.

Mutta miten selviän ja millä todennäköisyydellä lapsi on terve? Isä on nuorempi eli riskit liittyvät vain minun ikääni.

Jos joku on ollut samassa tilanteessa, olisi kiva kuulla miten teitte päätöksen ja jos piditte lapsen, miten elämänne viisikymppisenä äitinä kehittyi.

Kiitokset jo etukäteen!

Kommentit (262)

Vierailija
161/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä on, muttei se sitä tosiasiaa poista, että yli viisikymppisiä synnyttäjiä on.

Ja ihan luomusti.

Vierailija
162/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toimii vielä 54-vuotiaana munasarjat hyvin. Ärsyttää, kun lääkäri sanoi, että taytyy laittaa vielä kierukka kun raskauden mahdollisuus on korkea.

Vanhuuden varaksi en lasta tekisi. Ap voi hankkia vaikka apulaisen itselleen, jos vanhuus pelottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yksi tuttu sai lapsen vielä 49-vuotiaana eli onhan se joillakin mahdollista.

Vierailija
164/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johonkin aiemmin olleeseen ketjuun jo kerroinkin, että isoisäni vanhemmat saivat kolme lasta peräkkäin, kun isoäidin äiti oli noin viisikymppinen. Aiemmat lapset kuolivat johonkin kuumetautiin ja hukkumalla, joten oli pakko tehdä lisää lapsia. Nämä aiemmat nuorina  kuolleet lapset olivat täysi yllätys isällenikin, joka ei tiennyt, että heitä oli olemassakaan. Asia selvisi kirkonkirjoista sukututkimuksen seurauksena. Myös isoisäni oli vähällä kuolla espanjantautiin, 1900-luvun alussa, mutta jäi henkiin. Luultavasti oli paljon nykyistä yleisempää tehdä lapsia vanhana, koska lapsikuolleisuus oli korkea tuohon aikaan. Syrjäseuduilta oli pitkä matka lääkäriin eikä antibiootteja ollut. 

Vierailija
165/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johonkin aiemmin olleeseen ketjuun jo kerroinkin, että isoisäni vanhemmat saivat kolme lasta peräkkäin, kun isoäidin äiti oli noin viisikymppinen. Aiemmat lapset kuolivat johonkin kuumetautiin ja hukkumalla, joten oli pakko tehdä lisää lapsia. Nämä aiemmat nuorina  kuolleet lapset olivat täysi yllätys isällenikin, joka ei tiennyt, että heitä oli olemassakaan. Asia selvisi kirkonkirjoista sukututkimuksen seurauksena. Myös isoisäni oli vähällä kuolla espanjantautiin, 1900-luvun alussa, mutta jäi henkiin. Luultavasti oli paljon nykyistä yleisempää tehdä lapsia vanhana, koska lapsikuolleisuus oli korkea tuohon aikaan. Syrjäseuduilta oli pitkä matka lääkäriin eikä antibiootteja ollut. 

Korjaus: isoisän.

Vierailija
166/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosittain on Suomessa muutama yli 50-vuotias synnyttäjä.

Vanhin on ollut Suomessa 58-vuotias.

Keinosiemennettyjä ei lasketa.

Ei Suomessa anneta lapsettomuushoitoja viisikymppisille. 45 on periaatteessa raja.

58-synnyttäjä oli aikana ennen lapsettomuushoitoja.

Yksityisellä annetaan. Miten muutan Antti Lindtmannin Kaija vaimo olisi tullut raskaaksi? Synnytti 54- vuotiaana.

Vierailija
167/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kerron vielä, kun väitettiin näiden lasten olevan varmuudella vammaisia, niin yksikään kolmesta ei ollut. Jokainen ponnisti hyvin köyhistä oloista ahkeralla työllä ja loi oman ammattiuran, yhdestä tuli jopa oman aikakautensa taiteilijajulkkis, joka muutti Ruotsiin. Nämäkin tiedot peräisin sukututkimuksesta, koska en itse näitä isoisän sisaruksia koskaan tavannut.

Vierailija
168/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin heti!!

Monet gynekologiset syövät aiheuttavat raskaudenkaltaisia oireita ja voivat jopa erittää istukkahormonia, eli näkyä raskaustestissä plussana.

Vierailija
169/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jonkun random lomaromanssin kanssa oltu ilman kondomia, voi olla myös seksitauti. Ehkä lääkäriaika olisi tässä nyt se, mistä aloittaa.

Vierailija
170/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt siis oikeasti olet raskaana, niin keskenmeno tulee 99 prosentin varmuudella. Ja jos ei tule niin vauva on vammainen 99 prosentin varmuudella. 

Sun ikäiset on isoäitejä ja vaikka kuinka "urheilullinen ja nuorekas" olisit, niin ei muuta biologiaa ja elämänkulkua. 

Tässä sulle 52-vuotiaan biologiaa: kuukautiskierto pyörii aivan samoin kuin kolmekymppisenäkin. Gynekologi katsoi munasarjoja ultralla ja kielsi menemästä lähellekään miestä ilman ehkäisyä.

Ei kannata niputtaa kaikkia 5-kymppisiä samaan lokeroon.

Nythän ei ole kysymys äidin kyvystä tulla raskaaksi vaan siitä alentuneesta perimästä ja kohonneesta riskistä vakaviin kehitysvammoihin. Vaikka olisit luonnonoikku (kuukautiset alkaneet myöhään) niin tuskin se sinua kivasti piristänyt gynekologi suosittelee raskautta.

Jos kuukautiset alkaneet aikaisin, ne myös loppuvat myöhemmin. Eli juuri päinvastoin kuin luulet. Tupakoivilla naisilla vaihdevuodet alkavat aikaisemmin. Lisäksi ole mikään luonnonoikku, jos menkat ovat vielä säännölliset 52. vuotiaana. Ap toki provo.

Olen tuosta kk alkamisiästä ja vaihdevuosien alkamisesta kysynyt gynekologiltani. Parhaiten ennustavat tulevaisuutta naispuolisten sukulaisten tilanteet. Jos kuukautisen alkavat alle 12-vuotiaana, ne ovat alkaneet aikaisin, jolloin vaihdevuodet saattavat tulla aikaisin. Jos kk ovat alkaneet yli 12-vuotiaana, se on normaali ikä eikä se ennusta vaihdevuosien alkamista mitenkään. Sen sijaan myöhäiset vaihdevuodet ennustavat korkeaa elinikää, mutta esimerkiksi omalla kohdalla voidaan puhua myöhäisistä vaihdevuosista vasta lähempänä 55 ikää. Se, ettei vaihdevuosista ole merkkiä vielä iässäni on ihan normaalia. N52

Tämähän oli mielenkiintoista, en tiennytkään. Isoisäni isä, joka sai toisen kolmen sarjan lapsia viisikymppisenä eli 102-vuotiaaksi, mikä oli siihen aikaan jo lehtijuttujen aihe. Nykyäänhän satavuotiaita on vaikka kuinka paljon. 

Mutta ei tarvita kuin kaksi kolme sukupolvea, että asiat unohtuvat. Mekin ihmettelimme kirkonkirjat nähtyämme, että voiko yli viisikymppinen saada vielä omia lapsia, vai olivatko kasvattilapsia, koska nykyisin yli viisikymppiset äidit ovat yhtä harvianisia kuin yli satavuotiaat isoisäni äidin aikaan. Mutta vanhoilta sukulaisilta kysyttäessä selvisi, että ihan omia lapsia ne olivat.

Myöhään saadut vaihdevuodet siis ennustivat tuota yli sadan vuoden ikää ja varmaan sisukas luonne myös. Hän oli kuulemma melkoinen rautarouva ja kuvissakin hyvin tuima ja hoikka, pienikokoinen nainen.

Vierailija
171/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea kirjoitti:

Olen 52- vuotias kahden aikuisen lapsen äiti ja minusta olisi myikö luonnollista saada vielä kolmas lapsi. Eräs tuttavani sai 43-47 - vuoden iässä kolme lasta, eihän tässä montaa vuotta ole enempää ikää. Kaikki voi mennä hyvin ja luonnollisesti. Itselläni kuukautiset aivan normaalit vielä. Ennen on tehty kymmenkunta lasta ja usein vielä viidenkympin korvilla.

Hedelmällisyys säilyy, jos sitä käyttää. Viiskymppinen ensisynnyttäjä puhtaasti luomuna ei ole mahdollista.

Usko pois, että on mahdollista. Tunsin aikoinaan erään, joka tuli 50 - vuotiaana yllättäen raskaaksi. Olivat olleet pariskunta pitkälle yli 10 vuotta. Se oli yllätys ja shokki ja raskaus onnistui hyvin ja terve lapsi , tyttö syntyi.

Oma äitini tuli luomusti raskaaksi 52-vuotiaana, tosin sai keskenmenon.

Vierailija
172/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin raskaaksi 50-vuotiaana. Kondomi petti. Minulla on kaksi lasta, molemmat jo aikuisia. Tein abortin. En edes ajatellut muita vaihtoehtoja.

Vierailija
173/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolitauti se siellä oireilee (voi muuten oikeasti näyttää esim plussaa raskaustestiin), lääkäriin ja äkkiä.

Vierailija
174/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosittain on Suomessa muutama yli 50-vuotias synnyttäjä.

Vanhin on ollut Suomessa 58-vuotias.

Keinosiemennettyjä ei lasketa.

Ei Suomessa anneta lapsettomuushoitoja viisikymppisille. 45 on periaatteessa raja.

58-synnyttäjä oli aikana ennen lapsettomuushoitoja.

Yksityisellä annetaan. Miten muutan Antti Lindtmannin Kaija vaimo olisi tullut raskaaksi? Synnytti 54- vuotiaana.

Kuten sanottu, luomusti raskautuneita päälle viisikymppisiä todella on. Sitä en tiedä, onko juuri hänelle sitten tehty jotain hoitoja ja jos on, missä maassa. Suomessa tuskin tehdään, yksityiselläkään. Suurimmassa osassa ainakaan.

Vierailija
175/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mummoni serkun kummin kaiman kälyn kätilö sai esikoisensa 57-vuotiaana ja luomuna, siihen aikaan ei ollut hoitoja. Oli nuorekas niinkuin minä."

En usko. Nuorekkuus ei siirrä vaihdevuosia.

Vaihdevuodet ovat hyvinkin yksilöllisiä. Ja vaikka joka kierrolla ei munasolua tuottaisikaan, saattaa esim joka toisella ollakin mahdollisuus hedelmöittyä. On viisikymppisiä äitejä ollut paljonkin ennen kehittynyttä ehkäisyä.

Vierailija
176/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sirkka kirjoitti:

Onnea sinulle ja toivottavasti kaikki menee hyvin! Itse olin 48 kun kuopus syntyi. Raskausaika oli ihanaa ja vanhempana äitinä pystyi antamaan enemmän kuin nuoremmille lapsille. Kukaan ei koskaan ihmetellyt ikääni, mutta aika moni luulee minua noin viisi vuotta nuoremmaksi. Poika on nyt 23 ja elää omillaan. Ollaan kyllä edelleen läheisiä.

Sä olet siis nyt 71 vuotias ja sulla on 23 v. lapsi. Vaikea varmasti tajuta jos vierekkäin seisotte että olet hänen äiti, etkä mummo? Oletko koskaan kysellyt lapseltasi kiusattiinko häntä koulussa vanhusta äidistä?

Vierailija
177/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole itse kokenut raskautta tuossa iässä, mutta löytyyhän tapauksia että on saatu lapsi vielä yli 50v. Mahdotonta ei ole jos koet olevasi hyvässä kunnossa ja jaksavasi.

Ja joka vuosi syntyy Suomessa useampi lapsi yli 50v äideille. Vanhin lienee Suomessa 57v synnyttänyt äiti ja oliko kiinalainen nainen 70v.

Ja myös yksityisklinikat antavat yli 50v hedelmällisyyshoitoja, erityisesti ulkomailla.

Jos ap. on perusterve nainen, ei mitään hätää raskaudelle.

Vierailija
178/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Metusalemin eukko tullut tiineeksi 700-vuotiaana?

Vierailija
179/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sirkka kirjoitti:

Onnea sinulle ja toivottavasti kaikki menee hyvin! Itse olin 48 kun kuopus syntyi. Raskausaika oli ihanaa ja vanhempana äitinä pystyi antamaan enemmän kuin nuoremmille lapsille. Kukaan ei koskaan ihmetellyt ikääni, mutta aika moni luulee minua noin viisi vuotta nuoremmaksi. Poika on nyt 23 ja elää omillaan. Ollaan kyllä edelleen läheisiä.

Sä olet siis nyt 71 vuotias ja sulla on 23 v. lapsi. Vaikea varmasti tajuta jos vierekkäin seisotte että olet hänen äiti, etkä mummo? Oletko koskaan kysellyt lapseltasi kiusattiinko häntä koulussa vanhusta äidistä?

Oletko itse entinen koulukiusaaja ja nykyinen työpaikka ja ystävien kiusaaja, kun korostat kiusaamista. Tiedätkö suurin osa ihmisestä ei kiusaa, vaikka olisi erilainen tai poikkeaisi valtaväestöstä.

Mun molemmat vanhemmat kuolivat auto-onnettomuudessa kun olin 12v ja pikkuveli 9v ja mummimme meitä hoiti ja kasvatti ja oli siihen aikaan n. 70v ja yksikään ei meitä kiusannut, vaikka mummin kanssa käytiin kaupassa, harrastuksissa tai haki koulussa ja suurin osa luuli mummia äidiksemme.

Näinhän on usein myös adoptiovanhemmilla, kun lapsi adoptoidaan 45v ja lapsi on 5-15v ikäinen.

Vierailija
180/262 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen synnyttäneitä 50-52-vuotiaita oli viimeisen 10 vuoden aikana Stakesin tilastoissa 11 kpl. Luvussa eivät siis ole mukana ne, jotka tulivat raskaaksi ja saivat keskenmenon tai tekivät abortin. 

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/asiantuntijat/terveys/miten_todenn…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme