Etävanhempi ei suostu kertomaan lomakohdetta
Minulla on outo ongelma. Lasteni (3 alaikäistä lasta) isä on lähdössä naisystävänsä ja lastemme kanssa lomalle, mutta ei suostu sanomaan mihin. Loma ajoittuu maaliskuulle ja sen kesto on 10 päivää. Hän vaan toteaa että asia ei kuulu minulle. Olen eri mieltä. Tiettyihin maihin on esim rokotevaatimukset ja ex-mieheni ei tiedä lasten rokotustilanteista mitään. Asia on siksikin outo, että välimme on ihan hyvät. Tai pitäisikö sanoa, on ainakin ollut. Nyt uuden naisen tultua kuvioihin, on vuorovaikutus minuun päin muuttunut. En myös saa enää soittaa hänelle lapsia koskevissa asioissa.
Kysymys, onko lähivanhempana minun oikeus tietää matkakohteesta?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en saisi tietää kohdetta, en luovuttaisi lapsia enkä passeja exälle.
Ne passithan saattaa jo olla isällä. Eikö 50/50 jaolla tähän ole ihan 50% mahdollisuus. Vai onko äideillä jonkinmoinen yksinoikeus lasten virallisiin papereihin?
Me ollaan sovittu että lähivanhempi säilyttää viralliset paperit. No mutta vaikka passit olisi jo isällä, niin lapsia hänelle ei tarvitse antaa ennen kuin äiti saa matkan tiedot itselleen.
Isätkin voivat olla lähivanhempia.
Matkakohteen panttaaminen nyt tietysti on ihan älytöntä, mutta tämä ”äiti on se oikea vanhempi”-asennoituminen ärsyttää.
Omat lapset ei lähtisi tuossa tilanteessa yhtään mihinkään. Minulla ei ole mitään nyxiä vastaan, mutta jos uuden tultua kuvioihin alkaa tämmöset pimitystouhut, niin pitäisi hälytyskellot soida. Mitäpä muuta luulet että siellä sun selän takana puuhaillaan? Pahimmillaan joku sekopää nyxä sanelee sun lapsille jotkut uudet kurinpitotoimenpiteetkin, jotka "ei kuulu sulle", ja miestä viedään kuin pässiä narussa. Ei, ei ja ei. Sinun tehtäväsi on suojella lapsia ja äitinä sinulla on oikeus tietää mihin maailmankolkkaan sinun lapsia ollaan rahtaamassa herraties kenen seurassa ja ilman rokotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en saisi tietää kohdetta, en luovuttaisi lapsia enkä passeja exälle.
Ne passithan saattaa jo olla isällä. Eikö 50/50 jaolla tähän ole ihan 50% mahdollisuus. Vai onko äideillä jonkinmoinen yksinoikeus lasten virallisiin papereihin?
Me ollaan sovittu että lähivanhempi säilyttää viralliset paperit. No mutta vaikka passit olisi jo isällä, niin lapsia hänelle ei tarvitse antaa ennen kuin äiti saa matkan tiedot itselleen.
Isätkin voivat olla lähivanhempia.
Matkakohteen panttaaminen nyt tietysti on ihan älytöntä, mutta tämä ”äiti on se oikea vanhempi”-asennoituminen ärsyttää.
Ap:n tapauksessa äiti on lähivanhempi ja isä etä.
Jos huoltaja on vienyt lapset maasta ennakkoon sovitulle (tapaaminen kestoineen sovittu etukäteen) lomamatkalle, siitä ei todella aleta viranomaisten toimesta tutkia lapsikaappauksena. Periaatteessa pitää olla molempien huoltajien lupa, mutta kuten tuo ulkoministeriön linkkikin kertoo, sitä ei vaadita kuin muutamiin maihin tietyllä kaavakkeella tms. Jos on vielä sama sukunimi kuin lapsilla, on hyvin epätodennäköistä että kohdemaassa asiaan puututaan. Tuollaiset luvat ovat ihan muodollisuuksia.
Se on todettu moneen kertaan, että jos lähi haluaa alkaa hankalaksi sillä perusteella ettei saa tietoa kohteesta, mutta tilanteessa ei ole kaappauksen uhkaa tms mitään muutakaan uhkaa, etällä on silti käytännössä oikeus matkustaa maasta lasten kanssa. Aivan kuin lähi ei ole käytännössä velvollinen lain edessä kertomaan omista reissuistaan, ei ole etäkään. Tapaamisen sisältö ei ole missään muodossa lähin kontrolloitavissa.
Tiedän tämän lähivanhempana jonka lapsen etäisä saa touhuta ihan hulluja juttuja tapaamisilla, tyypillä ei ole ikinä ollutkaan huoltajuutta eli maasta ei teknisesti oikein saa vietyä. Paitsi tietty laivalla jos veisi Ruotsiin kun siellä ei mitään juuri kysellä, menee vaan.
Mikään taho ei ole kiinnostunut etän vaikutuksesta lapseen eikä ole mitään paikkaa johon soitella ongelmista. Lapsella on oikeus eli käytännössä pakko tavata sopimuksen mukaan ja sillä ei ole väliä onko lapsi turvassa, omia lapsiaan piesseen isoisän hoivissa (viranomaisten tiedossa että perheen kaikki jäsenet väkivaltaisia) mutta sinne vaan ellei ole pitävää näyttöä että lasta on siellä pahoinpidelty. Tapaamisia ei saa eikä voi estää mitenkään.
Esim Etelä-Afrikkaan tarvitaan toisen huoltajan kirjallinen suostumus tai maahan ei ole pääsyä.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset ei lähtisi tuossa tilanteessa yhtään mihinkään. Minulla ei ole mitään nyxiä vastaan, mutta jos uuden tultua kuvioihin alkaa tämmöset pimitystouhut, niin pitäisi hälytyskellot soida. Mitäpä muuta luulet että siellä sun selän takana puuhaillaan? Pahimmillaan joku sekopää nyxä sanelee sun lapsille jotkut uudet kurinpitotoimenpiteetkin, jotka "ei kuulu sulle", ja miestä viedään kuin pässiä narussa. Ei, ei ja ei. Sinun tehtäväsi on suojella lapsia ja äitinä sinulla on oikeus tietää mihin maailmankolkkaan sinun lapsia ollaan rahtaamassa herraties kenen seurassa ja ilman rokotuksia.
Virallisesti ei ole ikävä kyllä mitään oikeutta tietää. Jos asia viedään oikeuteen tapaamissopimuksen rikkomisena tai etä haluaa oikeudesta uuden sopimuksen tai haluaa hakea yksinhuoltajajuutta, tuolla tavalla toimiva lähi on todella vaarassa menettää asemansa tai saada uhkasakon. Etä saa viedä lapset maasta jos on huoltaja. Ikävä fakta. Äidin perusteet "mutta kun haluan tietää ja mun kuuluu saada tietää" eivät ole juridisesti päteviä jos isä ei suostu kertomaan. Ihanne toki olisi että kertoisi mutta jos ei suostu, laki ei velvoita.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se nyxä kirjoittaa kohta täällä kuinka exä yrittää määräillä heidän lomamatoistakin ja kiristää lapsilla ettei reissuun päästäisi ollenkaan.
Se tuli itselläkin mieleen. Omaa kokemusta on sellaisesta exästä, jolle ei uskaltanut hiiskaistakaan, jos oli jotain kivaa suunnitelmissa. Ihan satavarmasti lapset ei siinä tapauksessa päässeet tapaamiseen ja hankitut liput jäi käyttämättä. Parempi kertoa vasta jälkikäteen.
Ei taida olla oikeudessa laadittu sopimus. Tosi monella ei ole näemmä mitään tajua siitä mitä oikeuksia huoltajilla on ja mitä oikeuksia heillä ei ole. Kun ihmiset ovat välttyneet käräjille asti menolta, heillä on joskus ihme illuusioita siitä mihin asioihin he voivat vaikuttaa ja mihin eivät. Itsekin olin aikoinani silleen "minun ikioma rakas lapseni josta olen äitinä aina yksin huolehtinut (kuten toki olinkin) ja on tärkeää että olen tietoinen lapsen voinnista ja olinpaikasta" mutta eipä olekaan niin. Tapaamisten sisältö ei ole minun asiani. Sen tajuaminen vei aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä vängätään lastenvalvojista ja sopimuksista ym. mutta oletko ap kysynyt exältä MIKSI hän ei tietoa sinulle antaisi?
Kyllä täyspäisten aikuisten täytyy kyetä kommunikoimaan siinä määrin, että lapsia koskevissa asioissa ollaan aina ja poikkeuksetta avoimia ja rehellisiä.
Olen kysynyt asiaa kolmesti. Olen saanut joka kerta saman vastauksen ”meidän perheen on aika vetää rajat ja lasten asioista kerromme vain ne, joilla on vaikutus suoraan sinun elämääsi”
Meillä tosiaan aiemmin mennyt kaikki ihan hyvin. Tämä salamyhkäisyys alkoi kun uusi mamma tuli kuvioihin (terveisiä vaan jos tunnistat itsesi; olen pitänyt sinua ihan mukavana tyyppinä, en missään tapauksessa halua miestäsi, luovuin hänestä omasta tahdosta)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Taustalla on taatusti jtn mitä ap jättää kertomatta. Selkeästi kontrolloivaa tyyppiä.
Juu, tämäkin on käynyt mielessä, olenko tehnyt jotain. En ole keksinyt mitään, meillä kaikki toiminut joustavasti aina, puolin ja toisin. Ja olen miettinyt myös olenko liian kontrolloiva. En ole siis pyytänyt mitään matkasuunnitelmaa, minulle riittäisi tieto, että menevät esim Sri Lankaan.
Alapeukutatte noita faktaviestejä huolella mutta ei se asiaa muuta.
Kysy vaikka lastenvalvojalta tai perheoikeuteen erikoistuneelta juristilta onko etällä lakisääteistä velvollisuutta ilmoittaa matkakohde sinulle. Netissä on ilmaisia lakivinkkipalstoja.
Kuulostaa tavallaan ihan luontevalta että uuden kumppanin kanssa aletaan luoda ikiomaa, erillistä perhettä. Siten jotkut ihmiset toimivat. Se on aiempiin hyviin, avoimiin väleihin verrattuna kurjaa muttet voi sille mitään. Jos estät matkan vain siksi ettei sinulle kerrota mikä on matkakohde, se ei näytä hyvältä oikeudessa. Etällä on oikeus vaatia välittömästi tapaamissopimuksen täytäntöönpanoa jos muuta perustetta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukutatte noita faktaviestejä huolella mutta ei se asiaa muuta.
Kysy vaikka lastenvalvojalta tai perheoikeuteen erikoistuneelta juristilta onko etällä lakisääteistä velvollisuutta ilmoittaa matkakohde sinulle. Netissä on ilmaisia lakivinkkipalstoja.
Kuulostaa tavallaan ihan luontevalta että uuden kumppanin kanssa aletaan luoda ikiomaa, erillistä perhettä. Siten jotkut ihmiset toimivat. Se on aiempiin hyviin, avoimiin väleihin verrattuna kurjaa muttet voi sille mitään. Jos estät matkan vain siksi ettei sinulle kerrota mikä on matkakohde, se ei näytä hyvältä oikeudessa. Etällä on oikeus vaatia välittömästi tapaamissopimuksen täytäntöönpanoa jos muuta perustetta ei ole.
Niin, faktahan on että meillä on se vko-vko ja minä kaiketi voisin sitten olettaa että lapset palaavat minulle sovittuna aikana. Mielestäni olen joustanut ja en ehkä pidä maailman suurimpana syntinä myöskään sitä, että tiedän missä lapset on minun luonapitoni aikana. Eli siinä mielessä voi hakea välitöntä täytäntöönpanoa ja silloin luonnollisesti palauttaa minulle lapset sovitusti. Ai niin, eihän hän voi. Tiedoksi; en aio heittäytyä hankalaksi ja estää matkaa. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virallisesti ei ole ikävä kyllä mitään oikeutta tietää. Jos asia viedään oikeuteen tapaamissopimuksen rikkomisena tai etä haluaa oikeudesta uuden sopimuksen tai haluaa hakea yksinhuoltajajuutta, tuolla tavalla toimiva lähi on todella vaarassa menettää asemansa tai saada uhkasakon. Etä saa viedä lapset maasta jos on huoltaja. Ikävä fakta. Äidin perusteet "mutta kun haluan tietää ja mun kuuluu saada tietää" eivät ole juridisesti päteviä jos isä ei suostu kertomaan. Ihanne toki olisi että kertoisi mutta jos ei suostu, laki ei velvoita.
Höpöhöpö. Lasta ei saa viedä ulkomaille ilman toisen huoltajan lupaa, vai luuletko että se näyttää jotenkin hyvältä etän kannalta, jos asiasta tekee rikosilmoituksen ja juttu etenee oikeuteen? Siitä on kuule saatu ihan lapsikaappaus-syytteitä kun on otettu lapset ja viety ne ilman toisen vanhemman lupaa ulkomaille eikä palautettu ajoissa tai ollenkaan. Esim. tässä ap voisi hyvinkin nostaa metakan siitä että lapset on viety ulkomaille ilman hänen suostumustaan JA että lapsia ei ole palautettu ajoissa sopimuksen mukaan.
Se syöttääkö isä lapsille ranskalaisia vai perunoita vai meneekö niiden kanssa hoploppiin vai lähisaleen ei kuulu lähivanhemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene ihan niin kuin ykkönen vastaa.
https://um.fi/lapselle-huoltajien-lupa-lomamatkalle
"Suomen lain mukaan jos lapsi on vanhempiensa yhteishuollossa, päättävät he yhdessä kaikista lapsen asioista, eikä toisella huoltajalla (tai muulla henkilöllä) ole oikeutta viedä lasta ulkomaille ilman toisen huoltajan (huoltajien) suostumusta. Suomen laissa ei ole erityisiä säännöksiä siitä, miten suostumus tulee ilmaista. On kuitenkin hyvä huomata, että vaikka lähtö Suomesta onnistuisikin, toisen valtion rajalla viranomaiset voivat vaatia kirjallista suostumusta."
Tuohan on useimpiin maihin vain joku itse laadittu paperilappu? Niin helppo väärentää.
Eihän tässä siitä ollut kyse, vaan ap kysyi onko oikeutta tietää ja lainauksessa kerrottiin että on oikeus (paitsi tietää koska ilman sitä ei voi) päättää.
Mutta ennenkaikkea lapsilla on oikeus tietää minne heitä ollaan viemässä. Tällainen lapsia viedään ilman, että heiltä kysytään mitään tai heille kerrotaan on inhottavaa heille. Nyt ei ole kysymys jostain yllätysjuhlista vaan matkustamisesta ja omasta kodista poistumisesta pidemmäksi aikaa.
Minkä ikäisiä nämä ap:n lapset ovat? Eikö heitä itseään kiinnosta minne ovat joutumassa?
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä nämä ap:n lapset ovat? Eikö heitä itseään kiinnosta minne ovat joutumassa?
Alakouluikäisiä
Ap
Vinkkejä ja neuvoja voi kysyä www.apuaeroon.fi sivun chatistä, jossa joka kuun 1. Ja 3. ke klo 17-19 vastataan näihin ulkomaa asioihin.
No huhhuh. Jos mies on ollut ok isä, eikä lasten puolesta ole tarvinnut ihan aikuisten oikeesti olla huolissaan, koko juttus on muka lasten parhaaseen verhottua kontrollinhalua. Ja nyxän ilmestyminen liittyy tähän varmasti. Koska tietenkin asiat muuttuvat kun kuvioon tulee uusi ihminen. Ero ja elämä astuvat eteenpäin kun uutta perhettä aletaan rakentaa. Sen pitääkin muuttua, kun uusperhe alkaa rakentaa omia juttujaan. Uskomatonta myös kuinka moni äiti on valmis muka lapsen parhaaksi ryhtymään valtataisteluun, pilaamaan lapsen matkan jne vain että saa kontrolloida exäänsä niiden lasten kautta. Lapsiraukat. Ja voin hyvin kuvitella et mies on ollut apn lieassa ja nyt kun tuli uus ihminen elämään, alkaa irrottautua siitä. Mikset ap ole vain ilpinen siitä et lapses pääsevät matkalle? Ei se kontrolli auta yhtään mustasukkaisuuteen, lapsilta ja heidän uudessa perheessä elämiseltä on vaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä vängätään lastenvalvojista ja sopimuksista ym. mutta oletko ap kysynyt exältä MIKSI hän ei tietoa sinulle antaisi?
Kyllä täyspäisten aikuisten täytyy kyetä kommunikoimaan siinä määrin, että lapsia koskevissa asioissa ollaan aina ja poikkeuksetta avoimia ja rehellisiä.Olen kysynyt asiaa kolmesti. Olen saanut joka kerta saman vastauksen ”meidän perheen on aika vetää rajat ja lasten asioista kerromme vain ne, joilla on vaikutus suoraan sinun elämääsi”
Meillä tosiaan aiemmin mennyt kaikki ihan hyvin. Tämä salamyhkäisyys alkoi kun uusi mamma tuli kuvioihin (terveisiä vaan jos tunnistat itsesi; olen pitänyt sinua ihan mukavana tyyppinä, en missään tapauksessa halua miestäsi, luovuin hänestä omasta tahdosta)
Ap
Eli juuri näin. Uusi "mamma" tässä on isossa roolissa, ei huoli lapsistasi. Jos exäx perhe on lukenut vaikka uusperheelle tarkoitettuja oppaita-eli ovat kiinnostuneita perheensä hyvinvoinnista, ja ovat kokeneet että sinä kontrolloit, siellä neuvotaan sulkemaan perheen rajat että perhe saa rauhassa kehittyä. Eli toimivat oikein. Eikä tarkoitus varmasti ole salamyhkäisyys, vaan uuden perheen rajat, jolloin sinä olet ulkopuolinen. Jos olet ollut kova kontrolloimaan tai rajaton suhteessa exään, tottakai asiat muuttuvat nyxän myötä. Että luovu nyt vaan suosiolla siitä käsityksestäsi miten sun mielestä exän perheen pitäis sinuun suhtautua. Se on lasteskin parhaaksi et perhe rakentuu hyväksi. Vaikuttaa siltä et miehen kannalta olet kontrolloinut häntä, kun uuden naisen tullen pitää isosti laittaa rajat. Eli ehkä tuo hyvin menemisen tuntees on ollut vain sun puoli, ja miehen puolelta hän on suostunut menemään sun pillin mukaan. Usein miehet nikn tekee kun tuntevat syyllisyyttä tai lasten menettämisen pelossa eivät uskalla laittaa rajoja exälle.