Kokki! Suostuisitko tällaiseen työhön ja jos suostuisit, niin millä palkalla?
Yksityisperheen kokki, jonka tehtävänä on valmistaa päivällinen 10-henkiselle perheelle joka arkipäivä. Tämä edellyttäisi sitä, että kokki itse käy kaupassa perheen ja ostaa tarvitsemansa ainekset (luonnollisesti perhe kustantaa nämä kulut, myös auton käytön tai matkakulut yms.).
Päivällisen lisäksi kokki tekee aamu-, väli- ja iltapalaan tarvittavat valmistelut, kuten kuorii, puhdistaa, pilkkoo, raastaa hedelmiä, juureksiä, marjoja jne.
Erona ravintolakokkiin kokki myös kattaa päivällisen ja pitää keittiön siistinä työskentelyn jäljiltä.
Työaika muuten joustava, mutta päivällisen on oltava katettuna pöydässä valmiina tasan klo 17.30 joka arkipäivä. Aterian tulee olla täyspainoinen, erityisruokavaliot huomioon ottava (lähinnä laktoositon) ja ravitsemuksellisesti tasapainoisesti suunniteltu.
Suostuisiko tähän kukaan ammattikokki ja millä palkalla?
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Esim kesällä laivalla hyvä ammattitaitoinen kokki saa kyllä paremman palkan ja lisät. Lisäksi kiva duuniporukka ja viikko töitä ja viikko vapaata.
Kaikki kokit sitten vaan laivalle? Naurettavaa kuvailla ap:n ehdottamaa työtä jotenkin vaikeaksi ja raskaaksi, josta on maksettava 5000€ palkkaa. Se on monipuolista työtä ehkä, muttei mitenkään erityisen vaikeaa tai haastavaa, joka vaatii pitkää koulutusta.
En ole kokki , mutta emäntäkoulun käynyt ja keittiölläkin töissä ollut.Nyt kyllä ihan hoitoalan hommissa.Osaan tehdä kyllä hyvää ja terveellisistä kotiruokaa ja kyllä voisin tulla tulla ap:n ehdottomalla palkalla tuohon työhön.Suorastaan sanoisin että tykkäisin tuollaisesta työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaativissa asiantuntijahommissa mulla palkka on n. 3500 ja teen kyllä aika monta kymmentä tehtävää päivän aikana. Joten ap, voisin vaihtaa kyllä teille töihin mielelläni, vaikka en kokki olekaan.
Vaihtaisitko oikeasti? Jos tosiaan vaatimuksena on sitten se, että olet kaikki illat kiinni.
Huomaa, että toimenkuvaan sisältyi muutakin kuin yhden ruoan laitaminen. Piti myös kattaa pöytä, siivota keittiö, tiskata. Valmistella aamu-, väli- ja iltapalat ja hoitaa kaupassa käynti. Ilmeisesti niin isoa jääkaappia ei ole, että selviät parilla kauppareissulla viikossa.
Jos työ sijoittuisi päiväsaikaan, niin sitten kelpaisi minullekin, mutta säännöllinen iltatyö haittaisi harrastuksia ja sosiaalisia suhteita aika paljon.
Jos on varaa palkata 3000€ kokki, niin luulisi ettei suuren jääkaapin hankkiminen ole ongelma, vai mitä ap?
Vierailija kirjoitti:
96 vielä jatkaa: Oikein innostuin suunnittelemaan nyt tätä!
Ma: Kaupassa käynti, max 2 h. Ostetaan ma ti ja ke ainekset.
Uuniin esim. kaalilaatikko, samalla keittymään tiistaiksi keitto. Salaatin teko. Ruoanlaittoon max 3h
Pöydän kattaminen ja keittiön siivous max 1 h
Ti: Pöydän kattaminen, 15 min. Salaatin teko max 30 min. Siivous max 30 min.
Ke: Kaupassa käynti torstaita perjantaita ja ehkä maanantaitakin varten, max 2 h
Pastaa ja salaattia, ruoanlaittoon max 1,5h. Siivous ja kattaminen 30 min.
To: Makaronilaatikko uuniin ja iso satsi vaikka papupihvejä tmv samalla. Salaatin teko. Ruoanlaitto max 3 h. SIivous ja kattaminen max. 30 min.
Pe: Perunoiden keittäminen, kastikkeen ja salaatin teko, pöydän kattaminen, siivoukset, max 2 h.
Varsin kohtuulliset työtunnit. En edes usko, että saisin kulumaan noinkaan paljon aikaa, vetelen tuollaisia monen ruoan settejä kotona useinkin.
Mahtuuko kolmen päivän ostokset jääkaappiin kerralla?
Jos esim. on paljon maitoa juovaa porukkaa, niin sehän jo yksistään vie tolkuttomasti tilaa. Voi olla, että joudut kuitenkin käymään kaupassa vähän useammin.
Sitten sinulta unohtui laittaa aamiais-, välipala- ja iltapalajutut valmiiksi. Jostakin syystä se kuuluu diiliin, vaikka en ymmärräkään, miksei ihmiset voi itse pilkkoa hedelmiään.
Haluaisin ruuanlaittajan kotiin samalla idealla kuin siivoojan. Voisi tulla 1-2 kertaa viikossa 2-4 tunniksi ja sovittaisiin, olenko itse hankkinut raaka-aineet vai tuoko hän tullessaan.
Kokit siis mielummin työskentelevät ravintolakeittiöissä kuin ihmisten kodeissa, tämän ketjun perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuniin esim. kaalilaatikko, samalla keittymään tiistaiksi keitto. Salaatin teko. Ruoanlaittoon max 3h
Ke: Kaupassa käynti torstaita perjantaita ja ehkä maanantaitakin varten, max 2 h
To: Makaronilaatikko uuniin ja iso satsi vaikka papupihvejä tmv samalla. Salaatin teko. Ruoanlaitto max 3 h. SIivous ja kattaminen max. 30 min.
Pe: Perunoiden keittäminen, kastikkeen ja salaatin teko, pöydän kattaminen, siivoukset, max 2 h.
Varsin kohtuulliset työtunnit. En edes usko, että saisin kulumaan noinkaan paljon aikaa, vetelen tuollaisia monen ruoan settejä kotona useinkin.
Jos esim. on paljon maitoa juovaa porukkaa, niin sehän jo yksistään vie tolkuttomasti tilaa. Voi olla, että joudut kuitenkin käymään kaupassa vähän useammin.
Sitten sinulta unohtui laittaa aamiais-, välipala- ja iltapalajutut valmiiksi. Jostakin syystä se kuuluu diiliin, vaikka en ymmärräkään, miksei ihmiset voi itse pilkkoa hedelmiään.
Esim. lestadiolaiskodeissa voi olla pari jääkaappia ja pari pakastinta, tarpeen mukaan. Ei kaikilla Suomen perheillä ole se sama jääkaappipakastinyhdistelmä tai jääkaappi ja pakastin vierekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin harkita. Toki jos ei olis vapaita niin ehdoton ei. Vaatisin vähintään 25€/tunti plus lisät. Ja lisämaksu ns. lisähommista, esim. kaupassa käyminen.
Kyseessä ruoka vain arkipäiviksi, ei viikonlopuiksi. Eikä kyse ole mistään seitsemän lajin juhlaillallisista, vaan täyspainoisesta, ravitsevasta KOTIruoasta.
ap
Miksi kotiruoan laittamista varten pitäisi olla ammattikokki? Sellaista kyselet aloituksessa.
Hankalaa tuossa ovat nuo työajat. Jos ryhdytte ruokailemaan 17.30 ja syötte vaikka vajaan tunnin, pääsee tiskien kimppuun 18.30 ja tiskikonetta tyhjentämään iltakahdeksalta. Harvempi taitaa olla kiinnostunut työstä, jossa on kaikki illat kiinni.
Entä millainen työsopimus olisi? Miten menetellään esim. työntekijän sairastuessa? Miten vaadit että sairaus todistetaan? Hommaatko työntekijälle millaisen vakuutuksen?
Epäselviä asioita on paljon!
Mutta voisithan kysellä vaikka jostain henkilöstöpalvelualan yrityksestä. Ties vaikka onnistuisivat järkkäämään sinulle apua. Käykö, että eri päivinä eri henkilö käy hoitamassa hommat?
Jos olisin ap, mulle sopisi että tiskaat ruuanlaittoastiat meidän syödessä ja me itse laitetaan ruokailussa käyttämämme astiat tiskikoneeseen, joten sinun ei tarvitsisi odotella vaan pääsisit ennen kuutta lähtemään kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. lestadiolaiskodeissa voi olla pari jääkaappia ja pari pakastinta, tarpeen mukaan. Ei kaikilla Suomen perheillä ole se sama jääkaappipakastinyhdistelmä tai jääkaappi ja pakastin vierekkäin.
Niinpä, siksi kysynkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaativissa asiantuntijahommissa mulla palkka on n. 3500 ja teen kyllä aika monta kymmentä tehtävää päivän aikana. Joten ap, voisin vaihtaa kyllä teille töihin mielelläni, vaikka en kokki olekaan.
Vaihtaisitko oikeasti? Jos tosiaan vaatimuksena on sitten se, että olet kaikki illat kiinni.
Huomaa, että toimenkuvaan sisältyi muutakin kuin yhden ruoan laitaminen. Piti myös kattaa pöytä, siivota keittiö, tiskata. Valmistella aamu-, väli- ja iltapalat ja hoitaa kaupassa käynti. Ilmeisesti niin isoa jääkaappia ei ole, että selviät parilla kauppareissulla viikossa.
Jos työ sijoittuisi päiväsaikaan, niin sitten kelpaisi minullekin, mutta säännöllinen iltatyö haittaisi harrastuksia ja sosiaalisia suhteita aika paljon.
Jos on varaa palkata 3000€ kokki, niin luulisi ettei suuren jääkaapin hankkiminen ole ongelma, vai mitä ap?
Jos se ei mahdu keittiöön? Eli pitäisi myös muuttaa.
Ihmiset ei nyt ymmärrä että erikoistyöstä saa erikoispalkkaa. Normikokin palkkahan harvoin yli 4000 euron menee. Mutta kun ammattilainen tilataan kotiin, nousee hinta AINA. Esimerkiksi lapissa turisteille myytävät palvelupaketit on ihan poskettoman hintaisia. Jos joku kokki olisi valmis tuollaiseen työhön, en ymmärrä miksi hän menisin normipalkalla yksityishenkilölle, kun voisi samasta työstä saada useita tuhansia euroja enemmän kuukaudessa.
Neljä tonnia puhtaana, kuusi ja puoli verokirjalla. Vuosiloma ja viisi päivää viikossa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka-aikaa voidaan hyvin aikaistaa vaikka siihen klo 17, koska ollaan silloin yleensä kaikki kotona. Eli kotiin voi lähteä tasan sillä sekunnilla, kun ruoka on pöydässä. Ei mielestäni klo 17 päättyvä työpäivä ole iltatyö?
Aamu-, väli- ja iltapaloja ei tarvitse hoitaa, vaan kaivataan AINOASTAAN niitä pilkkomisia, kuorimisia ja etukäteen pesemisiä. Siis niin, että meillä on valmiiksi naposteltavassa muodossa niitä porkkanoita, kurkkuja, meloniviipaleita jne. Puurot keitetään itse, sämpylöitä leivotaan itse, eli ei pidä hoitaa erikseen mitä välipaloja.
Tiskaaminen ei mielestäni ole sekään mikä kummallinen homma, koska tiskikone hoitaa työt? Tarkoitin keittiön siivoomisella sitä, että kun tulisimme kotiin, niin ei tarvitsisi heti alkaa siivota keittiötä. Eli ruoka olisi valmiina ja ruoan valmistuksessa käytetyt astiat ja välineet tiskikoneessa tai vähintään tiskipöydällä, jos astianpesukoneisiin (kyllä, kaksi kappaletta) ei mahdu.
ap
Vierailija kirjoitti:
Enemmän tarttet keittäjän kuin kokin. Ja lisäksi tutustu työaikalakiin. Et voi pitää ketään duunissa 10-12 h per pv
Mistä helvetistä vetäisit sen johtopäätöksen, että työntekijä olisi perheessä 10-12 tuntia päivittäin??
Vierailija kirjoitti:
Neljä tonnia puhtaana, kuusi ja puoli verokirjalla. Vuosiloma ja viisi päivää viikossa töitä.
Tää on varmaan tarkoitettu vitsiksi. Ensinnäkään, kenenkään ei enää kannata teettää pimeitä töitä. Hyöty täysin olematon Kotitalousvähennyksen huomioon ottaen. Ja millaisella riskillä!
Toisekseen, työstä, joka ei itse asiassa vaatisi välttämättä minkäänlaista koulutusta (vaikkakin taitoja kyllä) , ei todellakaan makseta tuollaisia summia.
Ja sitten valitetaan, ettei mistään löydy työtä!
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei nyt ymmärrä että erikoistyöstä saa erikoispalkkaa. Normikokin palkkahan harvoin yli 4000 euron menee. Mutta kun ammattilainen tilataan kotiin, nousee hinta AINA. Esimerkiksi lapissa turisteille myytävät palvelupaketit on ihan poskettoman hintaisia. Jos joku kokki olisi valmis tuollaiseen työhön, en ymmärrä miksi hän menisin normipalkalla yksityishenkilölle, kun voisi samasta työstä saada useita tuhansia euroja enemmän kuukaudessa.
En tajua mitä erikoistyötä tämä on. Lastenhoitaja saa samaa palkkaa, on sitten kotona tai päiväkodissa. Siivooja saa samaa palkkaa, on sitten toimistossa, liikehuoneistossa tai kodissa.
Tietenkään ei tarvitse hakeutua kenenkään kotiin kokiksi, jos ei kiinnosta. Minusta taas se voisi olla ihan kivakin duuni, jos kemiat natsaisi. Ja jos tällaista palvelua alettaisiin myydä kuten siivouspalveluita = ei tarvitse yksin työllistää yhtä ihmistä, olisin ehdottoman kiinnostunut ostamaan palvelua.
Vierailija kirjoitti:
En sillä, että toi olis iso työ mulle, vaan siihen menisi niin paljon aikaa. Ja aika on mulle arvokasta! Kolmenkymmenen vuoden kokemuskin tietty vaikuttaa tähän hintaan. Saisitte kyllä viimeisen päälle juurikin sitä ruokaa, mitä haluaisitte.
Tämän viestiketjun perusteella tajuan, ettei Suomessa ole mitään todellista työttömyyttä, vaan ihmisiä, joille ei kelpaa raha edes hopeatarjottimella, jos sen eteen pitää nousta sohvalta ylös.
Alankin tästä eteenpäin äänestää Kokoomusta. Vasemmistoarvot ovat näköjään vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sillä, että toi olis iso työ mulle, vaan siihen menisi niin paljon aikaa. Ja aika on mulle arvokasta! Kolmenkymmenen vuoden kokemuskin tietty vaikuttaa tähän hintaan. Saisitte kyllä viimeisen päälle juurikin sitä ruokaa, mitä haluaisitte.
Aikaa? Normaali työaika? Siis tämä olisi työ, ei mikään sivubisnes tai naapuriapu. Työ! Minä olen töissä lähes 40 tuntia viikossa ja niin on kuule aika moni muukin. En tiennyt, että siitä pitäisi valittaa, vaikka aika on minullekin tosi arvokasta.
No miten se nyt tuon ajan veisi? Kyllä kokoaikatyön palkka olisi varmaan hyvä, mutta minkä alan, se onkin toinen juttu.