Kokki! Suostuisitko tällaiseen työhön ja jos suostuisit, niin millä palkalla?
Yksityisperheen kokki, jonka tehtävänä on valmistaa päivällinen 10-henkiselle perheelle joka arkipäivä. Tämä edellyttäisi sitä, että kokki itse käy kaupassa perheen ja ostaa tarvitsemansa ainekset (luonnollisesti perhe kustantaa nämä kulut, myös auton käytön tai matkakulut yms.).
Päivällisen lisäksi kokki tekee aamu-, väli- ja iltapalaan tarvittavat valmistelut, kuten kuorii, puhdistaa, pilkkoo, raastaa hedelmiä, juureksiä, marjoja jne.
Erona ravintolakokkiin kokki myös kattaa päivällisen ja pitää keittiön siistinä työskentelyn jäljiltä.
Työaika muuten joustava, mutta päivällisen on oltava katettuna pöydässä valmiina tasan klo 17.30 joka arkipäivä. Aterian tulee olla täyspainoinen, erityisruokavaliot huomioon ottava (lähinnä laktoositon) ja ravitsemuksellisesti tasapainoisesti suunniteltu.
Suostuisiko tähän kukaan ammattikokki ja millä palkalla?
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljä tonnia puhtaana, kuusi ja puoli verokirjalla. Vuosiloma ja viisi päivää viikossa töitä.
En sillä, että toi olis iso työ mulle, vaan siihen menisi niin paljon aikaa. Ja aika on mulle arvokasta! Kolmenkymmenen vuoden kokemuskin tietty vaikuttaa tähän hintaan. Saisitte kyllä viimeisen päälle juurikin sitä ruokaa, mitä haluaisitte.
Nyt on ehkä hieman epärealistiset käsitykset palkoista :D Kuusi ja puoli tonnia siitä, että laittaa yhden ruoan päivässä ja siivoaa jälkensä. Unen näit. Kattelepa palkkataulukoita vaikka netistä huviksesi. On se aika arvokasta kaikille, mutta tuollaisia palkkoja saavat lähinnä isot erityistason pomoihmiset, eivät suinkaan kokit tai kotiapulaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljä tonnia puhtaana, kuusi ja puoli verokirjalla. Vuosiloma ja viisi päivää viikossa töitä.
Tää on varmaan tarkoitettu vitsiksi. Ensinnäkään, kenenkään ei enää kannata teettää pimeitä töitä. Hyöty täysin olematon Kotitalousvähennyksen huomioon ottaen. Ja millaisella riskillä!
Toisekseen, työstä, joka ei itse asiassa vaatisi välttämättä minkäänlaista koulutusta (vaikkakin taitoja kyllä) , ei todellakaan makseta tuollaisia summia.
Ja sitten valitetaan, ettei mistään löydy työtä!
Ei ole mitään riskiä, höpö, höpö. Kotitalousvähennys ei kuittaisi edes yhden kuun palkkaa, pöljä. Ja olihan tässä tarjouksessa se verollinenkin hinta, voisi ihan vapaasti valita. Hinta on ihan laskettu ja suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sillä, että toi olis iso työ mulle, vaan siihen menisi niin paljon aikaa. Ja aika on mulle arvokasta! Kolmenkymmenen vuoden kokemuskin tietty vaikuttaa tähän hintaan. Saisitte kyllä viimeisen päälle juurikin sitä ruokaa, mitä haluaisitte.
Siis meinaat, ettei 37,5 h viikossa riitä arkipäivien ruokahuoltoon? Et taida olla ihan ammattilainen. Meidän töissä kaksi ihmistä tekee tuossa ajassa ruuat sadallle ihmiselle ja aamupalat ja iltapäiväkahvit ja palaveritarjoilut ja leipoo itse leivonnaiset ja täyttää sämpylät jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on ehkä hieman epärealistiset käsitykset palkoista :D Kuusi ja puoli tonnia siitä, että laittaa yhden ruoan päivässä ja siivoaa jälkensä. Unen näit. Kattelepa palkkataulukoita vaikka netistä huviksesi. On se aika arvokasta kaikille, mutta tuollaisia palkkoja saavat lähinnä isot erityistason pomoihmiset, eivät suinkaan kokit tai kotiapulaiset.
No olenko väittänyt olevani joku harjoittelija tai perusduunari. Laatu maksaa! Saan nykyään samaa palkkaa, työ on ehkä hitusen vittumaisempi, tosin haastavampi, enkä ole pomo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis meinaat, ettei 37,5 h viikossa riitä arkipäivien ruokahuoltoon? Et taida olla ihan ammattilainen. Meidän töissä kaksi ihmistä tekee tuossa ajassa ruuat sadallle ihmiselle ja aamupalat ja iltapäiväkahvit ja palaveritarjoilut ja leipoo itse leivonnaiset ja täyttää sämpylät jne.
Missä muka luki, että meinasin siihen tuollaisen ajan käyttää, tuohan on perusduunarin työaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei nyt ymmärrä että erikoistyöstä saa erikoispalkkaa. Normikokin palkkahan harvoin yli 4000 euron menee. Mutta kun ammattilainen tilataan kotiin, nousee hinta AINA. Esimerkiksi lapissa turisteille myytävät palvelupaketit on ihan poskettoman hintaisia. Jos joku kokki olisi valmis tuollaiseen työhön, en ymmärrä miksi hän menisin normipalkalla yksityishenkilölle, kun voisi samasta työstä saada useita tuhansia euroja enemmän kuukaudessa.
En tajua mitä erikoistyötä tämä on. Lastenhoitaja saa samaa palkkaa, on sitten kotona tai päiväkodissa. Siivooja saa samaa palkkaa, on sitten toimistossa, liikehuoneistossa tai kodissa.
Tietenkään ei tarvitse hakeutua kenenkään kotiin kokiksi, jos ei kiinnosta. Minusta taas se voisi olla ihan kivakin duuni, jos kemiat natsaisi. Ja jos tällaista palvelua alettaisiin myydä kuten siivouspalveluita = ei tarvitse yksin työllistää yhtä ihmistä, olisin ehdottoman kiinnostunut ostamaan palvelua.
Miksi sinun pitäisi yksin työllistäessäsi tarjota koko päivä työ? On monenlaisia tilanteita, jossa ihminen ei voi/halua tehdä kokopäivätyötä. Sinun pitäisi vain löytää "Se oikea".
Ihan ihmeellisiä vastauksia. Vaihtaisin tuohon heti työpaikkani, vaikken edes ole kokki, jos saisin palkkaa 3500e/kk.
T. Labrahoitaja, brutto 2500e/kk tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei nyt ymmärrä että erikoistyöstä saa erikoispalkkaa. Normikokin palkkahan harvoin yli 4000 euron menee. Mutta kun ammattilainen tilataan kotiin, nousee hinta AINA. Esimerkiksi lapissa turisteille myytävät palvelupaketit on ihan poskettoman hintaisia. Jos joku kokki olisi valmis tuollaiseen työhön, en ymmärrä miksi hän menisin normipalkalla yksityishenkilölle, kun voisi samasta työstä saada useita tuhansia euroja enemmän kuukaudessa.
En tajua mitä erikoistyötä tämä on. Lastenhoitaja saa samaa palkkaa, on sitten kotona tai päiväkodissa. Siivooja saa samaa palkkaa, on sitten toimistossa, liikehuoneistossa tai kodissa.
Tietenkään ei tarvitse hakeutua kenenkään kotiin kokiksi, jos ei kiinnosta. Minusta taas se voisi olla ihan kivakin duuni, jos kemiat natsaisi. Ja jos tällaista palvelua alettaisiin myydä kuten siivouspalveluita = ei tarvitse yksin työllistää yhtä ihmistä, olisin ehdottoman kiinnostunut ostamaan palvelua.
Pointti oli se, että samasta työstä saa laskutettua ihan kunnon liksoja jos kyse oikeesti ammattikokista. Mutta ilmeisesti sitä ei nyt haeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitäisi yksin työllistäessäsi tarjota koko päivä työ? On monenlaisia tilanteita, jossa ihminen ei voi/halua tehdä kokopäivätyötä. Sinun pitäisi vain löytää "Se oikea".
Se löytäminen olisi helpompaa, jos voisin vain tilata jostain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja voithan sinä toki tehdä halvemman tarjouksen, mun hinta on toi. Ja se ei ollut mistään tunneista, vaan kokonaisuudesta!
Kiva hommahan tuo olisi, helpommalla siinä pääsisi kuin ravintolassa, mutta.... Itse olen muutaman ikävän kokemuksen jälkeen välttänyt yksityisiä työnantajia. On paljon turvallisempaa olla isossa yrityksessä töissä. Palkat maksetaan ajallaan ja oikein, työlainsäädäntöä noudatetaan jne. Yksityiset alkavat aina nillittää jostain jossain vaiheessa. Ovat vissiin niin burn outin partaalla ja rahat loppu, niin pitää alkaa kyykyttämään työntekijöitä.
Ap voisi miettiä myös sellaista ratkaisua, että tilaisi viikon ruuat cateringfirmasta tai ravintolakoululta. Välipalojen esivalmisteluun voi valjastaa vaikka ne teinit. Tuntuu vähän liioittelulta, että yhtäkkiä kaikki tulisi kuin Manulle illallinen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ihmeellisiä vastauksia. Vaihtaisin tuohon heti työpaikkani, vaikken edes ole kokki, jos saisin palkkaa 3500e/kk.
No nää hakeekuitenkin kokkia, vissiin.
Kyllä olisin valmis työhön, vaikka heti. PKS:lla? Ei kokki, mutta varsin pätevä keittiöammattilainen kuitenkin. Mikäli kotiruoka todella tarkoittaa kotiruokaa eikä fine diningia joka ilta, onnistuu varmasti. Palkkakin varsin kilpailukykyinen.
Btw, mistä ihmeestä te alan kokkiammattilaiset revitte liksapyyntöjänne? :O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ilmeisesti hakeutua kokin koulutukseen, jos heillä on vara pyydellä 5000e bruttoliksoja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on varmaan tarkoitettu vitsiksi. Ensinnäkään, kenenkään ei enää kannata teettää pimeitä töitä. Hyöty täysin olematon Kotitalousvähennyksen huomioon ottaen. Ja millaisella riskillä!
Toisekseen, työstä, joka ei itse asiassa vaatisi välttämättä minkäänlaista koulutusta (vaikkakin taitoja kyllä) , ei todellakaan makseta tuollaisia summia.
Ja sitten valitetaan, ettei mistään löydy työtä!Ei ole mitään riskiä, höpö, höpö. Kotitalousvähennys ei kuittaisi edes yhden kuun palkkaa, pöljä. Ja olihan tässä tarjouksessa se verollinenkin hinta, voisi ihan vapaasti valita. Hinta on ihan laskettu ja suhteessa.
Tottakai on riski. Eikä kotitalousvähennyksen palkkaa tarvitsekaan kuitata, vaan sivukulut. Tässä maksajina vielä kolme taloutta.
Jos työntekijää olisin vailla, sinua en palkkaisi kolmesta syystä: olet rikoksiin taipuvainen, sinulla on epärealistisia kuvitelmia sekä kielenkäyttösi on ala-arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Kiva hommahan tuo olisi, helpommalla siinä pääsisi kuin ravintolassa, mutta.... Itse olen muutaman ikävän kokemuksen jälkeen välttänyt yksityisiä työnantajia. On paljon turvallisempaa olla isossa yrityksessä töissä. Palkat maksetaan ajallaan ja oikein, työlainsäädäntöä noudatetaan jne. Yksityiset alkavat aina nillittää jostain jossain vaiheessa. Ovat vissiin niin burn outin partaalla ja rahat loppu, niin pitää alkaa kyykyttämään työntekijöitä.
Ap voisi miettiä myös sellaista ratkaisua, että tilaisi viikon ruuat cateringfirmasta tai ravintolakoululta. Välipalojen esivalmisteluun voi valjastaa vaikka ne teinit. Tuntuu vähän liioittelulta, että yhtäkkiä kaikki tulisi kuin Manulle illallinen.
Miten kukaan ulkopuolinen määrittelee, mikä on liiottelua. Jos vaikka haluaisin koiralleni päivähoitajan kotiin ja siitä olisi varaa maksaa niin mitä ihmeen liiottelua se on. Ja kyllä, olettaisin saavani koiralle hoitajan suht samaan hintaan kuin lastenhoitajan enkä mitään naurettavia viisi tonnia kuussa pyyntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole pointti, että tyyppi osaa tehdä ruokalistat ja maistuvaa ruokaa, jossa on huomioitu ravitsevuus ja allergiat.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas en jättäisi vakkaripaikkaani noin epävarman duunin takia 😀😀😀
Oi, mä olen nyt koko illan haaveillut saavani tämän työn :) Nauttisin tästä ihan suunnattomasti ja jäisi aikaa myös opiskella ja harrastaa ja talous olisi turvattu. Vaihtaisin akateemisen pöhinän ihan lennossa tähän. Unelmieni duuni. Voi ap, palkkaa mut!
Ap, kerrotko missä päin Suomea olette?