Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokki! Suostuisitko tällaiseen työhön ja jos suostuisit, niin millä palkalla?

Vierailija
09.01.2020 |

Yksityisperheen kokki, jonka tehtävänä on valmistaa päivällinen 10-henkiselle perheelle joka arkipäivä. Tämä edellyttäisi sitä, että kokki itse käy kaupassa perheen ja ostaa tarvitsemansa ainekset (luonnollisesti perhe kustantaa nämä kulut, myös auton käytön tai matkakulut yms.).

Päivällisen lisäksi kokki tekee aamu-, väli- ja iltapalaan tarvittavat valmistelut, kuten kuorii, puhdistaa, pilkkoo, raastaa hedelmiä, juureksiä, marjoja jne.

Erona ravintolakokkiin kokki myös kattaa päivällisen ja pitää keittiön siistinä työskentelyn jäljiltä.

Työaika muuten joustava, mutta päivällisen on oltava katettuna pöydässä valmiina tasan klo 17.30 joka arkipäivä. Aterian tulee olla täyspainoinen, erityisruokavaliot huomioon ottava (lähinnä laktoositon) ja ravitsemuksellisesti tasapainoisesti suunniteltu.

Suostuisiko tähän kukaan ammattikokki ja millä palkalla?

Kommentit (237)

201/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suostuisi. Pelkkä päivällinen vielä menisi, mutta koko päivän ruokien valmistelu, kauppamatkat, kokkaaminen, siivous, tiskaus, pöydän kattaminen... onko sulla mitään käsitystä montako tuntia tohon menisi?

Ehkä viidellä tonnilla kuukaudessa voisin harkita. Ehkä.

No tottakai tiedän, kuinka paljon tämä vaatii, teenhän tätä nyt ihan itse äitinä ilman että kukaan siitä mitään maksaa. Kyseessä ei ole 10-henkinen lapsiperhe, vaan kolmen teini-ikäisen lapsen perhe, kaksi naapurissa asuvaa eläkeläistä (vanhempani) sekä sisko puolisonsa ja kouluikäisen lapsen kanssa. 

Olen työssäkäyvä ihminen, joten tämä hoituu minulta normaalina kotityönä. On aika kummallista, ettei joku ammattilainen pystyisi tekemään sitä näppärämmin, jos työ on nimen omaan ruoan laittaminen, eikä ruoan laitto työn ohessa..

ap

En kyllä ymmärrä miksi ruokit työsi ohessa vielä siskonkin perheineen? Eivätkö siis itse siihen kykene? Vanhempien ruokahuollon vielä voin ymmärtää jos eivät itse pysty itsestään enää huolehtimaan korkean iän vuoksi.

Jospa se on vaikka sokea, istuu pyörätuolissa, on masentunut? Tai hän tekee jotain muuta perheyhteisön hyväksi. 

Ai koko siskon perhe on masentunut/pyörätuolissa?

Muistaakseni ap kertoi, että siskon perheeseen kuuluu sisko, sen mies ja kouluikäinen lapsi. Kouluikäinen voi tarkoittaa vaikka ekaluokkalaista, joten sellainen ei varmasti perunoita keittele. Mies voi olla paljon reissussa tai tulee kotiin myöhään tai on oikeasti tumpelo ruoanlaittaja, sokea tai vaikka kädetön (henkisesti tai fyysisesti).

Sisko voi olla joo masentunut tai sitten niillä on diili, että vanhemmat (näiden siskosten) maksavat ruoan ja toinen sisko (ap) valmistaa sen ja se toinen sisko hoitaa vaikka kaikkien kolmen talon puutarhatyöt? Niin, tai sitten se ap:n sisko hoitaa puutarhatyöt ja sen mies vaikka kolmen talon lumityöt, niin kuulostaisi aika reilulta työnjaolta? Yksi maksaa ja siskokset tekevät kolmen talouden eteen yhteisesti töitä?

Vaikea on siskon perheen tilanne, mies sokea ja kädetön, sisko masentunut ja pyörätuolissa!

Vierailija
202/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää miksi muut asettavat kyseenalaiseksi ap:n toiveet. Jos joku haluaa pilkotut vihannekset ja on niistä valmis maksamaan, mitä se muille kuuluu?

Miksi hänen pitäisi selvittää yksityiskohtaisesti syyt teinien/siskon perheen osallistumattomuuteen?

Minustakin olisi aivan ihanaa, kun päivittäin voisi kokoontua kaikkein läheisempien ihmisten kanssa aterialle. Auttaisi varmasti jaksamaan elämän paineissa.

Tämä on keskustelupalsta, eikä työvoimatoimisto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä12960 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suostuisi. Pelkkä päivällinen vielä menisi, mutta koko päivän ruokien valmistelu, kauppamatkat, kokkaaminen, siivous, tiskaus, pöydän kattaminen... onko sulla mitään käsitystä montako tuntia tohon menisi?

No tottakai tiedän, kuinka paljon tämä vaatii, teenhän tätä nyt ihan itse äitinä ilman että kukaan siitä mitään maksaa. Kyseessä ei ole 10-henkinen lapsiperhe, vaan kolmen teini-ikäisen lapsen perhe, kaksi naapurissa asuvaa eläkeläistä (vanhempani) sekä sisko puolisonsa ja kouluikäisen lapsen kanssa. 

Olen työssäkäyvä ihminen, joten tämä hoituu minulta normaalina kotityönä. On aika kummallista, ettei joku ammattilainen pystyisi tekemään sitä näppärämmin, jos työ on nimen omaan ruoan laittaminen, eikä ruoan laitto työn ohessa..

ap

En kyllä ymmärrä miksi ruokit työsi ohessa vielä siskonkin perheineen? Eivätkö siis itse siihen kykene? Vanhempien ruokahuollon vielä voin ymmärtää jos eivät itse pysty itsestään enää huolehtimaan korkean iän vuoksi.

Jospa se on vaikka sokea, istuu pyörätuolissa, on masentunut? Tai hän tekee jotain muuta perheyhteisön hyväksi. 

Muistaakseni ap kertoi, että siskon perheeseen kuuluu sisko, sen mies ja kouluikäinen lapsi. Kouluikäinen voi tarkoittaa vaikka ekaluokkalaista, joten sellainen ei varmasti perunoita keittele. Mies voi olla paljon reissussa tai tulee kotiin myöhään tai on oikeasti tumpelo ruoanlaittaja, sokea tai vaikka kädetön (henkisesti tai fyysisesti).

Sisko voi olla joo masentunut tai sitten niillä on diili, että vanhemmat (näiden siskosten) maksavat ruoan ja toinen sisko (ap) valmistaa sen ja se toinen sisko hoitaa vaikka kaikkien kolmen talon puutarhatyöt? Niin, tai sitten se ap:n sisko hoitaa puutarhatyöt ja sen mies vaikka kolmen talon lumityöt, niin kuulostaisi aika reilulta työnjaolta? Yksi maksaa ja siskokset tekevät kolmen talouden eteen yhteisesti töitä?

Vaikea on siskon perheen tilanne, mies sokea ja kädetön, sisko masentunut ja pyörätuolissa!

Ja sitten se sokea ja kädetön mies laitetaan lumitöihin!

204/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää miksi muut asettavat kyseenalaiseksi ap:n toiveet. Jos joku haluaa pilkotut vihannekset ja on niistä valmis maksamaan, mitä se muille kuuluu?

Miksi hänen pitäisi selvittää yksityiskohtaisesti syyt teinien/siskon perheen osallistumattomuuteen?

Minustakin olisi aivan ihanaa, kun päivittäin voisi kokoontua kaikkein läheisempien ihmisten kanssa aterialle. Auttaisi varmasti jaksamaan elämän paineissa.

Jos olisin itse täysin uupunut kymmenen hengen ruokkimisesta niin ensimmäisenä tulisi mieleen pyytää siskon perhettä huolehtimaan omista aterioistaan. Olettaisin heidän siihen kykenevän kun perheessä on kuitenkin kaksi aikuista (vaikka sisko av mammojen saamien tietojen mukaan onkin sokea ja pyörätuolissa). Ilmeisesti olen sitten tavallista itsekkäämpi ja muut av mammat riemuiten ruokkisivat siskonsakin perheen omasta uupumuksestaan huolimatta.

Vierailija
205/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia henkilön täytyy olla ammattikokki? Voisi hyvin joku nuori suostua pienemmällä korvauksella. Ei terveellisen kotiruuan valmistamiseen tarvita ammattikokkia. Lukiosta valmistuneet tekee jo valmiiksi ihan orjahommia pienellä palkalla. Jos tarjoatte reilun korvauksen ja tietenkin vapaat.

Vierailija
206/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tämä keskustelu saa jo naurettavia piirteitä. Ekaluokkalainen osaa keittää perunoita jos on opetettu. Myös masentunut, reissaava tai pyörätuolissa istuva ihminen pystyy samaan. Todennäköisyys sille, että aloittajan siskon mies olisi kirjaimellisesti kädetön on noin 0,2%.

Vierailija
207/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavia palkkatoiveita tässä ketjussa. Kokeilla on matalat palkat.

Varmaan joku työtön kokki voisi tulla. Siksi työtön, että itse ainakin näen työpaikan hieman epävarmana. Teinit muuttaa pois jossain vaiheessa ja vanhuksista aika jättää. Sitten ei ole kokille käyttöä enää.

Niinkuin tässä ketjussa jo aiemmin todettiin, kokkeja etsitään. Vapaita työpaikkoja on pilvin pimein, sen kun valitsee parhaan päältä jos ammattitaitoa löytyy.

Mä lähtisin aloittajalle töihin hintaan 3500€ brutto. Oletan hintaan sisältyvän myös mun ruoat, normaalin mittaiset työpäivät eikä mitään ylimääräistä kuten lastenhoitoa.

En tosin ihan tajua, miksi haluatte nimenomaan ammattikokin? Moni muukin osaa laittaa sitä perus arkiruokaa.

Tämä keskustelu on lähtenyt ihan laukalle. Ehkäpä ei etsitty kokin tutkinnon omaavaa ihmistä, joka sitten valitsee, työskenteleekö ravintola Elitessä vai ap:lla vaan ihmistä, joka KOKKAA eli silloin ammattinimikkeenä on kokki, ei tutkintona. 

Tää oli hyvä. Tällä perusteella minä olen kokki, siivooja, kiinteistöhuoltaja, lastenhoitaja, autonkuljettaja , puutarhuri ja maalari. Plus muutama muu ammatti. Kas kun kaikkia noita teen ilman tutkintoa.

Ap haki nimenomaan ammattikokkia. Se on vähän eri asia kuin "ihminen joka kokkaa".

Vierailija
208/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua tätä ihme pilkkomisongelmaa. Esim. kaikki marjat, omenan, banaanin, kurkun, mandariinit, viinirypäleet ja tomaatit voi syödä ihan ilman mitään pilkkomisia.

Ei ole koskaan ollut ongelmaa saada puolta kiloa niitä kasviksia päivässä, sehän on vaan yksi parsakaali.

En aidosti ymmärrä tuota. Eikö aloittajan perheessä siis osata syödä appelsiinia ilman, että ammattikokki on kuorinut sen valmiiksi jääkaappiin?

Vierailija
209/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on keskustelupalsta, eikä työvoimatoimisto.

Kyllä foorumille sanoja mahtuu! 

Mitä se haittaa vaikka olisi muutama ketju pelkkää työnvälitystä? Hyvähän se vain, jos työntekijä ja se joka työstä haluaa maksaa kohtaisivat toisensa. Oli kohtaamistapa mikä tahansa.

Vierailija
210/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän olisi 10-henkinen perhe?

Vierailija
211/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä12960 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ja sitten se sokea ja kädetön mies laitetaan lumitöihin!

Kieltämättä jotkut lumiauran kuljettajat vaikuttavat juuri siltä että olisivat sokeita ja että pyörittelisivät rattia jaloillaan. (Huom. en sitten puhutut kaikista.)

Vierailija
212/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua oikeesti naurattaa !!  Monissa kouluissa tehdään ruoat hikihatussa 1000-1300:lle lapsellle ja ne on oltava täysin ajallaan valmiina tai kuljetuksissa, ruoat joutuu tilaamaan ja suunnittelemaan ym, tiskit hoidetaan ja saattaa välillä olla , etgtä tehdään 2-3 hengen voimin kaikki. Ja ainiin, palkka on noin 2000 e kk. Et silleen.

Ei siellä kouluissa pilkota salaatteja tai hedelmiä itse käsin, eikä kuorita, ei putsata, vaan kaikki tulee valmiina. Älä höpise. Joku kastike saatetaan itse keittää. Ette varmasti esim. kalakeittoon itse kuori ja pilko perunoita tai perkaa kaloja. Ne tulee valmiiksi kuorittuna ja pilkottuna ja kala perattuna ja sopiviksi paloiksi pilkottuna. 

Vierailija
213/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No on kyllä ihme juttu, jos joku kokee yhden ruoan laittamisen päivässä viiden tonnin arvoiseksi tehtäväksi." 😄😄😄😅😅😄😄😅😅😅😅😅😄😄😄

Vierailija
214/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavia palkkatoiveita tässä ketjussa. Kokeilla on matalat palkat.

Varmaan joku työtön kokki voisi tulla. Siksi työtön, että itse ainakin näen työpaikan hieman epävarmana. Teinit muuttaa pois jossain vaiheessa ja vanhuksista aika jättää. Sitten ei ole kokille käyttöä enää.

Niinkuin tässä ketjussa jo aiemmin todettiin, kokkeja etsitään. Vapaita työpaikkoja on pilvin pimein, sen kun valitsee parhaan päältä jos ammattitaitoa löytyy.

Mä lähtisin aloittajalle töihin hintaan 3500€ brutto. Oletan hintaan sisältyvän myös mun ruoat, normaalin mittaiset työpäivät eikä mitään ylimääräistä kuten lastenhoitoa.

En tosin ihan tajua, miksi haluatte nimenomaan ammattikokin? Moni muukin osaa laittaa sitä perus arkiruokaa.

Tämä keskustelu on lähtenyt ihan laukalle. Ehkäpä ei etsitty kokin tutkinnon omaavaa ihmistä, joka sitten valitsee, työskenteleekö ravintola Elitessä vai ap:lla vaan ihmistä, joka KOKKAA eli silloin ammattinimikkeenä on kokki, ei tutkintona. 

Tää oli hyvä. Tällä perusteella minä olen kokki, siivooja, kiinteistöhuoltaja, lastenhoitaja, autonkuljettaja , puutarhuri ja maalari. Plus muutama muu ammatti. Kas kun kaikkia noita teen ilman tutkintoa.

Ap haki nimenomaan ammattikokkia. Se on vähän eri asia kuin "ihminen joka kokkaa".

Mä olen noiden mainitsemiesi lisäksi sisustussuunnittelija, eläinhoitaja, nuoriso-ohjaaja, psykiatri, stylisti, ompelija, parturi, matkatoimistovirkailija, kirjanpitäjä ja pankki :D.

Vierailija
215/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tämä keskustelu saa jo naurettavia piirteitä. Ekaluokkalainen osaa keittää perunoita jos on opetettu. Myös masentunut, reissaava tai pyörätuolissa istuva ihminen pystyy samaan. Todennäköisyys sille, että aloittajan siskon mies olisi kirjaimellisesti kädetön on noin 0,2%.

No jospa nyt jokainen saisi valita ihan itse sen, mihin haluaa aikansa käyttää. Jospa se ekaluokkalainen on vaikkapa kilpaileva taitoluistelija ja perheellä on tiukka aikataulu siitäkin syystä ja halutaan mielummin löytää muita ratkaisuja arkeen kuin lopettaa harrastus. Ihmisillä voi myös olla sairautta, surua, stressiä, burn outia, ihan mitä vaan syitä haluta apua. 

Itse olin rämpinyt uupumuksen ja työpaineen kanssa pitkään, kun viimein sain ymmärryksen, että apua olisi ehkä saatavilla. Hävetti pyytää palveluntarjoaja näkemään mihin pisteeseen kotini on päässyt. Hänen suhtautumisensa oli kuitenkin asiallinen ja empaattinen, ei yhtään tällainen kuin tämän ketjun kommentit. Kodin kaaos saatiin kuriin ja oli aivan ihanaa syödä ruokaa, jonka joku toinen oli laittanut ja joku piti tiskipöydän siistinä. Nyt se sujuu taas jo itseltäkin. 

Vierailija
216/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuttuja kokkeja jotka oman työn ohessa tekevät päivälliset yksityiselle n 3x viikossa (esim 2 pvän ruuat kerrallaan). Korvaus on törkeän huono työn määrään ja oman ajan menetykseen nähden. Tosin kaveritkin on liian kilttejä, kyllä niillä tilaajilla olisi varaa maksaa. 

Vierailija
217/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuttuja kokkeja jotka oman työn ohessa tekevät päivälliset yksityiselle n 3x viikossa (esim 2 pvän ruuat kerrallaan). Korvaus on törkeän huono työn määrään ja oman ajan menetykseen nähden. Tosin kaveritkin on liian kilttejä, kyllä niillä tilaajilla olisi varaa maksaa. 

Ilmeisesti korvaus on riittävä, koska tekevät tuota hommaa. 

Vierailija
218/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se nyt kummallista, ettei porukka osaa syödä edes banaania ilman palvelijaa.

On se nyt kummallista, että kun jollakin on varaa ostaa palveluita töihin, niin se ei ole sallittua, aletaan syyllistämään ja haukkumaan. Kateutta sanon minä.

Ei, ei ole kateutta.

Ja minusta on ihan hyvä että joku ostaa palveluita.

Mutta se, että kasvisten syönti tyssää siihen, jos ne ei ole valmiiksi kuorittuna ja pilkottuna tarjolla. Miten nämä aloittajan teinitkin pärjäävät, kun joskus muuttavat omilleen opiskelemaan, eikä olekaan enää kotona kokkia hoitamassa asiaa? Eletään sitten voileivillä ja jogurtilla ja ihmetellään vyötärölle kertyvää vararengasta.

Juu teinien tulevaisuutta kyllä ihmettelen tuolla menolla...

Vierailija
219/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin että tuo työ kelpaisi hyvin ammattikokille. Itse olen ravintolakokki ja keittiömestari. Erona kokin työhön tuossa olisi tavaroiden hakeminen kaupasta sekä kattaminen. Ravintolassa tarjoilija kattaa ei kokit. Toki kokin koulutukseen kuuluu peruskattausten tekeminen joten osaaminen siihen on olemassa. Nykyään on ravintoloita joissa vaaditaan moniosaajia, pitää kokata, tarjoilla ja siistiä ravintolasali. Kokki perinteisesti pitää huolta keittiön siisteydestä ja ruoanvalmistuksen astioiden astiahuollosta. Työaika ratkaisee palkkauksen.  Oliko niin että perheen syötyä astiahuollosta vastaa kokki vai loppuuko kokin työaika siihen kun ruoka on valmiina klo 17.30?

Näkisin ettei tuo ole kokopäivätyö. Kauppa-asiat voi keskittää kahteen päivään viikossa, ruokalistasuunnittelu kiertäväksi vaikka 8 vko. Kun tekee hyvin pohjatyön pääsee helpolla.  Tuo työ hoituu max 4-5 tuntia päivässä. Aamu- ja välipalavalmistelut 1 tunti, illallinen 2 tuntia, puhtaanapidolliset asiat hoituu yleensä oheistyönä mutta lasketaan vaikka 1 tunti päivässä, kauppa-asiat 2 x vko 2 tuntia (toki riippuu kauppamatkasta)

Joten 2000 €/kk olisi todella hyvä palkka tästä työstä. 

Vierailija
220/237 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tää on esillä haluan pitää hakemusta tulemaan