Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokki! Suostuisitko tällaiseen työhön ja jos suostuisit, niin millä palkalla?

Vierailija
09.01.2020 |

Yksityisperheen kokki, jonka tehtävänä on valmistaa päivällinen 10-henkiselle perheelle joka arkipäivä. Tämä edellyttäisi sitä, että kokki itse käy kaupassa perheen ja ostaa tarvitsemansa ainekset (luonnollisesti perhe kustantaa nämä kulut, myös auton käytön tai matkakulut yms.).

Päivällisen lisäksi kokki tekee aamu-, väli- ja iltapalaan tarvittavat valmistelut, kuten kuorii, puhdistaa, pilkkoo, raastaa hedelmiä, juureksiä, marjoja jne.

Erona ravintolakokkiin kokki myös kattaa päivällisen ja pitää keittiön siistinä työskentelyn jäljiltä.

Työaika muuten joustava, mutta päivällisen on oltava katettuna pöydässä valmiina tasan klo 17.30 joka arkipäivä. Aterian tulee olla täyspainoinen, erityisruokavaliot huomioon ottava (lähinnä laktoositon) ja ravitsemuksellisesti tasapainoisesti suunniteltu.

Suostuisiko tähän kukaan ammattikokki ja millä palkalla?

Kommentit (237)

Vierailija
161/237 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä näitä vastauksia täällä.

Aamulla kauppaan, ostosten purkaminen, välipalan ym. valmistelu. Tässä välissä oma lounastauko. Sitten päivällisen tekeminen, keittiön siivous ja pöydän kattaminen. Ei nyt ihan hirveän rankkaa? Normaalisti ihmiset tekevät tämän oman työnsä, lastenhoidon ym ohessa... Plussana vielä hiljainen talo ja rauhallinen ympäristö.

Joo, ihme kitinää. Tein tuota kuuden hengen taloudessa viime talven ja ehdin valua sohvalla ja nukkua päikkärit kun vauva nukkui. Niin ja tieten tein nuo jutut vauvan kans+muu kodinhoito. Joskus oli niiiiiiin tylsiä päiviä että voi elämän kevät.

Vierailija
162/237 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä terve. Hyvä idea ei näköjään ollutkaan niin hyvä idea kuin luulin. Näyttää ihan mahdottomalta, että joku tällaiseen lähtisi, koska on ilmeisesti hirveän rasittavaa ja mahdotonta työtä.

No, olisiko jollain vinkata sitten yritystä, jolta tällaisen palvelun voisi ostaa? Ongelmahan tässä on se, että ruoan pitäisi olla lämmintä, eli vähintään pitäisi olla lämmitettävää ruokaa.

Siirrytään sitten eineksiin, jos ei löydy ketään. Minä en vain yksinkertaisesti enää jaksa pyörittää tätä!

ap

Kiinnostaisi tietää että miksi olet yksin vastuussa koko konkkaronkan muonituksesta? Eivätkö ne muut aikuiset osallistu hommaan?

Vanhempani osallistuvat rahallisesti. Maksavat käytännössä kaiken ruoan (päivällinen siis). Vanhempani ovat iäkkäitä, mutta asuvat kahdestaan. Heille ruoanlaitto alkoi olla vaivalloista jo n. 10 vuotta sitten, jolloin minä olin kotiäitinä. Siskoni oli tuolloin köyhä opiskelija. Meille muodostui tapa, että minä tein ruokaa päivällä, kun vanhempani katsoivat lasten perään. Syötiin sitten yhdessä, kun mies tuli kotiin. Sisko alkoi tulla myös jossain vaiheessa mukaan, kun muutti lähelle.

Tämä sopi minulle pitkään, kun olin siis aluksi kotiäiti ja sitten osa-aikatöissä. Viimeisen vuoden olen ollut kuitenkin ihan normaalisti töissä ja vaikka ruoka tuleekin "ilmaiseksi" meille, niin en yksinkertaisesti ehdi ja jaksa järjestää sitä ruokaa enää, vaikka yhteinen arkipäivällinen on kivaa. Jaan usein ruoanlaittoon liittyviä hommia siskolleni ja lapsille, miehellekin, mutta monta kokkia ei ole välttämättä hyvä soppa ja useimmiten olen sitten tehnyt sen helpon arkiruoan alusta asti itse työpäivän jälkeen.

Nyt siis haluttaisiin jatkaa yhteisiä arkipäivällisiä, mutta ulkoistaa sen tekeminen jollekin muulle.

ap

Juu no tuon työnhän nyt melkein kuka tahansa ok tason kokki osaa organisoida. Eihän kaupassakaan ole pakko päivittäin käydä ja ruoanlaitonkin voi organisoida niin, että tekee etukäteen asioita valmiiksi. Ehkä joku kokki jolla on kokemusta mm. pienen päiväkodin keittiötyöstä voisi soveltua tuohon hyvin. Niillä on paljon raskaampaa päiväkodeissa ja huonommalla palkalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla tosi paljon liikaa rahaa, jos edes harkitsee noin älytöntä ratkaisua. Minkä ikäisiä nämä rahoittajana toimivat eläkeläiset ovat? Ovatko muka niin huonokuntoisia, etteivät saa päivän aikana mitään tehtyä yhteisen aterian hyväksi? Entä teinit, tuskin he tulevat vasta viideltä kotiin. Joku vanhoista/nuorista ehtisi varmasti laittaa edes uunin lämpiämään tai perunat kiehumaan.

Vierailija
164/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelpaisiko tämmöinen?

Harkitsen siis kokin koulutusta.

Tänään oli uunilohi, kastike, perunat ja salaatti.

Illalla marjasmoothie.

Aamulla voileipää ja tuorepuristettua appelsiinimehua.

Sinuna hankkisin Sage sitruspuristimen(270), yleiskoneen ja blenderin, pöytägrillin.

Saako kastikkeissa käyttää valmispusseja?

Leipomisen vielä joka perjantai lämmintä pullaa( teen pehmeetä ja hyvänmakuista).

Viikonlopun ruuat ostaisitte itse.

Hyvä palkka tuo 3000-3500.

Kyllä saatte sillä työntekijän.

Sinuna harkitsisin uudelleen. Jokainen kokki osaa peruskastikkeet, niitä voi muokata. Meitä asuu taloudessa

ammattikokki ja kondiittori eikä tarvita sitruspuristinta eikä pöytägrilliä mihinkään.

En sano tätä pahalla, mutta amatöörin tunnistaa kauas.

Voileipää aamupalaksi? Ei ap edes toivonut moista.

Vierailija
165/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavia palkkatoiveita tässä ketjussa. Kokeilla on matalat palkat.

Varmaan joku työtön kokki voisi tulla. Siksi työtön, että itse ainakin näen työpaikan hieman epävarmana. Teinit muuttaa pois jossain vaiheessa ja vanhuksista aika jättää. Sitten ei ole kokille käyttöä enää.

Vierailija
166/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan joku työtön kokki voisi tulla. Siksi työtön, että itse ainakin näen työpaikan hieman epävarmana. Teinit muuttaa pois jossain vaiheessa ja vanhuksista aika jättää. Sitten ei ole kokille käyttöä enää.

Palkkatoiveet olivat yläkanttiin aluksi, koska ap aloituksesta sai eri käsityksen toimenkuvasta. Itsekin luulin, että kyseessä on jokin ulkomaanpesti edustusaterioineen, tai että siinä pitäisi olla pokkuroimassa herrasväkeä kaiken aikaa. Mutta joo, epävarma työ, sopisi jollekin nuorelle lähes vastavalmistuneelle. Saisi hyvää työkokemusta itsenäisestä työstä, eikä olisi maailmanloppu, vaikka työsuhde päättyisi. Palkka voisi olla ihan normaali, mutta työtunteja vähemmän. Lisäksi tietysti työterveyshuolto, vakuutukset ja vapaa ruoka ja kahvi. Sillä voisi kestää herrasväen oikkuja.

Vierailija
167/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin tässä ketjussa jo aiemmin todettiin, kokkeja etsitään. Vapaita työpaikkoja on pilvin pimein, sen kun valitsee parhaan päältä jos ammattitaitoa löytyy.

Mä lähtisin aloittajalle töihin hintaan 3500€ brutto. Oletan hintaan sisältyvän myös mun ruoat, normaalin mittaiset työpäivät eikä mitään ylimääräistä kuten lastenhoitoa.

En tosin ihan tajua, miksi haluatte nimenomaan ammattikokin? Moni muukin osaa laittaa sitä perus arkiruokaa.

Vierailija
168/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkatoiveet olivat yläkanttiin aluksi, koska ap aloituksesta sai eri käsityksen toimenkuvasta. Itsekin luulin, että kyseessä on jokin ulkomaanpesti edustusaterioineen, tai että siinä pitäisi olla pokkuroimassa herrasväkeä kaiken aikaa. Mutta joo, epävarma työ, sopisi jollekin nuorelle lähes vastavalmistuneelle. Saisi hyvää työkokemusta itsenäisestä työstä, eikä olisi maailmanloppu, vaikka työsuhde päättyisi. Palkka voisi olla ihan normaali, mutta työtunteja vähemmän. Lisäksi tietysti työterveyshuolto, vakuutukset ja vapaa ruoka ja kahvi. Sillä voisi kestää herrasväen oikkuja.

Mikä ihmeen asenne tuo on, että ap on jotain oikukasta herrasväkeä? Siis ehdottomasti kenenkään tuolla asenteella ei kannata mennä suoraan jollekin töihin vaan esim. julkishallintoon, missä työnantaja on kasvoton ja pomo on sitten mikä on, palkattu tehtäväänsä.

LIsäksi en ymmärrä, miksi työstä pitäisi saada normaalia parempaa palkkaa. Ap varmaan ajatteli, että joku ammattilainen osaisi arvioida montako viikkotyötuntia hommaan menisi ja suhteuttaa siihen sitten sopivan palkan esim. 25 tuntia ja palkka 1 500 euroa. 

Työ ei tietenkään sovi kenellekään ura- tai turvallisuushakuiselle, mutta ihan hyvä vaihtoehto vaikka kassatyölle, missä siinäkään ei ole täysiä työtunteja, juuri eläköityneelle, joka kaipaa edelleen jotain työtä, vastavalmistuneelle tai muuten elämässään sopivassa tilanteessa olevalle. 

Vierailija
169/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin tässä ketjussa jo aiemmin todettiin, kokkeja etsitään. Vapaita työpaikkoja on pilvin pimein, sen kun valitsee parhaan päältä jos ammattitaitoa löytyy.

Mä lähtisin aloittajalle töihin hintaan 3500€ brutto. Oletan hintaan sisältyvän myös mun ruoat, normaalin mittaiset työpäivät eikä mitään ylimääräistä kuten lastenhoitoa.

En tosin ihan tajua, miksi haluatte nimenomaan ammattikokin? Moni muukin osaa laittaa sitä perus arkiruokaa.

Tämä keskustelu on lähtenyt ihan laukalle. Ehkäpä ei etsitty kokin tutkinnon omaavaa ihmistä, joka sitten valitsee, työskenteleekö ravintola Elitessä vai ap:lla vaan ihmistä, joka KOKKAA eli silloin ammattinimikkeenä on kokki, ei tutkintona. 

Vierailija
170/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se nyt kummallista, ettei porukka osaa syödä edes banaania ilman palvelijaa.

On se nyt kummallista, että kun jollakin on varaa ostaa palveluita töihin, niin se ei ole sallittua, aletaan syyllistämään ja haukkumaan. Kateutta sanon minä.

Itse näen tämän näin, että on erittäin hyvä, että ostetaan palveluita (asialliseen hintaan) silloin kun on siihen tarvetta ja varaa. Näinhän se hyvinvointi leviää yhteiskunnassa.

Sinä olet varmaan niitä tyyppejä, jotka tekevän kaiken itse, talon, remontit, leikkaat itse luomesi, korjaat kodinkoneet, kasvatat ruokasi. Matkoillakin kokkaat ruuat itse,  jne. Ja sitten valitat kun ei ole aikaa huilia ja elämä on niin raskasta.

Tämä yhteiskunta tarvitsee lisää ap:n kaltaisia työllistäjiä. Kiitos ap.

Vierailija
171/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän saanut, suurin osa ihmisistä ei vain sisäistä lukemaansa! Meitä oli täällä kommenttien perusteella kuitenkin muutama, jotka tajusi mitä haetaan, ja se kävi kyllä selvästi ilmi jo heti aloituksesta.

Vierailija
172/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ei tajua vieläkään lukemaansa. Minäkään en laita tähän, että tulisin ap:lle töihin kuudella tonnilla, koska saan sen nytkin työstäni. Jos et sovellu työhön tai se ei kiinnosta tai olet järkevän hintahaarukan ulkopuolella, voit pitää ajatuksesi itselläsi. Jos taas on jotain rakentavaa ja asiallista sanottavaa, vaikkei itse olisikaan halukas tuohon työhön, voi toki osallistua keskusteluun. 

Vierailija
173/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Rikkaat kuvittelevat voivansa kyykyttää porukkaa ihan miten itse haluavat."

Ihme käsityksiä ihmisillä. Oletko itse edes yhtään rikasta ihmistä tavannut livenä?

Olen tuo aikaisemmin kirjoittanut miljonäärin taloudenhoitaja. Minulla ei ole koskaan 15 vuoden työkokemuksella ollut yhtä asiallista ja mukavaa työnantajaa. Menee heittämällä yli näistä suomalaisista sekä yksityisistä että ison firman esimiehistä. Voitko kuvitella, kuinka mukavaa on olla töissä, jossa työantaja ei valita yhtään mistään? En ole tällaista ennen kokenutkaan, ennen on ihan keksimällä keksitty aiheita valittamiseen, jos ei konkreettisia virheitä ole sattunut tekemään.

Samoin silloin kun tein vielä catering-keikkoja, niitä juhlakeikkoja rikkaiden ihmisten kotona, en kertaakaan tavannut ihmistä joka olisi ollut ylimielinen paska vääristä kurkuista lässyttäen. Joka ikinen kerta keikka hoitui asiallisesti, kiitosta tuli paikan päällä ja myös jälkikäteen. Jos jotain piti korjata tai vaihtaa, niin sitä kysyttiin tai siitä sanottiin asiallisesti ilman kummempaa kettuilua.

Niin, oi miettiä onko siinä omassa työskentelyssä, kuuntelutaidossa ja asenteessa vikaa, jos saa kyykyttämistä tai jos kokee saavansa kyykyttämistä. Itse olen kokenut kaiken saamani kyykytyksen juuri pikkupomoilta tai saman arvoisilta työkavereilta, jotka nyt sattuivat kokemaan tarvetta päällepäsmäröimiseen.

Edelleenkin sanon, että peruskokille (ei ehkä menestyvälle edustuskokille) tuo aloittajan työtarjous on oikein huippu, ja itse alkaisin siihen välittömästi jos töille olisi tarvetta. Ihme vänkäämistä täällä työtä vieroksuvilta.

Älä aloittaja luovuta, aivan varmasti löydät jonkun hyvän tekemään tuon homman!

Vierailija
174/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän viestiketjun perusteella tajuan, ettei Suomessa ole mitään todellista työttömyyttä, vaan ihmisiä, joille ei kelpaa raha edes hopeatarjottimella, jos sen eteen pitää nousta sohvalta ylös.

Alankin tästä eteenpäin äänestää Kokoomusta. Vasemmistoarvot ovat näköjään vitsi.

Höh. Meikävassarille kyllä kelpaisi esim. tuo aloittajan tarjoama työ, tosin ehkä pitäisi olla ajokortti (vaihtoehtoisesti hankkisin pyörään peräkärryn kauppareissuja varten), enkä ole kokki, mitä vaadittiin, vaikka ruokaa osaankin laittaa myös isommalle porukalle.

Mutta: Haluan ennen työsopimuksen solmimista tarkempaa tietoa sellaisista perusasioista kuin vaikkapa työaika. Onko se sitä ettei työ kelpaa?

Vierailija
175/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suostuisi. Pelkkä päivällinen vielä menisi, mutta koko päivän ruokien valmistelu, kauppamatkat, kokkaaminen, siivous, tiskaus, pöydän kattaminen... onko sulla mitään käsitystä montako tuntia tohon menisi?

Ehkä viidellä tonnilla kuukaudessa voisin harkita. Ehkä.

Mua oikeesti naurattaa !!  Monissa kouluissa tehdään ruoat hikihatussa 1000-1300:lle lapsellle ja ne on oltava täysin ajallaan valmiina tai kuljetuksissa, ruoat joutuu tilaamaan ja suunnittelemaan ym, tiskit hoidetaan ja saattaa välillä olla , etgtä tehdään 2-3 hengen voimin kaikki. Ja ainiin, palkka on noin 2000 e kk. Et silleen.

Vierailija
176/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ihmeellisiä vastauksia. Vaihtaisin tuohon heti työpaikkani, vaikken edes ole kokki, jos saisin palkkaa 3500e/kk.

T. Labrahoitaja, brutto 2500e/kk tällä hetkellä.

No nää hakeekuitenkin kokkia, vissiin.

Eiköhän se ole pointti, että tyyppi osaa tehdä ruokalistat ja maistuvaa ruokaa, jossa on huomioitu ravitsevuus ja allergiat. 

Kokki ei ravintoarvojen laskennassa ja allergioissa välttämättä ole se osaavin ihminen.

Vierailija
177/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu todella hassulta, että tähän asti minä olen se, joka on tehnyt jotain aivan käsittämättömän vaativaa ja raskasta työtä pelkillä materiaalikuluilla ja nyt kun en enää itse jaksa, niin en saisi siihen edes kolmella tonnilla työntekijää.

Ketjussa on ollut useita tarjokkaita tehtävään. Tosin ei niitä kokkeja, joita vaadit. Mutta et taida olla kokki itsekään, ja silti olet tähän asti selvinnyt? Laske siis rimaa vähän!

Vierailija kirjoitti:

Arvostan todella paljon perheen yhteistä aikaa ja koen ruoanlaiton välttämättömänä pahana, en mitenkään nauti siitä itse.

Eihän kokkaus ja perheen yhteinen aika ole toisiltaan pois! Voihan perhe yhdessä laittaa ruokaa! Kaikkein parasta lapsena olikin se, kun sai osallistua askareisiin ja olla hyödyksi.

Vierailija
178/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu todella hassulta, että tähän asti minä olen se, joka on tehnyt jotain aivan käsittämättömän vaativaa ja raskasta työtä pelkillä materiaalikuluilla ja nyt kun en enää itse jaksa, niin en saisi siihen edes kolmella tonnilla työntekijää.

Ketjussa on ollut useita tarjokkaita tehtävään. Tosin ei niitä kokkeja, joita vaadit. Mutta et taida olla kokki itsekään, ja silti olet tähän asti selvinnyt? Laske siis rimaa vähän!

Vierailija kirjoitti:

Arvostan todella paljon perheen yhteistä aikaa ja koen ruoanlaiton välttämättömänä pahana, en mitenkään nauti siitä itse.

Eihän kokkaus ja perheen yhteinen aika ole toisiltaan pois! Voihan perhe yhdessä laittaa ruokaa! Kaikkein parasta lapsena olikin se, kun sai osallistua askareisiin ja olla hyödyksi.

Jos joku haluaa kissan niin alatko kaupata sille koiraa? 

Kokki on se, joka kokkaa. Samoin siivooja on se, joka käy täällä kotonani siivoamassa, en ole kysellyt tutkintotodistuksia vaan se riittää, että osaa homman. 

Vierailija
179/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se nyt kummallista, ettei porukka osaa syödä edes banaania ilman palvelijaa.

On se nyt kummallista, että kun jollakin on varaa ostaa palveluita töihin, niin se ei ole sallittua, aletaan syyllistämään ja haukkumaan. Kateutta sanon minä.

Ei, ei ole kateutta.

Ja minusta on ihan hyvä että joku ostaa palveluita.

Mutta se, että kasvisten syönti tyssää siihen, jos ne ei ole valmiiksi kuorittuna ja pilkottuna tarjolla. Miten nämä aloittajan teinitkin pärjäävät, kun joskus muuttavat omilleen opiskelemaan, eikä olekaan enää kotona kokkia hoitamassa asiaa? Eletään sitten voileivillä ja jogurtilla ja ihmetellään vyötärölle kertyvää vararengasta.

Vierailija
180/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ap lopulta kertoa, missä päin tämä työ olisi tarjolla ja mitä kautta voi hakea?