Kokki! Suostuisitko tällaiseen työhön ja jos suostuisit, niin millä palkalla?
Yksityisperheen kokki, jonka tehtävänä on valmistaa päivällinen 10-henkiselle perheelle joka arkipäivä. Tämä edellyttäisi sitä, että kokki itse käy kaupassa perheen ja ostaa tarvitsemansa ainekset (luonnollisesti perhe kustantaa nämä kulut, myös auton käytön tai matkakulut yms.).
Päivällisen lisäksi kokki tekee aamu-, väli- ja iltapalaan tarvittavat valmistelut, kuten kuorii, puhdistaa, pilkkoo, raastaa hedelmiä, juureksiä, marjoja jne.
Erona ravintolakokkiin kokki myös kattaa päivällisen ja pitää keittiön siistinä työskentelyn jäljiltä.
Työaika muuten joustava, mutta päivällisen on oltava katettuna pöydässä valmiina tasan klo 17.30 joka arkipäivä. Aterian tulee olla täyspainoinen, erityisruokavaliot huomioon ottava (lähinnä laktoositon) ja ravitsemuksellisesti tasapainoisesti suunniteltu.
Suostuisiko tähän kukaan ammattikokki ja millä palkalla?
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos alkaisitte tilata päivällisruokaa ravintoloista? Isommissa kaupungeissa varsinkin tarjontaa alkaa olla jo melkoisen paljon. Itsellehän siinä sitten kyllä jää pöydän kattaminen mutta sen uskoisin onnistuvan.
Ei tulisi kovin halvaksi tuo. Kotiin tuotuna kymmenelle hengelle monipuolinen erityisruokavalion huomioon ottaava ruokavalio. Tuskin saa tuota kovinkaan paljon alle parillakympillä per nupoli. Kuitenkin jäisi vielä kokonaan aamupala välipala ja iltapala itse väkästettävksi.
Vierailija kirjoitti:
Siirrytään sitten eineksiin, jos ei löydy ketään. Minä en vain yksinkertaisesti enää jaksa pyörittää tätä!
ap
ap, sulla on siellä mies, kolme teini-ikäistä, sisko ja sen mies. Miksi kukaan näistä ei millään tavoin osallistu? Miksi ruokapuolen hoitaminen koko lössille olisi vain sinun velvollisuutesi?
Tässä on semmoinen juttu, että jos katsot vaikka MOL:n sivuilta kuinka paljon kokkeja haetaan, aika pitkälti ammattilainen voi sanella oman palkkansa.
Suosittelen teille kokkaustaitoista kodinhoitajaa.
Ap. älä lannistu näistä vastaauksista. Täällä vaan kateelliset vinoilee. Luulevat, että tulit elvistelemään rahoillasi. Ihan sata varmasti saatte jonkun tuohon hommaan. Todennäköisesti halukkaita löytyy jo kolmella tonnilla runsaasti. Edellyttäen, että keittiö on ok ja te kunnon porukkaa, ettekä mitään tyhjästä valittajia.
Tämä kateuden ja katkeruuden pesä on väärä paikka hakea. Laita ilmoitus johonkin lehteen. Tai jos teillä on tuttuja kokkeja, niin heidän kauttaa puskaradiolla. Tai ihan vaan tuttavien kautta.
Työkkärissä epäilyttää se, että sieltä voidaan lykätä vaikka minkälainen tapaus. Suurin osa on sielläkin kunnollisia, mutta on siellä myös ... öh.. .sanotaan vaikka moniongelmaisia. Me haettiin sitä kautta siivooja. Ensimmäinen oli aina sairaana. Toinen varasti kamaa. Kolmannen poikaystävä, tunnettu viranomaisten riesa, majaili meillä ( oli useampi työnantaja) päivisin ja hommat jäi tekemättä. Neljäs ja kunnollinen saatiin puskaradion kautta.
Miten olis maahanmuuttajaporukan kokit.? Heitäkin siellä lienee. Jos löytyy yhteinen kieli, niin homma voisi sujua. Kontakti johonkin kotoutuskoulutuksia tarjoavaan paikkaan ja suosituksia sieltä. Itse olen tehnyt hiukan töitä noissa ympyröissä ja siellä on osa ihmisistä hyvin motivoitunut oppimaan kieltä ja etenkin saamaan töitä. Ihan tavallisia ja mukavia ihmisiä suurin osa, varsinkin vanhemmat ihmiset. Harmi vaan, että juuri vanhempien tulijoiden kielitaitonsa on usein heikoin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on semmoinen juttu, että jos katsot vaikka MOL:n sivuilta kuinka paljon kokkeja haetaan, aika pitkälti ammattilainen voi sanella oman palkkansa.
Suosittelen teille kokkaustaitoista kodinhoitajaa.
Haetaan kyllä. Mutta ongelma on siinä, että kunnon palkkoja ei makseta. Täällä Lapissa on jatkuva valitus kokkien puutteesta. Kokit taas valittaa, että sesonkiaikana pitää minimipalkalla pitäis painaa pitkää päivää ja yötä ja ottaa sitten sesongin päätyttyä ylitunnit yksinkertaisina. Osalle se sopii. Perheellisille huonommin. Just luin yhdestä lehdestä yrittäjän haastattelun. Hän sanoi maksavansa kunnon palkkaa jolloin hän saa aina seuraavaksi sesongiksi samat osaavat ja motivoituneet työntekijät tai heidän suuosittelimiaan kavereita. Sanoi kokevansa sen kilpailueduksi. Toiset kilpailee palkkoja polkemalla.
AP:lle luulisi käyvän myös kokenut suurkeittiöemäntä tai keittäjä. Tai pitopalveluhommissa rutinoitunut ihminen. Ei kai sen välttämättä kokki tarvitse olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin harkita. Toki jos ei olis vapaita niin ehdoton ei. Vaatisin vähintään 25€/tunti plus lisät. Ja lisämaksu ns. lisähommista, esim. kaupassa käyminen.
Kyseessä ruoka vain arkipäiviksi, ei viikonlopuiksi. Eikä kyse ole mistään seitsemän lajin juhlaillallisista, vaan täyspainoisesta, ravitsevasta KOTIruoasta.
ap
Miksi kotiruoan laittamista varten pitäisi olla ammattikokki? Sellaista kyselet aloituksessa.
Hankalaa tuossa ovat nuo työajat. Jos ryhdytte ruokailemaan 17.30 ja syötte vaikka vajaan tunnin, pääsee tiskien kimppuun 18.30 ja tiskikonetta tyhjentämään iltakahdeksalta. Harvempi taitaa olla kiinnostunut työstä, jossa on kaikki illat kiinni.
Entä millainen työsopimus olisi? Miten menetellään esim. työntekijän sairastuessa? Miten vaadit että sairaus todistetaan? Hommaatko työntekijälle millaisen vakuutuksen?
Epäselviä asioita on paljon!
Mutta voisithan kysellä vaikka jostain henkilöstöpalvelualan yrityksestä. Ties vaikka onnistuisivat järkkäämään sinulle apua. Käykö, että eri päivinä eri henkilö käy hoitamassa hommat?
No on kyllä ihme juttu, jos joku kokee yhden ruoan laittamisen päivässä viiden tonnin arvoiseksi tehtäväksi. Jos ajattelee vaikka kodinhoitajaa, joka kävisi kaupassa, tekisi sen ruoan ja pitäisi keittiön siistinä 5 päivää viikossa, siihen tuskin menisi 8 h päivässä eikä palkka varmasti olisi kuin reilut pari tonnia. Normaalisti kokopäiväinen kodinhoitaja ehtii sen yhden aterian lisäksi kyllä tehdä täyden työpäivän aikana aika paljon muitakin kotitöitä kuin käydä kaupassa ja laittaa yhden ruoan. Ihmisiä varmaan nyt vaan ärsyttää tässä, että jollain olisi varaa maksaa kolme tonnia jollekin toiselle ruoanlaitosta. Ei mullakaan olisi, mutta olisin kyllä aivan riemuissani jos mun ainoa työtehtävä olisi yhden safkan laittaminen päivässä ja saisin siitä 3000. Vaativissa asiantuntijahommissa mulla palkka on n. 3500 ja teen kyllä aika monta kymmentä tehtävää päivän aikana. Joten ap, voisin vaihtaa kyllä teille töihin mielelläni, vaikka en kokki olekaan.
Olen ollut erilaisissa keittiöissä töissä noin 30 vuotta, mielestäni tuo kuulostaa aika lokoisalta hommalta, ja ei palkkakaan surkeimmasta päästä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vaativissa asiantuntijahommissa mulla palkka on n. 3500 ja teen kyllä aika monta kymmentä tehtävää päivän aikana. Joten ap, voisin vaihtaa kyllä teille töihin mielelläni, vaikka en kokki olekaan.
Vaihtaisitko oikeasti? Jos tosiaan vaatimuksena on sitten se, että olet kaikki illat kiinni.
Huomaa, että toimenkuvaan sisältyi muutakin kuin yhden ruoan laitaminen. Piti myös kattaa pöytä, siivota keittiö, tiskata. Valmistella aamu-, väli- ja iltapalat ja hoitaa kaupassa käynti. Ilmeisesti niin isoa jääkaappia ei ole, että selviät parilla kauppareissulla viikossa.
Jos työ sijoittuisi päiväsaikaan, niin sitten kelpaisi minullekin, mutta säännöllinen iltatyö haittaisi harrastuksia ja sosiaalisia suhteita aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä terve. Hyvä idea ei näköjään ollutkaan niin hyvä idea kuin luulin. Näyttää ihan mahdottomalta, että joku tällaiseen lähtisi, koska on ilmeisesti hirveän rasittavaa ja mahdotonta työtä.
No, olisiko jollain vinkata sitten yritystä, jolta tällaisen palvelun voisi ostaa? Ongelmahan tässä on se, että ruoan pitäisi olla lämmintä, eli vähintään pitäisi olla lämmitettävää ruokaa.
Siirrytään sitten eineksiin, jos ei löydy ketään. Minä en vain yksinkertaisesti enää jaksa pyörittää tätä!
ap
Hei ap!
Ajatuksesi on hyvä ja myös toteuttamiskelpoinen. Nämä vastaajat kokevat alemmuutta ja kateutta, kun joku pystyy palkkaamaan kotiin työntekijän. Niinhän ei tasa-arvoisessa Suomessa saisi olla.
Itse hain kotiin työntekijää pari vuotta sitten ja kirjoitin siitä täälläkin. Sain samanlaista kuraa niskaan. Löysin kuitenkin aivan ihanan ja tosi taitavan työntekijän, joka on meillä edelleen. Hänen palkkatoiveensa oli alle sen, mitä olimme ajatelleet, ja kun olimme nähneet miten taitava ja monipuolinen hän on, nostimme palkan yli puolitoista kertaiseksi. Hän ei ollut ammattilainen, ehkä sinunkin olisi helpompi löytää työntekijä, jos et edellyttäisi kokin tutkintoa, vaan vain ruuanlaittotaitoa.
Ehdotan, että laitat ilmoituksen työvoimatoimistoon ja katsot, mitä tapahtuu.
Esim kesällä laivalla hyvä ammattitaitoinen kokki saa kyllä paremman palkan ja lisät. Lisäksi kiva duuniporukka ja viikko töitä ja viikko vapaata.
Enemmän tarttet keittäjän kuin kokin. Ja lisäksi tutustu työaikalakiin. Et voi pitää ketään duunissa 10-12 h per pv
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä terve. Hyvä idea ei näköjään ollutkaan niin hyvä idea kuin luulin. Näyttää ihan mahdottomalta, että joku tällaiseen lähtisi, koska on ilmeisesti hirveän rasittavaa ja mahdotonta työtä.
No, olisiko jollain vinkata sitten yritystä, jolta tällaisen palvelun voisi ostaa? Ongelmahan tässä on se, että ruoan pitäisi olla lämmintä, eli vähintään pitäisi olla lämmitettävää ruokaa.
ap
Hei ap!
Ajatuksesi on hyvä ja myös toteuttamiskelpoinen. Nämä vastaajat kokevat alemmuutta ja kateutta, kun joku pystyy palkkaamaan kotiin työntekijän. Niinhän ei tasa-arvoisessa Suomessa saisi olla.Itse hain kotiin työntekijää pari vuotta sitten ja kirjoitin siitä täälläkin. Sain samanlaista kuraa niskaan. Löysin kuitenkin aivan ihanan ja tosi taitavan työntekijän, joka on meillä edelleen. Hänen palkkatoiveensa oli alle sen, mitä olimme ajatelleet, ja kun olimme nähneet miten taitava ja monipuolinen hän on, nostimme palkan yli puolitoista kertaiseksi. Hän ei ollut ammattilainen, ehkä sinunkin olisi helpompi löytää työntekijä, jos et edellyttäisi kokin tutkintoa, vaan vain ruuanlaittotaitoa.
Kateeksi kyllä käy, jos pystyy työntekijän palkkaamaan, mutta onhan tuossa maksajiakin useampi. Kai. Laskujeni mukaan aikuisia oli kuusi kpl. Onko aloittaja ottanut huomioon palkan sivukulut?
Alemmuutta en tunne, mutta hienoista ärtymystä siitä, että ihmisiä pitää passata tuolla tavoin. Aloittaja passaa siis oman perheensä lisäksi kahta muuta, vaikka varmasti ihan ruoanlaittoon kykeneviä ihmisiä olisi muitakin. Teineille varsinkin on suoranainen karhunpalvelus tuoda kaikki valmiina eteen, sitä myöten että kuoritaan ja pilkotaan välipalahedelmät valmiiksi. Itse olisin teininä loukkaantunut moisesta, että lapseksiko luulette.
Mutta joo, jos työajoista saadaan sovittua, niin kyllähän tuo duuni kävisi. En tosin ole ammattikokki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaativissa asiantuntijahommissa mulla palkka on n. 3500 ja teen kyllä aika monta kymmentä tehtävää päivän aikana. Joten ap, voisin vaihtaa kyllä teille töihin mielelläni, vaikka en kokki olekaan.
Vaihtaisitko oikeasti? Jos tosiaan vaatimuksena on sitten se, että olet kaikki illat kiinni.
Huomaa, että toimenkuvaan sisältyi muutakin kuin yhden ruoan laitaminen. Piti myös kattaa pöytä, siivota keittiö, tiskata. Valmistella aamu-, väli- ja iltapalat ja hoitaa kaupassa käynti. Ilmeisesti niin isoa jääkaappia ei ole, että selviät parilla kauppareissulla viikossa.
Jos työ sijoittuisi päiväsaikaan, niin sitten kelpaisi minullekin, mutta säännöllinen iltatyö haittaisi harrastuksia ja sosiaalisia suhteita aika paljon.
Voin vannoa etten saisi noihin töihin kulumaan mitenkään 8 tuntia päivässä, eikä saisi kukaan kokkikaan. Kauanko pöydän kattaminen kymmenelle hengelle oikeasti voi kestää? Asiantuntijahommissa päivä venyy aivan helposti puoli kuuteen illalla joka tapauksessa, mutta tuolla toimenkuvalla tuskin edes tarvitsisi piipahtamista enempää joka päivä töissä käydä, kun laittaisi esimerkiksi kerralla ison kaalilaatikon uuniin ja tekisi samalla jättikattilallisen soppaa liedelle porisemaan. Jonkun soppakattilankin voi ihan hyvin keitellä valmiiksi ja jättää jäähtymään ja poistua itse paikalta jo aiemmin, ap:hän sanoi, että lämmityskin on ok. Eli siis kyllä, vaihtaisin ihan koska tahansa oman työni tuohon hommaan, loppuisivat burn outit siihen ja tulotaso pysyisi samana. Olen myös ihan tottunut tekemään vuorotyötä, kuten tosi moni muukin Suomessa. Klo 17.30 kotiin pääseminen on vielä ihan kohtuullinen.
Netistä lunttasin kokkien keskipalkat: "Palkka oli kuntasektorilla 2 313 € (1627 yksittäistä palkkaa), valtiolla 2 608 € (16 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 2 481 € (27418 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2018." Normikokki tekee varmasti aivan älyttömän paljon enemmän töitä päivän aikana kuin pari kolme kauppareissua viikossa ja yksi kymmenen hengen ateria. Tuo työtarjous on niin hyvä, ettei se oikein ole edes tästä maailmasta. Ap, soittele mulle, mä oon hygieniapassillinen ja tosi hyvä kotiruoan laittaja ja jätän työni välittömästi, jos tuon paikan saan ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Hei ap!
Ajatuksesi on hyvä ja myös toteuttamiskelpoinen. Nämä vastaajat kokevat alemmuutta ja kateutta, kun joku pystyy palkkaamaan kotiin työntekijän. Niinhän ei tasa-arvoisessa Suomessa saisi olla.Itse hain kotiin työntekijää pari vuotta sitten ja kirjoitin siitä täälläkin. Sain samanlaista kuraa niskaan. Löysin kuitenkin aivan ihanan ja tosi taitavan työntekijän, joka on meillä edelleen. Hänen palkkatoiveensa oli alle sen, mitä olimme ajatelleet, ja kun olimme nähneet miten taitava ja monipuolinen hän on, nostimme palkan yli puolitoista kertaiseksi. Hän ei ollut ammattilainen, ehkä sinunkin olisi helpompi löytää työntekijä, jos et edellyttäisi kokin tutkintoa, vaan vain ruuanlaittotaitoa.
Kateeksi kyllä käy, jos pystyy työntekijän palkkaamaan, mutta onhan tuossa maksajiakin useampi. Kai. Laskujeni mukaan aikuisia oli kuusi kpl. Onko aloittaja ottanut huomioon palkan sivukulut?
Alemmuutta en tunne, mutta hienoista ärtymystä siitä, että ihmisiä pitää passata tuolla tavoin. Aloittaja passaa siis oman perheensä lisäksi kahta muuta, vaikka varmasti ihan ruoanlaittoon kykeneviä ihmisiä olisi muitakin. Teineille varsinkin on suoranainen karhunpalvelus tuoda kaikki valmiina eteen, sitä myöten että kuoritaan ja pilkotaan välipalahedelmät valmiiksi. Itse olisin teininä loukkaantunut moisesta, että lapseksiko luulette.
Mutta joo, jos työajoista saadaan sovittua, niin kyllähän tuo duuni kävisi. En tosin ole ammattikokki.
Kotitalousvähennys (x3) hoitaa melkoisen osan sivukuluista. Esim. Suoratyö -palvelu laskee kaikki sivukulut ja välittää ne oikeisiin paikkoihin, kuten myös kaikki pakolliset ilmoitukset. Helppoa!
96 vielä jatkaa: Oikein innostuin suunnittelemaan nyt tätä!
Ma: Kaupassa käynti, max 2 h. Ostetaan ma ti ja ke ainekset.
Uuniin esim. kaalilaatikko, samalla keittymään tiistaiksi keitto. Salaatin teko. Ruoanlaittoon max 3h
Pöydän kattaminen ja keittiön siivous max 1 h
Ti: Pöydän kattaminen, 15 min. Salaatin teko max 30 min. Siivous max 30 min.
Ke: Kaupassa käynti torstaita perjantaita ja ehkä maanantaitakin varten, max 2 h
Pastaa ja salaattia, ruoanlaittoon max 1,5h. Siivous ja kattaminen 30 min.
To: Makaronilaatikko uuniin ja iso satsi vaikka papupihvejä tmv samalla. Salaatin teko. Ruoanlaitto max 3 h. SIivous ja kattaminen max. 30 min.
Pe: Perunoiden keittäminen, kastikkeen ja salaatin teko, pöydän kattaminen, siivoukset, max 2 h.
Varsin kohtuulliset työtunnit. En edes usko, että saisin kulumaan noinkaan paljon aikaa, vetelen tuollaisia monen ruoan settejä kotona useinkin.
Eikä työvoimatoimisto lähetä työntekijää tyyliin, että tässä tämä on (vaihtoehtoja 1), me saimme parisenkymmentä hakemusta, joista suurin osa oli täysin mahdottomia, mutta joukossa muutama oikein hyväkin.
T. Se pari vuotta sitten työntekijän palkannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kolmen aikuisten ruokakunnan (sinun perheesi, isovanhemmat ja siskosi perhe) yhteensä ole maksukykyistä, että saatte kunnon palkan ihmiselle?
Kyllä olemme ja siksi tällaista nyt pohditaankin. Tuntuu silti aika kummalliselta, ettei tällainen työ kelpaisi millään ehdoilla ja työstä pitäisi maksaa vähintään 5000 euroa. Arvostan toki kokin ammattitaitoa, mutta tämä on kotona tehtävää, ei kiireistä työtä yksityisperheelle, joka odottaa saavansa tavallista arkiruokaa ja aamu-, väli- ja iltapaloille lisättyä kasviksia, hedelmiä ja marjoja monipuolisesti ja kun niitä ei kukaan ehdi/jaksa kuoria, pilkkoa, niin tätä toivotaan myös.
Ehkä kirjoitin jotenkin todella oudosti tuon aloituksen, kun saan pelkkiä alapeukkuja ja negatiivista palautetta. En ymmärrä. Olimme itse ajatelleet, että kokki olisi meillä työntekijänä, viikonloput vapaita, työtä tehtäisiin oman aikataulun mukaan niin, että se ruoka olisi syötävissä ruoka-aikaan. Kukaan ei kuole nälkään, jos ruoka valmistuu 17.40, mutta kokki varmaan itsekin toivoisi pääsevänsä illalla pois ajoissa. Ruoka-aikaa voidaan hyvin aikaistaa vaikka 17. Nyt se on ollut 17.30, koska ei yksinkertaisesti ole ehditty aiemmin, kun on itse tehty ruoka.
Itse ajateltiin noin 3000-3500 säännöllistä kuukausipalkkaa, eikä lomilla ruokaa tarvitsisi tehdä (palkkaa saisi toki). Elän sitten kai jossain ihme utopioissa, jos tällainen ei ole mahdollista.
ap
Mitä jos palkkaisit jonkun lähes eläkeläisen tai ehkä kaksikin? Sellaisen jolla on ollut lapsia ja joka nyt on ehkä leski ja tarvitsee. Sitten he käyvät vuoropäivinä. Tuntuu aivan käsittämättömältä, että jossain myymälässä voidaan olla 8 tuntia töissä jollain alle 2000€ kuukausi palkalla, mutta kaupassa käynnistä ja ruuanlaitosta sekä tiskikoneen täyttämisestä ja tyhjentämisestä pyydetään 5000€?
Laitat vaan ilmoituksen ja ehdot ja palkan ja luulisi, että jotain kiinnostaa. Ehkä jopa näitä maahanmuuttajanaisia?
Mikä siinä nykyisin on, että monelle useampi työkuva työpaikassa on aivan mahdoton ajatus? Jos laittaa ruokaa, ei voi tarjoilla ja eikä silloin voi edes siivota keittiötä ja kaupassa käynti on ruuanlaittaja ihan mahdottomuus, koska joutuu menemään ulos ja ehkä jopa ajamaan autoa. Onko moniosaajia edes enää olemassa?
Mä oon töissä eräällä yksityisellä asuntolayhdistyksellä.... Mulla on apulainen, hän hoitaa muulla ajalla sen paikan muun siivouksen.
Teen ruokaa 20 ihmiselle, aamupalaa (leipiä, hedelmiä, jogurttia, kahvia/teetä), kerran viikossa puuroaamiainen. Kevyt lounas. Päiväkahvit iltapäivällä ja sitten se päivällinen... Mä lähden himaan kello 17.00. Päivällistä vasta alkavat ottamaan, joten siellä sitten joku hoitaa sen tiskin pesun ja ruuan pois laiton.
Meillä on pieni keittiö ravintolakalusteilla. Mä teen ruokalistat ja hoidan kaupassa käynnit, omavalvonnan tms.
Joko tukussa tai paikallisista marketeista tarjouksia vahtaamalla. Tukussa käyn kerran kuukaudessa ja muut jutut pyrin ostamaan yhdellä kauppakäynnillä per viikko. Joskus joutuu jotain piipahtamaan..
Alkuun olin läkähtyä, mutta kun rytmin sain hommiin, niin täähän on aivan mahtava homma. Ketään ei ole tarkoitus repiä rikki tuossakaan hommassa. Senpä takia on tämä keittiöapu-siivous. Jospa vaikka kuumetauti iskee, niin tiedän keittiön olevan hyvissä käsissä ja ruokahuolto toimii sovitusti. Yleensä pyrin siihen, että parin viikon tavarat on kaapeissa. Ettei sijaisen tarvii panikoida tavaroiden puutteesta. Tosin muu henkilökunta on mahtavaa, että mielellään auttavat ja asiakkaatkin. esim voivat piipahtaa kaupassa, jos tuorekset on loppu kokonaan.
Kiirettä vältellään. Mun palkka on nyt n. 2500 euroa brutto. Ilmaiseksi saan itse syödä töissä ja ostaa kotiin annoksia 4 e:lla. Viikkotunteja 35.