52 vuotta ja raskaana
Hei,
Olen urheilullinen ja nuorekas 52-vuotias eronnut nainen pääkaupunkiseudulta. Minulla ei ole lapsia enkä niitä ole aikaisemmin halunnut.
Nyt vaikuttaa siltä, että syksyn lomaromanssista on jäljellä muutakin kuin muistot. Olen suurella todennäköisyydellä raskaana!
En tiedä mitä tehdä. Ajatukseni ovat todella ristiriitaiset. Vanhempani ovat kuolleet ja perintöriidoista johtuen en ole väleissä sisarusteni kanssa. Yksinäinen vanhuus on alkanut pelottaa ja toinen puoli minusta nyt iloitsee todennäköisestä raskaudesta.
Mutta miten selviän ja millä todennäköisyydellä lapsi on terve? Isä on nuorempi eli riskit liittyvät vain minun ikääni.
Jos joku on ollut samassa tilanteessa, olisi kiva kuulla miten teitte päätöksen ja jos piditte lapsen, miten elämänne viisikymppisenä äitinä kehittyi.
Kiitokset jo etukäteen!
Kommentit (262)
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä pelotella mistään kun hyvinkin kaikki voi mennä normaalisti. Suomessa on hyvä seuranta raskauden aikana ja tarkistetaan riskit kokein. Jos ilmenee vakavaa vammaa niin sitte keskeytys. Siihen voi varautua, mutta muutoin Onnea ! Tiedän lukuisia hyvin päättyneitä raskauksia 50- 53 vuotiailla ja kaikki tapahtunut luomusti.
Hyväkuntoinen nainen, viisikymppinen joka on vielä ikäistään nuorekkaampi, niin äidiksi vaan.
Onhan esimerkki: Antti Lindtmannin vaimo synnytti 54- vuotiaana. Tosin raskaus ei alkanut luomusti mutta onnistui.
Nuorekas äiti hänkin on, eikä näytä ikäiseltään.
Itse saman ikäinen enkä enää voisi kuvitellakaan vauva-aikaa kaikkine valvomisineen. Vaihdevuosioireilua ja monenlaista kremppaa alkanut tulla. Äiti olen mutta ei enää alusta ei. Toki pitää muistaa että fyysinen kunto ja terveys eli ns. biologinen ikä on jokaisella eri.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt siis oikeasti olet raskaana, niin keskenmeno tulee 99 prosentin varmuudella. Ja jos ei tule niin vauva on vammainen 99 prosentin varmuudella.
Sun ikäiset on isoäitejä ja vaikka kuinka "urheilullinen ja nuorekas" olisit, niin ei muuta biologiaa ja elämänkulkua.
Tässä sulle 52-vuotiaan biologiaa: kuukautiskierto pyörii aivan samoin kuin kolmekymppisenäkin. Gynekologi katsoi munasarjoja ultralla ja kielsi menemästä lähellekään miestä ilman ehkäisyä.
Ei kannata niputtaa kaikkia 5-kymppisiä samaan lokeroon.
Minäkin tiedän 5kymppisenä luomusti raskautuneen. Lasta oli yritetty periaatteessa yli 20vuotta, mutta toivosta luovuttu jo aikoja sitten. Sitten nainen erosi ja löysi uuden kumppanin. Ehkäisyä ei tarvinnut, kun ei raskauskaan ollut mahdollista. Kuukautiset kun jäi pois, oli ainoa looginen ajatus vaihdevuodet, mutta yllärivauvahan siellä oli.
Lapsi on nyt täysin terve 10vuotias, eikä raskaudessa, eikä synnytyksessäkään ollut mitään poikkeavaa.
"ihmelapsen" hyväkuntoiset ja onnelliset vanhemmat. Lapsi on niille kyllä universumin keskipiste.
51-vuotiaana sai naapurissa asuva rouva yllätysvauvan, ennestään oli neljä teinipoikaa ja iltatähti oli terve tyttö. Ei varmasti ollut hedelmöityshoidoilla saatu, vaan täysi yllätys. Nyt tuo tyttö on jo aikuinen.
Kuten ex-presidenttimme Koivisto sanoi - jos emme varmuudella voi tietää mitä on tulossa, olettakaamme, että kaikki käy hyvin. Eli todennäköisesti, jos olet perusterve nainen, tulet saamaan terveen lapsen. Jos taas kyseessä on vaikeavammainen, voidaan halutessasi raskaus keskeyttää myöhäisessäkin vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse saman ikäinen enkä enää voisi kuvitellakaan vauva-aikaa kaikkine valvomisineen. Vaihdevuosioireilua ja monenlaista kremppaa alkanut tulla. Äiti olen mutta ei enää alusta ei. Toki pitää muistaa että fyysinen kunto ja terveys eli ns. biologinen ikä on jokaisella eri.
Aivan. En varmasti tule enää raskaaksi 51-vuotiaana, koska on esivaihdevuodet, ja hyvä niin. Monilla ystävillä on vaihdevuodet, mutta löytyy kaksi, joilla ei ole vielä edes esivaihdevuosiakaan, toinen 54-vuotias ja toinen samanikäinen kuin minä. 54-vuotias on huomattavasti ikäistään nuoremman näköinen, hormoneilla kun on siihen vaikutusta.
Mitä vanhempi äiti tai isä sen suurempi riski siihen, että lapsesta tulee kehitysvammainen. Se on aina yksi tekijä joka raskaudessa mutta sen vuoksi 40 täyttäneille äideille tehdään aina sikiöseulonta. Ja riski kasvaa koko ajan eli yli 50 vee se on jo tosi korkea. Kehitysvammainen lapsi on yhtä arvokas kuin normaali, mutta oletko varma että voimasi riittävät vaikeasti vammaisen hoitamiseen kotona? Olet myös ymmärtänyt että olet todella iäkäs äiti, jaksatko yövalvomiset, mahdolliset kolikot. Mutta kuten täällä on kirjoitettu, veikkaan minäkin vaihdevuosien oireita. Vaihdevuodet on luonnon oma keino estää ihmisiä lisääntymästä enää siinä vaiheessa kun omat eväät ovat jo liian heikkolaatuisia
Vierailija kirjoitti:
Kuten ex-presidenttimme Koivisto sanoi - jos emme varmuudella voi tietää mitä on tulossa, olettakaamme, että kaikki käy hyvin. Eli todennäköisesti, jos olet perusterve nainen, tulet saamaan terveen lapsen. Jos taas kyseessä on vaikeavammainen, voidaan halutessasi raskaus keskeyttää myöhäisessäkin vaiheessa.
Ei se äidin oma terveys vaikuta sikiön mahdollisiin kehityshäiriöihin mitenkään, mutta ikä vaikuttaa todella paljon. Riski kehityshäiriöihin nousee jyrkästi kun nainen täyttää 40.
Ap suuronnittelut jos asia pitää paikkansa! Älö ollenkaan kuuntele näitä ilkeitä ihmisiä, vaan luota että kaikki menee hyvim! Sain itse juuri 44v iässä luomusti vauvan ja suvussani on näitö 50+ iässä synnyttäneitä.
Hskeudu heti lääkärille, mieluusti yksiyiselle. Jos mahdollista älä ultraa viikoilla 5-8, on tutkimuksia jossa sikiö kuollut, ja mulle itselleni käynyt näin (siis oli elossa ja syke näkyi mutta menehtyi ultran jälkeen). Tuolloin sikiö on herkkö ja ultraääniaallot voivat haitallisesti vaikuttaa juuri tuossa vaiheessa.
Seurannan avulla onnistut kyllä ja älä murehdi ikää!. Neuvola antaa sulle alkuun lapsiperheen kotipalvelua että jaksat vauva-ajan. Ja ehdit verkostoitua vauvan kanssa perhekerhossa muihin äiteihin. Onnea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. En varmasti tule enää raskaaksi 51-vuotiaana, koska on esivaihdevuodet, ja hyvä niin. Monilla ystävillä on vaihdevuodet, mutta löytyy kaksi, joilla ei ole vielä edes esivaihdevuosiakaan, toinen 54-vuotias ja toinen samanikäinen kuin minä. 54-vuotias on huomattavasti ikäistään nuoremman näköinen, hormoneilla kun on siihen vaikutusta.
Vastoin yleisiä harhaluuloja ja lääketeollisuuden uskottelua, hormonikorvaushoito ei ole mikään nuoruudenlähde. Todennäköisesti ystäväsi meikkaa, jumppaa ja hoitaa muuten hyvin itseään
Vierailija kirjoitti:
Ap suuronnittelut jos asia pitää paikkansa! Älö ollenkaan kuuntele näitä ilkeitä ihmisiä, vaan luota että kaikki menee hyvim! Sain itse juuri 44v iässä luomusti vauvan ja suvussani on näitö 50+ iässä synnyttäneitä.
Hskeudu heti lääkärille, mieluusti yksiyiselle. Jos mahdollista älä ultraa viikoilla 5-8, on tutkimuksia jossa sikiö kuollut, ja mulle itselleni käynyt näin (siis oli elossa ja syke näkyi mutta menehtyi ultran jälkeen). Tuolloin sikiö on herkkö ja ultraääniaallot voivat haitallisesti vaikuttaa juuri tuossa vaiheessa.
Seurannan avulla onnistut kyllä ja älä murehdi ikää!. Neuvola antaa sulle alkuun lapsiperheen kotipalvelua että jaksat vauva-ajan. Ja ehdit verkostoitua vauvan kanssa perhekerhossa muihin äiteihin. Onnea!
Ei ole luonnollista noin vanhana lisääntyä. Jos kaikki mennyt hyvin, on ollut tosi hyvä säkä. Ei kannata tyrkyttää muille . Perimä ei ole enää niin hyvä ja se on tieteellisesti tutkittu.
Nythän syksystä on jo monta kuukautta , eikä ap tiedä onko vai ei - kirjoittaa todennäköisesti. Onkohan muumit karanneet laaksosta.
Mitä tarkoittaa "todennäköisesti raskaana"?
"Tässä sulle 52-vuotiaan biologiaa: kuukautiskierto pyörii aivan samoin kuin kolmekymppisenäkin. Gynekologi katsoi munasarjoja ultralla ja kielsi menemästä lähellekään miestä ilman ehkäisyä.
Ei kannata niputtaa kaikkia 5-kymppisiä samaan lokeroon."
Mulla sama, just laitettiin uusi hormonikierukka. Ja lääkäri tosiaan sanoi, että geenilotossa on mulle siunaantunut hormonit, jotka näköjään mahdollistavat raskauden myöhemmälläkin iällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yhtään tuntuu, että lapsen haluaa niin lapsi pidetään. Muuten varmasti tulee kaduttamaan. Voi olla, että menee kesken, mutta ainakaan ei sitten tarvi itseään syyttää kun ei lasta tullutkaan.
Lapsi voi olla vammainen tai sitten ei, näin on kaikissa tapauksissa.
Positiivisesti nyt sinuna lähtisin tähän asiaan suhtautumaan.
Se mahdollinen lapsi tuskin suhtautuu yhtä positiivisesti mummoäitiinsä.
Ihan oikeasti joskus kannattaa miettiä muitakin, eikä mennä oma halu edellä. Mitään positiivista ei ole siinä, että lähes 60v. äiti saattaa ekaluokkalaista ensimmäisenä päivänään kouluun. Koulukaverit varmaan ihmettelee, että miksi kaverin mummo on mukana.
Ja ikäkuilu on niin suuri, että mummoikäinen ei enää pysy nuoren lapsen juttujen mukana, kuten nuorempi äiti pysyy. Myös fyysinen kunto rapistuu (vaikka kuinka tällä hetkellä tuntuu "nuorekkaalta") ja iäkäs äiti ei jaksa mennä lapsen mukana kaikkialle ja tehdä yhtä paljon kuin nuorempi äiti.
Anteeksi mutta oma äitini on mua lähes 50v vanhempi ja voin kertoa että vaikka se ennen häiritsi tosi paljon ja ärsytti mutta oikeasti olen tosi kiitollinen siitä että sain elämän koska vaihtoehdot oli että äiti ois tehny abortin eikä mua ois tai että tilanne on tämä ja mulla on elämä ja vanhempi äiti. Olen kiitollinen elämästä. Jonka mun äiti mulle anto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurannan avulla onnistut kyllä ja älä murehdi ikää!. Neuvola antaa sulle alkuun lapsiperheen kotipalvelua että jaksat vauva-ajan. Ja ehdit verkostoitua vauvan kanssa perhekerhossa muihin äiteihin. Onnea!Ei ole luonnollista noin vanhana lisääntyä. Jos kaikki mennyt hyvin, on ollut tosi hyvä säkä. Ei kannata tyrkyttää muille . Perimä ei ole enää niin hyvä ja se on tieteellisesti tutkittu.
Sinun mielestäsi ehkäisyn käyttäminen, jälkiehkäisy ja abortti on siis luonnollisempaa kuin luomuraskaus viisikymppisenä?
Luomuraskauksista löytyy esimerkkejä esim. vanhoista sukuluetteloista ja kirkonkirjoista, sellaisilta ajoilta jolloin ihmiset ovat fyysisenkin ulkomuodon perusteella olleet tuon ikäisinä keskimäärin huonommassa kunnossa kuin nykyisen terveydenhoidon aikaan elävät ihmiset. Erikoinen ajattelutapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt siis oikeasti olet raskaana, niin keskenmeno tulee 99 prosentin varmuudella. Ja jos ei tule niin vauva on vammainen 99 prosentin varmuudella.
Sun ikäiset on isoäitejä ja vaikka kuinka "urheilullinen ja nuorekas" olisit, niin ei muuta biologiaa ja elämänkulkua.
Tässä sulle 52-vuotiaan biologiaa: kuukautiskierto pyörii aivan samoin kuin kolmekymppisenäkin. Gynekologi katsoi munasarjoja ultralla ja kielsi menemästä lähellekään miestä ilman ehkäisyä.
Ei kannata niputtaa kaikkia 5-kymppisiä samaan lokeroon.
Nythän ei ole kysymys äidin kyvystä tulla raskaaksi vaan siitä alentuneesta perimästä ja kohonneesta riskistä vakaviin kehitysvammoihin. Vaikka olisit luonnonoikku (kuukautiset alkaneet myöhään) niin tuskin se sinua kivasti piristänyt gynekologi suosittelee raskautta.
Ihan kuin olisit lukenut eri ketjua kuin minä. Mulle on ihan sama haluaako joku tulla raskaaksi viisikymppisenä, koska asia ei millään lailla mulle kuulu. On se kuitenkin mahdollista, varsinkin kun nykyään voi lääketieteen avulla selvittää millaisen riskin raskaus aiheuttaa tai että onko se edes mahdollista. Ap on tietysti provo.