Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammattikorkeakoulun opettajat: onko teitä painostettu laskemaan vaatimustasoa?

Vierailija
04.01.2025 |

Toimin lehtorina ison kaupungin ammattikorkeakoulussa ja sain kehotuksen, että kurssin vaatimustasoa on laskettava, jotta opiskelijat pääsevät kokeesta läpi. Jos oikein ymmärsin, niin käytännössä kaikkien pitäisi jatkossa saada vähintään se arvosana 1, vaikka ei osaisi melkein mitään ja eikä opiskelija itse olisi tehnyt oppimisen eteen käytännössä mitään. Kurssi on vaativa, mutta ei mielestäni ylivoimainen ja todella monet ahkerat opiskelijat suorittavat sen helposti jopa erinomaisella arvosanalla.

Itseäni asia huolestuttaa, koska kyseessä on kurssi, jossa pitäisi oppia asioita, joita todellakin tarvitsee myöhemmin opinnoissa ja työssä. Saanko sontamyrskyn muilta opettajilta (ja ahkerilta opiskelijoilta) niskaani, jos lasken vaatimustason niin alas, että ryömimälläkin pääsee riman yli?  Miten te muut olette tällaisessa tilanteessa menetelleet, kun opettajan omaa arvomaailmaa koetellaan?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näin oppilaana voin sanoa että jos 15 vuotta on leikattu tuntimäärästä ja rahasta niin tulos on heikompi.

IT insinööri opiskelee asiat itse netistä koska työ maailma vaatii, sairaanhoitaja on niin heikko tasonen että alle 30v sairaanhoitajaa en edes koskaan halua nähdä.

Vierailija
2/52 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kinkkisessä tilanteessa. Jos pidät moraalistasi kiinni, voi esihenkilöt alkaa savustaa ulos! Vaatimustason lasku alkaa jo alakoulussa, kun ketään idiootin tasolla olevaakaan ei saa jättää kertaamaan luokalleen. Tämä sitten näkyy myös ravintoketjun loppupäässä! T. Yläkoulun ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näin oppilaana voin sanoa että jos 15 vuotta on leikattu tuntimäärästä ja rahasta niin tulos on heikompi.

IT insinööri opiskelee asiat itse netistä koska työ maailma vaatii, sairaanhoitaja on niin heikko tasonen että alle 30v sairaanhoitajaa en edes koskaan halua nähdä.

Näinhän se on ja myös kirjoitustaito on alakoulun tasolla. Ei millään pahalla mutta ...! 

Vierailija
4/52 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua touhua jo ammattikouluissa, joissa iso osa opiskelijoista ei osaa edes lukea tai kirjoittaa kunnolla. Näillä Suomi nousuun.

Vierailija
5/52 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästä ketään täysin osaamatonta kurssista läpi. Vuosittain on tietyllä kurssilla kurssin uusijoita aiemmilta vuosikursseilta, jos nämä osallistuvat opetukseen niin saatan päästää hieman helpommalla. 

Vierailija
6/52 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suoraan sanota, mutta läpäisyä pitäisi korottaa. Milläs korotat muulla kuin antamalla mennä läpi

Vierailija
7/52 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on ja myös kirjoitustaito on alakoulun tasolla. Ei millään pahalla mutta ...! 

Tämä ..tulen ulkomailta ja huomaan kyllä kielioppivirheeni.

Tosin teen enemmän palkkaa kuin yläasteen ope ja opiskelen ;)

Vierailija
8/52 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis. Itse olen valmistunutv yliopistosta kahdesti maisterikdi mutta suomenkielen oikeinkirjoitukseni on heikompi kuin monella 15 vuotiaalla. En ole asiasta yloeä tai lainkaan tyytyväinen ja olen miettinyt, että vieläkö pitäisi mennä vaikka iltalukioon opettelemaan oikeinkirjoitusta. Olisi hienoa, jos osaisi kirjoittaa niin kieliopillisesti kuin sisällöltään hyvää tekstiä.

Eri

Vierailija
9/52 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakoulut saavat rahansa valmistuvien opiskelijoiden määrän mukaan. On siis korkeakouluille järkevää toimintaa laskea vaatimustasoa sen verran, että suurin osa opiskelijoista valmistuu. Toinen syy vaatimustason laskuun on Suomen hallitusten järjetön tavoite korkeakouluttaa yhtä suurempi osa väestöstä. Väestön keskimääräinen älykkyys ei ole noussut, mutta silti laajemmalle joukolle pitäisi saada korkeakoulututkinto. Tämä ei onnistu ellei vaatimustasoa lasketa radikaalisti. Se taas johtaa väistämättä korkeakoulututkinnon arvon inflaatioon ja valtavaan määrään valmistuneita opiskelijoita, jotka eivät oikeasti ole oppineet mitään eivätkä ainakaan osaa soveltaa oppimaansa tietoa.

Vierailija
10/52 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin potilaan näkökulmasta todella toivon, että sairaanhoitajaopinnoissa ei ole tuollaista käytäntöä.

Vierailija
11/52 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyään amkkien opetus muistuttaa jo amista, että se turhauttaa.

Vierailija
12/52 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeakoulut saavat rahansa valmistuvien opiskelijoiden määrän mukaan. On siis korkeakouluille järkevää toimintaa laskea vaatimustasoa sen verran, että suurin osa opiskelijoista valmistuu. Toinen syy vaatimustason laskuun on Suomen hallitusten järjetön tavoite korkeakouluttaa yhtä suurempi osa väestöstä. Väestön keskimääräinen älykkyys ei ole noussut, mutta silti laajemmalle joukolle pitäisi saada korkeakoulututkinto. Tämä ei onnistu ellei vaatimustasoa lasketa radikaalisti. Se taas johtaa väistämättä korkeakoulututkinnon arvon inflaatioon ja valtavaan määrään valmistuneita opiskelijoita, jotka eivät oikeasti ole oppineet mitään eivätkä ainakaan osaa soveltaa oppimaansa tietoa.

Ymmärrän tämän hyvin, eli rahoituksen takia tämä kehotus on minulle esitetty. Tuntuu vain niin väärältä päästää kurssista läpi nekin, jotka eivät ole edes yrittäneet oppia mitään. Ja eivät ole edes vahingossa oppineet mitään esim. harjoitustuntien aikana.

Ap

Vierailija
13/52 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin potilaan näkökulmasta todella toivon, että sairaanhoitajaopinnoissa ei ole tuollaista käytäntöä.

Sielläpä tätä juuri taitaa ollakin. Melkein kaikki hakijat pääsee sisään ja tavoitteena on, että kaikki myös valmistuu tavoiteajassa. Esim. lääketieteen osaaminen taitaa olla näinä aikoina valmistuvilla hoitajilla melko olematonta. 

Vierailija
14/52 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun luokalta ainakin päästettiin lopulta läpi kaikki, jotka jaksoivat edes yrittää. Minäkin valmistuin vaikka en todellakaan osannut matematiikan kurssien sisältöjä.

Vierailija
15/52 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jostain, että kolmannes ammattikorkeakoulun opiskelijoista keskeyttää opinnot. 

Pitää varmaan saada loput valmistumaan edes jollain keinolla?

Vierailija
16/52 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin jostain, että kolmannes ammattikorkeakoulun opiskelijoista keskeyttää opinnot. 

Mun ryhmässä oli alussa yli 40 opiskelijaa ja alle 20 lopulta valmistui.

Vierailija
17/52 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun luokalta ainakin päästettiin lopulta läpi kaikki, jotka jaksoivat edes yrittää. Minäkin valmistuin vaikka en todellakaan osannut matematiikan kurssien sisältöjä.

Kyllä siinä yrittäessään todennäköisesti jotain oppiikin ja sen ansiosta pääsee kurssista lopulta läpikin.

Ap:n tarkoittamat tapaukset ovat niitä, jotka eivät missään vaiheessa oikeasti edes yritä tai sitten heillä on niin suuria oppimishaasteita, että kyvyt ei vaan kertakaikkisesti riitä.  Nämäkin pitäisi nyt jatkossa päästää kurssista läpi.

Vierailija
18/52 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vaaditaan ykkösen arvosanan eteen? Vaadi "osaamattomilta" edes sen verran :)

Vierailija
19/52 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskeytin koska se oli yläaste 2.0.

Vierailija
20/52 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä yrittäessään todennäköisesti jotain oppiikin ja sen ansiosta pääsee kurssista lopulta läpikin.

Ap:n tarkoittamat tapaukset ovat niitä, jotka eivät missään vaiheessa oikeasti edes yritä tai sitten heillä on niin suuria oppimishaasteita, että kyvyt ei vaan kertakaikkisesti riitä.  Nämäkin pitäisi nyt jatkossa päästää kurssista läpi.

Kyllä mä voin rehellisesti myöntää, etten osannut niitä, en ollenkaan. Säälistä päästettiin läpi, kun kaikki muut kurssit olin kuitenkin suorittanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi