Menee hermot tuon 12 vuotiaan pukeutumisen kanssa
Onko muilla yhtään samanlaista? Otetaan lähes joka aamu yhteen 12 v tytön kanssa. Tilanne on muuttunut parissa kuukaudessa totaalisesti. Ei suostu laittamaan pipoa, talvikenkiä tai hanskoja. Ulkohousuista puhumattakaan! Kaikki vaatteet pitää olla merkkivaatteita ja väittää ettei ole mitään päälle laitettavaa, vaikkapa kaappi täynnä vaatetta. Äsken suuttui, kun en suostu ostamaan 150€ hupparia. Oli myös saanut Wilma merkinnän, että olivat salaa välitunnilla sisällä, ”Koska kylmä”. Argh, siis todella raivostuttavaa. Tätäkö se nyt on seuraavat vuodet, onko muilla vastaavaa kokemusta?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa murkkuikäisen äidiksi. Saat seuraavat vuodet riidellä vaatteista. Anna tyttären itse ostaa, mutta sä päätät summista. Mä en itse antaisi huppariin 150e. Korkeintaan 40e, jos oikeasti tarvitsee. Jätä suosiolla aamuisin tappelut vaatteista. Kunhan ei alasti ole lähdössä. Valitse taistelusi nainen! Ja aika sille. Väsyneenä et jaksa, aamuisin ei kannata. Sovi että hanskat ja pipo pitää olla taskussa. Omaa tyhmyyttä jos ei käytä. Mummolle ohjeistus, että murkku yrittää käyttää häntä hyväkseen ja isommat ostokset sovittava vanhempien kanssa. Tsemppiä!
Kiitos tsempistä. Joo, olen huomannut saman, aamulla kun kaikki ovat hieman kireänä, niin välitkin kiristyvät pienistä asioista. Mummon kanssa kyllä keskusteltiinkin jo asiasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se on se kohta, kun lapsuus yhtäkkiä loppuu ja teini-ikä alkaa. Lapsi voi aidosti kokea ne vaatteet noloiksi, lapselliseksi ja vääränlaisiksi nyt, vaikka olisi vielä puoli vuotta sitten niistä tykännyt. En nyt tarkoita että pitäisi rynnätä 1000€ kädessä ostoksille, mutta kyllä jonkun summan antaisin mieluisten vaatteiden hankintaan, ja lapselle itselle valta päättää mitä ostaa.
Joo, ihan puskista alkoi tämä vaihe. Vaatekaapin vaatteet on kyllä tyttö saanut valita. Eivät kelpaa, koska eivät ole ”merkkiä”. Löytyy siis ihan Adidasta ja Nikeä, jotka ovat vielä johtuu hintaista, mutta kun vaatimustaso on tällä hetkellä esim. GANT:ia, on joutunut sanomaan ei. Meillä on kaksi muutakin lasta, jotka tarvitsevat vaatteita ja harrastusvälineitä, aivan kuten esikoinenkin. Tytölle on sanottu, että saa ostaa omilla joululahjarahoilla ja omilla säästöillä, mutta ei kuulemma halua. Pitää ehdottaa, jos tulen x summalla vastaan ja maksaa loput itse, kuten joku täällä ehdotti.
Ap
"Vaikka teini voi näyttää aikuiselta, hänen aivonsa ovat vielä kesken: aivotutkimus selittää, miksi nuoret tekevät aikuisen silmissä pähkähulluja tekoja", hs artikkeli. Oli tilaajille, mutta kannattaa ottaa se ilmaiset 2 viikkoa ja lukea tuo. En osannut kopsata linkkiä kun mulla on hs sovellus ja kopioitua ei sieltä saa kuin yksi kappale kerrallaan, tai sitten en vain osaa 😄
Muistan kun kaikille tuli yhtäkkiä Levis 501 -farkut ja sellaiset oli saatava keinolla millä hyvänsä. Vaikka oli kaapissa housuja, jotka vielä vähän aikaa sitten kelpasi hyvin.