Lapsen synttärit tulossa, isovanhemmat kertovat tarkasti, kuinka pitäisi toimia
Meillä on tulossa kuopuksen 3-vuotissynttärit maaliskuussa. Olen nyt tilannut juhliin kolme kakkua pienyrittäjältä, koska haluan, että kakut ovat maultaan hyviä sekä ulkonäöltään hienoja. Vieraita tulee kolmessa erässä päivän aikana noin 30, lapsen kavereita vanhempineen sekä sukulaisia (isovanhemmat ja kummit). Osan suolaisista teemme itse, osa tulee myös valmiina.
Nyt sitten närää aiheuttaa äitini, joka jaksaa kommentoida sitä, että en tee (siis huom, nimenomaan minä, ei mieheni) kaikkia tarjottavia itse. Nostaa esille omat rippi- ja yo-juhlani, joissa teki kaiken itse (muistan nuo yo-juhlat, kun äiti huutoitki, kuinka paljon hommaa kaikessa on). Äitini julisti myös kovaan ääneen esikoisemme kastejuhlissa, että "näitä tarjoiltavia ei ole itse tehty." Myös appiukko alkoi valittaa juhlista, niihin pitäisi kutsua hänen kolme veljeään perheineen, jotta hän saisi seurustella "omien tuttujen" kanssa. Emme tietysti kutsu, koska emme ole tekemisissä heidän kanssaan.
Jos joku haluaa leipoa kaiken juhliin itse sekä kutsua 100 vierasta, niin saa kutsua. Mutta missä määrin isovanhempien ohjeistusta täytyy kuunnella? Äitini ja/tai appiukkoni eivät maksa juhlia.
Olemme mieheni kanssa molemmat työelämässä, tämän lisäksi meillä yhteinen yritys. Meillä kummallakaan ei ole aikaa/mielenkiintoa tehdä kaikkea itse. Tärkeintä on järjestää mukavat ja stressivapaat juhlat lapsellemme.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että äitiäsi voi ärsyttää laiskuutesi jos on vanhanaikainen ihminen. Itse leivoin jo 14 vuotiaana kaiken itse veljeni ja omiin rippijuhliini: 3 makeaa kakkua(mansikkakakku, hedelmätäytekakku, juustokakku), 2 voileipäkakkua(liha ja kala), tuulihatut, keksit, pasteijat jne suolaiset pikkujutut. Pari päivää siihen meni, mutta kaikki ei kykene tietenkään tai viitsi. Sitä vain ihmettelen mitä juhlimista 3v synttäreissä? Eikö joku mukava huomionosoitus perheen keksken riitä vaan pitää kymmenittäin kutsua porukkaa ja pitopalvelua paikalle. Idioottimaista.
...ja kävit siinä sivussa kokopäivätöissä, ja iltaisin oli kotityöt tehtävänä ja kolme lasta vahdittavana ja siivosit koko talon juhlia varten ja silitit kaikkien juhlavaatteet ja koristelit kodin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli juuri lapsen 3.v juhlat. Käytiin edellisenä päivänä isompien lasten kanssa valitsemassa kaupasta 2 kivaa lahjaa jotka paketoimme lasten kanssa. Aamulla aloimme leipoa täytekakkua yhdessä lasten kanssa. 3.v pääsi osallistumaan myös tekemällä sokerimassasta kakun koristeita. Hyvä ruoka ja täytekakkua. Kynttilöiden puhallus ja ilmapalloja. 2 kivaa lahjaa. Pääasianhan oli yhdessä tekeminen ja mukava päivä. Onnistui.
Nämä lasten synttärit tuntuu menneen tänä pv. aivan yli. Eihän se mitään jos tykkää järjestää ja rahaa haluaa niihin panostaa. Se vain hullua että tulee tuollaisia vaatimuksia/ ympäristön luomia paineita eikä pääasiana enää ole lapselle mukava päivä vaan kaikki jonnin joutava aikuisten mielipaha.
Kivat teille, mutta totta puhuen itseäni ainakin ällöttäisi syödä kakkua, jonka sokerimassakoristeet ovat 3-vuotiaan tekemiä. Ne kun kaivavat korvaa, nenää, laittavat sormet suuhun kesken leipomisen. Sokerimassaa vielä oikein muotoillaan käsissä, eikä paisteta sen jälkeen. Sori vaan.
Kyllä sitä omalle sakille pystyy syöttämään, aikuiset harvemmin noita koristeita syö edes. En minä vieraille tarjoaisi. Hyvä keino saada leipoa rauhassa kun lapsella tekemistä.
Omassa lapsuudessa (90-luvulla) ei tehty lasten synttäreistä isoa spektaakkelia. Käymään tuli naapurin lapset, mummo ja serkku. Tarjolla oli dominokeksejä, Jaffaa, kahvia ja tavallinen täytekakku. Ja oli mukavaa kaikilla :)
Helpolla oon päässy tässä asiassa kun en ruvennut koko kylää kestitsemään lasten synttäreiden takia. Oman perheen kesken on juhlittu alle kouluikäisiä. Lahja, täytekakku ja yhteinen kiva tekeminen, esim uimahallireissu. Koululaiset on sitten kutsunut kavereita ja silloinkin leivon vain kakun ja laitan pöytään keksejä, popcorneja ja sipsiä. Hyvin on kaikille kelvannut ja kivoja synttäreitä vietetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeestiko joku tilaa kakut ym kaksi kuukautta ennen pikkulapsen syntymäpäiviä???? Tai edes miettii koko asiaa. Saati että koko suku jo spekuloi moista.
Juhlat ovat maaliskuun alussa. Meillä suvussa ja tuttavissa paljon yrittäjiä sekä vuorotyöntekijöitä/työssä päivystysvelvollisuutta, joten hyvissä ajoin täytyy päättää, koska juhlat on, että ehditään infota kaikkia. Samalla laitoin tilauksen kakkujen tekijälle, kun nyt kerta päivä on jo tiedossa.
Järjestän mielelläni juhlia, mutta en oikein jaksaisi kuunnella äitini ja/tai appiukkoni protestia siitä, että juhlat ovat heidän mielestään "vääränlaiset".
-ap
Kuulostaa, että on ihan liikaa aikaa, kun tällaista muettii kaksi kuukautta etukäteen!
Tai edes tällaista spektaakkelia järjestää. Koko suku 3-v päiville.
Kolme kakkua tilattuna kaksi kuukautta etukäteen. Ja koko suku spekuloimassa mitä kakkuja tilataan.
Kyllä on ontuva provo. Kuka järjestää kolmivuotiaan synttäreistä tuommoisen spektaakkelin ja alkaa isovanhempien kanssa riitelyn jo paria kuukautta ennen? Ellei ole provo niin aloittaja tutkituttakoon päänsä, joku raja sentään.
Koko sukua ei kutsuta (appeni suureksi ihmetykseksi), vaan ainoastaan äitini, mieheni vanhemmat (+näiden puolisot) sekä lapsen kaksi kummia. Esim miehen sisaruksia perheineen ei kutsuta, koska olemme heidän kanssaan vähän tekemisissä.
-ap
Kyllä meillä ainakin on tädit ja sedät, kummit ja isovanhemmat tavattu kutsua lasten synttäreille. Samoin itse käyn siskon lapsien ja miehen veljen lapsien synttäreillä ja kummilasten synttäreillä.
Itse tykkään leipomisesta, joten leivon itse kakut ja piirakat, mutta ihan yhtä hyvin kelpaa ostetut tarjoilut, koska ei mitään järkeä ole alkaa väkisin vääntämään leivonnaisia jos se on vain ikävää hommaa muiden kiireiden keskellä
Ja välillä myös meillä ostetaan jotain, esim. pinkkejä donitseja pöytään lapsen toivomuksesta, synttärisankarin juhlahan se kuitenkin on. Ja lapsille aina karkkia ja jotain nakki-lihapulla -tikkuja tms simppeliä. Tai paistan niitä kaupan sulhaspiirakoita tms - ei kaikkea tarvi tehdä alusta ja toisaalta itse en ala myöskään mitään suursiivousta tekemään kun ei ne vieraan koko taloa tarkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luojalle kiitos en lähtenty tuohon mukaan. Lapsenlapsi saa synttärikortin (isänsä puhelimeen), ei ole mitään juhla- tai lahjastressiä eikä tarvitse miettiä, millaiset on tarjottavat. Samaa linjaa jatkan muiden mahdollisten lastenlasten kanssa eli tasapuolisesti en mene kenenkään juhliin enkä lahjo enkä arvostele kakkuja.
Niin että koska miniä ei tee niin kuin sinä toivoisit, niin kostat lapselle. Tervettä.
Mitä ihmettä minä kostan? Miniöille ei ole koskaan mieleen se, että anoppi tulee synttäreille tai ei tule synttäreille, lahja on aina väärä, anoppi arvostelee aina tarjottavia (vaikka ei sanoisi sanaakaan ja ollessaan hiljaa se pitää mykkäkoulua). Siksi on ihan jokaiselle paras vaihtoehto, että lapsen synttärit on juuri sellaiset kuin vanhemmat ja lapsi haluaa ilman, että anoppi on paikalla ja tuo huonon lahjan.
Miten voi ihmiselle olla noin vaikeaa olla mukava omalle lapsenlapselleen?
Voin neuvoa; kutsun tullessa vastaat "kiitos kutsusta, tulen mielelläni. Olisiko pikku-Siirillä jotain lahjatoivetta?" Todennäköisesti saat vastaukseksi jotain, mikä tekee lahjan ostamisesta helppoa, kuten "Siiri voisi pitää hiekkaleluista tai duploista" tai "Siiri tykkää muumeista ja ryhmä-hausta". Ostat toiveen mukaisen lahjan, paketoit sen kauniisti ja ostat kivan kortin ja kirjoitat siihen onnittelut.
Juhlapäivänä menet ilmoitettuun juhla-aikaan paikalle, onnittelet päivänsankaria lämpimästi ja tervehdit muut vieraat. Jutustelet muille vieraille ja erityisesti lapsille. Sano jotain kivaa tarjottavia (ei kai siellä kaikki niin ala-arvoista ole, ettet jotain hyvää sanottavaa keksi) ja tämä ei sitten tarkoita mitään "ihan yllättävän hyvää ostokakuksi" -tyyppisiä heittoja. Lähtiessäsi kiitä kivoista juhlista ja pädäm, näin on sukujuhlat hoidettu loukkaamatta päivänsankaria tai hänen vanhempiaan.
30 vierasta 3-vuotissynttäreillä? Kuulostaa järjettömältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli juuri lapsen 3.v juhlat. Käytiin edellisenä päivänä isompien lasten kanssa valitsemassa kaupasta 2 kivaa lahjaa jotka paketoimme lasten kanssa. Aamulla aloimme leipoa täytekakkua yhdessä lasten kanssa. 3.v pääsi osallistumaan myös tekemällä sokerimassasta kakun koristeita. Hyvä ruoka ja täytekakkua. Kynttilöiden puhallus ja ilmapalloja. 2 kivaa lahjaa. Pääasianhan oli yhdessä tekeminen ja mukava päivä. Onnistui.
Nämä lasten synttärit tuntuu menneen tänä pv. aivan yli. Eihän se mitään jos tykkää järjestää ja rahaa haluaa niihin panostaa. Se vain hullua että tulee tuollaisia vaatimuksia/ ympäristön luomia paineita eikä pääasiana enää ole lapselle mukava päivä vaan kaikki jonnin joutava aikuisten mielipaha.
Kivat teille, mutta totta puhuen itseäni ainakin ällöttäisi syödä kakkua, jonka sokerimassakoristeet ovat 3-vuotiaan tekemiä. Ne kun kaivavat korvaa, nenää, laittavat sormet suuhun kesken leipomisen. Sokerimassaa vielä oikein muotoillaan käsissä, eikä paisteta sen jälkeen. Sori vaan.
Kyllä se perheen kesken menettelee.
Itse olen sen verran noroviruskauhuinen, etten syö edes aikuisten värkkäämiä kakkuja. Kupillinen kahvia riittää yleensä ja joku kuiva keksi :D.
Mistä ihmeestä se mummo tietää kuka ne on leiponut tai tulee leipomaan?????
Minulla on kolme lasta, enkä ole kyllä koskaan itse järjestänyt tai edes kuullut moisista kolmevuotissynttäreistä. Kaverisynttärit on olleet kaikilla, mutta ei kyllä tod mitään kokonaisia kaveriperheitä ole kahvitettu.
Tai edes sukulaisia sen kummemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luojalle kiitos en lähtenty tuohon mukaan. Lapsenlapsi saa synttärikortin (isänsä puhelimeen), ei ole mitään juhla- tai lahjastressiä eikä tarvitse miettiä, millaiset on tarjottavat. Samaa linjaa jatkan muiden mahdollisten lastenlasten kanssa eli tasapuolisesti en mene kenenkään juhliin enkä lahjo enkä arvostele kakkuja.
Niin että koska miniä ei tee niin kuin sinä toivoisit, niin kostat lapselle. Tervettä.
Mitä ihmettä minä kostan? Miniöille ei ole koskaan mieleen se, että anoppi tulee synttäreille tai ei tule synttäreille, lahja on aina väärä, anoppi arvostelee aina tarjottavia (vaikka ei sanoisi sanaakaan ja ollessaan hiljaa se pitää mykkäkoulua). Siksi on ihan jokaiselle paras vaihtoehto, että lapsen synttärit on juuri sellaiset kuin vanhemmat ja lapsi haluaa ilman, että anoppi on paikalla ja tuo huonon lahjan.
Ole nyt jo hiljaa. Nolaat vaan itsesi.
Miten niin nolaan? Ap tuossa valittaa, että appi ja äiti ei ymmärrä hänen tapaansa järjestää juhlat ja sinä pidät itsensä nolaamisena sitä, kun kertoo antavansa lapsenlapsen vanhempien järjestää juuri sellaiset juhlat kuin he haluavat.
Miksi en saisi kertoa, että ei kaikki isovanhemmat suhtaudu lapsenlapsen synttäreihin kuin James Bondin elokuvan ensi-iltaan? Iso osa ymmärtää pysyä sivussa, koska kuitenkin jollain tavalla pahoittaisi lapsenlapsensa vanhempien mielen. Ne lahjarahat voi ja saa käyttää itseensä eikä lapsenlapsen synttäreille ole pakko mennä kuulemaan, miten pelkkä kahvipöytään päin vilkaisu on loukkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi ihmiselle olla noin vaikeaa olla mukava omalle lapsenlapselleen?
Voin neuvoa; kutsun tullessa vastaat "kiitos kutsusta, tulen mielelläni. Olisiko pikku-Siirillä jotain lahjatoivetta?" Todennäköisesti saat vastaukseksi jotain, mikä tekee lahjan ostamisesta helppoa, kuten "Siiri voisi pitää hiekkaleluista tai duploista" tai "Siiri tykkää muumeista ja ryhmä-hausta". Ostat toiveen mukaisen lahjan, paketoit sen kauniisti ja ostat kivan kortin ja kirjoitat siihen onnittelut.
Juhlapäivänä menet ilmoitettuun juhla-aikaan paikalle, onnittelet päivänsankaria lämpimästi ja tervehdit muut vieraat. Jutustelet muille vieraille ja erityisesti lapsille. Sano jotain kivaa tarjottavia (ei kai siellä kaikki niin ala-arvoista ole, ettet jotain hyvää sanottavaa keksi) ja tämä ei sitten tarkoita mitään "ihan yllättävän hyvää ostokakuksi" -tyyppisiä heittoja. Lähtiessäsi kiitä kivoista juhlista ja pädäm, näin on sukujuhlat hoidettu loukkaamatta päivänsankaria tai hänen vanhempiaan.
Voi kuule, vanhemmat sanoo, että Siiri tykkää Muumeista. Ostat Siirille Muumi-palapelin ja äitinsä sanoo, että ai jaa, Siiri ei tee palapelejeä, Siiri halusi Muumipappa-pehmon. Miten voi isoäiti olla niin tyhmä, ettei tajua 3v:n tekevän mitään 25 palan palapeliä.
Kaikki voittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten olit tuollainen miniä?
Maaliskuussa 3 vee synttärit ja kakut tilattu ja ihmiset kutsuttu jo nyt ?! Ei hyvää päivää..ymmärtäisin hössötyksen jos kyse olisi valmistujaisista tai ristiäisistä..
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että äitiäsi voi ärsyttää laiskuutesi jos on vanhanaikainen ihminen. Itse leivoin jo 14 vuotiaana kaiken itse veljeni ja omiin rippijuhliini: 3 makeaa kakkua(mansikkakakku, hedelmätäytekakku, juustokakku), 2 voileipäkakkua(liha ja kala), tuulihatut, keksit, pasteijat jne suolaiset pikkujutut. Pari päivää siihen meni, mutta kaikki ei kykene tietenkään tai viitsi. Sitä vain ihmettelen mitä juhlimista 3v synttäreissä? Eikö joku mukava huomionosoitus perheen keksken riitä vaan pitää kymmenittäin kutsua porukkaa ja pitopalvelua paikalle. Idioottimaista.
Kitä veljesi teki juhlienne eteen?
Vierailija kirjoitti:
Oikeestiko joku tilaa kakut ym kaksi kuukautta ennen pikkulapsen syntymäpäiviä???? Tai edes miettii koko asiaa. Saati että koko suku jo spekuloi moista.
Kyllä tilaa. Sitä sanotaan stressittömäksi elämäksi. Meillä lasten isovanhemmat asuvat toiset 200 km päässä ja toiset 450 km päässä. Osa kummeista asuu myös kauempana. Joten kutsut juhliin laitetaan yleensä noin 2 kuukautta ennen juhlia, jotta kaikki mukaan haluavat saavat tulonsa järjestettyä. Samalla myös suunnitellaan juhlien teema, tarjottavat jne. Niin ei sitten tule stressi juhlien kanssa, kun kaikki on ajoissa valmiiksi mietitty ja varattu. Meillä on elämässä niin paljon tapahtumia, että hyvällä ennakoinnilla on iso merkitys arjen sujuvuudessa.
Ole nyt jo hiljaa. Nolaat vaan itsesi.