Kokki! Suostuisitko tällaiseen työhön ja jos suostuisit, niin millä palkalla?
Yksityisperheen kokki, jonka tehtävänä on valmistaa päivällinen 10-henkiselle perheelle joka arkipäivä. Tämä edellyttäisi sitä, että kokki itse käy kaupassa perheen ja ostaa tarvitsemansa ainekset (luonnollisesti perhe kustantaa nämä kulut, myös auton käytön tai matkakulut yms.).
Päivällisen lisäksi kokki tekee aamu-, väli- ja iltapalaan tarvittavat valmistelut, kuten kuorii, puhdistaa, pilkkoo, raastaa hedelmiä, juureksiä, marjoja jne.
Erona ravintolakokkiin kokki myös kattaa päivällisen ja pitää keittiön siistinä työskentelyn jäljiltä.
Työaika muuten joustava, mutta päivällisen on oltava katettuna pöydässä valmiina tasan klo 17.30 joka arkipäivä. Aterian tulee olla täyspainoinen, erityisruokavaliot huomioon ottava (lähinnä laktoositon) ja ravitsemuksellisesti tasapainoisesti suunniteltu.
Suostuisiko tähän kukaan ammattikokki ja millä palkalla?
Kommentit (237)
Taitaa olla halvempaa tilata valmisruoat kuin maksaa kokin palkka sivukuluineen+ainekset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kolmen aikuisten ruokakunnan (sinun perheesi, isovanhemmat ja siskosi perhe) yhteensä ole maksukykyistä, että saatte kunnon palkan ihmiselle?
Kyllä olemme ja siksi tällaista nyt pohditaankin. Tuntuu silti aika kummalliselta, ettei tällainen työ kelpaisi millään ehdoilla ja työstä pitäisi maksaa vähintään 5000 euroa. Arvostan toki kokin ammattitaitoa, mutta tämä on kotona tehtävää, ei kiireistä työtä yksityisperheelle, joka odottaa saavansa tavallista arkiruokaa ja aamu-, väli- ja iltapaloille lisättyä kasviksia, hedelmiä ja marjoja monipuolisesti ja kun niitä ei kukaan ehdi/jaksa kuoria, pilkkoa, niin tätä toivotaan myös.
Ehkä kirjoitin jotenkin todella oudosti tuon aloituksen, kun saan pelkkiä alapeukkuja ja negatiivista palautetta. En ymmärrä. Olimme itse ajatelleet, että kokki olisi meillä työntekijänä, viikonloput vapaita, työtä tehtäisiin oman aikataulun mukaan niin, että se ruoka olisi syötävissä ruoka-aikaan. Kukaan ei kuole nälkään, jos ruoka valmistuu 17.40, mutta kokki varmaan itsekin toivoisi pääsevänsä illalla pois ajoissa. Ruoka-aikaa voidaan hyvin aikaistaa vaikka 17. Nyt se on ollut 17.30, koska ei yksinkertaisesti ole ehditty aiemmin, kun on itse tehty ruoka.
Itse ajateltiin noin 3000-3500 säännöllistä kuukausipalkkaa, eikä lomilla ruokaa tarvitsisi tehdä (palkkaa saisi toki). Elän sitten kai jossain ihme utopioissa, jos tällainen ei ole mahdollista.
ap
Minä voin tulla, aiemmalta koulutukselta olen kokki. Nyt kun hoitsuna saan vuorotyöstä alle 3000€ brutto, niin todellakin vaihdan päivätyöhön tuolla summalla.
Oletan että maksatte normaalit työnantajan maksut, mulle kertyy palkallinen vuosiloma ja sairasajalta saan palkkaa. Missäspäin tämä residenssi sijaitsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kolmen aikuisten ruokakunnan (sinun perheesi, isovanhemmat ja siskosi perhe) yhteensä ole maksukykyistä, että saatte kunnon palkan ihmiselle?
Kyllä olemme ja siksi tällaista nyt pohditaankin. Tuntuu silti aika kummalliselta, ettei tällainen työ kelpaisi millään ehdoilla ja työstä pitäisi maksaa vähintään 5000 euroa. Arvostan toki kokin ammattitaitoa, mutta tämä on kotona tehtävää, ei kiireistä työtä yksityisperheelle, joka odottaa saavansa tavallista arkiruokaa ja aamu-, väli- ja iltapaloille lisättyä kasviksia, hedelmiä ja marjoja monipuolisesti ja kun niitä ei kukaan ehdi/jaksa kuoria, pilkkoa, niin tätä toivotaan myös.
Ehkä kirjoitin jotenkin todella oudosti tuon aloituksen, kun saan pelkkiä alapeukkuja ja negatiivista palautetta. En ymmärrä. Olimme itse ajatelleet, että kokki olisi meillä työntekijänä, viikonloput vapaita, työtä tehtäisiin oman aikataulun mukaan niin, että se ruoka olisi syötävissä ruoka-aikaan. Kukaan ei kuole nälkään, jos ruoka valmistuu 17.40, mutta kokki varmaan itsekin toivoisi pääsevänsä illalla pois ajoissa. Ruoka-aikaa voidaan hyvin aikaistaa vaikka 17. Nyt se on ollut 17.30, koska ei yksinkertaisesti ole ehditty aiemmin, kun on itse tehty ruoka.
Itse ajateltiin noin 3000-3500 säännöllistä kuukausipalkkaa, eikä lomilla ruokaa tarvitsisi tehdä (palkkaa saisi toki). Elän sitten kai jossain ihme utopioissa, jos tällainen ei ole mahdollista.
ap
Minä voin tulla, aiemmalta koulutukselta olen kokki. Nyt kun hoitsuna saan vuorotyöstä alle 3000€ brutto, niin todellakin vaihdan päivätyöhön tuolla summalla.
Oletan että maksatte normaalit työnantajan maksut, mulle kertyy palkallinen vuosiloma ja sairasajalta saan palkkaa. Missäspäin tämä residenssi sijaitsee?
Sama täällä, olen kokki ja keittiömestari. Hakisin heti. Tuohan ei kyllä todellakaan ole koko päivä duuni. Ap tarvitsee kodinhoitajan eikä kokkia. Parikertaa viikossa imurointi, pyykkihuolto ja tuo päivittäinen ruoka, välipalat. Silti olisi osa-aikatyö.
Joku sanoi että olisi mol.fissä mutta eipä löytyny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Et kai ole näitä nenä-vähän-vuotaa-"sairaita"?
Vierailija kirjoitti:
Missäspäin tämä residenssi sijaitsee?
Alkaa kuulostaa siltä, että tämä(kin) työpaikka sijaitsee vain aloittajan mielikuvituksessa. Niinhän yleensä on näillä työpaikoilla, joista täällä valitellaan ettei saada ketään palkattua. Kun ruvetaan konkreettisesti kyselemään, mihin lähettää hakemus, paikka häviää kuin tuhka tuuleen.
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin että tuo työ kelpaisi hyvin ammattikokille. Itse olen ravintolakokki ja keittiömestari. Erona kokin työhön tuossa olisi tavaroiden hakeminen kaupasta sekä kattaminen. Ravintolassa tarjoilija kattaa ei kokit. Toki kokin koulutukseen kuuluu peruskattausten tekeminen joten osaaminen siihen on olemassa. Nykyään on ravintoloita joissa vaaditaan moniosaajia, pitää kokata, tarjoilla ja siistiä ravintolasali. Kokki perinteisesti pitää huolta keittiön siisteydestä ja ruoanvalmistuksen astioiden astiahuollosta. Työaika ratkaisee palkkauksen. Oliko niin että perheen syötyä astiahuollosta vastaa kokki vai loppuuko kokin työaika siihen kun ruoka on valmiina klo 17.30?
Näkisin ettei tuo ole kokopäivätyö. Kauppa-asiat voi keskittää kahteen päivään viikossa, ruokalistasuunnittelu kiertäväksi vaikka 8 vko. Kun tekee hyvin pohjatyön pääsee helpolla. Tuo työ hoituu max 4-5 tuntia päivässä. Aamu- ja välipalavalmistelut 1 tunti, illallinen 2 tuntia, puhtaanapidolliset asiat hoituu yleensä oheistyönä mutta lasketaan vaikka 1 tunti päivässä, kauppa-asiat 2 x vko 2 tuntia (toki riippuu kauppamatkasta)
Joten 2000 €/kk olisi todella hyvä palkka tästä työstä.
Et voi olla tosissasi. Oikein Todella hyvä palkka my ass. Jos kerran olet alan ammattilainen (minä olen), niin luulisi tajuavan kuinka huono liksa toi olisi.
Oletetaan, että teen ihan kotona vaikkapa perunamuusia, lihamureketta, kastiketta ja salaattia. Siihen päälle kauppamatkat, tiskaus ja siivous niin ei riitä kaksi tuntia. Ai niin ja aloittajan mukaan piti kattaakin.
Teen itse töitä kokkina 30h/vko ja tienaan nettona n. 3000€. Sillä voisin lähteä aloittajan duuniin.
Mutta eihän ap edes ole tosissaan kun ei suostu edes kertomaan missä asuu, vaikka sitä on useasti kysytty.
Vierailija kirjoitti:
Toi olis kyllä unelmaduuni!
2800€/kk ja sivut 23%, lomarahat vapaana, lisäksi tt-huolto 200e/v. Kaikki sais kotitalousvähennykset, niin siitä voi hinnan laskea.Työaika 10-18, jossa ehtisi hyvin tehdä viikonlopuksikin ruoat valmiiksi sekä leipoa tuoretta sämpylää ja muita juttuja.
Päivällistiskit saisi hoidettua aamulla, jos itse saisitte pöydän aterian jälkeen siivottua, niin ei tarvitsisi sitä odotella.
Missä kaupungissa tää on?
Melkoinen karhunpalvelus lapsille tuollainen passaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä sekoilet? Niiden lastenko se ruoka pitäisi tehdä koko poppoolle? Nih. Loppuu se passaaminen.
Innolla menisin.
Olen lounasravintolassa töissä.
Palkkani on alle 2000 e.
Voisin jopa tiputtaa palkkaani, jotta saisin tämän palkan.
Hyvin suunnittelee, käyttää kauppakassipalvelua, astioita ha aterimia, jotka voi pestä tiskikoneessa, helppo homma.
Konkreettinen työaika on alle 2 h päivässä.
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi. Pelkkä päivällinen vielä menisi, mutta koko päivän ruokien valmistelu, kauppamatkat, kokkaaminen, siivous, tiskaus, pöydän kattaminen... onko sulla mitään käsitystä montako tuntia tohon menisi?
Ehkä viidellä tonnilla kuukaudessa voisin harkita. Ehkä.
Ihan peruskotiäidin arkea, valmistaa päivän sapuska ja asioida kaupassa. Muut kotityöt päälle. Että viis tonnnia?? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä sekoilet? Niiden lastenko se ruoka pitäisi tehdä koko poppoolle? Nih. Loppuu se passaaminen.
Ne ovat teinejä, joiden pitäisi jo oppia oman talouden pyörittämistä. Tuskin ovat sentään niin rikkaita, että lopun ikää joku kuorii heille porkkanat valmiiksi.
Nää ei halua mua, ne haluaa sen Ingalsin Lauran. Eli piikaahan tässä haetaan, ei kokkia, pitäisi puhua asioista oikeilla nimillä,
Onneksi tämä oli vain kiva provo. Toivoisin kyllä jatkoa ap:ltä.
Saitteko palkattua kokin? Tämä kuulostaa aivan ihanalta ajatukselta perheen kannalta!
Kyllä mä tulisin tekemään ruuat 2500 e kk. Tilaisin, tietenkin, raaka-aineet kotiin kauppakassilla ja työpäivä ei olisi päivälliseen asti.
Jos aamiainen pitäisi olla valmis klo 7, alkaisi työ viim klo 6 ja myös loppuisi klo 14. Jos halutaan aamiainen on pöydässä klo 7 ja jäljet korjataan kll 18.30, tulee monta h ylitöitä joka päivä.
Voisin tehdä aamiaistarjottimet edellisenä iltana jääkaappiin ja samoin päivällinen valmiiksi, mutta jälkiä en kerkeisi korjata ennen seuraavaa päivää
Yksi kokki tekee työssään sadoille ihmisille ruokaa ja työ on todella hektistä. Leppoisaa työtä olisi jos vain 10 henkilön ruokahuolto olisi päivittäin vastuullani. Kuulostaa ennemmin edustuskokin työltä jota olen joskus tehnyt. Toki ravitsemuksellisesti täysipainoiset ateriat tuottavat osalle ammattikunnasta haasteita. Itselleni tehtävä olisi helppo.
Missä tämä työpaikka sijaitsee, heräsi kiinnostus?
Uskon että joku lähempänä eläkeikää oleva ammattilainen kiinnostuisi tehtävästä.