Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokki! Suostuisitko tällaiseen työhön ja jos suostuisit, niin millä palkalla?

Vierailija
09.01.2020 |

Yksityisperheen kokki, jonka tehtävänä on valmistaa päivällinen 10-henkiselle perheelle joka arkipäivä. Tämä edellyttäisi sitä, että kokki itse käy kaupassa perheen ja ostaa tarvitsemansa ainekset (luonnollisesti perhe kustantaa nämä kulut, myös auton käytön tai matkakulut yms.).

Päivällisen lisäksi kokki tekee aamu-, väli- ja iltapalaan tarvittavat valmistelut, kuten kuorii, puhdistaa, pilkkoo, raastaa hedelmiä, juureksiä, marjoja jne.

Erona ravintolakokkiin kokki myös kattaa päivällisen ja pitää keittiön siistinä työskentelyn jäljiltä.

Työaika muuten joustava, mutta päivällisen on oltava katettuna pöydässä valmiina tasan klo 17.30 joka arkipäivä. Aterian tulee olla täyspainoinen, erityisruokavaliot huomioon ottava (lähinnä laktoositon) ja ravitsemuksellisesti tasapainoisesti suunniteltu.

Suostuisiko tähän kukaan ammattikokki ja millä palkalla?

Kommentit (237)

Vierailija
181/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se nyt kummallista, ettei porukka osaa syödä edes banaania ilman palvelijaa.

On se nyt kummallista, että kun jollakin on varaa ostaa palveluita töihin, niin se ei ole sallittua, aletaan syyllistämään ja haukkumaan. Kateutta sanon minä.

Ei, ei ole kateutta.

Ja minusta on ihan hyvä että joku ostaa palveluita.

Mutta se, että kasvisten syönti tyssää siihen, jos ne ei ole valmiiksi kuorittuna ja pilkottuna tarjolla. Miten nämä aloittajan teinitkin pärjäävät, kun joskus muuttavat omilleen opiskelemaan, eikä olekaan enää kotona kokkia hoitamassa asiaa? Eletään sitten voileivillä ja jogurtilla ja ihmetellään vyötärölle kertyvää vararengasta.

Minä olin maailman laiskin äiti kuorimaan ja pilkkomaan mitään, eikä meillä mies tai lapsetkaan siitä mitenkään innostuneet. Syötiin aivan liian vähän kasviksia, hedelmiä ja marjoja tästä syystä. Olisin mieluusti napostellut vaikka granaattiomenan siemeniä suklaan sijaan, mutta se kuoriminen oli tuskaisen työlästä! Samoin ihan yksinkertaiset melonit. Paljon enemmän oltaisiin syöty meloneita, jos leikkaamiseen ja paloitteluun ei menisi aikaa. Ja esim. bataatit on maailman viheliäisimpiä kuorittavia!

Lapsista tuli silti oikein osaavia aikuisia kaikista. Jos olisi varaa, ostaisin minäkin kuorimis-pilkkomis-pesemispalvelun. 

Vierailija
182/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko ap lopulta kertoa, missä päin tämä työ olisi tarjolla ja mitä kautta voi hakea?

En ole ap, mutta MOL-sivustolta löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku haluaa kissan niin alatko kaupata sille koiraa? 

Kokki on se, joka kokkaa. Samoin siivooja on se, joka käy täällä kotonani siivoamassa, en ole kysellyt tutkintotodistuksia vaan se riittää, että osaa homman. 

Joissakin tapauksissa kyllä, voisin mieluummin kaupata sitä koiraa. Nimittäin jos näyttää, että ostajalla ei ole hajuakaan siitä, mitä kissan hoitaminen ja sen kanssa eläminen vaatii.

Kun haetaan työntekijää, kokki miellettäneen ammatti- tai tutkintonimikkeeksi. Mutta hyvä tietää ettei olennaista tehtävän kannalta ole nyt koulutus, vaan se että suoriutuu tehtävästä.

Vierailija
184/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko ap lopulta kertoa, missä päin tämä työ olisi tarjolla ja mitä kautta voi hakea?

Olet ap:n kaveri ja tiedät, että hän ilmoittelee siellä?

Kerrotko vielä mikä ammattiryhmä.

Vierailija
185/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ap:n kaveri ja tiedät, että hän ilmoittelee siellä?

Kerrotko vielä mikä ammattiryhmä.

No siis halutaan kokki yksityiskotiin ja kyseessä päivällisen teko ja välipalojen valmistaminen, eli laskin vain yksi plus yksi..

Vierailija
186/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se nyt kummallista, että kun jollakin on varaa ostaa palveluita töihin, niin se ei ole sallittua, aletaan syyllistämään ja haukkumaan. Kateutta sanon minä.

Ei, ei ole kateutta.

Mutta se, että kasvisten syönti tyssää siihen, jos ne ei ole valmiiksi kuorittuna ja pilkottuna tarjolla. Miten nämä aloittajan teinitkin pärjäävät, kun joskus muuttavat omilleen opiskelemaan, eikä olekaan enää kotona kokkia hoitamassa asiaa? Eletään sitten voileivillä ja jogurtilla ja ihmetellään vyötärölle kertyvää vararengasta.

No entä sitten, jos ne kasvikset jää kiireen, stressin, sairauden, laiskuuden tai jonkun muun syyn vuoksi ostamatta ja pilkkomatta niin onko se parempi? Minulla on aina välillä kiireisiä työprojekteja ja olen välillä onnistuneesti palkannut jonkun pesemään, pilkkomaan, kuorimaan, kypsentämään jne. Välillä taas homma jää tekemättä, koska tekijän löytäminen ei ole ihan yksinkertaista. 

Vierailija
187/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon hämmästynyt näistä vastauksista. Ehkä olen sitten tosi vieraantunut kokin työstä, mutta mä hahmottamisen ton päivän esim näin:

Kaupassa käynti ja tavaroiden purkaminen jääkaappiin matkoineen 1,5-2 tuntia

Välipalavihannesten pilkkominen ja kuoriminen jääkaappiin valmiiksi 1-2 tuntia

Päivällisen (esim. Uunilohta ja kasvikset, siis pelkkä pääruoka kai oli tarkoitus) valmistus, siivous ja lautasten katoaminen pöytään n. 2-3 tuntia

Miksi tästä pitäisi maksaa joku 5000€. Ei lääkäritkään saa niin paljon palkkaa...

Et oo vissiin ikinä tehny ruokaa?

Jos vihannesten kuorimiseen ja pilkkomiseen saa kulumaan 2 tuntia niin johan niitä porkkanoita on yhdelle armeijalle.

Vierailija
188/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei ole kateutta.

Minä olin maailman laiskin äiti kuorimaan ja pilkkomaan mitään, eikä meillä mies tai lapsetkaan siitä mitenkään innostuneet. Syötiin aivan liian vähän kasviksia, hedelmiä ja marjoja tästä syystä. Olisin mieluusti napostellut vaikka granaattiomenan siemeniä suklaan sijaan, mutta se kuoriminen oli tuskaisen työlästä! Samoin ihan yksinkertaiset melonit. Paljon enemmän oltaisiin syöty meloneita, jos leikkaamiseen ja paloitteluun ei menisi aikaa. Ja esim. bataatit on maailman viheliäisimpiä kuorittavia!

Lapsista tuli silti oikein osaavia aikuisia kaikista. Jos olisi varaa, ostaisin minäkin kuorimis-pilkkomis-pesemispalvelun. 

Minäkin olen lihava, koska minulle ei kukaan kuorinut rypäleitä loikoillessani divaanilla.

Vierailija
189/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suostuisi. Pelkkä päivällinen vielä menisi, mutta koko päivän ruokien valmistelu, kauppamatkat, kokkaaminen, siivous, tiskaus, pöydän kattaminen... onko sulla mitään käsitystä montako tuntia tohon menisi?

Ehkä viidellä tonnilla kuukaudessa voisin harkita. Ehkä.

No tottakai tiedän, kuinka paljon tämä vaatii, teenhän tätä nyt ihan itse äitinä ilman että kukaan siitä mitään maksaa. Kyseessä ei ole 10-henkinen lapsiperhe, vaan kolmen teini-ikäisen lapsen perhe, kaksi naapurissa asuvaa eläkeläistä (vanhempani) sekä sisko puolisonsa ja kouluikäisen lapsen kanssa. 

Olen työssäkäyvä ihminen, joten tämä hoituu minulta normaalina kotityönä. On aika kummallista, ettei joku ammattilainen pystyisi tekemään sitä näppärämmin, jos työ on nimen omaan ruoan laittaminen, eikä ruoan laitto työn ohessa..

ap

En kyllä ymmärrä miksi ruokit työsi ohessa vielä siskonkin perheineen? Eivätkö siis itse siihen kykene? Vanhempien ruokahuollon vielä voin ymmärtää jos eivät itse pysty itsestään enää huolehtimaan korkean iän vuoksi.

Vierailija
190/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain nyt vaan näyttää suututtavan se, että jollakin on varaa maksaa palveluista ja näin ollen haluta niitä. Tässä yhteiskunnassa jokaisen pitäisi olla tasapäistetty ja kärsiä siinä missä muidenkin ja hiihtää töihin kesät talvet 30 kilsaa ja nukkua 15-asteisessa makuuhuoneessa tai on hemmoteltu kermaperse. 

Vierailija
191/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suostuisi. Pelkkä päivällinen vielä menisi, mutta koko päivän ruokien valmistelu, kauppamatkat, kokkaaminen, siivous, tiskaus, pöydän kattaminen... onko sulla mitään käsitystä montako tuntia tohon menisi?

No tottakai tiedän, kuinka paljon tämä vaatii, teenhän tätä nyt ihan itse äitinä ilman että kukaan siitä mitään maksaa. Kyseessä ei ole 10-henkinen lapsiperhe, vaan kolmen teini-ikäisen lapsen perhe, kaksi naapurissa asuvaa eläkeläistä (vanhempani) sekä sisko puolisonsa ja kouluikäisen lapsen kanssa. 

Olen työssäkäyvä ihminen, joten tämä hoituu minulta normaalina kotityönä. On aika kummallista, ettei joku ammattilainen pystyisi tekemään sitä näppärämmin, jos työ on nimen omaan ruoan laittaminen, eikä ruoan laitto työn ohessa..

ap

En kyllä ymmärrä miksi ruokit työsi ohessa vielä siskonkin perheineen? Eivätkö siis itse siihen kykene? Vanhempien ruokahuollon vielä voin ymmärtää jos eivät itse pysty itsestään enää huolehtimaan korkean iän vuoksi.

Jospa se on vaikka sokea, istuu pyörätuolissa, on masentunut? Tai hän tekee jotain muuta perheyhteisön hyväksi. 

Vierailija
192/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi olis kyllä unelmaduuni!

2800€/kk ja sivut 23%, lomarahat vapaana, lisäksi tt-huolto 200e/v. Kaikki sais kotitalousvähennykset, niin siitä voi hinnan laskea.

Työaika 10-18, jossa ehtisi hyvin tehdä viikonlopuksikin ruoat valmiiksi sekä leipoa tuoretta sämpylää ja muita juttuja.

Päivällistiskit saisi hoidettua aamulla, jos itse saisitte pöydän aterian jälkeen siivottua, niin ei tarvitsisi sitä odotella.

Vierailija
193/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jospa se on vaikka sokea, istuu pyörätuolissa, on masentunut? Tai hän tekee jotain muuta perheyhteisön hyväksi. 

Ai koko siskon perhe on masentunut/pyörätuolissa?

Vierailija
194/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää miksi muut asettavat kyseenalaiseksi ap:n toiveet. Jos joku haluaa pilkotut vihannekset ja on niistä valmis maksamaan, mitä se muille kuuluu?

Miksi hänen pitäisi selvittää yksityiskohtaisesti syyt teinien/siskon perheen osallistumattomuuteen?

Minustakin olisi aivan ihanaa, kun päivittäin voisi kokoontua kaikkein läheisempien ihmisten kanssa aterialle. Auttaisi varmasti jaksamaan elämän paineissa.

Vierailija
195/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän perheessä on ollut useaan otteeseen kotiapua. Ei ole ollut kokkeja. Ihan hyvin on toiminut. Osalle on tehty ruokalista valmiiksi, osan on tehnyt itse.. Henkilöstä riippuen on käyty kaupassa tai hän on itse huolehtinut kaupassa käynnin.

Kannattanee hakea jollakin muulla nimikkeellä kuin kokki.

Vierailija
196/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokopäiväinen henkilö pystyisi kyllä samalla myös hoitamaan teillä siivoukset ja muut kotihoito jutut. Ei kai kukaan muutenkaan 7 tuntia päivässä kotitöitä tee? Rekryilmo vaan esim. Mol.fi:Hin.

Vierailija
197/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei ole kateutta.

No entä sitten, jos ne kasvikset jää kiireen, stressin, sairauden, laiskuuden tai jonkun muun syyn vuoksi ostamatta ja pilkkomatta niin onko se parempi? Minulla on aina välillä kiireisiä työprojekteja ja olen välillä onnistuneesti palkannut jonkun pesemään, pilkkomaan, kuorimaan, kypsentämään jne. Välillä taas homma jää tekemättä, koska tekijän löytäminen ei ole ihan yksinkertaista. 

Olisin huolestunut, jos jo teinit olisivat niin kiireisiä, stressaantuneita, sairaita tai laiskoja, etteivät pysty siksi syömään kasviksia.

Vierailija
198/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ai koko siskon perhe on masentunut/pyörätuolissa?

Muistaakseni ap kertoi, että siskon perheeseen kuuluu sisko, sen mies ja kouluikäinen lapsi. Kouluikäinen voi tarkoittaa vaikka ekaluokkalaista, joten sellainen ei varmasti perunoita keittele. Mies voi olla paljon reissussa tai tulee kotiin myöhään tai on oikeasti tumpelo ruoanlaittaja, sokea tai vaikka kädetön (henkisesti tai fyysisesti).

Sisko voi olla joo masentunut tai sitten niillä on diili, että vanhemmat (näiden siskosten) maksavat ruoan ja toinen sisko (ap) valmistaa sen ja se toinen sisko hoitaa vaikka kaikkien kolmen talon puutarhatyöt? Niin, tai sitten se ap:n sisko hoitaa puutarhatyöt ja sen mies vaikka kolmen talon lumityöt, niin kuulostaisi aika reilulta työnjaolta? Yksi maksaa ja siskokset tekevät kolmen talouden eteen yhteisesti töitä?

Vierailija
199/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei ole kateutta.

Olisin huolestunut, jos jo teinit olisivat niin kiireisiä, stressaantuneita, sairaita tai laiskoja, etteivät pysty siksi syömään kasviksia.

Terveisiä kodista, jossa ollaan niin kiireisiä ja laiskoja, ettei kukaan jaksa kuoria porkkanoita kuin harvoin. Kuoritaan, jos porkkanoita tulee ruokaan, mutta naposteltavaksi jaksaa kuoria ehkä kahdesti vuodessa.

Whole Foodsista ostan AINA niitä valmiiksi paloiteltuja hedelmä-marjakippoja juuri sen takia, että ovat niin helppoja välipaloja. Suomessa ei ihan samassa laajuudessa tällaista harrasteta. Puhun näistä: https://s3.amazonaws.com/secretsaucefiles/photos/images/000/174/996/lar…

Vierailija
200/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni idea on loistava. Todella kiva tuo suvun yhdessä ruokailu. On ihailtavaa, että olet tähän asti itse jaksanut! Toivottavasti löydätte sopivan henkilön.

Minulla on yksi ystävä joka kotonaan laittoi ruoat suvun vanhalle pariskunnalle. Yleensä hän pakasti ne kahden hengen erissä ja toinen sukulainen jolla oli auto sitten toimitti ruoat perille kerran tai peri viikossa. Viimeiseksi laitettuja ei tarvinnut tietenkään pakastaa. Vanhukset olivat tyytyväisi kun saivat maittavaa tavallista kotiruokaa.