Menee hermot tuon 12 vuotiaan pukeutumisen kanssa
Onko muilla yhtään samanlaista? Otetaan lähes joka aamu yhteen 12 v tytön kanssa. Tilanne on muuttunut parissa kuukaudessa totaalisesti. Ei suostu laittamaan pipoa, talvikenkiä tai hanskoja. Ulkohousuista puhumattakaan! Kaikki vaatteet pitää olla merkkivaatteita ja väittää ettei ole mitään päälle laitettavaa, vaikkapa kaappi täynnä vaatetta. Äsken suuttui, kun en suostu ostamaan 150€ hupparia. Oli myös saanut Wilma merkinnän, että olivat salaa välitunnilla sisällä, ”Koska kylmä”. Argh, siis todella raivostuttavaa. Tätäkö se nyt on seuraavat vuodet, onko muilla vastaavaa kokemusta?
Kommentit (24)
Annat vaihtoehdoiksi kurikset tai ulkohousut. Kyllä ne ulkohousut siinä vaiheessa kelpaa.
Kannattaa ostaa se yksi huppari, minkä lapsi haluaa, eikä kaapillista vaatteita, joista lapsi ei pidä.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa se olla, valitan. Meillä 11-v. ja kaveripiirin paine on valtava mitä tulee pukeutumiseen.
Näinhän se on. Meillä tyttö toivoi salaa mummolta joululahjaksi usean sadan Helly Hansenin takkia, ”koska kaikilla muillakin on”. No, mummo meni ja osti. Nyt ollaan sitten kotona oltu samalla linjalla muiden vaatteiden suhteen. Syksyllä vielä kelpasi ”normi”vaatteet.
Ap
Ellet ole saanut tyttäreesi aikaisemmin kuria, nyt se on myöhäistä. Esimurkut tappalevat kynsin hampain vastaan. Murkkuna vielä pahempaa. Jäät toiseksi. Taistelua tuulimyllyjä vastaan.
Kasvatus pitää aloittaa jo vauvasta, muuten häviää pelin. Game over!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa se yksi huppari, minkä lapsi haluaa, eikä kaapillista vaatteita, joista lapsi ei pidä.
Vaatekaapin vaatteet on ostettu syksyn aikana, ja kelpasivat vielä muutama kuukausi sitten. Meillä ei valitettavasti ole varaa uusia vaatekaapin sisältöä joka toinen kuukausi, vaikka ihan hyvätuloisia ollaan. Sanoin myös, että voi ostaa sen joululahjarahoilla ja omilla säästöillä, mutta ei kuulemma käy.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ellet ole saanut tyttäreesi aikaisemmin kuria, nyt se on myöhäistä. Esimurkut tappalevat kynsin hampain vastaan. Murkkuna vielä pahempaa. Jäät toiseksi. Taistelua tuulimyllyjä vastaan.
Kasvatamme kyllä lapsiamme. Kuten sanoin, tämä on muuttunut ihan parissa kuukaudessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa se olla, valitan. Meillä 11-v. ja kaveripiirin paine on valtava mitä tulee pukeutumiseen.
Näinhän se on. Meillä tyttö toivoi salaa mummolta joululahjaksi usean sadan Helly Hansenin takkia, ”koska kaikilla muillakin on”. No, mummo meni ja osti. Nyt ollaan sitten kotona oltu samalla linjalla muiden vaatteiden suhteen. Syksyllä vielä kelpasi ”normi”vaatteet.
Ap
Puolen vuoden tai vuoden päästä pystyt myymään takin torissa, koska siihen on kyllästytty ja saat lapselle jotain uutta.
Jos lapsi saa sen hupparin, niin maksaa osan itse.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ap nimenomaan on pitänyt kuria, kun ei anna periksi.
Meillä samaa. Paitsi ei Wilma-merkintää eikä vaatimusta 150 € hupparista.
Tyttömme on jo 18-v lukiolainen.
Lapselle itselleen lisää vastuuta. Jos ei ulkohousut kelpaa, niin sitten palelee. Pipot ja hanskat on otettava mukaan, että voi käyttää kun tulee riittävän kylmä.
Takki auki sitä kasarillakin kuljettiin ja kuljen takki auki vieläkin, 12v tyttö taas pukee päälleen kaiken topan minkä kaapista löytää... En tiedä paleleeko vai osoittaako erilaisuuttan muhun verrattuna :)
Selkeesti ennen joululomaa muut housut kuin farkut on jääneet pois käytöstä (ei siis enää collareita tai niitä hiton adidas leggareita ).
Vierailija kirjoitti:
Lapselle itselleen lisää vastuuta. Jos ei ulkohousut kelpaa, niin sitten palelee. Pipot ja hanskat on otettava mukaan, että voi käyttää kun tulee riittävän kylmä.
Takki auki sitä kasarillakin kuljettiin ja kuljen takki auki vieläkin, 12v tyttö taas pukee päälleen kaiken topan minkä kaapista löytää... En tiedä paleleeko vai osoittaako erilaisuuttan muhun verrattuna :)
Selkeesti ennen joululomaa muut housut kuin farkut on jääneet pois käytöstä (ei siis enää collareita tai niitä hiton adidas leggareita ).
Lisään vielä että just ostin 170€ talvikengät kun löytyi mieluiset. Tosin jos ne jää pieneksi tai enää muuten käy, niin pidän ne itse.
Kuuluu ikään. Olet varmaan itsekin ollut nuori tyttö, jolle vaatteet ja luokkalaisten mielipiteet on tärkeitä.
Yritä vaan pitää keskusteluyhteys yllä ja rauhassa selittää, että kerralla ei voi saada kaikkea kallista mitä haluaa, mutta esim kevättakki on kohta aika ostaa, ja saa sitten itse valita mieluisen.
150 erkin huppari!!
Hullujako olette? Jollekin esiteinille, joka hylkää sen ensi vuonna.
Kyllä tuntuu olevan tuo lapsiperheiden köyhyys tosi paha ongelma juu.
Tuollaisesta asiasta ei tartte edes keskustella.
Pitkähihaisen sisävaatteen oli se huppari tai mikä vaan saa muutamalla kympillä.
Ne ryhmäpaineet on aina olleet olemassa.
Aina on nau'uttu milloin mitäkin sillä perusteella kun kaverilla on. Ja aina on opittu, että kaikkea ei saa.
Minun poikani on jo 35-vuotias ja joka perjantai se tulee tänne ja otetaan yhteen. Sitten poika lähtee kotiinsa ja minä jään tänne ja otan yksinäni puoli kolmeen ja menen nukkumaan.
-Arska
Tervetuloa murkkuikäisen äidiksi. Saat seuraavat vuodet riidellä vaatteista. Anna tyttären itse ostaa, mutta sä päätät summista. Mä en itse antaisi huppariin 150e. Korkeintaan 40e, jos oikeasti tarvitsee. Jätä suosiolla aamuisin tappelut vaatteista. Kunhan ei alasti ole lähdössä. Valitse taistelusi nainen! Ja aika sille. Väsyneenä et jaksa, aamuisin ei kannata. Sovi että hanskat ja pipo pitää olla taskussa. Omaa tyhmyyttä jos ei käytä. Mummolle ohjeistus, että murkku yrittää käyttää häntä hyväkseen ja isommat ostokset sovittava vanhempien kanssa. Tsemppiä!
Kun itse olin 5-6-luokalla, käytin vielä mm. toppahaalareita! Eikä puhettakaan, että olisi saanut talvella kulkea ilman pipoa ja käsineitä.
Se on se kohta, kun lapsuus yhtäkkiä loppuu ja teini-ikä alkaa. Lapsi voi aidosti kokea ne vaatteet noloiksi, lapselliseksi ja vääränlaisiksi nyt, vaikka olisi vielä puoli vuotta sitten niistä tykännyt. En nyt tarkoita että pitäisi rynnätä 1000€ kädessä ostoksille, mutta kyllä jonkun summan antaisin mieluisten vaatteiden hankintaan, ja lapselle itselle valta päättää mitä ostaa.