Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

52 vuotta ja raskaana

Mimosa67
11.01.2020 |

Hei,
Olen urheilullinen ja nuorekas 52-vuotias eronnut nainen pääkaupunkiseudulta. Minulla ei ole lapsia enkä niitä ole aikaisemmin halunnut.

Nyt vaikuttaa siltä, että syksyn lomaromanssista on jäljellä muutakin kuin muistot. Olen suurella todennäköisyydellä raskaana!

En tiedä mitä tehdä. Ajatukseni ovat todella ristiriitaiset. Vanhempani ovat kuolleet ja perintöriidoista johtuen en ole väleissä sisarusteni kanssa. Yksinäinen vanhuus on alkanut pelottaa ja toinen puoli minusta nyt iloitsee todennäköisestä raskaudesta.

Mutta miten selviän ja millä todennäköisyydellä lapsi on terve? Isä on nuorempi eli riskit liittyvät vain minun ikääni.

Jos joku on ollut samassa tilanteessa, olisi kiva kuulla miten teitte päätöksen ja jos piditte lapsen, miten elämänne viisikymppisenä äitinä kehittyi.

Kiitokset jo etukäteen!

Kommentit (262)

Vierailija
101/262 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyypin II Diabeetikko

Vierailija
102/262 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos toimii itsekkäästi ja itsensä takia hankkiutuu raskaaksi vanhana, niin kukaan ei estä. Toivottavasti muistaa että sen lapsen puolesta ottaa suuret riskit. Miksei lapsia voi tehdä nuorena, jolloin se biologian kannalta on paras aika ja lisäksi onnistuu helpoiten. Jos ei oma järki riitä (ei näköjään) niin ennen raskautta suosittelen lääkärin (ei uskovaisen) kanssa keskustelua. Voi avartaa ihmisen biologiaa. Sitähän ei kukaan ole keksinyt eikä hihhulit pysty sitä muuttamaan.

Öö, siis luuletko että uskovainen lääkäri automaattisesti vastustaisi aborttia? Hyväksyn minäkin abortin vaikka olen uskova.

Mutta ap tahtoo lapsen, joten silloin tuettava raskauden jatkumista, tottakai. Riskit isommat, kaikki sen tietää, myös me hihhulit. Mutta yli viisikymppisillekin syntyy terveitä lapsia.

Jos olet oikeasti lääkäri niin ihmettelen noin kevyttä suhtautumista siihen että isoäidin ikäiset ihmiset hankkiutuu raskaaksi. Onko se että on sitten onnella fyysisesti terve se ainoa merkittävä asia? Lääkärin tehtävä on mielestäni kertoa faktat. Jos siis kantaa vastuuta potilaasta. Ystävät kannustakoon. Taitaa se uskonto siellä taustalla sulla vaikuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/262 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toimii itsekkäästi ja itsensä takia hankkiutuu raskaaksi vanhana, niin kukaan ei estä. Toivottavasti muistaa että sen lapsen puolesta ottaa suuret riskit. Miksei lapsia voi tehdä nuorena, jolloin se biologian kannalta on paras aika ja lisäksi onnistuu helpoiten. Jos ei oma järki riitä (ei näköjään) niin ennen raskautta suosittelen lääkärin (ei uskovaisen) kanssa keskustelua. Voi avartaa ihmisen biologiaa. Sitähän ei kukaan ole keksinyt eikä hihhulit pysty sitä muuttamaan.

Sulle suosittelen papin kanssa keskustelua. Sekin voi avartaa.

Kenellä on oikeus sanoa, ettei jollain ole oikeutta pitää lastaan???

Entä mihim vedetään raja, mikä on "hyvä vauva" pidettäväksi? Testitkin voivat näyttää virheellisiä tuloksia tai lääkärit arvioida todennäköisyydeksi ei-tervettä lasta ka suositella aborttia vaikkei lapsi olisikaan (kuten eräällä papilla ja hänen vaimollaan, täysin terve nuori aikuinen nyt)!

Lääkärillä voi olla tilasto, mutta lääkäri ei ole se paikka jossa sulle ilmoitetaan, onko sinulta moraalista pitää lapsi.

Minusta nykyajan ihmiset ovat röyhkeitä kun ovat heti vaatimassa aborttia ja päätämässä jonkun tuntemattoman lapsen elämästä keskustelupalstalla.

Minä olen hoitanut ja ohjannut kehitysvammaisia lapsia ja aikuisia. Pidän joskus heidän seurastaan enemmän kuin "normaalien" aikuisten, kun nykyaikana tuntuu että kyrsiintyneitä ja negatiivisia aikuisia tuntuu olevan Suomessa paljon. Miksi teillä on muka suurempi oikeus elää kuim aikuisella, joka tykkää katsoa lastenohjelmia ja tarvii ohjausta tai vaipanvaihtoa? Voit sanoa, ettei vaipanvaihto ole elämää, mutta käyttäväthän vanhuksetkin vaippoja, samoin synnyttäneet ja suolistosairaat jne. Voit sanoa, ettei lapsi perusta perhettä koskaan ja sääliä, mutta kuinka moni nykyään sellaisen perustaa ja haluaako kaikki perustaa? Voit sanoa, että on sairauksia, harvallapa ei ole mitään? Voit sanoa, että joutuu kiusatuksi, mutta sittenkö ei joudu jos on "tavallinen" lapsi? Voit sanoa, että vanhemmat väsyy, mutta muut vanhemmat tai läheisistään huoltapitävätkö ei? Voit sanoa, että maksavat yhteiskunnalle ja työlllistävät, mutta kuka ei?

Suurin osa kehitysvammaisia ym vieroksuvista ei ole tavannut kehitysvammaisia pahemmin, ainakin mum kokemuksen mukaan. Ja osa "normaaleista" vaikuttaa itse ÄO:lta vähän hitaalta. Entä jos tulevaisuudessa pystytään testamaam kaikki mahdollinen, pitääkö lapsi hylätä jos sen ÄO onkin vain 98? Niin, miettikää sitä.

Tässä ei ole kyse tiedosta, vaan moraalista.

Vierailija
104/262 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä arvaan. Ap on Saara!

Jos viittaat raamatun Saaraan, niin tutkijat ovat saaneet selville, että Saara oli oikeasti 47v. Sen aikainen kalenteri on saatu laskettua nykyajalle.

Vierailija
105/262 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

* sori kirjoitusvirheistä.

(Ei tarvi naljailla niistä, olen loukannut käteni).

Vierailija
106/262 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on vuosimallia 67, eli lapsen syntyessä aloittaja on ehkä jo täyttänyt 53 vuotta. Lapsen aloittaessa koulutien äiti on 60 vuotias. Lapsen mahdollisissa rippijuhlissa eläkeläisäidillä ikää 68, lapsensa ylioppilasjuhlissa äiti on 71. Luulisi 52 vuotiaan tietävän, että suojaamaton seksi ei ole hyvä juttu, vielä vähemmän jossain etelän lomakohteessa. Ymmärtäisin ehkä tuollaisen käytöksen joltain nuorelta, mutta en päälle viisikymppiseltä.

Oletko ajatellut kasvattaa tämän rakkaudenhedelmän yksin, vai lähdetkö etsimän tulevaa isää sieltä lomakohteesta ja kertomaan hänelle tämän ilouutisen?

Mieheni on vuosimallia 64 ja hänen 1918, sekä 1919 syntyneet vanhempansa olivat iäkkäitä hänet saadessaan. Mieheni sai kuulla koulutaipaleellaan aina vinoilua siitä, että mummo ja pappa toivat hänet kouluun. Onko äiti ja isä hylänneet sinut, kun asut isovanhemmillasi jne. Mieheni on sanonut, että heillä oli liian suuri ikäero vanhempiensa kanssa, eivätkä he oikein koskaan oppineet ymmärtäneet toisiaan.

On myös todennäköistä, että et ehdi omia lapsenlapsiasi näkemään.

Vierailija
107/262 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

* sori kirjoitusvirheistä.

(Ei tarvi naljailla niistä, olen loukannut käteni).

T. 104

Vierailija
108/262 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on vuosimallia 67, eli lapsen syntyessä aloittaja on ehkä jo täyttänyt 53 vuotta. Lapsen aloittaessa koulutien äiti on 60 vuotias. Lapsen mahdollisissa rippijuhlissa eläkeläisäidillä ikää 68, lapsensa ylioppilasjuhlissa äiti on 71. Luulisi 52 vuotiaan tietävän, että suojaamaton seksi ei ole hyvä juttu, vielä vähemmän jossain etelän lomakohteessa. Ymmärtäisin ehkä tuollaisen käytöksen joltain nuorelta, mutta en päälle viisikymppiseltä.

Oletko ajatellut kasvattaa tämän rakkaudenhedelmän yksin, vai lähdetkö etsimän tulevaa isää sieltä lomakohteesta ja kertomaan hänelle tämän ilouutisen?

Mieheni on vuosimallia 64 ja hänen 1918, sekä 1919 syntyneet vanhempansa olivat iäkkäitä hänet saadessaan. Mieheni sai kuulla koulutaipaleellaan aina vinoilua siitä, että mummo ja pappa toivat hänet kouluun. Onko äiti ja isä hylänneet sinut, kun asut isovanhemmillasi jne. Mieheni on sanonut, että heillä oli liian suuri ikäero vanhempiensa kanssa, eivätkä he oikein koskaan oppineet ymmärtäneet toisiaan.

No kuka nyt ei joutuisi kiusatuksi koulussa ihan mistä tahansa syystä vanhempiensatähden....? Teiniäidin lapset, köyhän vanhemman lapset, opettajan lapset, julkkiksen lapset, poliitikon lapset... Kiusaaminen on kyllä todella huono syy jättää lapsi tekemättä. Terveysongelmat ymmärrän perusteluna paremmin, mutta kiusaaminen?

Mulla myös iäkkäät vanhemmat, mutta mua kiusattiin kyllä aivan muista syistä.

Vierailija
109/262 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse saman ikäinen enkä enää voisi kuvitellakaan vauva-aikaa kaikkine valvomisineen. Vaihdevuosioireilua ja monenlaista kremppaa alkanut tulla. Äiti olen mutta ei enää alusta ei. Toki pitää muistaa että fyysinen kunto ja terveys eli ns. biologinen ikä on jokaisella eri.

Aivan. En varmasti tule enää raskaaksi 51-vuotiaana, koska on esivaihdevuodet, ja hyvä niin. Monilla ystävillä on vaihdevuodet, mutta löytyy kaksi, joilla ei ole vielä edes esivaihdevuosiakaan, toinen 54-vuotias ja toinen samanikäinen kuin minä. 54-vuotias on huomattavasti ikäistään nuoremman näköinen, hormoneilla kun on siihen vaikutusta.

Vastoin yleisiä harhaluuloja ja lääketeollisuuden uskottelua, hormonikorvaushoito ei ole mikään nuoruudenlähde. Todennäköisesti ystäväsi meikkaa, jumppaa ja hoitaa muuten hyvin itseään

Ei käytä mitään hormoneja, ei ole ikinä käyttänyt, koska ei hyväksy sitä. On terveysintoilija, mutta ei jumppaa. Avantouintia, kävelyä, kasvisruokaa, ei tupakkaa tai alkoholia ruokajuomia enempää, mutta meillä on suurin piirtein samanlaiset elintavat ja näytän häntä vanhemmalta, koska esivaihdevuodet. Googlasin aihetta ja kyllä vaihdevuodet vaikuttavat ihoon juuri niin kuin ajattelin, mutta ihon paksuus ja rasvaisuus ennustaa hitaampaa vanhenemista.

Vierailija
110/262 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, onpa tällä tulevalla lapsella kivat lähtökohdat. Äiti on mummoikäinen ja isä joku rantapoika, josta äiti tietää ehkä asuinmaan ja etunimen. Lapsi saanut alkunsa kostean baari-illan päätteeksi. Hieno homma.

Kun äiti on noin vanha ja isästä ei ilmeisimmin tietoa, niin kuka lapsesta huolehtii, jos äidille sattuu jotain?

Kun ei ole edes vanhempia sisaruksia, ihan orvoksi jää.

Vierailija
111/262 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuka nyt ei joutuisi kiusatuksi koulussa ihan mistä tahansa syystä vanhempiensatähden....? Teiniäidin lapset, köyhän vanhemman lapset, opettajan lapset, julkkiksen lapset, poliitikon lapset... Kiusaaminen on kyllä todella huono syy jättää lapsi tekemättä. Terveysongelmat ymmärrän perusteluna paremmin, mutta kiusaaminen?

Missä kohtaa tekstiäni sanon, että lapsi pitää jättää tekemättä kiusaamisen takia?

Vierailija
112/262 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, onpa tällä tulevalla lapsella kivat lähtökohdat. Äiti on mummoikäinen ja isä joku rantapoika, josta äiti tietää ehkä asuinmaan ja etunimen. Lapsi saanut alkunsa kostean baari-illan päätteeksi. Hieno homma.

Kun äiti on noin vanha ja isästä ei ilmeisimmin tietoa, niin kuka lapsesta huolehtii, jos äidille sattuu jotain?

Kun ei ole edes vanhempia sisaruksia, ihan orvoksi jää.

Nimenomaan, isästäkään ei tietoa, ei mahdollisuuksia selvittää perinnöllisten sairauksien riskejä. Jos joskus tarvitsee luovuttajan niin ei joko ole tiedossa tai jos on niin on jo kuollut. Autismi, skitsofrenia, down... ei ole enää niin harvinainen näin iäkkäiden lapsilla. Tietysti sekin on lahja.

Vierailija
113/262 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mimosa67 kirjoitti:

En ole provo, olen vain tehnyt aika pitkän uran liike-elämässä, että en kaikesta ihan heti vauhkoonnu, vaikka kaikenlaisia ajatuksia päässä risteileekin. Välillä olen pitämässä lasta, välillä en.

Luulen kuitenkin että katson nämä kortit loppuun. Kaikella on tarkoituksensa, niin tälläkin. Olen jättäytynyt pois jo kaikkein kiireisimmästä työelämästä eli aikaa lapselle olisi. Olen ollut julkisuudessakin eli ehkä saatte lukeakin lapsestani, jos niin pitkälle päästään.

Joku tuossa sanoi, että pitäisi käyttää kondomia. Olen ihan samaa mieltä, mutta joskus yllättävät tilanteet vievät mukanaan. Minulle välillä käy niin ja nyt mietin onko se kuukauden hedelmällisimpien päivien huumaa...

Mitä tahansa päätätkin niin ehdottomasti laadukkaat raskausvitamiinilisät/foolihappo(!!)apteekista samantien käyttöön ja käy arvioitavana. Vältä ruokia, joita suositellaan vältettäväksi. Tämä myös itsesi tähden. Hoida nämä asiat ensin kuntoon.

Vierailija
114/262 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa tekstiäni sanon, että lapsi pitää jättää tekemättä kiusaamisen takia?

Miksi sitten mainitset kiusaamisen ketjussa, jossa pohditaan lapsen pitämistä yli 50v?Väitätkö ettet sanonut sitä varoituksena ap:lle?

Vierailija
115/262 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö, siis luuletko että uskovainen lääkäri automaattisesti vastustaisi aborttia? Hyväksyn minäkin abortin vaikka olen uskova.

Mutta ap tahtoo lapsen, joten silloin tuettava raskauden jatkumista, tottakai. Riskit isommat, kaikki sen tietää, myös me hihhulit. Mutta yli viisikymppisillekin syntyy terveitä lapsia.

Jos olet oikeasti lääkäri niin ihmettelen noin kevyttä suhtautumista siihen että isoäidin ikäiset ihmiset hankkiutuu raskaaksi. Onko se että on sitten onnella fyysisesti terve se ainoa merkittävä asia? Lääkärin tehtävä on mielestäni kertoa faktat. Jos siis kantaa vastuuta potilaasta. Ystävät kannustakoon. Taitaa se uskonto siellä taustalla sulla vaikuttaa.

Yhdelläkään ystävälläni ei ole vielä lapsenlapsia ikähaarukassa 50-58. Nykyään kun lapsia aletaan suunnitella vasta lähempänä kolmeakymppiä ainakin yliopisto-opinnot käyneiden nuorten aikuisten parissa. Minusta olisi kyllä olla kiva isoäitinä nyt, kun vielä jaksaa. N52

Vierailija
116/262 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tehnyt raskaustestin?

Ei Porvoossa tehdä raskaustestejä.

Vierailija
117/262 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja heitti provon ja katosi, aika moni kyllä ottanut tämän tosissaan 🙄

Vierailija
118/262 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vanhempi äiti tai isä sen suurempi riski siihen, että lapsesta tulee kehitysvammainen. Se on aina yksi tekijä joka raskaudessa mutta sen vuoksi 40 täyttäneille äideille tehdään aina sikiöseulonta. Ja riski kasvaa koko ajan eli yli 50 vee se on jo tosi korkea. Kehitysvammainen lapsi on yhtä arvokas kuin normaali, mutta oletko varma että voimasi riittävät vaikeasti vammaisen hoitamiseen kotona? Olet myös ymmärtänyt että olet todella iäkäs äiti, jaksatko yövalvomiset, mahdolliset kolikot. Mutta kuten täällä on kirjoitettu, veikkaan minäkin vaihdevuosien oireita. Vaihdevuodet on luonnon oma keino estää ihmisiä lisääntymästä enää siinä vaiheessa kun omat eväät ovat jo liian heikkolaatuisia

Aiheuttaako sinusta vaihdevuodet positiivisen raskaustestin jonka ap tehnyt?

Munasarjasyöpä voi aiheuttaa positiivisen raskaustestin. Kuin myös raskaudelle tyypillisiä oireita, esim. pahoinvointi, turvotus, närästys, väsymys.

Vierailija
119/262 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt siis oikeasti olet raskaana, niin keskenmeno tulee 99 prosentin varmuudella. Ja jos ei tule niin vauva on vammainen 99 prosentin varmuudella. 

Sun ikäiset on isoäitejä ja vaikka kuinka "urheilullinen ja nuorekas" olisit, niin ei muuta biologiaa ja elämänkulkua. 

Tässä sulle 52-vuotiaan biologiaa: kuukautiskierto pyörii aivan samoin kuin kolmekymppisenäkin. Gynekologi katsoi munasarjoja ultralla ja kielsi menemästä lähellekään miestä ilman ehkäisyä.

Ei kannata niputtaa kaikkia 5-kymppisiä samaan lokeroon.

Nythän ei ole kysymys äidin kyvystä tulla raskaaksi vaan siitä alentuneesta perimästä ja kohonneesta riskistä vakaviin kehitysvammoihin. Vaikka olisit luonnonoikku (kuukautiset alkaneet myöhään) niin tuskin se sinua kivasti piristänyt gynekologi suosittelee raskautta.

Jos kuukautiset alkaneet aikaisin, ne myös loppuvat myöhemmin. Eli juuri päinvastoin kuin luulet. Tupakoivilla naisilla vaihdevuodet alkavat aikaisemmin. Lisäksi ole mikään luonnonoikku, jos menkat ovat vielä säännölliset 52. vuotiaana. Ap toki provo.

Olen tuosta kk alkamisiästä ja vaihdevuosien alkamisesta kysynyt gynekologiltani. Parhaiten ennustavat tulevaisuutta naispuolisten sukulaisten tilanteet. Jos kuukautisen alkavat alle 12-vuotiaana, ne ovat alkaneet aikaisin, jolloin vaihdevuodet saattavat tulla aikaisin. Jos kk ovat alkaneet yli 12-vuotiaana, se on normaali ikä eikä se ennusta vaihdevuosien alkamista mitenkään. Sen sijaan myöhäiset vaihdevuodet ennustavat korkeaa elinikää, mutta esimerkiksi omalla kohdalla voidaan puhua myöhäisistä vaihdevuosista vasta lähempänä 55 ikää. Se, ettei vaihdevuosista ole merkkiä vielä iässäni on ihan normaalia. N52

Vierailija
120/262 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummoni taisi saada luomusti kuopuksen ollessaan jotain 47v tai 48v.

Mutta että 52v olisi raskaana ... vaihdevuoden on todennäköisempi syy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi