HS: Synnytyspelkodiagnoosit merkittävässä kasvussa, mutta hoito keskittyy usein edelleen sektion riskien listaamiseen
Sillähän se synnytyspelko sujuvasti lievittyykin, kun kerrotaan kuinka paljon riskejä sisältyy sektioon verrattuna alatiesynnytykseen.
Kommentit (871)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku pohti että miksi synnytyspelko yleistyy. No syyhän tähän on aivan looginen. Naisten koulutustaso lisääntyy (jo 2000-luvun alussa suurin osa (56,6%) pelkosektioiduista oli korkeasti koulutettuja (Rouhe,
Halmesmäki ja Saisto (2007)) sekä alan tutkimustieto on kaikkien saatavilla internetistä eikä vain lääkäreiden oppikirjoissa.Kärjistetysti naiset osaavat ajatella itse omilla aivoillaan ja tehdä itse omia riskiarvioitaan. Hyvä toki, että asiasta keskustellaan lääkärin kanssa, mutta enää nykypäivänä lääkäriä ei pidetä jumalasta seuraavana jonka sana tulee ylhäältä annettuna totuutena, vaan moderni ihminen osaa itsekin hakea aktiivisesti tietoa.
56,6 % oli korkeakoulutettuja... eikös kuitenkin yli 60, jopa lähes 70 % synnytysikäisistä naisista ole? Eli pelkosektioiduista harvempi?
Tilastokeskuksen mukaan se 70% on perusasteen jälkeinen tutkinto, eli esim. ammattikoulu tai lukio. Alle kymmenellä prosentilla on ylempi korkeakoulututkinto, joita pelkosektioiduista on 56,6%.
Hassua kun sektion riskejä (myös suunnitellussa sektiossa on esimerkiksi verenvuotoriski) vähätellään ja samaan aikaan ihan yhtä epätodennäköisiä alatiesynnytyksen riskejä suurennellaan. Verenvuotoriski aika lailla samaa luokkaa kuin alatiesynnytyksen vakava repeäminen, mutta jos mieluummin kuolee Ja jättää lapsen äidittömäksi kuin saa pahan repeämän niin mikäs siinä.
Olen kuitenkin valinnanvaran kannalla, jokainen valitkoot itse kummin haluaa synnyttää. Pakottamalla ei saada mitään hyvää aikaan! Itse en aio Suomessa synnyttää, onneksi miehellä on rahaa ja Sveitsin kansalaisuus niin voin synnyttää Sveitsissä, jossa naista ei kohdella kuin karjaa. Miehen sisko synnytti Sveitsissä ja siellä käytetään synnytyksessä rutiinisti esimerkiksi tietynlaisia relaksantteja estämään repeämiä samaan aikaan kun Suomessa mutiloidaan kaikki kysymättä. Itse olen kipuherkkä ja tahdon kaikki mahdolliset lääkkeet, kuitenkin itseäni lääkärinä pelottaa enemmän sektion riskit vaikka samaan aikaan pelottaa toki lapsen vammautuminen synnytyksessä. En ole vielä edes raskaana, mutta naistentaudeilla kouluaikana kävi kyllä kätilöitä seuratessa selväksi meininki miten äitejä kohdellaan. Kaikken parhaimpia ja inhimillisimpiä olivat ne harvat mieskätilöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alatiesynnytys on se luonnollinen tapa, että jos sitä ei kestä, ei ansaitsekaan lasta.
Eli mies ei koskaan ansaitse omaa lastaan?
Jos mies ottaa miehen roolin ja vastuun perheestä, itsensä lisäksi siis sekä äidistä että lapsista on mies lapsensa ansainnut. Miehen on oltava Suomen lain mukaan sukupuolensa takia valmis puolustamaan isänmaataan, kotiaan, perhettään, vaimoaan ja lapsiaan, oikeastaan koko kansakuntaa. Miehen osa on olla valmis tappamaan ja tuhoamaan käyttäen äärimmäistä aseellista väkivaltaa oman henkensä ja terveytensä uhalla ja tätä ei kysytä Suomessa miehiltä että koetko olevasi mies vai nainen vai mikä, jos sinut on todettu mieheksi ja sukupuoli on väestörekisterissä mies niin sinulle tulee kutsu ja käsky postissa osallistua puoleksi vuodeksi - vuodeksi koulutukseen jossa opetellaan tappamaan maata uhkaavia vihollisia, ihmisten tappaminen käskystä on miehen lakisääteinen velvollisuus Suomessa. Jokainen suomalainen mies on asevelvollinen sen vuoden alusta kun täyttää 18 vuotta sen vuoden loppuun kun täyttää 60 vuotta.
Jos valmiutta kohotetaan ja tulee liikekannallepano niin em. ikäisistä miehistä tulee sotilaita, joilla on sotilaan oikeudet ja velvollisuudet. Sotilaallisten voimakeinojen käyttö Suomen lain mukaan tarkoittaa sotilaan henkilökohtaisen aseen ja sitä voimakkaamman asevoiman käyttöä. Henkilökohtaisena aseena jokaisella Suomen sotilaalla on rynnäkkökivääri RK62 joka on tulivoimainen ihmisten tappamiseen kehitetty tarkka työkalu, jonka käyttöä on jokainen suomalainen mies velvoitettu syvän rauhankin aikana opettelemaan. Sotilas saa kansainvälisten sopimusten nojalla laillisesti tappaa vihollissotilaita ja se on sotilaan velvollisuuskin jos käsketään, taistelutehtävän täyttämättä jättämisestä saa ehdotonta vankeutta monta vuotta rikoslain sotilasrikoksia käsittelevän luvun nojalla. Oikeus tappaa sisältää kuitenkin myös velvollisuuden tappaa käskystä ja myös velvollisuuden tulla mahdollisesti itse tapetuksi tai vahingoitetuksi vihollissotilaiden toimesta taistelutilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku pohti että miksi synnytyspelko yleistyy. No syyhän tähän on aivan looginen. Naisten koulutustaso lisääntyy (jo 2000-luvun alussa suurin osa (56,6%) pelkosektioiduista oli korkeasti koulutettuja (Rouhe,
Halmesmäki ja Saisto (2007)) sekä alan tutkimustieto on kaikkien saatavilla internetistä eikä vain lääkäreiden oppikirjoissa.Kärjistetysti naiset osaavat ajatella itse omilla aivoillaan ja tehdä itse omia riskiarvioitaan. Hyvä toki, että asiasta keskustellaan lääkärin kanssa, mutta enää nykypäivänä lääkäriä ei pidetä jumalasta seuraavana jonka sana tulee ylhäältä annettuna totuutena, vaan moderni ihminen osaa itsekin hakea aktiivisesti tietoa.
56,6 % oli korkeakoulutettuja... eikös kuitenkin yli 60, jopa lähes 70 % synnytysikäisistä naisista ole? Eli pelkosektioiduista harvempi?
No ei ole. Nykyisin taitaa n. joka kolmas nainen olla korkeasti koulutettu. Tutkimus tehtiin HYKS:n alueella, jossa korkeasti koulutettuja synnyttäjiä oli 22,9 % (muualla Suomessa ko. ajankohtana n. 17 %).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkosektioita tehdään 1,5 %:lle ja muita tervedellisin syin perusteltuja suunniteltuja enemmän, mutta selvästi alateitä vähemmän. Eli kyllä suurinosa älykkäistä ja asioihin perehtyneistä moderneista ihmisistä valitsee kohdallaan sen alatien.
www.hs.fi/kotimaa/art-2000006363778.html
"Portimojärvi arvelee, että pohjoisessa suhtautuminen synnytykseen luonnollisena tapahtumana on ehkä säilynyt vahvemmin kuin etelässä. Lisäksi hän pitää pelkopoliklinikan toimintaa Lapissa hyvänä.
”Usein sektiosta ajatellaan, että kaikki vain toipuvat, ja siinä ei ole mitään.”
KEISARILEIKKAUKSEEN liittyy keskimäärin enemmän komplikaatioita kuin alatiesynnytykseen. Hanna Rouhe kertoo, että erityisesti verenvuodon, tulehduksien ja tukosten riski on sektiossa alatiesynnytystä suurempi. Näin siinäkin tapauksessa, että keisarileikkaus on ollut ennalta suunniteltu. Noin kymmenelle prosentille jää jonkinlaista kipua leikkauksen jälkeen."
"Syntyvälle lapselle puolestaan voi leikkauksen seurauksena jäädä kohonnut riski muun muassa diabetekseen, allergiaan ja astmaan."
"Osalle alatiesynnytys on myös henkisesti liian raskas esimerkiksi psyykkisten ongelmien vuoksi. Etenkin hoitamaton synnytyspelko altistaa komplikaatioille.
”Joidenkin pää ei kestä alatiesynnytyksen stressiä synnytyspelon hoidon jälkeenkään. Silloin sektio on parempi kuin alatiesynnytys”, Rouhe kuvaa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa joku heti haukkana vähättelemässä.
Tajutkaa haukat, että ette käytöksellänne saa ketään synnyttämään.
Niinpä, alatiesynnytyspainostus ja propaganda on voimakkaana myös tällä palstalla.
Tosi prppagandaa onkin, niille 5-6% synnytyspelosta kärsivälle. Hei haloo, meitä, jotka haluamme synnyttää alateitse on 94-95 äideistä! Eiköhän meitä ole niin paljon enemmän, että realistinen viesti voi tuntua propagandalta. Pysytäänpä taas asiassa.
Kunnon agitaattori oletkin kun luulet tietäväsi miten muut naiset haluavat lapsensa tähän maailmaan tuoda.
Itse olen synnyttänyt sekä alateitse, että sektiolla ja voin koko sydämestäni sanoa, että alatiesynnytykseen ryhtyminen oli elämäni suurin virhe. Seuraava lapsi syntyikin sitten suunnitellulla sektiolla ja oli läpihuutojuttu. Toipuniseni leikkauksesta oli ongelmatonta ja vauva oli pisteen vauva. Ja on edelleenkin terve koululainen, ei ylipainoa, korvatulehduksia, flunssakierteitä, allergoita, tai astmaa.
Luonnollinen tapahtuma synnytys on aina ollutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa joku heti haukkana vähättelemässä.
Tajutkaa haukat, että ette käytöksellänne saa ketään synnyttämään.
Niinpä, alatiesynnytyspainostus ja propaganda on voimakkaana myös tällä palstalla.
Tosi prppagandaa onkin, niille 5-6% synnytyspelosta kärsivälle. Hei haloo, meitä, jotka haluamme synnyttää alateitse on 94-95 äideistä! Eiköhän meitä ole niin paljon enemmän, että realistinen viesti voi tuntua propagandalta. Pysytäänpä taas asiassa.
Kunnon agitaattori oletkin kun luulet tietäväsi miten muut naiset haluavat lapsensa tähän maailmaan tuoda.
Itse olen synnyttänyt sekä alateitse, että sektiolla ja voin koko sydämestäni sanoa, että alatiesynnytykseen ryhtyminen oli elämäni suurin virhe. Seuraava lapsi syntyikin sitten suunnitellulla sektiolla ja oli läpihuutojuttu. Toipuniseni leikkauksesta oli ongelmatonta ja vauva oli pisteen vauva. Ja on edelleenkin terve koululainen, ei ylipainoa, korvatulehduksia, flunssakierteitä, allergoita, tai astmaa.
Siis kymmenen pisteen vauva, tulee kiire näpytellä.. palsta sulkeutuu just..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Nykyisin taitaa n. joka kolmas nainen olla korkeasti koulutettu. Tutkimus tehtiin HYKS:n alueella, jossa korkeasti koulutettuja synnyttäjiä oli 22,9 % (muualla Suomessa ko. ajankohtana n. 17 %).
Aika moni synnyttää ennen valmistumista. Pelkosektioidut ovat myös muita iäkkäämpiä (useammin sitten jo valmistuneita) keskimäärin sekä mt-ongelmaisempia. Ehkä siksi lapsiakin suunnitellaan pidempään... Liittyy kyllä aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
www.hs.fi/kotimaa/art-2000006363778.html
"Portimojärvi arvelee, että pohjoisessa suhtautuminen synnytykseen luonnollisena tapahtumana on ehkä säilynyt vahvemmin kuin etelässä. Lisäksi hän pitää pelkopoliklinikan toimintaa Lapissa hyvänä.
”Usein sektiosta ajatellaan, että kaikki vain toipuvat, ja siinä ei ole mitään.”
KEISARILEIKKAUKSEEN liittyy keskimäärin enemmän komplikaatioita kuin alatiesynnytykseen. Hanna Rouhe kertoo, että erityisesti verenvuodon, tulehduksien ja tukosten riski on sektiossa alatiesynnytystä suurempi. Näin siinäkin tapauksessa, että keisarileikkaus on ollut ennalta suunniteltu. Noin kymmenelle prosentille jää jonkinlaista kipua leikkauksen jälkeen."
"Syntyvälle lapselle puolestaan voi leikkauksen seurauksena jäädä kohonnut riski muun muassa diabetekseen, allergiaan ja astmaan."
"Osalle alatiesynnytys on myös henkisesti liian raskas esimerkiksi psyykkisten ongelmien vuoksi. Etenkin hoitamaton synnytyspelko altistaa komplikaatioille.
”Joidenkin pää ei kestä alatiesynnytyksen stressiä synnytyspelon hoidon jälkeenkään. Silloin sektio on parempi kuin alatiesynnytys”, Rouhe kuvaa."
Synnytyspelko lisääntyy kun etääntyy luonnosta
Minä synnytin alateitse perätilassa olevan lapsen, esikoiseni. Myöhemmin somen yleistyttyä luin netistä moneen kertaan, että monissa paikoissa sektio on automaatio, kun kyseessä on ensisynnyttäjä ja perätilavauva. Netistä selvisi myös, että lapsiveden mentyä on napanuoran luiskahduksen vaara ja pitäisi jopa soittaa ambulanssi. Ei kukaan tällaisista kertonut, vaikka kävin sairaalassakin useamman kerran seurannassa. Söi vähän luottamusta.
Sain kyllä kipulääkkeitä hyvin ja ilmeisesti juuri sen perätilan takia. Tästä puhuttiin jo etukäteen lääkärin kanssa, että kipushokkia ei saa tulla joten lääkitään hyvin. Ihme.
Mulle tehtiin episiotomia ja sain muutaman tikin alapäähän. Seksiä en silti voinut harrastaa ensimmäiseen 4 kuukauteen, ja sen jälkeenkin se oli outoa ja kivuliasta, joten käytännössä seksiä ei ollut. Se parisuhde päättyi myöhemmin muista syistä, mutta olen silti miettinyt tätä seksiasiaa mahdollisen tulevan parisuhteen kannalta. Jos onnistuisin löytämään hyvän suhteen ja oikean rakkauden, uskaltaisinko ottaa riskiä että seksiä ei ole ehkä yli vuoteen, tai pidempäänkään aikaan jos tulisi vakavia komplikaatioita? Raskausaikanakaan seksistä ei tullut mitään, kun oli jatkuva hiiva ja ennenaikaisia supistuksia rv 17 lähtien. Jotenkin kuulostaisi paremmalta vain nauttia aikuisesta parisuhteesta.
HS:n mukaanhan sektioon liittyy enemmän komplikaatioita äidille sekä lapselle astman, allergian ja diabeteksen riskit. Jutussa kerrotaan, että alatiesynnytys on osalle raskas psyykkisten ongelmien vuoksi.
Täällä palstalla puhutaan ihan höpöjä synnytyksestä ja sektion saamisesta eikä yhtään edistetä synnytyspelkoisten asiaa. Kun sektio on ainut vaihtoehto, pitää pystyä sanomaan se ja se syy miksi näin on. Ilmeisesti näin ei vieläkään tapahdu ja siksi tuokin kirjoitus HS:ssä.
Täällä on kirjoitettu jo moneen kertaan, että noin 95% äideistä haluaa alatiesynnytyksen. Eikä koe synnytystä pahaksi. Elämässä joutuu kokemaan myös negatiivisia asioita ja sairaudet ovat niitä, mutta myös positiiviseen asiaan, kuten synnytykseen liittyy kipua ja muuta. Se on näiden äitien mielestä normaalia synnytyksessä.
Asioista pitää puhua miten ne ovat silloin ne edistyvät. Ja synnytyspelossa päästään suoraan asian ytimeen ja saadaan apua. Tällainen vouhkaaminen ja tosiasioiden ja syiden välttely ja muuksi muuntaminen ei todellakaan aja synnytyspelkoisten asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Iänkaikkisesti keskustelu jatkuu. Kumma, ettei tuossa jutussa taas kerran vieläkin voimakkaammin syyllistetty naisia siitä, että he haluavat päättää itse sen, millaisia riskejä ottavat elämässään.
Joka tapauksessa kiitos naisia halventavan nykykäytäntöntömme, täällä yksi kokonaan lapsettomaksi jäänyt nelikymppinen. Vähintäänkin omalla kustannuksella pitäisi olla mahdollista valita synnytystapansa.
Tottakai naiset saavat itse päättää millaisia riskejä ottavat elämässään, eli olla tekemättä lapsia jos synnyttäminen on ylitsepääsemätön asia.
Tuosta samaa mieltä, että tottakai omasta pussista todelliset kulut maksamalla pitäisi saada sektio ihan ilmoitusluonteisesti.
Jenkeissähän näin onkin, kun terveydenhuolto on vakuutusperusteista ja synnytyssairaala saa maksut todellisten kustannusten mukaan eikä niin kuten Suomessa, että valtio maksaa.
Jos ja kun valtio maksaa synnytyksen, on valtiolla myös oikeus päättää millaista palvelua se tarjoaa (eli esim. kannustaa tai suorastaan painostaa alatiesynnytykseen).
Kuulostat tosi kehittymättömältä ihmiseltä ja on varmasti hyvä, ettet ole lisääntynyt.
Lukekaapa tuo Hesarin artikkeli ja hakekaa apua tunteiden käsittelyyn. Tämä palsta on väärä paikka synnytyspelon käsittelyyn, vertaisryhmiä löytyy varmasti muualta.
Minua kyllä äitinä ja naisena hämmentää tämä keskustelu, en pysty samaistumaan tähän vouhkaukseen ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Luonnollinen tapahtuma synnytys on aina ollutkin.
Avan, kuten kuolemakin.
Aloituksen pointti oli vain se, että pelkoon ei osattu antaa apua, ainoastaan alettiin pelotella vielä enemmän toisella synnytystavalla.
Eli keskustella voisi siitä, onko terveydenhoidossa riittävästi valmiuksia käsitellä aivan olennaisia asioita.
Se on ihan toinen asia, kumpi synnytystapa on tilastollisesti turvallisempi tms.
Vierailija kirjoitti:
On jännä, miten itselleni ei ole tullut nämä pelkoasiat pieneen mieleenkään. Mistähän se johtuu? Että omalla äidillä on rohkaisevia kokemuksia?
Onko teillä pelkääjät joku syy uskoa, että pelko käy toteen? Onko äidillänne ollut vaikeita synnytyksiä? Onko omassa fysiikassanne jokin sellainen tekijä, jonka vuoksi synnytys pelottaa? Oletteko riskiryhmää?
Pakkohan tämän on olla henkilökohtaista, kun itse en ymmärrä tätä yhtään.
Vastaus kysymyksiisi toisessa kappaleessa.
Kyllä, kyllä, kyllä ja kyllä.
Ekan synnytyksen jälkeen, joka oli kiireellinen, päätin, etten tuollaiseen alatiesynnykseen pakottamiseen ja ylipäätään äidin kiduttamiseen enää ryhdy.
Yritettiin siis väkisin alatietä 3 päivän ajan. Siksi kiireellinen sektio ja siksi paha masennus jälkeenpäin.
Toinen synnytys, suunniteltu sektio. Paras päätös ikinä.
Ei masennusta.
Minulla oli todella voimakas synnytyspelko, mutta vain sektiota kohtaan. Ei alatietä muuten kuin että jos joudun siitä sektioon. Kävin pelkopolilla mutta eivät osanneet auttaa tällaisessa tilanteessa eikä tällaisessa pelossa. No sektioon sitten joudun, suunniteltuun, koska todettiin että lantio sellainen, että vauva ei voi syntyä alakautta.