Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokki! Suostuisitko tällaiseen työhön ja jos suostuisit, niin millä palkalla?

Vierailija
09.01.2020 |

Yksityisperheen kokki, jonka tehtävänä on valmistaa päivällinen 10-henkiselle perheelle joka arkipäivä. Tämä edellyttäisi sitä, että kokki itse käy kaupassa perheen ja ostaa tarvitsemansa ainekset (luonnollisesti perhe kustantaa nämä kulut, myös auton käytön tai matkakulut yms.).

Päivällisen lisäksi kokki tekee aamu-, väli- ja iltapalaan tarvittavat valmistelut, kuten kuorii, puhdistaa, pilkkoo, raastaa hedelmiä, juureksiä, marjoja jne.

Erona ravintolakokkiin kokki myös kattaa päivällisen ja pitää keittiön siistinä työskentelyn jäljiltä.

Työaika muuten joustava, mutta päivällisen on oltava katettuna pöydässä valmiina tasan klo 17.30 joka arkipäivä. Aterian tulee olla täyspainoinen, erityisruokavaliot huomioon ottava (lähinnä laktoositon) ja ravitsemuksellisesti tasapainoisesti suunniteltu.

Suostuisiko tähän kukaan ammattikokki ja millä palkalla?

Kommentit (237)

Vierailija
21/237 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Erona ravintolakokkiin kokki myös kattaa päivällisen ja pitää keittiön siistinä työskentelyn jäljiltä."

Kenen sinä kuvittelet siivoavan ravintolan keittiön?

Vierailija
22/237 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin harkita. Toki jos ei olis vapaita niin ehdoton ei. Vaatisin vähintään 25€/tunti plus lisät. Ja lisämaksu ns. lisähommista, esim. kaupassa käyminen.

Kyseessä ruoka vain arkipäiviksi, ei viikonlopuiksi. Eikä kyse ole mistään seitsemän lajin juhlaillallisista, vaan täyspainoisesta, ravitsevasta KOTIruoasta. 

ap

Meidän firmasta saa tilattua kokin vaikka keittämään vaan aamupuuron. Laskutushinta työtehtävästä riippumatta reilu 50€/tunti plus matkakorvaukset. Ja päälle muutama tunti valmistelu/siivouslisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/237 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja missähän maassa tämä ap:n illuusio tapahtuisi.

Vierailija
24/237 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen pitäisi pysyä poissa keittiöstä työaikana eikä kokille kuulu perheen käyttämien astioiden tiskaaminen, ainoastaan ruuanlaitossa käytettyjen astioiden pesu. Varmasti joku kokki tuohon suostuisi, mutta työaikana työtilan pitää olla rauhoitettu.

Tosin en ymmärrä, miksi haluat kokin työskentelemään keittiöösi. Se kun tarkoittaa, että ruuanvalmistusvälineistö on kokkitasoa.

Vierailija
25/237 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kolmen aikuisten ruokakunnan (sinun perheesi, isovanhemmat ja siskosi perhe) yhteensä ole maksukykyistä, että saatte kunnon palkan ihmiselle?

Vierailija
26/237 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työaika 7,5h päivässä ma-pe ja tuntipalkka 12€, niin brutto olisi pari tonnia. Plus tietysti palkallinen kesäloma yms. normaalit työsuhdejutut. Lisäksi jos olisi lupa tehdä kilpailevia töitä, eli kokin hommia, tai muita hommia, iltaisin ja viikonloppuisin, niin eiköhän tuolla saisi jonku töihin. Aika kevyttähän tuo loppupeleissä olisi, moni perheenäitihän tekee tuon muiden perheen töiden ohessa. Työ viihtyvyys on sitten toinen juttu, kun ei olisi työkavreita ja lapset ehkä pyörisi keittiössä jne.

Vierailija
27/237 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kukaan ammattikokki ei halua yksityisperheeseen töihin, vaan se koetaan rasittavampana kuin ravintolassa työskentely?

Saisinko kommentoijilta tarkennusta, miksei tällainen työ ole kokille ollenkaan mieluinen tai houkutteleva? Kokin palkka on yleisesti alle 3000 euroa kuussa, joten mitään 5000 euroa ei missään nimessä tällaisesta työstä maksettaisi, mutta ravintolatyötä paremmin kuitenkin.

ap

Kuka hoitaa lomat ja sairauspoissaolot yms.?

Maltatko olla napisematta, jos joudut maksamaan kokille kahden viikon saikun, kun hän polttaa kätensä kuuman kastikkeen kanssa?

Vierailija
28/237 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa kokkaustaitoinen au pair. Sellaista voisi kiinnostaa jos saa asunnon ja pääsee välillä esim. kielitunneille.

Vierailija
29/237 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokalistojen suunnittelu siis myös olisi kokin harteilla? Se taitaisi mennä ylitöinä tehtäväksi. Joku 3500e vois olla sopiva. Ja ruokatarvikkeet vois tilata kaupasta, ei tulisi sitä kauppareissua. Ei kymmenen hengen ruokkiminen mitään ihmeellistä ole. Kunhan on hyvä keittiö, tilava ja toimiva ja kunnolliset työvälineet sekä ilmastointi. Illat ja viikonloput vapaat, aika ihanteellinen duunipaikka.

Terveisin kokki

Vierailija
30/237 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuisi varmasti käytettävästä työajasta ja palkkauksesta. Jos ne ovat ok, niin helppoahan tuo työ olisi. En ole kokki, joten se siitä :D.

Esim. tässä henkilö on palkattu tekemään perheelle ruokia.

Vierailija
31/237 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kolmen aikuisten ruokakunnan (sinun perheesi, isovanhemmat ja siskosi perhe) yhteensä ole maksukykyistä, että saatte kunnon palkan ihmiselle?

Kyllä olemme ja siksi tällaista nyt pohditaankin. Tuntuu silti aika kummalliselta, ettei tällainen työ kelpaisi millään ehdoilla ja työstä pitäisi maksaa vähintään 5000 euroa. Arvostan toki kokin ammattitaitoa, mutta tämä on kotona tehtävää, ei kiireistä työtä yksityisperheelle, joka odottaa saavansa tavallista arkiruokaa ja aamu-, väli- ja iltapaloille lisättyä kasviksia, hedelmiä ja marjoja monipuolisesti ja kun niitä ei kukaan ehdi/jaksa kuoria, pilkkoa, niin tätä toivotaan myös.

Ehkä kirjoitin jotenkin todella oudosti tuon aloituksen, kun saan pelkkiä alapeukkuja ja negatiivista palautetta. En ymmärrä. Olimme itse ajatelleet, että kokki olisi meillä työntekijänä, viikonloput vapaita, työtä tehtäisiin oman aikataulun mukaan niin, että se ruoka olisi syötävissä ruoka-aikaan. Kukaan ei kuole nälkään, jos ruoka valmistuu 17.40, mutta kokki varmaan itsekin toivoisi pääsevänsä illalla pois ajoissa. Ruoka-aikaa voidaan hyvin aikaistaa vaikka 17. Nyt se on ollut 17.30, koska ei yksinkertaisesti ole ehditty aiemmin, kun on itse tehty ruoka.

Itse ajateltiin noin 3000-3500 säännöllistä kuukausipalkkaa, eikä lomilla ruokaa tarvitsisi tehdä (palkkaa saisi toki). Elän sitten kai jossain ihme utopioissa, jos tällainen ei ole mahdollista.

ap

Vierailija
32/237 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokalistojen suunnittelu siis myös olisi kokin harteilla? Se taitaisi mennä ylitöinä tehtäväksi. Joku 3500e vois olla sopiva. Ja ruokatarvikkeet vois tilata kaupasta, ei tulisi sitä kauppareissua. Ei kymmenen hengen ruokkiminen mitään ihmeellistä ole. Kunhan on hyvä keittiö, tilava ja toimiva ja kunnolliset työvälineet sekä ilmastointi. Illat ja viikonloput vapaat, aika ihanteellinen duunipaikka.

Terveisin kokki

Ruokalistat voisi hyvin olla vaikka jonkun valmiiksi suunnittelemia, tyyliin Valion viikkoreseptit. Tai sitten kerättäisiin itse vaikka 50-100 suosituinta reseptiä ja niistä voisi vapaasti muodostaa viikon ruoat. 

Toki voi ruokatarvikkeet tilata kaupasta, mutta tietääkseni vain K-kauppa toimittaa kotiin ja se on osoittautunut ainakin meidän perheessä huomattavan paljon kalliimmaksi kaupaksi kuin S-ketju. Kaikki on sovittavissa, mutta itse en ole kokenut tämän perheen ruokien kantamista mitenkään omituisen hankalaksi.

ap

Vierailija
33/237 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kukaan ammattikokki ei halua yksityisperheeseen töihin, vaan se koetaan rasittavampana kuin ravintolassa työskentely?

Saisinko kommentoijilta tarkennusta, miksei tällainen työ ole kokille ollenkaan mieluinen tai houkutteleva? Kokin palkka on yleisesti alle 3000 euroa kuussa, joten mitään 5000 euroa ei missään nimessä tällaisesta työstä maksettaisi, mutta ravintolatyötä paremmin kuitenkin.

ap

Kuka hoitaa lomat ja sairauspoissaolot yms.?

Maltatko olla napisematta, jos joudut maksamaan kokille kahden viikon saikun, kun hän polttaa kätensä kuuman kastikkeen kanssa?

On me tähänkin asti pärjätty ilman kokkia, joten satunnaiset poissaolot tai pidemmätkin hoituvat kyllä. Tai sitten voi miettiä, että jotain yksinkertaisia ruokia voisi vaikka pakastaa mahdollisia poissaoloja varten etukäteen? 

ap

Vierailija
34/237 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä ryhtyisin tuohon työhön, oli palkka mikä tahansa (eli tessin mukainen tai vähän yli, ihan sama). Harmi, että asun ulkomailla. Olen tällä hetkellä miljonäärin taloudenhoitajana, enkä enää normi työympäristöön halua palata. On ihanaa, kun saa tehdä kaiken yksin ja suunnitella oman mielensä mukaan, ei tarvitse kuunnella kitiseviä työkavereita eikä katsella laiskimuksia, jotka jättävät kaikki keittiön siivoushommat muille. Ei tarvitse kuunnella marinaa lomista eikä vapaapäivistä, ja tietenkin kaikesta valittavat asiakkaat eivät kiristä enää kupolia.

Parasta omassa hommassani on, että vaikka olen koulutukseltani kokki, en joudu täällä työssäni kokkaamaan vaan syön illallisen työnantajan kanssa, työnantajan tekemänä. Saan joka päivä tuoretta ravintolatason ruokaa, eikä itse tarvitse tehdä muuta kuin heittää tiskit koneeseen ja pestä pari kattilaa.

Itse saan palkkaa 2800€, työtunnit viikossa noin 20. Työnkuva siivoamista yms taloudenhoitoa ja työnantajan lemmikeistä huolehtiminen. Aloittajan hommassa vähintään sama palkka olisi kohtuullinen, voisin kuvitella että tuossa hommassa on enemmän tekemistä kuin minun.

Vierailija
35/237 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja missähän maassa tämä ap:n illuusio tapahtuisi.

No ihan Suomessa ollaan.

ap

Vierailija
36/237 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän negatiivisia vastauksia. Mun mielestä kuulostaa ihan hyvältä työltä :) Kokki en ole, mutta ruoanlaittotaitoinen kyllä. Voisin tehdä tuota työtä jo kun palkka ylittää 2900 €

Vierailija
37/237 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän negatiivisia vastauksia. Mun mielestä kuulostaa ihan hyvältä työltä :) Kokki en ole, mutta ruoanlaittotaitoinen kyllä. Voisin tehdä tuota työtä jo kun palkka ylittää 2900 €

En tajua, miksei tähän työhön tarttuisi joku. Koti on tyhjänä päivän, joten kukaan ei ole hengittämässä niskaan. Saa suunnitella vapaasti päivänsä, kunhan ruoka on valmista, kun sen pitää olla. Voihan niitä perunoita kuoria vaikka pihalla auringonpaisteessa, jos haluaa!

Mikä tästä tekee niin rankan, ettei kukaan halua? Melkolailla virka-aikaan tehtävä työ, viikonloput ja illat vapaat, eikä edes perheen loma-aikoihin tarvitse tehdä töitä?

Vierailija
38/237 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti tekee ruoan 10 hengelle: palkka 0 euroa, aikaa päivittäin 1-1,5 tuntia.

Ammattikokki tekee ruoan 10 hengelle samoista aineksista: palkka 5000 euroa ja aikaa ruoan valmistamiseen menee 8 tuntia.

???

Vierailija
39/237 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon hämmästynyt näistä vastauksista. Ehkä olen sitten tosi vieraantunut kokin työstä, mutta mä hahmottamisen ton päivän esim näin:

Kaupassa käynti ja tavaroiden purkaminen jääkaappiin matkoineen 1,5-2 tuntia

Välipalavihannesten pilkkominen ja kuoriminen jääkaappiin valmiiksi 1-2 tuntia

Päivällisen (esim. Uunilohta ja kasvikset, siis pelkkä pääruoka kai oli tarkoitus) valmistus, siivous ja lautasten katoaminen pöytään n. 2-3 tuntia

Miksi tästä pitäisi maksaa joku 5000€. Ei lääkäritkään saa niin paljon palkkaa...

Vierailija
40/237 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on PALJON helpompi työ kuin tavallinen kokin työ. Miksi ihmeessä siitä pitäis maksaa 1000-2000 euroa enemmän, kun työ on jonkun kotona!?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi