Kokki! Suostuisitko tällaiseen työhön ja jos suostuisit, niin millä palkalla?
Yksityisperheen kokki, jonka tehtävänä on valmistaa päivällinen 10-henkiselle perheelle joka arkipäivä. Tämä edellyttäisi sitä, että kokki itse käy kaupassa perheen ja ostaa tarvitsemansa ainekset (luonnollisesti perhe kustantaa nämä kulut, myös auton käytön tai matkakulut yms.).
Päivällisen lisäksi kokki tekee aamu-, väli- ja iltapalaan tarvittavat valmistelut, kuten kuorii, puhdistaa, pilkkoo, raastaa hedelmiä, juureksiä, marjoja jne.
Erona ravintolakokkiin kokki myös kattaa päivällisen ja pitää keittiön siistinä työskentelyn jäljiltä.
Työaika muuten joustava, mutta päivällisen on oltava katettuna pöydässä valmiina tasan klo 17.30 joka arkipäivä. Aterian tulee olla täyspainoinen, erityisruokavaliot huomioon ottava (lähinnä laktoositon) ja ravitsemuksellisesti tasapainoisesti suunniteltu.
Suostuisiko tähän kukaan ammattikokki ja millä palkalla?
Kommentit (237)
No, Ap, kerro jo missä asutte. Täällähän on jo jonoksi asti halukkaita.
En vastaa kysymykseen suoraan, vaan kerron:
ystävälläni oli kaksi henkilöä työllistänyt catering-yritys, joka meni tekemään ihmisten koteihin perusruuista juhlallisempiin aterioihin.
Asiakkaita pukkasi tuli ihan mielettömsti.
.....
Otettiin huomioon asiakkaan vaatimukset (erityisruokavaliot, raaka-aineet), mentiin ajoissa paikalle, tehtiin ruoka, katettiin peruspöytä arjessa ja juhlava juhlissa.
.....
Ei mitään rajaa sillä turhautumisella, kun rikkaat eivät arvosta heille työtä tekeviä.
Väärässä asennossa ollut kurkunpala, liian vaalea ruskea kastike, ihan väärät servietit tiistaina ja väärä mauste vesikannussa maanantaina.
.....
Kaksikko palasi ravintolakokin töihin.
Hyvä heidän mielenterveydelleen.
.....
Rikkaat kuvittelevat voivansa kyykyttää porukkaa ihan miten itse haluavat.
Ei se ihan niin mene.
(Toivottavasti ne rikkaiden penikat saivat mäkkäristä kotiin tuotuja aterioit ja lihoivat!)
Tuntuu todella hassulta, että tähän asti minä olen se, joka on tehnyt jotain aivan käsittämättömän vaativaa ja raskasta työtä pelkillä materiaalikuluilla ja nyt kun en enää itse jaksa, niin en saisi siihen edes kolmella tonnilla työntekijää.
Väännän rautalangasta: haluaisimme henkilön, joka valmistaisi kymmenelle hengelle ravitsevan päivällisen joka arkipäivä. Allergioita ei ole kuin laktoosi ja pähkinät. Päivällisen valmistamiseen käytetyt astiat ja työvälineet toivomme laitettavan tiskikoneeseen. Muuten keittiötä ei tarvitse mitenkään siivota, ellei päivällisen valmistamisen yhteydessä jotenkin kaadu vaikka keitto lattialle tms. Siivoamme säännöllisesti ihan itse. Meidän viisihenkinen perhe syö aamu-, väli-, ja iltapalat, muut syövät ne kotonansa. Viiden hengen pitäisi ravitsemussuositusten mukaan syödä 500g kasviksia päivässä ja hedelmä. Tämä harvoin toteutuu, kun kaikki helppo menee aina edelle. Ihan vain omaa laiskuutta! Siksi toive olisi, että olisi joku, joka jaksaisi kuoria, pilkkoa ja raastaa vaikka sitten päivällisen yhteyteen salaattiin niitä kasviksia tarpeeksi.
Toivoisimme, että henkilö kävisi itse kaupassa (lähin S-Market 300 metrin päässä), jotta voisi itse valita tarvitsemansa raaka-aineet. Meiltä saa mieluusti auton kauppakassiksi työpäivien aikana.
Meillä ei tarvitse kökkiä sisällä kuin tarpeellinen aika, eli kunhan ruoka on silloin ruoka-aikaan katetussa pöydässä, niin muun päivän voi viettää ihan miten haluaa. Joskus voi olla ruokaa, jota pitää hauduttaa tuntikausia ja joskus se arkiruoka tulee puolessa tunnissa valmiiksi.
Me siivoaisimme itse päivällisen jäljet.
Ja kysymykseen siitä, miksei muut tee mitään: tekevät. Lomilla, viikonloppuina tehdään yhdessä tai laitan teinit tekemään tai mies tekee tai syödään ulkona, ihan miten vain. Teinit osaavat tehdä ruokaa, mutta meillä ongelma on se arjen kiire. Työpaikat ja koulut ovat sellaisen matkan päässä, ettei kenelläkään kykenevälläkään ole aikaa valmistaa sitä ruokaa. Usein tehdäänkin sitten niin, että syödään edellisiltana tehtyä ruokaa ja lämmitetään seuraavana. Mutta siinä menee sitten se ilta ruokaa valmistaessa.
Arvostan todella paljon perheen yhteistä aikaa ja koen ruoanlaiton välttämättömänä pahana, en mitenkään nauti siitä itse. Minusta tämä suuren perheen yhteinen arkiruoka on ollut todella mukava asia ja uskon, että meidän teinitkin ovat tätinsä, serkkunsa ja isovanhempiensa kanssa paljon läheisempiä kuin ilman tätä päivällistä. Haluaisin tämän jatkuvan, mutta nyt ei ole enää entisenlaisesti aikaa valmistaa itse sitä ruokaa.
ap
Ensi hätään suosittelen Wolttia (tuolla rahalla saa terveelliset ateriat koko porukalle), teinit pilkkomaan (meillä sen hoitaa jo ala-koululaisetkin) tai kuten joku jo mainitsi catering firma.
Eikö muuten jo S-marketin tuoretiskiltäkin ostettu ruoka ole ”kotiruokaa”? Niitä saa isoissa pakeissa monellekin päivälle salaatin ja vihannesten kanssa. Jos fiinimpää kaipaa niin myös Stockan herkku toimittaa ihan kotiovelle saakka.
Olen kokki ja lähtisin ilman muuta tuollaiseen työhön. Epäilen vaan että työmatka tulis olemaan kohtuuttoman pitkä.. 🤔 en asu ruuhka-Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva hommahan tuo olisi, helpommalla siinä pääsisi kuin ravintolassa, mutta.... Itse olen muutaman ikävän kokemuksen jälkeen välttänyt yksityisiä työnantajia. On paljon turvallisempaa olla isossa yrityksessä töissä. Palkat maksetaan ajallaan ja oikein, työlainsäädäntöä noudatetaan jne. Yksityiset alkavat aina nillittää jostain jossain vaiheessa. Ovat vissiin niin burn outin partaalla ja rahat loppu, niin pitää alkaa kyykyttämään työntekijöitä.
Ap voisi miettiä myös sellaista ratkaisua, että tilaisi viikon ruuat cateringfirmasta tai ravintolakoululta. Välipalojen esivalmisteluun voi valjastaa vaikka ne teinit. Tuntuu vähän liioittelulta, että yhtäkkiä kaikki tulisi kuin Manulle illallinen.
Minulla oli kerran hommissa kaltaisesi tyyppi. Ei tajunnut yhtään, mitä varten hänet oli palkattu, vaikka toki se ihan selvästi työhaastattelussa ja sen jälkeenkin esitettiin. Monesta hommasta sanoi, että miksi hän tekisi sen, kun minä osaan sen itsekin tehdä.
En tajua yhtään tätä vertaustasi. En ole koskaan sanonut pomoilleni mitään tuollaista. Olen ollut työelämässä jo yli 40 vuotta. Siihen mahtuu monia aikakausia ja monenlaisia työpaikkoja. Päivääkään ei ole tarvinnut lorvia työttömänä, mutta ei myöskään ole joutunut suostumaan mihin tahansa hullutuksiin.
Kiinnostaisi vielä tietää minkälaisia ruokia yleensä syötte? Itse muuten vihaan syvästi vihannesten pilkkomista joten baby-porkkanat ovat kovassa käytössä.
Tunnistan tuon saman ongelman meidän perheessä, että vaikka kaikki osaavatkin kuoria, pilkkoa ja pestä hedelmiä ym, niin syödään mieluummin jogurttia tms välipalaksi kun se on helpompaa. Kelpaa paremmin kun on lautaselle pilkottu terveellisemmät herkut valmiiksi.
Voisin itse tehdä AP:n tarjoamaa työtä mielelläni, en koe siinä mitään ongelmaa.
Kyllä minä tulisin ihan normilla kokin palkalla tuohon. Olen entinen kokki. Jos et ole mikään naama sinisenä huutava matroona ja muutkin olisi asiallista porukkaa, niin mikä ettei. Välineiden haluaisin olevan kunnollisia, ei mitään peltiveitsiä ja pinttyneitä muovikippoja. Mutta muuten ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos alkaisitte tilata päivällisruokaa ravintoloista? Isommissa kaupungeissa varsinkin tarjontaa alkaa olla jo melkoisen paljon. Itsellehän siinä sitten kyllä jää pöydän kattaminen mutta sen uskoisin onnistuvan.
Ei tulisi kovin halvaksi tuo. Kotiin tuotuna kymmenelle hengelle monipuolinen erityisruokavalion huomioon ottaava ruokavalio. Tuskin saa tuota kovinkaan paljon alle parillakympillä per nupoli. Kuitenkin jäisi vielä kokonaan aamupala välipala ja iltapala itse väkästettävksi.
Kustannus olisi noin 10 euroa annos. Siitä muodostuu noin 2800 euroa kuukaudessa, joka on noin puolet siitä mitä aloittaja kaavaili pelkään työntekijän käyttävänsä ennen tarvikekustannuksia. lisäksi tulisi varmasti alennuksia.
Kelpaisiko tämmöinen?
Harkitsen siis kokin koulutusta.
Tänään oli uunilohi, kastike, perunat ja salaatti.
Illalla marjasmoothie.
Aamulla voileipää ja tuorepuristettua appelsiinimehua.
Sinuna hankkisin Sage sitruspuristimen(270), yleiskoneen ja blenderin, pöytägrillin.
Saako kastikkeissa käyttää valmispusseja?
Leipomisen vielä joka perjantai lämmintä pullaa( teen pehmeetä ja hyvänmakuista).
Viikonlopun ruuat ostaisitte itse.
Hyvä palkka tuo 3000-3500.
Kyllä saatte sillä työntekijän.
Tukusta saa muuten valmiiksi pilkottuja vihanneksia ja hedelmiä pakeissa, samoin vaikka Alepan/K-Supermarketin salaattitiskiltä.
Jos mulla olisi käyttää ~4000€/10hlö ruokaan kuussa niin en todellakaan palkkaisi kokkia. Liikaa säätöä kun kaiken saa itsekin hankittua valmiina kotiin.
2800 plus 32 prosenttia palkan työnantajasivukuluja. Plus saikut ja lomat
On se nyt kummallista, ettei porukka osaa syödä edes banaania ilman palvelijaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu todella hassulta, että tähän asti minä olen se, joka on tehnyt jotain aivan käsittämättömän vaativaa ja raskasta työtä pelkillä materiaalikuluilla ja nyt kun en enää itse jaksa, niin en saisi siihen edes kolmella tonnilla työntekijää.
Väännän rautalangasta: haluaisimme henkilön, joka valmistaisi kymmenelle hengelle ravitsevan päivällisen joka arkipäivä. Allergioita ei ole kuin laktoosi ja pähkinät. Päivällisen valmistamiseen käytetyt astiat ja työvälineet toivomme laitettavan tiskikoneeseen. Muuten keittiötä ei tarvitse mitenkään siivota, ellei päivällisen valmistamisen yhteydessä jotenkin kaadu vaikka keitto lattialle tms. Siivoamme säännöllisesti ihan itse. Meidän viisihenkinen perhe syö aamu-, väli-, ja iltapalat, muut syövät ne kotonansa. Viiden hengen pitäisi ravitsemussuositusten mukaan syödä 500g kasviksia päivässä ja hedelmä. Tämä harvoin toteutuu, kun kaikki helppo menee aina edelle. Ihan vain omaa laiskuutta! Siksi toive olisi, että olisi joku, joka jaksaisi kuoria, pilkkoa ja raastaa vaikka sitten päivällisen yhteyteen salaattiin niitä kasviksia tarpeeksi.
Toivoisimme, että henkilö kävisi itse kaupassa (lähin S-Market 300 metrin päässä), jotta voisi itse valita tarvitsemansa raaka-aineet. Meiltä saa mieluusti auton kauppakassiksi työpäivien aikana.
Meillä ei tarvitse kökkiä sisällä kuin tarpeellinen aika, eli kunhan ruoka on silloin ruoka-aikaan katetussa pöydässä, niin muun päivän voi viettää ihan miten haluaa. Joskus voi olla ruokaa, jota pitää hauduttaa tuntikausia ja joskus se arkiruoka tulee puolessa tunnissa valmiiksi.
Me siivoaisimme itse päivällisen jäljet.
Ja kysymykseen siitä, miksei muut tee mitään: tekevät. Lomilla, viikonloppuina tehdään yhdessä tai laitan teinit tekemään tai mies tekee tai syödään ulkona, ihan miten vain. Teinit osaavat tehdä ruokaa, mutta meillä ongelma on se arjen kiire. Työpaikat ja koulut ovat sellaisen matkan päässä, ettei kenelläkään kykenevälläkään ole aikaa valmistaa sitä ruokaa. Usein tehdäänkin sitten niin, että syödään edellisiltana tehtyä ruokaa ja lämmitetään seuraavana. Mutta siinä menee sitten se ilta ruokaa valmistaessa.
Arvostan todella paljon perheen yhteistä aikaa ja koen ruoanlaiton välttämättömänä pahana, en mitenkään nauti siitä itse. Minusta tämä suuren perheen yhteinen arkiruoka on ollut todella mukava asia ja uskon, että meidän teinitkin ovat tätinsä, serkkunsa ja isovanhempiensa kanssa paljon läheisempiä kuin ilman tätä päivällistä. Haluaisin tämän jatkuvan, mutta nyt ei ole enää entisenlaisesti aikaa valmistaa itse sitä ruokaa.
ap
Kiva, kun kerroit kaiken.
Mullakin ei ole noin mukavaa.
Toivottavasti joku taipuu tahtoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos alkaisitte tilata päivällisruokaa ravintoloista? Isommissa kaupungeissa varsinkin tarjontaa alkaa olla jo melkoisen paljon. Itsellehän siinä sitten kyllä jää pöydän kattaminen mutta sen uskoisin onnistuvan.
Ei tulisi kovin halvaksi tuo. Kotiin tuotuna kymmenelle hengelle monipuolinen erityisruokavalion huomioon ottaava ruokavalio. Tuskin saa tuota kovinkaan paljon alle parillakympillä per nupoli. Kuitenkin jäisi vielä kokonaan aamupala välipala ja iltapala itse väkästettävksi.
Kustannus olisi noin 10 euroa annos. Siitä muodostuu noin 2800 euroa kuukaudessa, joka on noin puolet siitä mitä aloittaja kaavaili pelkään työntekijän käyttävänsä ennen tarvikekustannuksia. lisäksi tulisi varmasti alennuksia.
Juuri näin! Pihvinkin saa pöytään välillä ihan kotiin kannettuna vrt työntekijän kustannukset. Nykyään kun sitä ruokaa saa kotiin vaikka Michelin ravintoloista.
Jos mulla olisi tuollainen laiska revohka ruokittavana, mutta ei tarttis itse maksaa, tilaisin safkat valmiina esim. ammattikoulusta. Ei maksaisi maltaita. Tai sitten jokin catering kävisi päivittäin tuomassa ruuan kuumana kotiin. Vakituinen diili olisi murto-osan palkasta.
Kyllä mulle kelpaisi, ainakin jos ei tarvitsisi suunnitella menua, se on vähän epäkiitollista hommaa. Jos saisin yli 2000€/kk nin kai sekin onnistuis. En tosin ole mikään huippukokki, mut perus lounasruoat onnistuu kyllä. En ymmärrä miksi on joidenkin mielestä mahdoton homma.
Palkkaa mut! Mä olen sairaanhoitaja ja saan päivätyöstä palkkaa 2350€/ kk miinus verot. Ja tämän päälle hoidan kotihommat ruuanlaittoineen ja silti mulle jää vapaa-aikaa. Mä tulen riemusta kiljuen aplle töihin jos maksaa 3000€ kk. Ois unelmahomma! Ja laitan oikein hyvää kotiruokaa vaikka en kokki olekaan. Mietin vain että mitenkä tuohon saa kulutettua 8h päivässä? No sais ehkä tehdä työnsä rauhassa ja kunnolla eikä tarvitsisi juosta niinkuin sairaalassa...
Minulla oli kerran hommissa kaltaisesi tyyppi. Ei tajunnut yhtään, mitä varten hänet oli palkattu, vaikka toki se ihan selvästi työhaastattelussa ja sen jälkeenkin esitettiin. Monesta hommasta sanoi, että miksi hän tekisi sen, kun minä osaan sen itsekin tehdä.