HS: Synnytyspelkodiagnoosit merkittävässä kasvussa, mutta hoito keskittyy usein edelleen sektion riskien listaamiseen
Sillähän se synnytyspelko sujuvasti lievittyykin, kun kerrotaan kuinka paljon riskejä sisältyy sektioon verrattuna alatiesynnytykseen.
Kommentit (871)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulen surulliseksi tästä keskustelusta. Maalatte kuvaa että kaikkien alateitse synnyttäneiden naisten alapäät on revenneet kappaleiksi tuoden mukanaan yhdyntäongelmat ja pidätyskyvyn menettämisen.
Fakta on ehkä se että valtaosa repeää ja kaikki sektioidut saavat haavan vatsaansa. Pelottavin ero tuntuu olevan haavan sijainti.
Valtaosa jääkiekkoa harrastavistakin loukkaantuu riskialttiissa lajissa. Harva kuolee tai saa pysyviä vammoja.Siis onko joku niin daiju että vertaa poikien pikkuhöntsäilyä oikeasti vaaralliseem synnytykseen?
Mene hyvä ihminen pois.Älä viitsi liiotella. VAARALLISEEN SYNNYTYKSEEN? Naiset ovat kautta aikain synnyttäneet. Savannilla Ja sademetsissä synnytetään edelleen ilman lääketiedettä. Älä tehdä tästä mitään tasa-arvokeskustelua.
Niin synnytetään. Ja tiedätkös mikä on siellä lisääntymisikäisen naisen todennäköisin kuolinsyy? Oletko koskaan perehtynyt kuinka moni vammautuu pysyvästi tai mikä on lapsikuolleisuus? Ei ne naiset siellä synnytä siksi että haluavat vaan siksi että vaihtoehtoja ei anneta.
Pitää puhua asioista oikeilla nimillä, jos synnytyspelko mielenterveys syistä, niin asia ok. Terveen ihmisen psyyke hyötyy pelon voittamisesta. Jos asiasta puhuttaisiin selkeästi, niin kaikki oikeasti pelkäävät saisivat leikkauksen.
Vierailija kirjoitti:
Pelkääminen on kurjaa. Minusta ihmisille pitäisi antaa apua jos he pelkäävät, ihan sama mikä se pelon kohde on. Telkkarissa olen joskus nähnyt sellaisenkin ihmisen, joka pelkäsi tuoreita vihanneksia. Turha näille hammaslääkäri- ynnä muille lääketieteellisille peloille on nauraa, vaan apua nämä ihmiset tarvitsevat. Todennäköisesti synnytyspelkoiset pelkäävät monia muitakin asioita ja jos heitä autetaan voittamaan yksi pelko, seuraavan pelon voittaminen on jo paljon helpompaa. Ja elämänlaatu paranee kohisemalla.
Nimenomaan näin. Pelko pitää pyrkiä voittamaan eikä sille saa alistua. Synnytyspelostakin pääsee yli. Jos synnytyksestä jää perusteettomat traumat, niin kyse on ihmisen mielenterveydestä, joka vaatii asianmukaista hoitoa. Apua tulee hakea ja jopa vaatia ellei sitä muuten saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäripelkoa ymmärretään, synnytyspelkoa ei. Tätä en ole koskaan tajunnut. Onhan nyt synnytys aika paljon rajumpi kuin mikään hammaslääkärikäynti.
Niinpä. Kun menee hammaslääkäriin niin melkein odotusaulassa jo pistetään puudutus ja koko ajan kysellään että eihän satu?
Synnytyksessä kettuillaan jos kehtaa pyytää kivunlievitystå ja sitä pantataan viimeiseen asti ja missään vaiheessa sitä.ei tarjota jos itse ei tiedå että siinä kohtaa voisi käyttåä toisenlaista puudutetta. Tahallaan rääkätään mikä keretåän.
Kipu ei jalosta ketåän eikä missään. Itse sain toiselta epiduraalin loppuvaiheessa ja se auttoi ja pystyin ponnistamaan kunnolla ja lapsi syntyi pirteänä ja pystyin iloitsemaan heti vauvasta. Toiselta ei tahallaan annettu puudutusta ja tuska oli järkyttävä enkä tiennyr koko alavartalon kivusta mistä kohtaa pitäisi ponnistaa, lapsi syntyi velttona ja happiarvoja mittailtiin, itse olin kivusta kankea ja järkyttynyt enkä olisi halunnut sen aiheuttajaa eli lasta syliini ollenkaan eli pantakkaa puudutusta ja pilatkaa äiti-lapsikiintymyssuhteen synty.Minusta on kanssa ultimaattisen käsittämätöntä, ettei muka tajuta että suunnaton kipu voi vaikuttaa tuohon suhteeseen, koska se lapsi on suoraan sen kivun aiheuttaja synnyttäjälle. Sitten oikein fiksuimmat asiantuntijat kehtaavat vielä väittää, että tuo s*aatanallinen tuska nimenomaan pitää olla, että äiti kiintyy vauvaansa :)
No minä en puhu, että pitäisi synnyttää ilman puudutuksia, mutta ihan oikeasti jos ette usko, että synnytyksen luonnollisella kululla on biologinen tarkoitus, ette taida uskoa evoluutioon tai muuhunkaan tutkittuun tieteeseen.
Puudutukset ovat hyvä asia, jos kipu meinaa lamaannuttaa. Ei kuitenkaan pidä vähätellä luonnon omia mekanismeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulen surulliseksi tästä keskustelusta. Maalatte kuvaa että kaikkien alateitse synnyttäneiden naisten alapäät on revenneet kappaleiksi tuoden mukanaan yhdyntäongelmat ja pidätyskyvyn menettämisen.
Fakta on ehkä se että valtaosa repeää ja kaikki sektioidut saavat haavan vatsaansa. Pelottavin ero tuntuu olevan haavan sijainti.
Valtaosa jääkiekkoa harrastavistakin loukkaantuu riskialttiissa lajissa. Harva kuolee tai saa pysyviä vammoja.Siis onko joku niin daiju että vertaa poikien pikkuhöntsäilyä oikeasti vaaralliseem synnytykseen?
Mene hyvä ihminen pois.Älä viitsi liiotella. VAARALLISEEN SYNNYTYKSEEN? Naiset ovat kautta aikain synnyttäneet. Savannilla Ja sademetsissä synnytetään edelleen ilman lääketiedettä. Älä tehdä tästä mitään tasa-arvokeskustelua.
Niin synnytetään. Ja tiedätkös mikä on siellä lisääntymisikäisen naisen todennäköisin kuolinsyy? Oletko koskaan perehtynyt kuinka moni vammautuu pysyvästi tai mikä on lapsikuolleisuus? Ei ne naiset siellä synnytä siksi että haluavat vaan siksi että vaihtoehtoja ei anneta.
Naisten todennäköisimpiä kuolinsyitä ovat raskausmyrkytyksestä kohtuva kouristus sekä infektiot noissa olosuhteissa. Vastauksena kysymykseesi. Niihin ei kuole Suomessa oikeastaan kukaan synnytti miten vain. Jos joku kuolee Suomessa synnytykseen niin se johtuu useimmin verenvuodosta sektiossa tai veritulpasta.
Vierailija kirjoitti:
Pelkääminen on kurjaa. Minusta ihmisille pitäisi antaa apua jos he pelkäävät, ihan sama mikä se pelon kohde on. Telkkarissa olen joskus nähnyt sellaisenkin ihmisen, joka pelkäsi tuoreita vihanneksia. Turha näille hammaslääkäri- ynnä muille lääketieteellisille peloille on nauraa, vaan apua nämä ihmiset tarvitsevat. Todennäköisesti synnytyspelkoiset pelkäävät monia muitakin asioita ja jos heitä autetaan voittamaan yksi pelko, seuraavan pelon voittaminen on jo paljon helpompaa. Ja elämänlaatu paranee kohisemalla.
Sinäkö vertaat synnytyspelkoa vihannespelkoon? Oikeasti? Synnytyksessä voi äiti tai lapsia vammautua tai kuolla. Mitä pahaa porkkana tekee muulle kuin allergiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö vertaat synnytyspelkoa vihannespelkoon? Oikeasti? Synnytyksessä voi äiti tai lapsia vammautua tai kuolla. Mitä pahaa porkkana tekee muulle kuin allergiselle?
Paljonkohan Suomessa on äitikuolleisuus synnytyksessä? Eiköhän kausi-influenssa niitä äitejä reilusti enemmän. Ja kuolleisuus sektio vs normaali synnytys?
Vauvoja synnytyksissä kuolee myös vähiten maailmassa. Toki näitä valitettavasti muutama vuosittain on, mutta näistäkin lienee osa muutenkin sellaisia, että on ollut vaikkapa sydänvikaa tms.
Puhutaan joka tapauksessa aivan minimaalisista luvuista.
Ei paljon tilastot lohduta, jos oma lapsi kuolee tai vammautuu synnytyksessä tai itse vammautuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei paljon tilastot lohduta, jos oma lapsi kuolee tai vammautuu synnytyksessä tai itse vammautuu.
Tämä. Tilastot ja muiden kokemukset eivät ole mitään, sillä synnytys on aina yksilöllinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi syntyy ennen rv 37 on alatie hänelle todennäköisesti turvallisempi kuin suunniteltu sektio.
Vierailija kirjoitti:
yksi sektiotrolli multipeukuttaa kommentteja ja manipuloi keskusteluja aina, voi tulla vaikka 20 peukkua minuutissa joskus
Hoida lääkityksesi kuntoon, skitsofreniset vainoharhat ovat nykyään hoidettavissa.
Vaikka onhan se varmasti mukavaa elää tuossa harhaisessa uskossa, jossa kaikki olisivat samaa mieltä sinun kanssasi, ja kaikki eri mieltä olevat olisivat yksi ja sama henkilö, joka on kyberhyökännyt vauvafoorumin palvelimelle peukuttamaan kommentteja 20 peukkua minuutti.
Hyvä naiset ja herrat, tervetuloa 2000-luvulle. Naiset ovat täysin vieraantuneita biologisesti tärkeimmästä tehtävästään. Ei hyvältä näytä tulevaisuus länsimaissa, kun muissa kulttuureissa tämä lisääntyminen kyllä hallitaan
Riippuu täysin tilanteests. Pikkukeskonen ei aina kestä alatietä ja alle 2kg ei voi alateitse syntyä lainkaan, jos esim. perätilassa ( pieni vartalo ei tee tilaa päälle ja vauva jää päästään kiinni)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäripelkoa ymmärretään, synnytyspelkoa ei. Tätä en ole koskaan tajunnut. Onhan nyt synnytys aika paljon rajumpi kuin mikään hammaslääkärikäynti.
Niinpä. Kun menee hammaslääkäriin niin melkein odotusaulassa jo pistetään puudutus ja koko ajan kysellään että eihän satu?
Synnytyksessä kettuillaan jos kehtaa pyytää kivunlievitystå ja sitä pantataan viimeiseen asti ja missään vaiheessa sitä.ei tarjota jos itse ei tiedå että siinä kohtaa voisi käyttåä toisenlaista puudutetta. Tahallaan rääkätään mikä keretåän.
Kipu ei jalosta ketåän eikä missään. Itse sain toiselta epiduraalin loppuvaiheessa ja se auttoi ja pystyin ponnistamaan kunnolla ja lapsi syntyi pirteänä ja pystyin iloitsemaan heti vauvasta. Toiselta ei tahallaan annettu puudutusta ja tuska oli järkyttävä enkä tiennyr koko alavartalon kivusta mistä kohtaa pitäisi ponnistaa, lapsi syntyi velttona ja happiarvoja mittailtiin, itse olin kivusta kankea ja järkyttynyt enkä olisi halunnut sen aiheuttajaa eli lasta syliini ollenkaan eli pantakkaa puudutusta ja pilatkaa äiti-lapsikiintymyssuhteen synty.Minusta on kanssa ultimaattisen käsittämätöntä, ettei muka tajuta että suunnaton kipu voi vaikuttaa tuohon suhteeseen, koska se lapsi on suoraan sen kivun aiheuttaja synnyttäjälle. Sitten oikein fiksuimmat asiantuntijat kehtaavat vielä väittää, että tuo s*aatanallinen tuska nimenomaan pitää olla, että äiti kiintyy vauvaansa :)
No minä en puhu, että pitäisi synnyttää ilman puudutuksia, mutta ihan oikeasti jos ette usko, että synnytyksen luonnollisella kululla on biologinen tarkoitus, ette taida uskoa evoluutioon tai muuhunkaan tutkittuun tieteeseen.
Puudutukset ovat hyvä asia, jos kipu meinaa lamaannuttaa. Ei kuitenkaan pidä vähätellä luonnon omia mekanismeja.
No varmasti biologialla on oma tarkoituksensa ja en minäkään puhu ettei vaikka täysin luomunakin saisi synnyttää. Nuo omat mekanismit kuitenkin tulevat parhaiten esille vähän erilaisissa olosuhteissa. Nykyinen länsimainen synnytys on aika erilainen, kuin niissä savimajoissa lääketieteen ulottumattomissa synnyttävät. Muutenkin synnytyskipujen on arveltu olevan olemassa lähinnä, että nainen ymmärtää hakeutua turvalliseen paikkaan synnyttämään, joten on aika paksua väittää että nimenomaan kipu olisi se, joka aiheuttaa kiintymyksen. Kuulostaa lähinnä siltä, että saataisiin naiset käännyttämään käyttämään mahdollisimman vähän lääkitystä.
Ei minun tehtäväni naisena ole mikään porsiminen. Mulla on ihan eri prioriteetit ja suunnitelmat elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä miten yhteiskunnalta kyllä vaaditaan sektiota kustannuksineen, mutta tupakoinnin lopettaminen, normaalipainoon hakeutuminen, venyttely ja liikunnan harrastaminen on liikaa pyydetty. Yhteiskunnan kyllä pitää maksaa, mutta samalla itse maksimoidaan riskejä.
Yhteiskuntaa ei ole, jos lapsia ei tule. Eli saa yhteiskunta kyllä tukea heitä, jotka raa'an työn eli omalla kehollaan uuden ihmiskehon tekevät.
Toki on yhteiskunnalle kannattavaa tukea lapsien hankintaa, mutta kyllä ihmisille pitäisi opettaa, että vastaa pitää ottaa myös itse, koska synnytäjien rapakuntoisuus maksaa yheiskunnalle myös.
Mitä tekemistä synnytyspelolla on rapakuntoisuuden kanssa?
Arvatenkin synnytys on rapkuntoisille kivuliaampi ja levittävät kokemustaan muille.
Ei ole.
Olisiko tälle jotain faktatietoa? Voisi kuvitella, että jos ei jaksa ponnistaa vatsalihaksilla, tulee enempi komplikaatioita ja synnytys kestää kauemmin.
Minulla oli ihan oikeasti huono kunto kun esikoista olin synnyttämässä. Silti ponnistuvaihe kesti vain 9 minuuttia vaikka vauva oli viisikiloinen.
Hämmentää, että moni korostaa ensijaisesti haluavansa sektion itsensä ja repeämispelkojensa takia. Kyllä mä valitsisin synnytystavan lasta ajatellen. Olisi sitten sektio tai alatie.
Sektiota itsellä ollut kolme. Ensimmäinen meinasi johtaa kuolemaan kun kovat komplikaatiot jotka olisi voinut välttää ellei synnytyslääkäri olisi pitkittänyt leikkauksen aloitusta 31 tuntia todeten että "ehkä aukeat sinä aikana 8cm jolloin vauva tulee itsestään". Puolitoista vuorokautta lapsivesien ennenaikaisen menon jälkeen olin avautunut yhden sentin ja tilanne muuttui kiireelliseen nukutussektio on sikiön sykkeiden romahdettua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytystä onkin syytä pelätä, koska siinä on tavasta riippumatta aina riskinsä. Sektiolla synnyttäessä hieman isommat.
Kyllä sektioita on tehty jo kauan ennen kuin itse synnyin (olen 40v) ja puudutuksiakin oli. Että kyllä vaihtoehtoja on ollut jo vuosikymmeniä.