Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Synnytyspelkodiagnoosit merkittävässä kasvussa, mutta hoito keskittyy usein edelleen sektion riskien listaamiseen

Vierailija
06.01.2020 |

Sillähän se synnytyspelko sujuvasti lievittyykin, kun kerrotaan kuinka paljon riskejä sisältyy sektioon verrattuna alatiesynnytykseen.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006363778.html

Kommentit (871)

Vierailija
241/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi saada se yksityinen synnytyssairaala Suomeenkin. Jossa saisi valita itse synnytystavan kun itse maksaa. Mutta ei, voin kuvitella miten poliitikotkin mylvisivät "Suomessa maailman paras synnytyksen hoito julkisella, ei sitä saa kyseenalaistaa!!". Kiuru ja Marin ja muut huutaisivat kuorossa.

Siinä suhteessa Suomessa on taannuttu takaisin keskiajalle. Ei ole montaakaaan vuosikymmentä kun esim Mehiläinen hoiti synnytyksiä. Samoin erikoismaksukuokassa oli mahdollista synnyttää sektiolla halutessaan. Eml ei ollut edes erityisen kallista. En tiedä miksi se lopetettiin. En myöskään ymmärrä että valinnanvapautta torperoidaan. Itsekin olen siirtänyt terveydenhoitoni yksityiselle kun terveyskeskus ei toimi niin kuin pitäisi.

Yksityissairaalat eivät olleet halukkaita hoitamaan synnytyksiä, koska se ei ollut hyvä bisnes.

Vierailija
242/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio on lapselle turvallisin ja bakteerit saa emättimestä vaikka pumpulipuikolla, jota sitten hieroo vauvan naanaan, jos tätä pitää tärkeänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallelujaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytys on vaarallista ja älyttömän kivuliasta. On vain ja ainoastaan tervettä pelätä sitä. Mikään lässytys ei näitä faktoja poista. Ennen tätä ei vaan uskallettu tunnustaa.

Hei mitäpä luulet, synnyttäisitkö mieluummin

A) Savusaunassa tai kotisi peräkammarissa paikallisen lapsenpäästäjän ja jonkun kaverisi kanssa, viina kivunlievityksenä ja rukoukset apuna.

vai

B) 2000-luvun modernissa synnytyssairaalassa, jossa saat kaiken asiantuntija-avun - jopa mahdolliset (harvinaiset) hätätilanteet ennakoiden. On kirurgiaa, sektioita, happikaappeja ja puudutuksia.

Mitä ihmeen pelättävää meillä nykynaisilla on? Suomi, maailman modernein maa lääketieteessä!

Se on pelättåvää ettå apuun sairaalassa ei voi luottaa eli vaikka on kaikki tieto ja taito työntekijöillä ja kipulääkkeet ja synnytysjakkarat ja ammeet ja sektio niin niitä ei saa vaikka lääkärit sanovat että kipulääkettä ja puudutteita pitåä antaa heti kun synnyttäjä niitå pyytää niin niin niitä vaan pantataan ja oikein mielellään venytellåän ja vemytellään ettå ei ehdi kuitenkaan antaa ja esim itseltåni välilihakin leikattiin auki puuduttamatta eikä ollut kiire.

Eli me nykynaiset pelkäämme yhä edelleen synnytystä niin kuin ne entisajan saunasynnyttåjätkin koska me kärsimme yhä edelleen ne samat kivut ja tuskat, avut on vain puheissa ja lisäksi tympeä käytös siihen päälle. Mitä tämä kaikki kertoo arvostuksesta meitä naisia kohtaan?

Niin ja tätä sadismikulttuuria pönkittävät toiset naiset eli sadistikätilöt. Jos kätilökunta lähtisi vaatimaan resursseja että pystyisivät kiireettömämmin hoitamaan esim kivunlievitystä sillä voisi olla merkitystä tioisin kuin yksittäisellä potilaalla. Myös tyttöjen ympärileikkausta pönkittävät naiset. Miksi

Vierailija
244/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentää, että moni korostaa ensijaisesti haluavansa sektion itsensä ja repeämispelkojensa takia. Kyllä mä valitsisin synnytystavan lasta ajatellen. Olisi sitten sektio tai alatie.

Niin ja kun omat repeämisriskinsä tietää vasta kun on raskaana ja raskaus lopussa vauva mahassa, ei etukäteen. Siihen riskiin voi parhaansa mukaan myös vaikuttaa monin tavoin. Sitäkään ei tiedä varmaksi kumpi on vauvalle turvallisempi tapa syntyä etukäteen. Jos se on sektio niin sektionkin riskeihin voi jonkin verran vaikuttaa mm. olemalla normaalipainoinen, tupakoimaton jne.

Vierailija
245/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vanhemmat olisivat valmiita maksamaan itse yksityisellä tehtävän sektion. Miksei sektioita ole yksityisellä? Ihmiset ovat valmiita maksamaan sen ihan omasta pussistaan.

Vierailija
246/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei paljon tilastot lohduta, jos oma lapsi kuolee tai vammautuu synnytyksessä tai itse vammautuu.

Eikö sinua oikeasti yhtään lohduta, että Suomessa äiti- ja lapsikuolleisuus on aivan minimaalista? 

Vierailija
247/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektio on lapselle turvallisin ja bakteerit saa emättimestä vaikka pumpulipuikolla, jota sitten hieroo vauvan naanaan, jos tätä pitää tärkeänä.

Alatie on turvallisin sekä lapselle että äidille, jos ei ole lääketieteellisiä syitä päättää toisin.

Vierailija
248/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan halua osua siihen 1% joka repeää pahasti, osa luottaa tuuriinsa ja siten ei pelkää epätodennäköistä asiaa, osa pelkää koska pessimisti ei pety. Osa haluaa sektion ja siksi pelkopolille.

Itse hoidin "synnytyspelkoani" lukemalla tilastoja, kirjoja ja tutkittua tietoa aiheesta. Kävin yksityisessä synnytysvalmennuksessa ja haastattelin kavereita. Vakuutuin puudutuksettoman ja pääosin lääkkettömän synnytyksen eduista ja tein kaiken mitä keksin mikä vain voisi lievittää riskiä saada vammoja (hankin lapseni ennen 30v ikävuotta, olin hyvässä fyysisessä kunnossa ennen raskautta, harrastin liikuntaa läpi raskauden paitsi pahimpina pahoinvointikausina, en kasvattanut painoa kuin ns. normaalin hyväksi todetun määrän = söin terveellisesti ja oikean määrän, rasvasin välilihaa säännöllisesti ennen synnytystä, tein mielikuvaharjoittelua, äitiysjoogasin, tunnustelin vauvan asentoa että pysyi hyvässä asennossa loppua kohden, tein avaavia liikkeitä synnytyksessä avautumisen aikana jne) + tiedossa ei ollut että suvussa olisi joustamatonta kudostyyppiä. 

Näillä sain oman pelon hallintaan ja synnytyksen käynnistyttyä tiesin mitä on tapahtumassa. Tiesin myös mikäli asiat olisivat alkaneet mennä pieleen, mitä toimenpiteitä haluaisin tai en (jos/kun vielä voi valita), tai jos sektio olisi osunut tielle niin olin henkisesti varautunut siihenkin. Tiesin mitä riskejä ja mahdollisuuksia eri toimenpiteillä on ja pystyin tekemään tietoisia päätöksiä siitä, miten synnytystä tuettiin. 

Kivuliasta oli, ei sitä osannut kaikesta valmistautumisesta huolimatta odottaa. Olen silti iloinen että en ottanut puudutteita ja että valmistauduin, vauvalla ja itsellä kaikki hyvin ja vähemmän stressiä oli h-hetkellä kun tiesi tehneensä parhaansa lieventääkseen riskejä. Ymmärrän silti täysin miksi moni haluaisi valita sektion ja siihen liittyvät ongelmat, kuin alatiesynnytyksen. Jos haluaa ottaa itselleen enemmän riskejä kuin lapselle ja isomman todennäköisyyden niille, musta se pitäisi sallia kun kuitenkin molemmissa on omat riskinsä. Erityisesti jos haluaa vain yhden lapsen, ei musta pitäisi olla valtion puolesta esteitä valitulle sektiolle. 

Vierailija
249/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä naiset ja herrat, tervetuloa 2000-luvulle. Naiset ovat täysin vieraantuneita biologisesti tärkeimmästä tehtävästään. Ei hyvältä näytä tulevaisuus länsimaissa, kun muissa kulttuureissa tämä lisääntyminen kyllä hallitaan

Tervetuloa tosiaan yhteiskuntaan, jossa ihmisen itsemääräämisoikeutta ainakin pitäisi kunnioittaa. Ja antaa naiselle vapaus tehdä itse valinta sen suhteen, millaisia riskejä hän haluaa ottaa elämässään.

Jos naisia kohdellaan kuin tuotantoeläimiä synnytyksessä (ei minusta tosin tuotantoeläimiäkään saisi kohdella huonosti ja itse olen eettisistä syistä kasvissyöjä), järkevä nainen tekee toisia valintoja.

Sinunlaisellesi sovinistille sopii varmasti se, että Suomi muuttuu kehitysmaaksi tulijoiden myötä. Voit ehkä ottaa useammankin kouluttamattoman vaimon itsellesi jälkikasvua pukkaamaan. Onnea ja menestystä!

Vierailija
250/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bakteereja ei saa vauvan naamaan samalla tavalla eikä lapsi ole suunnitellussa sektiossa samalla tavalla valmis syntymään ja tarvitsee esim. hapetusta useammin. Se on huomattavasti paljon yleisempää kuin, että alatiesynnytyksestä tulisi cp-vamma (yleensä ne tulevat raskausaikana). Sektiovauvojen suolistomikrobisto on keskimäärin huonompi kuin alatievauvojen, toki sektiomammojen elintavat ovat vain keskimäärin huonommat + antibiotit.

Vierailija
251/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet vanhemmat olisivat valmiita maksamaan itse yksityisellä tehtävän sektion. Miksei sektioita ole yksityisellä? Ihmiset ovat valmiita maksamaan sen ihan omasta pussistaan.

Yksityissairaalat ovat koettaneet ja todenneet, ettei maksukykyistä porukkaa kuitenkaan ole riittävästi. Vauvojen tehohoito on kallista touhua, ja moni asia voi mennä pieleen.

Ja tosiaan kilpaileva vaihtoehto maksaa potilaalle vähemmän kuin hotellissa yöpyminen, ja on tilastollisesti maailman turvallisinta.

Vierailija
252/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatiesynnytys voi aina johtaa kiireelliseen sektioon tai hätäsektioon. Ne on aika paljon stressaavampia tilanteita kuin suunniteltu sektio.

Vierailija
253/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tee lapsia ollenkaan tästä syystä. Synnytys ajatuksena on järkyttävän ahdistava.

Nainen 27v

Vierailija
254/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä naiset ja herrat, tervetuloa 2000-luvulle. Naiset ovat täysin vieraantuneita biologisesti tärkeimmästä tehtävästään. Ei hyvältä näytä tulevaisuus länsimaissa, kun muissa kulttuureissa tämä lisääntyminen kyllä hallitaan

Tervetuloa tosiaan yhteiskuntaan, jossa ihmisen itsemääräämisoikeutta ainakin pitäisi kunnioittaa. Ja antaa naiselle vapaus tehdä itse valinta sen suhteen, millaisia riskejä hän haluaa ottaa elämässään.

Jos naisia kohdellaan kuin tuotantoeläimiä synnytyksessä (ei minusta tosin tuotantoeläimiäkään saisi kohdella huonosti ja itse olen eettisistä syistä kasvissyöjä), järkevä nainen tekee toisia valintoja.

Sinunlaisellesi sovinistille sopii varmasti se, että Suomi muuttuu kehitysmaaksi tulijoiden myötä. Voit ehkä ottaa useammankin kouluttamattoman vaimon itsellesi jälkikasvua pukkaamaan. Onnea ja menestystä!

Tilastollisesti katsoen Suomi on turvallisimpien maiden joukossa sekä äideille että syntyville lapsille, ja lisäksi syntyminen/synnyttäminen on tällä naurettavan halpaa yksilöille ja todella edullista myös yhteiskunnalle. Ainoa huono puoli (ja tämän väestötasolla hyvän systeemin ”hinta”) on valinnanvapauden puuttuminen.

Vierailija
255/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Italiassa melkeen kaikki syntyy sektiolla. Siis sektioluvut siellä on oikeasti todella suuret. Hyvin hekin siellä tuntuvat pärjäävän vaikka sektiolla syntyvät 😉

Ihan tervettä hyvinvoivaa kansaa ovat.

Vierailija
256/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

250 jatkaa, piti vielä kirjoittaa että neuvolasta pitäisi EHDOTTOMASTI saada paljon enemmän synnytykseen valmistautumiseen faktatietoa em. asioista. Sektiopäätös pitäisi sallia VAIN kun synnyttäjällä on oikeasti tiedossa faktat kaikista vaihtoehdoista. Synnäreillekään ei pääse välttämättä tutustumaan enää ja kyselemään ilman että kertoo pelkäävänsä, onneksi joissain paikoissa sitä vielä tehdään kaikille avoimena. Synnyttäjille pitäisi oletuksena olla laadukas synnytysvalmennus tueksi ja lisäksi äitiysfysioterapiaa YKSILÖLLE, ei ryhmälle. Ennen ja jälkeen synnytyksen. Ihan perusedellytyksiä tuon valinnanvapauden lisäksi. 

Vierailija
257/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla se pelottelutapaaminen kyllä vain vahvisti sektiopäätöstä. Kerrottiin mm. että ensisynnyttäjä repeää alatiesynnytyksessä lähes varmasti, ja myös kivunlievitystoiveeni paljastuivat epärealistisiksi. Ja tämän käynnin tarkoitus oli siis pelotella pois sektiotoiveesta - millaistakohan tietoa olisi annettu, jos tavoite olisi ollut antaa mahdollisimman puolueetonta tietoa eri menetelmistä?

Musta on niin ihmeellistä, millaisia nössöjä länsimaiset naiset nykyään on. 

Jos katsoo tätä maailmaa ja kuinka paljon täällä on ihmisiä, niin ei se synnyttäminen nyt NIIIN ihmeellistä voi olla. Ja jos katsoo ympärillä olevia naisia, erityisesti äitejä, niin näyttääkö että joka toinen on täysin tolaltaan ja lopullisesti tuhoutunut alatiesynnytyksen takia?

Vähän realismia peliin. Ei ole niin vaikeaa synnyttää, ja jos on, niin voi jäädä lapsettomaksi. Toki siis oikeat syyt erikseen, pehmoperseen synnytyspelko ei ole mikään oikea syy.

Monenko synnytyksen kokemuksella sinä esität mielipiteesi? Kai sinulla on kuitenkin omakohtaista kokemusta vaikka kirjoitat "ei voi olla"?

Vierailija
258/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei paljon tilastot lohduta, jos oma lapsi kuolee tai vammautuu synnytyksessä tai itse vammautuu.

Eikö sinua oikeasti yhtään lohduta, että Suomessa äiti- ja lapsikuolleisuus on aivan minimaalista? 

Idiootti. En ole edellinen kirjoittaja, mutta minua ei lohduta Suomen pieni perinataalikuolleisuus. Kas kun oma esikoiseni on siinä tilastossa mukana. Tilastoissakin olevien lukujen takana on JOKU. Ne eivät ole vain numeroita. 

Vierailija
259/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua neuvolatätinä risoo se, että monelta menee pasmat sekaisin kun en voi jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä luvata sektiota (paitsi jos on joku aivan ilmeinen syy, kuten vähintään kaksi sektiota taustalla). Kun minä en niistä päätä. Toivon sydämeni pohjasta heille, jotka ovat sen päätöksen tehneet, että he sen saavat (paitsi jos kyse on esm ennenaikaisesta synnytyksestä tms), mutta minä en terkkarina voi istua siinä ja luvata. Se ylittäisi aivan kokonaan minun valtuuteni ja tästä minulla myös usein suututaan, vaikka kuinka yrittäisin tilanteen selittää. Jokaisesta pelkoäidistä teen kyllä heti, kun sitä pelkoa ilmaisee, lähetteen äitipolille.

Vierailija
260/871 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektio on yleensä alatiesynnytystä vaarallisempi, joten rikkoisi lääkärin valaa tehdä sektio ilman syytä.

Logiikkasi ontuu koska lääkärit tekevät myös kauneusleikkauksia. Ja yhteiskunta kustantaa erilaisia korjausleikkauksia psykologisin perustein. Mikä tahansa leikkaus on aina riski.

Synnytyspelko on väliaikainen asia, joten sitä ei korjausleikkauksiin voi oikein verrata. Se että jota kuta pelottaa turvallisempi vaihtoehto ei riitä syyksi toimenpiteeseen missään muussa lääketieteellisessä asiassa.

Kyllähän se sektio ja pelko sen takana on ihan perusteltua, koska ne riskit on ihan todelliset ja se synnytys on oikeasti edessä jokatapauksessa. Mitä lääketiede tai yhteiskunta hyötyy siitä, että synnytykseen liittyy liikaa paineita? Veikkaan että sektiomyönteisyys voisi jopa vähentää niitä pelkoja niin, että osa luopuisi sektioajatuksista jo ihan sen vuoksi että kokisi että sen vaihtoehdon voi tarvittaessa valita ja saada jos tuntuu siltä. Osa varmistelee sitä sektiota varmaan jo siksi alysta asti, että säilyttää edes jonkin kontrollintunteen eikä ole muiden armoilla.

Itse olen 30v ja lapseton edelleen, koska olen aina pelännyt synnytystä ja jopa raskautta enemmän kuin kuolemaa tms. Voi olla etten lapsia hankikaan, nimenomaan tuo synnytys on se este. Minua on hyväksikäytetty ja ajatus synnytyksestä ahdistaa, myös kipu ja se että olen riippuvainen jostain tuntemattomasta ihmisestä, jota ei mun hyvinvointi kiinnostakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän