52 vuotta ja raskaana
Hei,
Olen urheilullinen ja nuorekas 52-vuotias eronnut nainen pääkaupunkiseudulta. Minulla ei ole lapsia enkä niitä ole aikaisemmin halunnut.
Nyt vaikuttaa siltä, että syksyn lomaromanssista on jäljellä muutakin kuin muistot. Olen suurella todennäköisyydellä raskaana!
En tiedä mitä tehdä. Ajatukseni ovat todella ristiriitaiset. Vanhempani ovat kuolleet ja perintöriidoista johtuen en ole väleissä sisarusteni kanssa. Yksinäinen vanhuus on alkanut pelottaa ja toinen puoli minusta nyt iloitsee todennäköisestä raskaudesta.
Mutta miten selviän ja millä todennäköisyydellä lapsi on terve? Isä on nuorempi eli riskit liittyvät vain minun ikääni.
Jos joku on ollut samassa tilanteessa, olisi kiva kuulla miten teitte päätöksen ja jos piditte lapsen, miten elämänne viisikymppisenä äitinä kehittyi.
Kiitokset jo etukäteen!
Kommentit (262)
AP-kirjoituksen reippauden perusteella totean tämän provoksi.
Mikäli olen väärässä... so what?
Vierailija kirjoitti:
"Tässä sulle 52-vuotiaan biologiaa: kuukautiskierto pyörii aivan samoin kuin kolmekymppisenäkin. Gynekologi katsoi munasarjoja ultralla ja kielsi menemästä lähellekään miestä ilman ehkäisyä.
Ei kannata niputtaa kaikkia 5-kymppisiä samaan lokeroon."Mulla sama, just laitettiin uusi hormonikierukka. Ja lääkäri tosiaan sanoi, että geenilotossa on mulle siunaantunut hormonit, jotka näköjään mahdollistavat raskauden myöhemmälläkin iällä.
Mutta edelleenkin, vaikka vanhahko nainen kuinka haluaa tuntea itsensä nuoreksi jopa lisääntymällä, niin se on lottoa perimän kanssa. Tutkikaa aihetta. Se mitä siirrätte sikiöön vanhalla iällä on heikkoa ainesta. Erittäin itsekästä lisääntyä vanhana. Tämä ei muutu teidän munasarjojen tilanteesta mihinkään. Lapselta viedään ns terävin kärki pois. Ok?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt siis oikeasti olet raskaana, niin keskenmeno tulee 99 prosentin varmuudella. Ja jos ei tule niin vauva on vammainen 99 prosentin varmuudella.
Sun ikäiset on isoäitejä ja vaikka kuinka "urheilullinen ja nuorekas" olisit, niin ei muuta biologiaa ja elämänkulkua.
Tässä sulle 52-vuotiaan biologiaa: kuukautiskierto pyörii aivan samoin kuin kolmekymppisenäkin. Gynekologi katsoi munasarjoja ultralla ja kielsi menemästä lähellekään miestä ilman ehkäisyä.
Ei kannata niputtaa kaikkia 5-kymppisiä samaan lokeroon.Nythän ei ole kysymys äidin kyvystä tulla raskaaksi vaan siitä alentuneesta perimästä ja kohonneesta riskistä vakaviin kehitysvammoihin. Vaikka olisit luonnonoikku (kuukautiset alkaneet myöhään) niin tuskin se sinua kivasti piristänyt gynekologi suosittelee raskautta.
Jos kuukautiset alkaneet aikaisin, ne myös loppuvat myöhemmin. Eli juuri päinvastoin kuin luulet. Tupakoivilla naisilla vaihdevuodet alkavat aikaisemmin. Lisäksi ole mikään luonnonoikku, jos menkat ovat vielä säännölliset 52. vuotiaana. Ap toki provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mummoni serkun kummin kaiman kälyn kätilö sai esikoisensa 57-vuotiaana ja luomuna, siihen aikaan ei ollut hoitoja. Oli nuorekas niinkuin minä."
Heh, mäkin tulin odotteleen näitä legendoja.
Tosiasia nyt kuitenkin on, että ne perin harvat yli viisikymppisenä lapsensa saaneet ovat hedelmöityshoitojen tulosta.
Suomessa näitäkin on äärimmäisen vähän ja ulkomaillahan tämä hedelmöitys on täytynyt tehdä. Yksityisetkään asemat eivät täällä lähde moiseen luonnonvastaiseen toimintaan.
Onhan nämä aikamoisia legendoja, mutta entä jos ihan selväpäinen ihminen on kertonut tätinsä tulleen raskaaksi ja saaneen lapsen 51-vuotiaana yllärinä ja entä jos ihan omin silmin olet nähnyt vanhannäköisen naisen pitävän pientä vauvaa sylissään, etkä tiennyt onko äiti vai mummi ja jälkeenpäin olet kuullut, että tiesitkö, siellä oli eräs X-ikäinen äiti. Olihan se käsittämätöntä kuvitella parikymppisenä, että joku keski-ikäinen voi tulla vielä raskaaksi, msutta onhan näitä. Sitä, kun olettaa, ettei voi enää tulla, niin jollain käy aina kivasti vaikka harvassa onkin. Se, ettet sinä voi kuvitella itseäsi raskaaksi 50-vuotiaana, ei tarkoita, ettei jollekin hassulle voisi käydä niin. Muistakaa ehkäisy niin kauan kuin on menkkoja.
Vierailija kirjoitti:
AP-kirjoituksen reippauden perusteella totean tämän provoksi.
Mikäli olen väärässä... so what?
Ehkä juuri reippaus on syynä, että näin kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saman ikäinen enkä enää voisi kuvitellakaan vauva-aikaa kaikkine valvomisineen. Vaihdevuosioireilua ja monenlaista kremppaa alkanut tulla. Äiti olen mutta ei enää alusta ei. Toki pitää muistaa että fyysinen kunto ja terveys eli ns. biologinen ikä on jokaisella eri.
Aivan. En varmasti tule enää raskaaksi 51-vuotiaana, koska on esivaihdevuodet, ja hyvä niin. Monilla ystävillä on vaihdevuodet, mutta löytyy kaksi, joilla ei ole vielä edes esivaihdevuosiakaan, toinen 54-vuotias ja toinen samanikäinen kuin minä. 54-vuotias on huomattavasti ikäistään nuoremman näköinen, hormoneilla kun on siihen vaikutusta.
Vastoin yleisiä harhaluuloja ja lääketeollisuuden uskottelua, hormonikorvaushoito ei ole mikään nuoruudenlähde. Todennäköisesti ystäväsi meikkaa, jumppaa ja hoitaa muuten hyvin itseään
Mistä sä nuo hormonikorvaushoidot tähän vedit? Varmaan kirjoittaja tarkoitti, että estrogeenin väheneminen vaihdevuosissa aiheuttaa ihon kimmoisuuden vähenemistä yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tässä sulle 52-vuotiaan biologiaa: kuukautiskierto pyörii aivan samoin kuin kolmekymppisenäkin. Gynekologi katsoi munasarjoja ultralla ja kielsi menemästä lähellekään miestä ilman ehkäisyä.
Ei kannata niputtaa kaikkia 5-kymppisiä samaan lokeroon."Mulla sama, just laitettiin uusi hormonikierukka. Ja lääkäri tosiaan sanoi, että geenilotossa on mulle siunaantunut hormonit, jotka näköjään mahdollistavat raskauden myöhemmälläkin iällä.
Mutta edelleenkin, vaikka vanhahko nainen kuinka haluaa tuntea itsensä nuoreksi jopa lisääntymällä, niin se on lottoa perimän kanssa. Tutkikaa aihetta. Se mitä siirrätte sikiöön vanhalla iällä on heikkoa ainesta. Erittäin itsekästä lisääntyä vanhana. Tämä ei muutu teidän munasarjojen tilanteesta mihinkään. Lapselta viedään ns terävin kärki pois. Ok?
Mitä sillä terävimmällä kärjellä? Harvalla sitä muutenkaan on. Vanhan äidin lapsella voi hyvinkin olla tiedossa muhkea perintö ja se pehmittää menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mummoni serkun kummin kaiman kälyn kätilö sai esikoisensa 57-vuotiaana ja luomuna, siihen aikaan ei ollut hoitoja. Oli nuorekas niinkuin minä."
Heh, mäkin tulin odotteleen näitä legendoja.
Tosiasia nyt kuitenkin on, että ne perin harvat yli viisikymppisenä lapsensa saaneet ovat hedelmöityshoitojen tulosta.
Suomessa näitäkin on äärimmäisen vähän ja ulkomaillahan tämä hedelmöitys on täytynyt tehdä. Yksityisetkään asemat eivät täällä lähde moiseen luonnonvastaiseen toimintaan.
Onhan nämä aikamoisia legendoja, mutta entä jos ihan selväpäinen ihminen on kertonut tätinsä tulleen raskaaksi ja saaneen lapsen 51-vuotiaana yllärinä ja entä jos ihan omin silmin olet nähnyt vanhannäköisen naisen pitävän pientä vauvaa sylissään, etkä tiennyt onko äiti vai mummi ja jälkeenpäin olet kuullut, että tiesitkö, siellä oli eräs X-ikäinen äiti. Olihan se käsittämätöntä kuvitella parikymppisenä, että joku keski-ikäinen voi tulla vielä raskaaksi, msutta onhan näitä. Sitä, kun olettaa, ettei voi enää tulla, niin jollain käy aina kivasti vaikka harvassa onkin. Se, ettet sinä voi kuvitella itseäsi raskaaksi 50-vuotiaana, ei tarkoita, ettei jollekin hassulle voisi käydä niin. Muistakaa ehkäisy niin kauan kuin on menkkoja.
Niinpä. Se ei ole iästä kiinni vaan kehon toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Ikäisesi naisen luulisi tietävän ettei lomaromansseille anneta ilman kondomia. Voi tulla paljon ikävämpiäkin tuomisia kuin raskaus.
Jos tarkoitit 80-luvun tappavaa tuliaista, niin siihen on nykyisin lääkitys, jonka avulla voit elää normaalisti, että vähän riippuu, mikä kelle ikävä tuominen.
Jos toimii itsekkäästi ja itsensä takia hankkiutuu raskaaksi vanhana, niin kukaan ei estä. Toivottavasti muistaa että sen lapsen puolesta ottaa suuret riskit. Miksei lapsia voi tehdä nuorena, jolloin se biologian kannalta on paras aika ja lisäksi onnistuu helpoiten. Jos ei oma järki riitä (ei näköjään) niin ennen raskautta suosittelen lääkärin (ei uskovaisen) kanssa keskustelua. Voi avartaa ihmisen biologiaa. Sitähän ei kukaan ole keksinyt eikä hihhulit pysty sitä muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vanhempi äiti tai isä sen suurempi riski siihen, että lapsesta tulee kehitysvammainen. Se on aina yksi tekijä joka raskaudessa mutta sen vuoksi 40 täyttäneille äideille tehdään aina sikiöseulonta. Ja riski kasvaa koko ajan eli yli 50 vee se on jo tosi korkea. Kehitysvammainen lapsi on yhtä arvokas kuin normaali, mutta oletko varma että voimasi riittävät vaikeasti vammaisen hoitamiseen kotona? Olet myös ymmärtänyt että olet todella iäkäs äiti, jaksatko yövalvomiset, mahdolliset kolikot. Mutta kuten täällä on kirjoitettu, veikkaan minäkin vaihdevuosien oireita. Vaihdevuodet on luonnon oma keino estää ihmisiä lisääntymästä enää siinä vaiheessa kun omat eväät ovat jo liian heikkolaatuisia
Aiheuttaako sinusta vaihdevuodet positiivisen raskaustestin jonka ap tehnyt?
Gambian tulisilla rannoilla käyty?
Vierailija kirjoitti:
Jos toimii itsekkäästi ja itsensä takia hankkiutuu raskaaksi vanhana, niin kukaan ei estä. Toivottavasti muistaa että sen lapsen puolesta ottaa suuret riskit. Miksei lapsia voi tehdä nuorena, jolloin se biologian kannalta on paras aika ja lisäksi onnistuu helpoiten. Jos ei oma järki riitä (ei näköjään) niin ennen raskautta suosittelen lääkärin (ei uskovaisen) kanssa keskustelua. Voi avartaa ihmisen biologiaa. Sitähän ei kukaan ole keksinyt eikä hihhulit pysty sitä muuttamaan.
Öö, siis luuletko että uskovainen lääkäri automaattisesti vastustaisi aborttia? Hyväksyn minäkin abortin vaikka olen uskova.
Mutta ap tahtoo lapsen, joten silloin tuettava raskauden jatkumista, tottakai. Riskit isommat, kaikki sen tietää, myös me hihhulit. Mutta yli viisikymppisillekin syntyy terveitä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tiedän 52-vuotiaana yllätysvauvan saaneen ja ihan oli luomuraskaus. Ihmiset elävät nykyään vanhemmiksi, joten mikä ihme se nyt on, että lapsiakin saadaan vanhempina kuin aikaisemmin?
Minulla itselläni kuukautiset loppuivat vasta 57-vuotiaana, eikä vaihdevuosioireita ollut oikeastaan ollenkaan.Luulen päinvastoin, että nykyisin tiedetään vanhemman raskauden riskeistä enemmän, joten niitä on vähemmän kuin ennen uskovaisia lukuunottamatta. Jotkut sen vuoksi jopa epäilevät, ettei 45 + voi tulla raskaaksi ja saada tervettä lasta. Tietyistä suvuista näitä löytyy, myös omassa suvussani on ollut myöhäiset vaihdevuodet ja raskauksia 45 + ikäisenä. Tosin sen vuoksi, että aiemmat lapset ovat menehtyneet sairauksiin tai tapaturmassa, ei uskonnollisista syistä. N52
Ennen ei ollut ehkäisyä, joten ne sikisivät, joilla oli siihen taipumusta myöhäiselläkin iällä.
Aivovammaista luulla, että jokainen 40+ tai 50+ ikäisenä hedelmällinen ja nuorekas nainen sikiää jos se vain on mahdollista. Ei sikiä, kyllä on keskeytetty yhdyntä toiminut jo aatamin aikaan saamarin enpä sano... Vain vakaumukselliset tai vastuuttomat tai vajaaälyiset ovat sienneet enää 40+ vaikka vahingon olisi voinut antaa sattuakin. No eri asia jos on siinä vaiheessa ollut syystä tai toisesta lapseton, esim. menettänyt lapsensa, sitten on joku järkeväkin voinut vielä yrittää.
Jossain vaiheessa oli juttua yli viisikymppisestä naisesta (yksinhuoltaja), joka sai Meilahdessa kolmosia. Taisi mennä kaikesta huolimatta hyvin :).
En ole provo, olen vain tehnyt aika pitkän uran liike-elämässä, että en kaikesta ihan heti vauhkoonnu, vaikka kaikenlaisia ajatuksia päässä risteileekin. Välillä olen pitämässä lasta, välillä en.
Luulen kuitenkin että katson nämä kortit loppuun. Kaikella on tarkoituksensa, niin tälläkin. Olen jättäytynyt pois jo kaikkein kiireisimmästä työelämästä eli aikaa lapselle olisi. Olen ollut julkisuudessakin eli ehkä saatte lukeakin lapsestani, jos niin pitkälle päästään.
Joku tuossa sanoi, että pitäisi käyttää kondomia. Olen ihan samaa mieltä, mutta joskus yllättävät tilanteet vievät mukanaan. Minulle välillä käy niin ja nyt mietin onko se kuukauden hedelmällisimpien päivien huumaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt siis oikeasti olet raskaana, niin keskenmeno tulee 99 prosentin varmuudella. Ja jos ei tule niin vauva on vammainen 99 prosentin varmuudella.
Sun ikäiset on isoäitejä ja vaikka kuinka "urheilullinen ja nuorekas" olisit, niin ei muuta biologiaa ja elämänkulkua.
Tässä sulle 52-vuotiaan biologiaa: kuukautiskierto pyörii aivan samoin kuin kolmekymppisenäkin. Gynekologi katsoi munasarjoja ultralla ja kielsi menemästä lähellekään miestä ilman ehkäisyä.
Ei kannata niputtaa kaikkia 5-kymppisiä samaan lokeroon.Nythän ei ole kysymys äidin kyvystä tulla raskaaksi vaan siitä alentuneesta perimästä ja kohonneesta riskistä vakaviin kehitysvammoihin. Vaikka olisit luonnonoikku (kuukautiset alkaneet myöhään) niin tuskin se sinua kivasti piristänyt gynekologi suosittelee raskautta.
Jos kuukautiset alkaneet aikaisin, ne myös loppuvat myöhemmin. Eli juuri päinvastoin kuin luulet. Tupakoivilla naisilla vaihdevuodet alkavat aikaisemmin. Lisäksi ole mikään luonnonoikku, jos menkat ovat vielä säännölliset 52. vuotiaana. Ap toki provo.
No eihän, mistä tuon tempaisit? Tupakka pitää paikkansa mutta jos kuukautiset alkavat aikaisin ne myös loppuvat. Esimerkiksi 12 v alkaneet voivat loppua jo 40 vee. Alusta loppuun on perinnöllistä hajontaa, mutta myöhemmin alkaneet loppuu myöhemmin.
Jos tossa iässä epäilisin raskautta olisin jo lääkärissä käynyt salamannopeudella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä pelotella mistään kun hyvinkin kaikki voi mennä normaalisti. Suomessa on hyvä seuranta raskauden aikana ja tarkistetaan riskit kokein. Jos ilmenee vakavaa vammaa niin sitte keskeytys. Siihen voi varautua, mutta muutoin Onnea ! Tiedän lukuisia hyvin päättyneitä raskauksia 50- 53 vuotiailla ja kaikki tapahtunut luomusti.
Hyväkuntoinen nainen, viisikymppinen joka on vielä ikäistään nuorekkaampi, niin äidiksi vaan.Onhan esimerkki: Antti Lindtmannin vaimo synnytti 54- vuotiaana. Tosin raskaus ei alkanut luomusti mutta onnistui.
Nuorekas äiti hänkin on, eikä näytä ikäiseltään.
Näyttää ikäiseltään, voi hitto teidän nuorekkaiden kanssa...
http://www.oldest.org/people/pregnant-women/attachment/maria-del-carmen…
Maria del Carmen Bousada de Lara sai kaksosensa hoidoilla 66-vuotiaana. Hänkään ei näytä ikäiseltään, tietenkään, koska hänhän sai lapsia hoidoilla iässä, jossa se ei luomuna onnistunut. Niin ei näytä ikäiseltään. Kuten ei kukaan täällä 45+ ikäisenä lapsen saanut varsinkaan jo sai vielä luomuna (kuten 100 % av:n nelikymppisistä mammoista...). Koska jos saa lapsen vanhana niin ei voi näyttää vanhalta. Siitähän se on kiinni näyttääkö ikäiseltään vai ei... Kakkostyypin harmaantuva mummoni sai kuopuksensa 42-vuotiaana ja kulkaa näytti ikäiseltään.
Lapsi on lahja. Jostakin syystä tulit raskaaksi nyt. Ikä ei ole olennaisin asia, vaan se, että rakastat ja huolehdit lapsestasi. Vanhemmuus on välillä raskasta, mutta todella antoisaa! Rakkaus omaa lasta kohtaan on todella ainutlaatuista. Älä välitä ilkeistä kirjoituksista...Tsemppiä!